Loc houdt er plotseling mee op
Loc houdt er plotseling mee op
Ik heb een Minitrix dieselloc 12393 (BR218), digitaal af fabriek. Deze liep tot nu toe zonder problemen. Van het ene op het andere moment hield hij ermee op. De verlichting werkt wel goed en soms rijdt hij héél even maar is daarna niet meer aan de gang te krijgen. Ik heb hem opengemaakt, de printplaat even tijdelijk verwijderd zodat ik kon vaststellen of het aan de electromotor lag, maar die loopt als een zonnetje. Kan een decoder zo maar ermee ophouden? Ik rijd met Ecos 2 en deze staat op 17 V. Dat wil zeggen dat in de bezetmeldsecties (Koploper) deze spanning aanwezig is, in de niet gedetecteerde delen is de spanning ca 15 V. Ik sta werkelijk met de mond vol tanden want ik snap er helemaal niks van. Iemand een goed idee? Dan graag en bedankt alvast. Groet, Jan
Re: Loc houdt er plotseling mee op
Ja, de decoder is goed uit te lezen en dus ook te resetten, dat is nou juist het vreemde.
Klinkt weer als het bekende 3X3 componentje wat problemen geeft. Kun je een foto maken van de printplaat en die posten.
Waarschijnlijk moet je gewoon dat 3x3 component overbruggen met een draadje.
Waarschijnlijk moet je gewoon dat 3x3 component overbruggen met een draadje.
Goedemorgen
Ik heb een foto van de printplaat bijgevoegd. Hopelijk kun je hier iets mee want aanvankelijk was het bestand veel te groot en heb het drie keer moeten verkleinen . De decoder heb ik er even uit gehaald zoals je ziet.
Alvast bedankt voor je moeite!
Groet
Jan
Ik heb een foto van de printplaat bijgevoegd. Hopelijk kun je hier iets mee want aanvankelijk was het bestand veel te groot en heb het drie keer moeten verkleinen . De decoder heb ik er even uit gehaald zoals je ziet.
Alvast bedankt voor je moeite!
Groet
Jan
Ik vermoed inderdaad dat dit 3X3 (gele circel) component de boosdoener is. Dit is een soort overbelastingsbeveiliging die trix inbouwt, alleen al sinds het begin veel te klein selecteerd.
Er is een simpele oplossing voor:
Soldeer hier een draadje overheen zodat dit component overbrugd wordt. Hierdoor wordt deze buiten werking gesteld. (zie het rode lijntje)
Mocht dit niet helpen kun je het draadje altijd nog verwijderen (als de lok nieuw is en nog garantie heeft, kun je dan nog terug gaan)
Succes en laat vooral even weten of het gelukt is
Er is een simpele oplossing voor:
Soldeer hier een draadje overheen zodat dit component overbrugd wordt. Hierdoor wordt deze buiten werking gesteld. (zie het rode lijntje)
Mocht dit niet helpen kun je het draadje altijd nog verwijderen (als de lok nieuw is en nog garantie heeft, kun je dan nog terug gaan)
Succes en laat vooral even weten of het gelukt is
Dank je wel, Joost, voor je reactie en antwoord. Ja, ik heb de boosdoener gezien en er inmiddels op een ander draadje in dit forum nog wat meer over gelezen. De loc is nog vrij nieuw maar ik kan de rekening nergens meer vinden dus dan wordt garantie een probleem. Maar goed, dat is mijn probleem. Ik denk dat ik het zelf niet zo goed aandurf om aan de printplaat te gaan solderen want ik ben niet zo "vingervast", maar goed, ik vind vast wel iemand. Waar ik nog wel mee blijf zitten is de vraag waarom de loc het nu al vele maanden zonder mankeren goed heeft gedaan en nu in één keer problemen geeft. Hoe zou dat toch komen?
Dit heeft o.a. te maken met het inslijten van de motor. Naar mate de motor gebruikt wordt, wordt deze vuiler en gaat hij meer stroom gebruiken. Hierdoor wordt het component eerder warm en doet ie daarom niks.
