Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495x310
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ugh, ugh, ugh. Wat een stof zeg....
Na 2 jaar stilte wordt er weer gewerkt aan de Euregiobaan.
Goed door studie gaat het nog steeds niet erg hard, maar sinds een week of wat gebeurd er iig weer iets.
Al die mooie bouwdraadjes op het forum, kietelde mij dusdanig.... dat er weer tijd vrij gemaakt is om te knutselen.
De hoogte gecontroleerd.
De brughoofden hebben ook een kleurtje gekregen.
Na veel wikken en wegen besloten de meest bedrijfszekere oplossing te kiezen en een stuk rails als bovenleiding in de brug gesoldeerd.
Inmiddels ook een stuk baan verder uitgebouwd, voorzien van kurk en een onderkleurtje.
En om het geheugen op te frissen, de meest recente versie van het baanplan.
Na 2 jaar stilte wordt er weer gewerkt aan de Euregiobaan.
Goed door studie gaat het nog steeds niet erg hard, maar sinds een week of wat gebeurd er iig weer iets.
Al die mooie bouwdraadjes op het forum, kietelde mij dusdanig.... dat er weer tijd vrij gemaakt is om te knutselen.
De hoogte gecontroleerd.
De brughoofden hebben ook een kleurtje gekregen.
Na veel wikken en wegen besloten de meest bedrijfszekere oplossing te kiezen en een stuk rails als bovenleiding in de brug gesoldeerd.
Inmiddels ook een stuk baan verder uitgebouwd, voorzien van kurk en een onderkleurtje.
En om het geheugen op te frissen, de meest recente versie van het baanplan.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Dat had ik ook, zo'n lange bouwpauze. Mooi dat je weer bezig bent
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Zo, inmiddels is er weer wat gedaan. Er is rails op de baan bijgekomen en de rijtuig/wagonsamenstellingen worden getest op de spiraal.
Hierbij wordt gekeken of de erbij geplande locs ook de lengtes (en gewicht) aankunnen op de klim naar boven.
Eerst op de brug.
De wissels komen in zicht, en de beslissing is inmiddels genomen hoe ze aangedreven gaan worden.
Al weet je het bijna zeker, toch ff de tussenruimte controleren.
En de eerste test met een volledige standaard stam DRG goederenwagens, 31 2-assers en een 3-asser aan de haak.
Het geheel zit nog ruimschoots binnen de blokruimte, dus dat zit iig snor.
De sleep wordt wel iets korter, de 2 klapdekselwagens, een lagebakwagen en de 2 grijze NS wagens zullen in een andere stam opgenomen worden.
Bij de moduleovergang net voor de brug aan de rechterkant, mag het spoor een fractie omhoog. Daar zit nu nog een kleine dip.
De locs hebben er geen last van, maar het oog wil ook wat.
De DRG V16 trekt braaf de hele sleep de spiraal omhoog en de brug over, maar zal het niet erg vinden als er 5 wagons vanaf gaan.
De E93 & E94 staan hun beurt af te wachten.
De DRG E94 met beide panto`s tegen de draad op de brug, ook hier geen centje pijn.
Extra gewichtjes voor de loc van Eichhorn zijn al onderweg, dus het zal alleen maar beter worden.
Zijn broertje, de Blauer Mauritius, heeft de gewichtjes al en het geeft zeker een nog betere trekkracht.
De DRG E93 komt de laatste bocht van de spiraal door, ook hier is de proef geslaagd.
Ook de BR 50 slaagde met vlag en wimpel om de hele bups boven te krijgen.
Deze vier locs zijn voor de historische goederendienst voorzien en ook de andere drie goederenstammen zal ik nog op de rails zetten om te testen.
Opvallend is wel het aantal ontkoppelingen, de koppelingen worden goed belast door het gewicht.
Zowel de standaard als ook af en toe de profikoppelingen laten los.
Alleen mijn favoriet, de Roco kortkoppelingen doen braaf zonder morren het werk zonder te ontkoppelen.
Hierbij wordt gekeken of de erbij geplande locs ook de lengtes (en gewicht) aankunnen op de klim naar boven.
Eerst op de brug.
De wissels komen in zicht, en de beslissing is inmiddels genomen hoe ze aangedreven gaan worden.
Al weet je het bijna zeker, toch ff de tussenruimte controleren.
