trekkracht fleischmann br 23

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jan64

trekkracht fleischmann br 23

Bericht door Jan64 »

Hallo,

ik heb een BR 23 van Fleischmann die echt een beroerde trekkracht heeft , heb al wat lood in de tender geplaatst , maar dat helpt niet echt.
nu denk ik erover om van de beide aangedreven assen waar maar 1 antislip-band op zit ook het andere wiel te vervangen door 1 waar ook een antislip-band op kan . Is zo`n wieltje makkelijk te verwisselen of zou ik ze kunnen omruilen met de assen van de BR 38 met kuiptender.

GR Jan

JohanN

Re: trekkracht fleischmann br 23

Bericht door JohanN »

Jan,
De Fleischmann BR23 is een raar aparaat. Ook ik heb moeite gehad met de trekkracht en nu weer! Ik heb de assen met ASBs verplaatst, flensafstanden geijkt etc. maar ik denk dat de kortkoppeling de echte boosdoener is. Want na maanden van probleemloos "zes wagens de helling optrekken" wil hij na wat schoonmakerij aan de wielen niet meer en loopt zelfs "leeg" al vast in de eerste de beste bocht. Ik moet er even (weer) wat tijd in steken maar ik weet dat hij het wel kán. Kijk goed naar de stroomdraden tussen de loc en tender. Als die niet goed vrijliggen of op andere manier een obstructie vormen dan wordt de tender "gelift" (je kunt het niet zien) en je hebt geen trekkracht meer. Ik durf zelfs te zeggen dat één keer verkeerd van de baan halen al genoeg kan zijn.

Succes, Johan.

spoor65

Bericht door spoor65 »

die Br23 is de mooiste loc die FLM gemaakt heeft, naar mijn mening, en daarbij gelijk ook de slechtste qau trekkracht,

al vele ramp verhalen over gehoord, gelezen en ondervonden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

thevandijks

Bericht door thevandijks »

Blijft een drama, maar inderdaad erg mooi model om naar te kijken als het stilstaat.

Groet Hans

WimC

Bericht door WimC »

thevandijks schreef:Blijft een drama, maar inderdaad erg mooi model om naar te kijken als het stilstaat.

Groet Hans
Als ik het goed begrijp is stilstaan juist één van de sterke punten van het model :lol:

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo,

Ja ,stilstaan is leuk , maar heb hem nog niet lang geleden digitaal gemaakt , dus hij moet rijden.
anders zonde van de decoder . maar ga proberen of ik de wielen kan wisselen zodat de aandrijfassen elk twee slip-bandjes hebben .
kijken of dat wat oplevert .

gr Jan

JohanN

Bericht door JohanN »

Jan, nogmaals: let op de werking van de kortkoppeling tussen loc en tender. Als daar ook maar iets scheef zit of belemmerd wordt gaat het mis!

Groeten, Johan.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Je moet net geluk hebben met de br23. Ik heb inmiddels 4 stuks in onderdelen. Maar trof er een met vastgelopen drijfwerk, heb hem gereviseerd en voorzien van dcc decoder met sound. Rijdt als een malle rond op Schellenbach en onze clubbaan met 6 zilverlingen erachter!

Je moet gewoon geluk hebben vrees ik

Groetjes

spoor65

Bericht door spoor65 »

;) Martin,

Gewoon eerlijk zeggen jongen, dat je die laaste BR23 digitaal met sound, daar gewoon ff een portie van jouw ADHD in gepropt hebt, om er voor te zorgen dat die als een malle loopt. :twisted:

mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

Ik heb niets voor niets een dag bij in de workshop die lok digitaal gemaakt , dus hoe weet ik nog niet maar dat kreng zal rijden .
Dacht eerst dat het aan mijn baan lag en heb dus de rails gedeeltelijk herlegd daar waar het mis ging want daar zat een iets te steil hellinkje in .
Nu dat dus onder de 2% ligt blijf hij daar staan met 3 rijtuigen erachter verder gaat het nu goed .
maar ik blijft zoeken .

Gr Jan

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Kijk dat is de spirit Jan, nooit opgeven! !!!

Groetjes

Plaats reactie