Het solderen van een draadje is echt makkelijk. Gewoon een 5-6mm van het uiteinde van een draadje vertinnen. Vervolgens even je soldeerbout op het ene uiteinde van het componentje en je draadje vast zetten. Daarna het andere eindje vastzetten en vervolgens het draadje afknippen.
binnen 5 minuten gedaan.
Het solderen van een draadje is echt makkelijk. Gewoon een 5-6mm van het uiteinde van een draadje vertinnen. Vervolgens even je soldeerbout op het ene uiteinde van het componentje en je draadje vast zetten. Daarna het andere eindje vastzetten en vervolgens het draadje afknippen.
binnen 5 minuten gedaan.
-
Hoi,
Toevallig heb ik dit probleem sinds vandaag ook met mijn Franse Piko bb25000 loc. Zit die overbrugging ook standaard bij Piko?
Toevallig heb ik dit probleem sinds vandaag ook met mijn Franse Piko bb25000 loc. Zit die overbrugging ook standaard bij Piko?
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
-
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
Wat ik me afvraag is hoe fabrikanten redeneren.
Even heel simpel, hier heeft iedereen toch last van? Na een tijdje is de motor ingesleten zoals Joost zegt en dan krijg je dit soort gelazer.
Minitrix en de rest kunnen toch wel iets verzinnen dat dit niet optreedt? Al is het maar een jumper die bij ingeplugde decoder dit componentje omzeilt.
Of ben ik nu te simpel?
Even heel simpel, hier heeft iedereen toch last van? Na een tijdje is de motor ingesleten zoals Joost zegt en dan krijg je dit soort gelazer.
Minitrix en de rest kunnen toch wel iets verzinnen dat dit niet optreedt? Al is het maar een jumper die bij ingeplugde decoder dit componentje omzeilt.
Of ben ik nu te simpel?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Je zou ook kunnen zeggen dat dit een teken is dat er iets aan de hand is en dat ding de motor beveiligd...
Anderzijds kan het een teken zijn om serieus onderhoud te plegen.
Maar wanneer dat toch niet hielp heb ik ze ook overbrugd....
Anderzijds heb ik een Minitrix lok die vreet "decoders" zo om de anderhalf jaar één....
Anderzijds kan het een teken zijn om serieus onderhoud te plegen.
Maar wanneer dat toch niet hielp heb ik ze ook overbrugd....
Anderzijds heb ik een Minitrix lok die vreet "decoders" zo om de anderhalf jaar één....
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Elektronica/Commercieel
De 3X3 of 4x4 of welke je ook hebt is een PTC. Dat is een temperatuur gevoelige weerstand. Deze word gebruikt om de motor te beveiligen tegen overbelasting. Als deze te warm word verbreekt de weerstand de spanning omdat dan zijn weerstand te hoog word.
Dit zijn allerlei trucjes van Fabrikanten om analoge locs mooi te laten werken. Voor digitaal rijden is alle electronica op de print (behalve de ledverlichting) overbodig. Je zou als het ware alles eraf kunnen solderen en de draden van de decoder rechtstreeks op de doelpunten bevestigen.
Want al deze electronica, ook de PTC, zit al op de decoder. Dit geeft daarom ook vaak problemen en de X componenten dien je daarom ook te verwijderen bij Hobbytrain, Piko en Startrain. Hierdoor doet de loc niks meer tot de PTC is afgekoeld. Gewoon met een mesje weghalen en de twee loodpads met een draadje verbinden.
Voor de locs met NEM voorbereiding hoe je verder niks te doen. 9 van de 10 locs geven de overige componenten nauwelijk last zover ik weet. Maar als ik even de kans krijg verwijder ik alle electronica en soldeer ik liever de draden rechtstreeks op de plek waar ze moeten.
Groetjes
Dit zijn allerlei trucjes van Fabrikanten om analoge locs mooi te laten werken. Voor digitaal rijden is alle electronica op de print (behalve de ledverlichting) overbodig. Je zou als het ware alles eraf kunnen solderen en de draden van de decoder rechtstreeks op de doelpunten bevestigen.