En de eerste test met een volledige standaard stam DRG goederenwagens, 31 2-assers en een 3-asser aan de haak.
Het geheel zit nog ruimschoots binnen de blokruimte, dus dat zit iig snor.
De sleep wordt wel iets korter, de 2 klapdekselwagens, een lagebakwagen en de 2 grijze NS wagens zullen in een andere stam opgenomen worden.
Bij de moduleovergang net voor de brug aan de rechterkant, mag het spoor een fractie omhoog. Daar zit nu nog een kleine dip.
De locs hebben er geen last van, maar het oog wil ook wat.
De DRG V16 trekt braaf de hele sleep de spiraal omhoog en de brug over, maar zal het niet erg vinden als er 5 wagons vanaf gaan.
De E93 & E94 staan hun beurt af te wachten.
De DRG E94 met beide panto`s tegen de draad op de brug, ook hier geen centje pijn.
Extra gewichtjes voor de loc van Eichhorn zijn al onderweg, dus het zal alleen maar beter worden.
Zijn broertje, de Blauer Mauritius, heeft de gewichtjes al en het geeft zeker een nog betere trekkracht.
De DRG E93 komt de laatste bocht van de spiraal door, ook hier is de proef geslaagd.
Ook de BR 50 slaagde met vlag en wimpel om de hele bups boven te krijgen.
Deze vier locs zijn voor de historische goederendienst voorzien en ook de andere drie goederenstammen zal ik nog op de rails zetten om te testen.
Opvallend is wel het aantal ontkoppelingen, de koppelingen worden goed belast door het gewicht.
Zowel de standaard als ook af en toe de profikoppelingen laten los.
Alleen mijn favoriet, de Roco kortkoppelingen doen braaf zonder morren het werk zonder te ontkoppelen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Verwijderd
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Das ook geen kleine sleep die de loks voor hun kiezen krijgen! Maar inderdaad goed testen is wel zekerheid hebben!
Mooi werk zo Ron
Mooi werk zo Ron
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Yup, bloklengtes zijn 180 centimeter (uitgaande van de standaard dat een rijtuigstam 9 26,4m rijtuigen bevat + loc, dat is dan 9x165mm + +/- 125mm = 161cm), waarvan 30cm stopsectie aan een kant (eenrichtingsverkeer).
Dus de (goederen)treinstammen zijn tussen de 100 en 150cm, maar niet iedere loc kan dat trekken.
Vandaar dat ik de diverse stammen uittest, samen met de loc die ik daarvoor in gedachte heb.
Dan kan ik altijd nog of de stam inkorten of de loc verzwaren of een andere loc ervoor zetten.
Vooral de stammen met veel 2assers of verlichting in de rijtuigen zullen een uitdaging zijn.
Dus de (goederen)treinstammen zijn tussen de 100 en 150cm, maar niet iedere loc kan dat trekken.
Vandaar dat ik de diverse stammen uittest, samen met de loc die ik daarvoor in gedachte heb.
Dan kan ik altijd nog of de stam inkorten of de loc verzwaren of een andere loc ervoor zetten.
Vooral de stammen met veel 2assers of verlichting in de rijtuigen zullen een uitdaging zijn.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Bij lange goederentreinen is dubbeltractie ook nog een leuke optie natuurlijk. Kan overigens soms ook bij reizigerstreinen, want ICs die worden/werden meestal door twee BR218s getrokken (op diesellijnen), omdat één BR218 niet voldoende kon leveren voor de klimaatbeheersing.verwarming. En bij reizigerstreinen heb je ook nog het scenario dat een lok een probleem had en er eentje werd voorgehangen om de trein verder te brengen.
-
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ron,
Leuk overigens dat je weer aan het bouwen bent.
Precies zo doe ik het ook.
Veel van de stoomtreinen van Fleischmann trekken heel slecht en toch wil ik bv een BR50 op de baan hebben en dan doe ik er maar een paar wagens achter.
Bij mij zijn de langste treinen ook 140cm
mvrgr Bob
Leuk overigens dat je weer aan het bouwen bent.
Precies zo doe ik het ook.
Veel van de stoomtreinen van Fleischmann trekken heel slecht en toch wil ik bv een BR50 op de baan hebben en dan doe ik er maar een paar wagens achter.
