Loc rijdt maar één kant uit

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
joe

Loc rijdt maar één kant uit

Bericht door joe »

Via Catawiki wéér een kat in de zak gekocht, vrees ik. Eerst moest de oude fmz decoder vervangen worden door een dcc decoder (gelukkig kreeg ik nog wel die service), maar nu rijdt de loc wel de ene kant uit, maar niet de andere. Hij "reutelt" wel en laat zich gewillig een eindje opduwen waarbij de wielen draaien, maar verder komt het niet. Het motortje is goed (getest) en alle tandwielen zien er gaaf uit. De wielen zijn schoongemaakt en er is wel overdracht van electriciteit want de lampjes branden. Maar wat kan er dan zijn? Decoder defect? Ik weet het niet meer. Hopelijk iemand van jullie wel. Ik houd me aanbevolen. Mvrgroet, Jan

shoven

Re: Loc rijdt maar één kant uit

Bericht door shoven »

En met een andere decoder? Of zit hij erin gesoldeerd?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
joe

Bericht door joe »

Nee, zit in NEM651. Maar heb momenteel geen andere decoder voorhanden, dus kan dat even niet uitproberen.

BenQ

Bericht door BenQ »

Ook niet uit een andere loc ?

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
joe

Bericht door joe »

Ik zal jullie even bijpraten. Uiteindelijk heb ik inderdaad een decoder uit een andere loc gehaald, maar die gaf geen beter resultaat. De oorspronkelijke decoder in die andere loc gezet en loopt als een trein :lol: ...........
Ik had nog ergens zo'n analoog "decodertje" liggen dus die erin gezet en op een analoog stukje baan gezet: zelfde probleem. Aha, dus kennelijk ligt het aan iets mechanisch. Alles nagekeken maar niks gevonden. Ergens had ik ook nog een electromotortje liggen uit een oude loc, weliswaar dit keer zonder vliegwiel maar voor de rest passend en wat denk je? Als een trein. Met andere woorden er is iets met de electromotor. Het vreemde is alleen als ik die los aansluit op een stroombron dat hij dan ogenschijnlijk goed loopt. Van beide (de oorspronkelijke en de oude) de koolborstels gecontroleerd: niks mee aan de hand. Het blijft vooralsnog een raadsel voor me maar in ieder geval doet hij het weer redelijk met zijn oude motortje. Bedankt voor jullie reacties en als je nog andere suggestie's hebt, houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet

Jan (alias Joe)

BenQ

Bericht door BenQ »

Jan,
Kan je een foto van de printplaat hier neerzetten ?
Misschien een onderbreking ergens of een verkeerd elementje.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Zo ver ik kan lezen lijkt het op een diode op de verkeerde plek... of er naar toe omgeleid ofzo
Maar dan ergens op de printplaat

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

In zo'n geval is het interessant alle 'elektronica' in de loc uit te sluiten en direct (analoge!) spanning op de motorpolen te zetten. Met een krokodillenklemmetje oid is dat snel getest. Dan weet je meteen of het in de motor+mechaniek zit of in de decoder, printplaat of whatever. ;-) Ook kan een tandwieltje (gebroken of gespleten) een dergelijk probleem veroorzaken. Zelf heb ik wel eens een verkeerd geplaatst wormwiel gezien die dit veroorzaakte. ene kant op prima, de andere waardeloos. En ook een versleten wormwiel kan zoiets veroorzaken.

Met andere woorden, niet té snel een decoder de schuld geven bij het diagnose stellen. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
joe

Bericht door joe »

Zoals gezegd is het voorlopig in zoverre opgelost dat de loc loopt, weliswaar met een "oude" motor, maar hij doet het in ieder geval. Die motor was/is het euvel. Met de electronica cq decoder is niks mis blijkt nu. Fijne zondag allemaal. Jan

Onderwerp starter
joe

Bericht door joe »

Alleen "ratelt" de loc nogal. Ik heb alle bewegende delen een druppeltje olie gegeven maar vooral bij lage snelheid zou je bijna zeggen dat het een loc met geluid is. Zou hiertegen nog iets anders te doen zijn?

Peter

Bericht door Peter »

Misschien een gebroken tandwiel?

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie