[Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: [Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door maarten »

Inmiddels revisie 1 van mijn ontwerp ontvangen. Een paar aanpassingen gedaan die vooralsnog goed hebben uitgepakt. Zoek de verschillen:
Afbeelding

Afbeelding

Meest zichtbaar zijn de nokjes op de klembeugels. Deze zijn bedoeld voor als je er een elastiekje oid om wilt doen, voor extra zekerheid. Niet zichtbaar, de 2 'grijpertjes' zijn 2 tiende millimeter 'dunner' geworden zodat de servo net wat makkelijker past. Ook niet zichtbaar op de foto is de bodem, die haakse lijnen/verstevigingsribben zijn 1 mm hoger geworden. Dit voor meer stevigheid van de bodem (check!) en om meer diepte te creëren voor de verzonken koppen van houtschroefjes. En dat is de laatste verbetering, een beter verzonken gat voor de schroefkopjes. Bij het prototype had ik maar wat uit de losse pols gedaan, nu is het daadwerkelijk op maat. Ik moet alleen nog even kijken of ik nog ergens schroefjes heb om te passen. :mrgreen:

Als dat past is ie wat mij betreft definitief.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

shoven

Bericht door shoven »

Handig dingetje.
En wat kost ie uiteindelijk? (in de serie Hollander-vragen :mrgreen: )

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hij staat nu in de shop van Shapeways. Ik ga het ontwerp nog iets aanpassen dan wordt ie iets goedkoper.

Het lijkt me sterk dat iemand exact hetzelfde ontwerp maakt, dus het lijkt er op dat iemand schaamteloos mijn design heeft gekopieerd... Overigens wel goedkoper dus doe er je voordeel mee. Die is voor de HTX900 maar zo te zien moet het passen. :geek:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

shoven

Bericht door shoven »

Hm, €4,60... Daarvoor koop je twee servo's. Ik denk dat ik toch terugval op het alu hoekprofiel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Zou ik ook doen als het kon, maar helaas heb ik een wat afwijkende bouwwijze gekozen. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Eindelijk dan weer een stukje verder, we hebben een proof of concept! Dat betekent ook dat ik geen excuus meer heb om nog langer te dralen en gewoon aan de gang moet gaan. :oops: :mrgreen: Wissel-aandrijving in de schuimbodem is nu getackeld dus...

Afbeelding
Bediening van de tongen aan de bovenkant. De schroef is om de wissel aan het teststuk schuim te fixeren.

Afbeelding
Uit het losse handje met de Dremel een uitsparing uitgefreesd. Tegelfrees hulpstuk 566 is daarbij een zeer handig dingetje. Echter niet het tegelfreesje dat daarbij hoort gebruikt (die loopt snel vol/smelt/verkleeft) maar freesje 561, Works like a charm! 8-)

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Met wat latjes een mal gemaakt om de gaten voor de servo's wat netter uit te kunnen frezen. De kruising van de rode lijnen worden op het punt gelegd waar het asje zit om de wisseltongen te bedienen.
Afbeelding

Les 1, zorg dat het freesje goed vast zit. :oops: Het eerste gat (rechts) ging niet zoals gepland, het tweede (links) al een stuk beter. Hier komt een 3-weg wissel, vandaar de 2 gaten. De sleuven zijn bedoeld om de kapbels in weg te werken, dat was dus vóór ik de servo-aandrijving had uit gedacht. :roll:
De blauwe kruizen markeren het punt waar de asjes komen, de rode lijnen van de mal worden op de blauwe lijnen op het schuim gelegd. Daarmee komt het gefreesde gat precies op de juiste plek.
Afbeelding

Groeten,
Maarten

ruudkim

Bericht door ruudkim »

Hoe is het nu verder met die baan
heb erg veel interesse!

Gr. Ruud

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hoi ruud, de polarisatie van de driewegwissel is een struikelblok gebleken. Ik denk dat ik dat nu echt uit ben. Dat betekent dat ik weet welke draadjes ik waar moet solderen en hoe te polariseren. Dus.. ik moet maar eens wat rails gaan leggen!