Bij mij zijn de langste treinen ook 140cm
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Hoogste tijd voor een update.
De V16 voor een sleep gesloten wagens.
De E94 mag zijn krachten laten zien bij de sleep ketelwagens.
Inmiddels is het spoor ook verder uitgebreid en wordt er getest of het vrije ruimteprofiel klopt.
De V16 voor een sleep gesloten wagens.
De E94 mag zijn krachten laten zien bij de sleep ketelwagens.
Inmiddels is het spoor ook verder uitgebreid en wordt er getest of het vrije ruimteprofiel klopt.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Een E93 met een aantal Leigeinheiten onderweg.
De BR50 trekt een diversiteit aan binnen- en buitenlandse wagens.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ook het moderne materiaal komt aan bod.
Een "Klaas" van Captrain met containers aan de haak.
1657 heeft een gevarieerd gezelschap van Eaos`jes achter zich.
Een tweede stam Eaos neemt de 2384 voor zijn rekening.
Een BR 150 neemt met brute kracht een sleep Faals op sleeptouw.
Terwijl een duo 6400`s een rij B-Cargo Fals naar het zuiden slepen.
Een "Klaas" van Captrain met containers aan de haak.
1657 heeft een gevarieerd gezelschap van Eaos`jes achter zich.
Een tweede stam Eaos neemt de 2384 voor zijn rekening.
Een BR 150 neemt met brute kracht een sleep Faals op sleeptouw.
Terwijl een duo 6400`s een rij B-Cargo Fals naar het zuiden slepen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ziet er goed uit blijf dit draadje volgen.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Voor zover ik het kan zien, ziet het er goed uit. Het is soms even puzzelen omdat de foto's aan elkaar vast zitten en dat kijkt gewoon lastig. Kun je misschien een witregel tussen de foto's plaatsen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Inmiddels staat de bedding in de verf.
Het grijze potje was op, dus verder met bruin als onderkleur
Nog heel even en de baan is eindelijk na jaren een gesloten loop.
Ondertussen is er een ruime hoeveelheid Code 80 flex binnengekomen om ook het schaduwstation vorm te gaan geven.
Het grijze potje was op, dus verder met bruin als onderkleur
Nog heel even en de baan is eindelijk na jaren een gesloten loop.
Ondertussen is er een ruime hoeveelheid Code 80 flex binnengekomen om ook het schaduwstation vorm te gaan geven.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Tijdje terug een tweede BR430 van Hobbytrain op de kop getikt.
Reden was dat ik het eerste stelletje vierdelig wilde maken.
Het overgebleven tweetje wordt motorloos, en hier moest ik een koppeling voor verzinnen.
De motor en stroomafname zal namelijk gebruikt gaan worden om mijn Hobbytrain SBB RABe Eurocity bedrijfszekerder te maken.
Maar, hoe ga je die twee nu koppelen? Vanuit de fabriek is er geen mogelijk voorzien.
Na wat zoeken en uitproberen erachter gekomen dat ik hier de meegeleverde koppelstang van de Piko Hondenkoppen voor zou kunnen
gebruiken.
Nog even puzzelen hoe deze te gebruiken en voilá, het is gelukt.
Hieronder een paar foto`s van hoe.
Als eerste kan je zien dat er totaal geen koppel mogelijkheid is voorzien, de imitatie scharfenberg kan eraf, maar bood geen mooi weg te werken opties.
Met een 1mm boortje een gaatje geboord om een klein spijkertje in te kunnen tikken.
Spijkertje zit erin, het zijn korte spijkertjes geworden die bij ouderwetse kabelhouders (zo`n half oogje met een spijkertje voor op de plint) zaten. De koppelstang klemt goed, maar kan nog wel vrij draaien.
Eerste resultaat, een spijkertje mag nog wat verder erin.
Uiteindelijke resultaat, niet gek al zeg ik het zelf. De koppen staan niet absurd ver uit elkander, maar kunnen wel vrij bewegen.
En de koppeling en de onderkant van de spijkertjes zitten niet lager dan de koppelingen die HT gebruikt tussen de middenbakken.
Nu nog een paar balgen vinden voor tussen de bakken, hier kan je blijkbaar VT08 onderdelen van Arnold voor gebruiken.
Reden was dat ik het eerste stelletje vierdelig wilde maken.
