Weerstanden digitaal.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
keess

Weerstanden digitaal.

Bericht door keess »

Ik ben een herintreder die na jaren zijn hobby weer oppakt.Nu de vraag : vroeger kon ik op de analoge baan de snelheid van de locs verminderen door bij bepaalde blokken weerstanden of diodes te zetten.Werkt dat digitaal ook of compenseren de decoders automatischde mindere spanning zodat de locs evenhard blijven rijden.En kan de decoder daar tegen?

FidOo

Re: Weerstanden digitaal.

Bericht door FidOo »

Absoluut nergens voor nodig. Dit is digitaal allemaal in te stellen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Bij digitaal bestaat een blok uit twee detectie punten |--1--|--niet gedetecteerd gedeelte --|--2--|
Beide (1 en 2) hangen aan een terugmeldmodule
Die verteld programma x dat de trein op punt 1 staat en bijvoorbeeld moet remmen en stoppen op punt 2
De pc rekent via het programma uit hoeveel de trein nu moet vertragen en verteld de decoder het rem traject (in blokjes / pakketjes)
Komt de trein op punt 2, dan ziet het programma dat en geeft het signaal tot stoppen aan de decoder

In een notendop, én in "mijn taal" uitgelegd
Ik hoop dat het duidelijk is hoe dit een beetje werkt bij digitaal :D

Een digitale trein met een decoder kan met de juiste instellingen ook op een analoge baan rijden, alleen werkt je verlichting niet of blijft een kant op branden
En behoort zich dan te gedragen als een "normale" analoog lok (maar dat is zonde in mijn beleving)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
keess

Bericht door keess »

ok begrepen module kopen en computer aansluiten dus.Bedankt

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Keess, je hebt dus ook een centrale nodig die je decoder en module aanstuurt ;)
De goedkoopste die je kan vinden voor DCC is een Multimaus met een S88XpressNetLI voor de koppeling naar je PC en programma x
Er is ook een systeem waar je digitaal EN analoog tegelijk kan laten rijden, genaamd: Dinamo
Ik zou toch even wat meer onderzoek doen, er zijn legio mogelijkheden en je kan je centjes maar een keer uitgeven
En het is toch leuk om goed beslagen ten ijs te komen zodat je nog lol in je hobby kan hebben

Deze discussie is al vele malen gevoerd hier op het forum, dus doe je profijt hiermee
En stel je trouwens ff voor, dan weten we wat meer over je, wat je wilt en je doel is

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
keess

Bericht door keess »

Ja ik kan me inderdaad beter even voorstellen.Ik het Kees ben 50 jaar kinderen zijn nu de deur uit en er is nu plaats en tijd om weer aan mijn oude hobby te beginnen.Ben nu een nieuwe baan aan het bouwen(zwaar in aanbouw klein gedeelte rijdt).Alles wat nu rijdt is digitaal gemaakt met als centrale ecos.Rij nu helemaal handmatig(gebruik wel een laptop voor back ups)Wil eigenlijk baanvakken gaan beveiligen maar weet nog niet of ik het we leuk vind om alles via de computer te regelen.Dus de vraag of het op een wat eenvoudige manier kan?

Plaats reactie