Vooralsnog nog even bezig met mijn ontwerp van de kleine sleepboot. ;)

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Vandaag de aanpassingen aan de driewegwissel voltooid. De 4 tongen worden niet meer aangedrukt middels het veertje en kunnen op den duur voor storingen gaan zorgen. Door de tongen middels een draadje te verbinden wordt dat voorkomen. Hoewel deze wissel 2 hartstukken heeft, heb ik er drie draden aan gemaakt. De derde is voor een stuk rail (met tong) welke dicht bij een buitenste rails taal ligt. In een bepaalde stand krijg je twee staven met verschillende polarisatie vlak naast elkaar. Om kortsluiting te voorkomen door een ondeugend wieltje maak ik dat stuk in die wisselstand spanningsloos.
Afbeelding
Deze wissel kan dus op zijn plek gelegd worden!

Overigens een beter idee gekregen voor de 2 rangeersporen rechts op de hoofdmodule, over het linker spoor komt een rijdende kraan. Naast het rechter spoor komt een (façade van) een goederenloods van twee verdiepingen. 8-)

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Weer een stapje verder. Ten eerste 2 van de 3 module doorgangen gemaakt. De 3e nog niet omdat ik nog niet heb bepaald waar die moet gaan komen.

Eerst ruw uitgezaagd met gatenzaag en Dremel (diamantschijfje, niet beste keus maar het werkt wel :mrgreen:).
Afbeelding

Uitgewerkt dus even passen, stoom en diesel, geen panto's dus. ;)
Afbeelding

Punt twee is een andere hindernis waar ik al langer tegen aan liep, de elektrische verbinding naar de modules toe. Dit wil ik doen met sub-D stekkers maar hoe vast te zetten en vooral, waar? Ik heb bedacht een gat te maken in de achterwand en het chassisdeel een stuk naar binnen te zetten. Hiermee steekt er geen lange lengte stekker met snoer naar buiten en kan de stekker toch nog makkelijk ingestoken worden en en los gemaakt.

Eerst alu beugeltjes gemaakt voor de chassis deeltjes. Drie modules dus drie beugeltjes nodig. Aan de onderzijde nog even aan elkaar laten zitten, dat werkt makkelijker bij zagen, vijlen boren, etc.
Afbeelding

Even passen en het gat voor de stekker aftekenen.
Afbeelding

Zo ziet het kan er aan de 'binnenkant' van de module uit. Dit verdwijnt straks in de schuimbodem. De draadjes leiden straks naar een stukje printplaat die ik aan het frame vast ga lijmen. Dat is straks makkelijker werken bij het aanbrengen van de bedrading.
Afbeelding

In dit is de achterkant van de module, de plek waar de (virtuele) kerstboom moet komen te staan. De stekker steekt nog een klein stukje uit, genoeg om hem er uit te kunnen trekken maar niet te veel zodat hij ook niet in de weg zit.
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Inmiddels bdacht dat ik er nog 3 ga maken. :mrgreen: ik wil tenslotte ook MCC op dit baantje dus daar heb ik ook daadjes voor nodig. En beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen, straks kan ik er tenslotte niet meer bij natuurlijk. 8-)

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Trouwens maar even een hulpstukje gemaakt voor het solderen van de draadjes naar de printstroken. Bewijs van de stelling dat afval niet bestaat, allemaal stukjes afvalhout. :mrgreen: Als ik dan toch 150 draadjes moet gaan solderen... 8-)
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

En Maarten blijft innoveren :D
Je ben lekker bezig gast, bak ze ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo

Bericht door FidOo »

Goed bezig maarten. Blijft een klote klus die stekkers solderen, maar wel belangrijk dus handig dat je het goed doet.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

haliha.hans

Bericht door haliha.hans »

Leuk dat je weer bezig bent met je kerstbaan, ik weet zeker dat hij klaar is voor de kerst....
van 20??. Toch?
Wat een klus al dat solderen maar nu goed gedaan is veel profijt later.
Ik blijf je volgen.