Het overgebleven tweetje wordt motorloos, en hier moest ik een koppeling voor verzinnen.
De motor en stroomafname zal namelijk gebruikt gaan worden om mijn Hobbytrain SBB RABe Eurocity bedrijfszekerder te maken.
Maar, hoe ga je die twee nu koppelen? Vanuit de fabriek is er geen mogelijk voorzien.
Na wat zoeken en uitproberen erachter gekomen dat ik hier de meegeleverde koppelstang van de Piko Hondenkoppen voor zou kunnen
gebruiken.
Nog even puzzelen hoe deze te gebruiken en voilá, het is gelukt.
Hieronder een paar foto`s van hoe.
Als eerste kan je zien dat er totaal geen koppel mogelijkheid is voorzien, de imitatie scharfenberg kan eraf, maar bood geen mooi weg te werken opties.
Met een 1mm boortje een gaatje geboord om een klein spijkertje in te kunnen tikken.
Spijkertje zit erin, het zijn korte spijkertjes geworden die bij ouderwetse kabelhouders (zo`n half oogje met een spijkertje voor op de plint) zaten. De koppelstang klemt goed, maar kan nog wel vrij draaien.
Eerste resultaat, een spijkertje mag nog wat verder erin.
Uiteindelijke resultaat, niet gek al zeg ik het zelf. De koppen staan niet absurd ver uit elkander, maar kunnen wel vrij bewegen.
En de koppeling en de onderkant van de spijkertjes zitten niet lager dan de koppelingen die HT gebruikt tussen de middenbakken.
Nu nog een paar balgen vinden voor tussen de bakken, hier kan je blijkbaar VT08 onderdelen van Arnold voor gebruiken.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Vanavond gelijk maar verder geknutseld.
De oude versie van de SBB RABe van Hobbytrain is berucht vanwege de slechte stroomvoering.
De motorwagen zelf heeft geen stroom afname en de stroom moet van de kopbakken, via de middenbakken naar de motorwagen.
Dit alles met stroomgeleidende koppelingen, die eerlijkheidshalve waardeloos zijn.
Zoals je kan zien, niet de meest betrouwbare oplossing.
Ik kon mijn setje dan ook voor weinig als een "non-runner" op de kop tikken, aangezien ik al vermoede waar het probleem in zat.
Nu wist ik dat meerdere eigenaars het probleem hadden opgelost door de motorwagen te voorzien van een eigen stroom afname.
Bij stom toeval kwam ik erachter dat mijn BR430 dezelfde as afstand heeft op de voorste draaistellen als de RABe.
En het idee was geboren om de stroomafnemers te wisselen van de BR430 naar de RABe.
Aangezien de gekoppelde kopbakken van de BR430 in principe geen stroom nodig meer hebben voor de kop- en sluitverlichting.
Zo gezegd, niet 1,2,3 zo gedaan, maar wel gelukt. De as afstand is idd hetzelfde en de derde as van de RABe past ertussen.
Ik moest enkel met een 1mm boortje, met de hand, de aspotten iets opboren zodat de koperstrips er beter invielen.
Nu nog de verdere connectie.
De BR430 heeft de koperstrips naar beneden staan, zodat er contact is met de lipjes van de draaistellen.
De RABe heeft ze bovenop de plaat staan met een gesoldeerde verbinding voor de stroomvoerende koppelingen.
Ik heb de solderingen doorgesneden en vervolgens de strip naar onderen verlegd.
Nu moest wel het chassisblok geïsoleerd worden, anders maken de strips kortsluiting.
Nagellak van de vriendin bleek erg handig.
Alles getest en de motorwagen kan weer in elkander gezet worden.
En het setje loopt weer als een zonnetje.
En als bonus... Hobbytrain/Kato werkt niet met het systeem dat een draaistel de + afneemt en de andere de -.
Beide draaistellen, nemen beide + & - op. Dus de beide BR430 kopbakken zijn nog steeds voorzien van stroom.
Ik ga denk ik de 2 gemoteriseerde kopbakken samen als tweetje inzetten en viertje als dummy erachter.
Dan kan ik voor extra stroomafname een draadje tussen de bakken laten lopen en misschien wel beide motoren op dezelfde decoder aansluiten.
De oude versie van de SBB RABe van Hobbytrain is berucht vanwege de slechte stroomvoering.