Want al deze electronica, ook de PTC, zit al op de decoder. Dit geeft daarom ook vaak problemen en de X componenten dien je daarom ook te verwijderen bij Hobbytrain, Piko en Startrain. Hierdoor doet de loc niks meer tot de PTC is afgekoeld. Gewoon met een mesje weghalen en de twee loodpads met een draadje verbinden.
Voor de locs met NEM voorbereiding hoe je verder niks te doen. 9 van de 10 locs geven de overige componenten nauwelijk last zover ik weet. Maar als ik even de kans krijg verwijder ik alle electronica en soldeer ik liever de draden rechtstreeks op de plek waar ze moeten.
Groetjes
-
- Elektronica/Commercieel
Wat doe jij ermee? Dat is wel heel apartdentheo schreef: Anderzijds heb ik een Minitrix lok die vreet "decoders" zo om de anderhalf jaar één....
Kan dat "vreten van decoders" iets te maken hebben met de gehanteerde spanning op de baan?
Tja, Joost (en anderen), zoals ik al eerder zei ben ik geen held waar het solderen betreft en al helemaal niet bij zoiets kwetsbaars als een printplaat, maar na een uurtje "droog oefenen" heb ik dan toch de stoute schoenen maar aangetrokken en ik zal beginnen bij het eind: het werkt weer! Hoera. Maar zoals je op bijgevoegde foto kunt zien is het geen gezicht. Ik kreeg het niet gedaan zonder de ptc te verwijderen. Maar dat lukte me ook niet echt en toen schoot ik nog uit ook en beschadigde daarbij een of meer printbanen (zie kras). Als ik het nu bekijk heb ik veel te dik draad genomen en vraag ik me af hoe lang het zo blijft zitten. Maar het is wel duidelijk dat deze ptc de boosdoener was want de loc rijdt weer alsof er niets gebeurd is. Dus, lieve mensen, bedankt allemaal voor jullie inbreng. Groet, Jan
- Bijlagen
-
- PB210483b.jpg (108.19 KiB) 3813 keer bekeken
Jan. Helemaal goed dat het gelukt is. Solderen is gewoon ff oefenen. Ik heb slechter gezien dus dat valt allemaal nog wel mee.
En als ik zo de foto bekijk heb je alleen de beschermlaag beschadigd.
Ik ben Wim en sinds kort ook forumlid ,omdat ik pas aan een n spoor ben begonnen.
Ik moet eerst 40 loks die al jaren niet meer hebben gereden schoonmaken en weer rijklaar maken.Gisteren had ik 2 loks die niet echt wilden rijden na een onderhoudsbeurt .Het betrof een koploper en een TEE RAM beide van minitrix. Gisteravond kwam ik dit bericht tegen en de oplossing van Joost. Vandaag toegepast en met succes , de treintjes rijden weer goed.
Dus bedankt Joost .
Ik moet eerst 40 loks die al jaren niet meer hebben gereden schoonmaken en weer rijklaar maken.Gisteren had ik 2 loks die niet echt wilden rijden na een onderhoudsbeurt .Het betrof een koploper en een TEE RAM beide van minitrix. Gisteravond kwam ik dit bericht tegen en de oplossing van Joost. Vandaag toegepast en met succes , de treintjes rijden weer goed.
Dus bedankt Joost .
-
Mooi dat het gelukt is!
Heeft iemand nog een tip voor het soortgelijke probleem dat ik met mijn Piko- locomotief heb? Zie mijn posts op de 1e pagina van dit draadje. Ik ben heel benieuwd! Dank alvast!
Heeft iemand nog een tip voor het soortgelijke probleem dat ik met mijn Piko- locomotief heb? Zie mijn posts op de 1e pagina van dit draadje. Ik ben heel benieuwd! Dank alvast!
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
hallo Tim
Kijk eens aan de andere kant van de printplaat ,misschien zit het daar .
Dat was ook zo bij mijn TEE RAM.
Mvg. Wim
Kijk eens aan de andere kant van de printplaat ,misschien zit het daar .
Dat was ook zo bij mijn TEE RAM.
Mvg. Wim
-
Joost
Bedankt voor de tip, ook mij loc rijdt weer goed.
Vr gr Wim.
Bedankt voor de tip, ook mij loc rijdt weer goed.
Vr gr Wim.