Groetjes
Hans

BenQ

Bericht door BenQ »

Maarten,
Gefeliciteerd met jouw 45e verjaardag, wie weet dat de kerstbaan klaar is voor jouw volgende verjaardag. :)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Maarten,

Ook van deze kant gefeliciteerd met jouw 45e verjaardag :D
Nog veel gezondheid en hobby plezier toegewenst!

Mvg,
Ad

Krab

Bericht door Krab »

Gefeliciflapsterd met je verjaardag Maarten .
en dat je maar veel spoor gerelateerd mag krijgen ;) :mrgreen: :lol:
m.v.g. Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dank heren.

Vandaag was bedoeld als bouwdag, kinderen naar de opvang en goede afspraken gemaakt met moeder de vrouw. 8-) Vol goede moed begonnen met solderen, ik was al bijna klaar. Twee van de drie laatste connectors vastgelijmd en de laatste connector aan het afronden. En toen... Toen ging ik eens goed kijken en realiseerde mij ineens dat er iets niet klopte. :oops: Ik had een foutje gemaakt bij de nummering van de pins op de connectoren. Niet bij allemaal, de eerste drie waren wel goed, de laatste drie niet. :shock: Dat is het nadeel als je iets niet in een keer af maakt. Maar ja, daar was de klus ook te groot voor.

In zo'n geval kun je maar een ding doen, uithuilen en opnieuw beginnen. :( Nou ja, niet helemaal opnieuw natuurlijk, maar het was toch een forse vertraging. Hierdoor vandaag helaas minder ver gekomen dan gehoopt. Maar, de zes connectoren zitten op hun plek en de soldeerstroken zitten vastgelijmd. Nu de connectoren nog uit het schuim frezen. En daarna, rails en wissels leggen!

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Plaatjes kijken is leuker dan lappen tekst lezen dus:

Afbeelding
Zo komen de strips. Deze zit nog niet vastgelijmd.

Afbeelding
En hier dus wel. De uitgefreesde goot is een soort 'hoofdslagader'.

Afbeelding
Dit blijft altijd 'zichtbaar', hier worden straks alle draadjes van secties, lampjes en ander meuk aangesloten. Per module 2x 25 draadjes, hopelijk is dat voldoende. er komt nog een sticker met nummering op.

Afbeelding
En daarvoor is dit allemaal uitgefreesd, het grootste gedeelte zal onzichtbaar blijven.

Afbeelding
Gisteren hulp gehad van de jongste spruit. :D Bij onze school zijn de groepen een en twee nog vrij op vrijdag, dat is dan ook mijn 'papadag' (nog wel tenminste).

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hij is al een keertje voorbij gekomen, maar hij is nu omgebouwd naar MCC. Ben ik blij mee! Holidays are coming... :D
Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Blijf het toch knap werk vinden om dit allemaal in een N model te kunnen vrotten Maarten
Zeker de verlichting 8-)

Hoe lang kan dit nu rond karren op een accu lading?

Mvg,
Ad

Detlev

Bericht door Detlev »

Poeh, dat wordt een hoop smd-ledjes plakken! 8-)

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Ad: ik kan nog geen echte test doen omdat ik nog geen baan er voor heb. Maar als het goed is kan hij aardig wat uurtjes rijden op een acculading.

@Detlev: mja.. was wel een wens van mij maar voorlopig maar even niet. ;)

Een tijd terug heb ik een workshop gevolgd om een N-(vracht)auto om te bouwen naar MCC. Door gebrek aan onderdelen destijds was dat jammer genoeg geen succes voor mij maar ik heb wel de basis geleerd. Zonder wielen en stuur-as kom je immers niet ver. De verlichting vind ik juist nog het minst uitdagend. Met apenhaar en kleine SMD-leds is dat wel te doen. Het mechanische deel (stuur-as en aandrijving) vind ik nog wel een uitdaging. Een loupebril is mij echter wel een must. ;) Deze vrachtauto is 'professioneel' omgebouwd, ik heb nog een geprint kapje liggen van een bus die ik zelf wil om gaan bouwen (Scenicruizer).

Groeten,
Maarten

Plaats reactie