De motorwagen zelf heeft geen stroom afname en de stroom moet van de kopbakken, via de middenbakken naar de motorwagen.
Dit alles met stroomgeleidende koppelingen, die eerlijkheidshalve waardeloos zijn.
Zoals je kan zien, niet de meest betrouwbare oplossing.
Ik kon mijn setje dan ook voor weinig als een "non-runner" op de kop tikken, aangezien ik al vermoede waar het probleem in zat.
Nu wist ik dat meerdere eigenaars het probleem hadden opgelost door de motorwagen te voorzien van een eigen stroom afname.
Bij stom toeval kwam ik erachter dat mijn BR430 dezelfde as afstand heeft op de voorste draaistellen als de RABe.
En het idee was geboren om de stroomafnemers te wisselen van de BR430 naar de RABe.
Aangezien de gekoppelde kopbakken van de BR430 in principe geen stroom nodig meer hebben voor de kop- en sluitverlichting.
Zo gezegd, niet 1,2,3 zo gedaan, maar wel gelukt. De as afstand is idd hetzelfde en de derde as van de RABe past ertussen.
Ik moest enkel met een 1mm boortje, met de hand, de aspotten iets opboren zodat de koperstrips er beter invielen.
Nu nog de verdere connectie.
De BR430 heeft de koperstrips naar beneden staan, zodat er contact is met de lipjes van de draaistellen.
De RABe heeft ze bovenop de plaat staan met een gesoldeerde verbinding voor de stroomvoerende koppelingen.
Ik heb de solderingen doorgesneden en vervolgens de strip naar onderen verlegd.
Nu moest wel het chassisblok geïsoleerd worden, anders maken de strips kortsluiting.
Nagellak van de vriendin bleek erg handig.
Alles getest en de motorwagen kan weer in elkander gezet worden.
En het setje loopt weer als een zonnetje.
En als bonus... Hobbytrain/Kato werkt niet met het systeem dat een draaistel de + afneemt en de andere de -.
Beide draaistellen, nemen beide + & - op. Dus de beide BR430 kopbakken zijn nog steeds voorzien van stroom.
Ik ga denk ik de 2 gemoteriseerde kopbakken samen als tweetje inzetten en viertje als dummy erachter.
Dan kan ik voor extra stroomafname een draadje tussen de bakken laten lopen en misschien wel beide motoren op dezelfde decoder aansluiten.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Door gezondheidsredenen een tijd niks op de zolder kunnen doen, echter langzaamaan begint dat weer te komen.
De baan is helaas nog steeds niet sluitend, echter een ander karwei wat ik lang voor mij uit heb geschoven is nu wel met en met aangepakt.
Het solderen van de electronica.
De eerste aansluitingen van de ringleiding
Inmiddels ligt de ringleiding onder de hele baan.
Ik heb gebruik gemaakt van lengtes VD draad en draad uit een oude dikke buitenkabel.
Er liggen 5 kleuren als ringleiding:
Bruin & Oranje; hogere (+)spanning richting bezetmelders & gedetecteerde bloksecties
Rood; lagere (+)spanning voor ongedetecteerde bloksecties
Groen, Groen/Geel, Geel, Geel/Wit & Wit; retour (-)spanning (Ik had verschillende kleuren draad die ik hiervoor heb gebruikt, maar het is voor mij duidelijk)
Blauw & Zwart; Externe stroombron voor wissels, lampjes, wisseldecoders, etcetera. Ik weet nog niet of ik hier gelijkstroom of wisselstroom op ga zetten.
De aansluiting van de spanningsverlager.
De eerste serie aansluitingen op de ringleiding. Ik heb hier gebruik gemaakt van soldeer/draadklemmen naar het voorbeeld van DaveClass47 (Youtube).
Dit werkt voor mij perfect.
Ook maar eens de rommel op de zolder opgeruimd en weer netjes opgeborgen.
De kolenbakken staan rustig te wachten op wat de toekomst hun brengt
De laatste draden aangesloten die aan deze kant nog op de bezetmelder moesten komen.
De draden van de blokken zijn gelabeld en aangesloten, tijd om een testritje te doen of alles goed aangesloten is.
Het spoor wordt verder aangelegd.
En iets verderop wordt de kurkbedding gelegd, gelijmd en geverfd.
Niet veel zichtbare vooruitgang, maar wel het nodige werk verzet.
De baan is helaas nog steeds niet sluitend, echter een ander karwei wat ik lang voor mij uit heb geschoven is nu wel met en met aangepakt.
Het solderen van de electronica.
De eerste aansluitingen van de ringleiding
Inmiddels ligt de ringleiding onder de hele baan.
Ik heb gebruik gemaakt van lengtes VD draad en draad uit een oude dikke buitenkabel.
Er liggen 5 kleuren als ringleiding:
Bruin & Oranje; hogere (+)spanning richting bezetmelders & gedetecteerde bloksecties
Rood; lagere (+)spanning voor ongedetecteerde bloksecties
Groen, Groen/Geel, Geel, Geel/Wit & Wit; retour (-)spanning (Ik had verschillende kleuren draad die ik hiervoor heb gebruikt, maar het is voor mij duidelijk)
Blauw & Zwart; Externe stroombron voor wissels, lampjes, wisseldecoders, etcetera. Ik weet nog niet of ik hier gelijkstroom of wisselstroom op ga zetten.
De aansluiting van de spanningsverlager.
De eerste serie aansluitingen op de ringleiding. Ik heb hier gebruik gemaakt van soldeer/draadklemmen naar het voorbeeld van DaveClass47 (Youtube).
Dit werkt voor mij perfect.
Ook maar eens de rommel op de zolder opgeruimd en weer netjes opgeborgen.
De kolenbakken staan rustig te wachten op wat de toekomst hun brengt
De laatste draden aangesloten die aan deze kant nog op de bezetmelder moesten komen.
De draden van de blokken zijn gelabeld en aangesloten, tijd om een testritje te doen of alles goed aangesloten is.
Het spoor wordt verder aangelegd.
En iets verderop wordt de kurkbedding gelegd, gelijmd en geverfd.
Niet veel zichtbare vooruitgang, maar wel het nodige werk verzet.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
lekker he vrije dagen. je bent wel een zooi foto's kwijt zag ik
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ik wilde het niet zeggen want 'ja dat weten we nu wel' enzo maar inderdaad...
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ron,
Ik heb zo mijn vraagtekens bij de juistheid van de gebruikte diodeschakeling, is deze wel juist aangesloten intern???
Groetjes
Ik heb zo mijn vraagtekens bij de juistheid van de gebruikte diodeschakeling, is deze wel juist aangesloten intern???
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Ik denk dat ik geblunderd heb met de foto's, ik heb bij de fotoemmer de foto's in een nieuwe map gezet.
De foto's uit het begin van het draadje stonden bij imageshack, maar daar is de website drastisch veranderd.
Ik zal kijken wat ik kan repareren.
Wat betreft de diodeschakeling, deze is van TrainTech. Links op de foto is de ingang, daarom is deze aangesloten op de bruine draad. De drie andere zijn uitgangen met verlaagde spanning. Eentje gaat naar de rode ringleiding, de grijze draad is een tijdelijke draad naar de tijdelijke lus onderaan de klimspiraal.
De foto's uit het begin van het draadje stonden bij imageshack, maar daar is de website drastisch veranderd.
Ik zal kijken wat ik kan repareren.
Wat betreft de diodeschakeling, deze is van TrainTech. Links op de foto is de ingang, daarom is deze aangesloten op de bruine draad. De drie andere zijn uitgangen met verlaagde spanning. Eentje gaat naar de rode ringleiding, de grijze draad is een tijdelijke draad naar de tijdelijke lus onderaan de klimspiraal.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Foto`s vanaf pagina 13 zijn weer hersteld. De foto`s die bij Imageshack stonden zijn pleitte. Hier zal ik voor op de PC op zoek moeten gaan.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
- Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
- Locatie: Cadier & Keer
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495
Zo, een paar uurtjes zoet geweest maar bijna alle foto`s kunnen herstellen na lang zoeken, plakken en kopiëren.
Ook nog wat oudere foto`s en een filmpje uit de oude doos gevist.
Het filmpje hoort bij de ombouw van de BR 144 op pagina 10
En nog wat materieel foto`s
Ook nog wat oudere foto`s en een filmpje uit de oude doos gevist.
Het filmpje hoort bij de ombouw van de BR 144 op pagina 10
En nog wat materieel foto`s
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55