ZO hey.
Herkent u dat? Dat je 'ph' typt in InternetExploorhoer en dat er dan van alles door Google wordt gesuggereerd, behalve photobucket.com?
En dat je bij Nspoorforum.nl zoekt op 'backeramm' en je je thread terug vindt ná....tja, zoveel? Tussen de banen die nooit zijn afgebouwd, of waar al meer dan een maand niet meer op is gereageerd?
Zo'n "Aha!-Erlebnis" had ik zojuist.
Pfff, veel te lang niet meer gepost. Ik kan hier weer allemaal tranentrekkers gaan ophangen waarom níet, maar een hele goeie is wel dat rijden met een baan nogal verslavend is. En vooral makkelijk. Ergens schreef ik al iets over ATF en de -voor mij perfecte- werking ervan, maar het is gewoon dik chill om de stekkerdoos aan te zetten (hiermee activeer je alle spanning, de ECoS start dan direct op), je laptop aan te zetten (dit duurt het langst), Koploper te starten en te initiëren (God Beware als je een baan hebt als Domburg of Mau en al die wissels moeten 'effetjes' heen-en-weer) en op 'Banaangaaning' te drukken. Dat deed ik ongeveer elke dag. En elke dag rijden al die 6 lokomotieven elk rond de 20 goederenwagons rond, en de 2 stoptreintjes ertussen door. Geweldig natuurlijk.
Maar deed ik verder wat aan de baan? Neuh. Beetje laten rijden en kijken wanneer ik 'krrrakaka' hoorde. Uren en urenlang houdt het b bedrijf stand. Wat mij betreft een nieuwe dimensie in de hobby. N-spoor niet zo betrouwbaar als h0 (spreek uit HAAA-OOOO
)? Nee hoor. Het kán. Ik schrijf dit om 23:04 LT en sinds pak 'm beet 17:00 vanmiddag rijdt alles vrolijk rond en is er geen storing geweest.
Dan lees ik wel eens het N-spoor forum en gisteren dacht ik: ho eens, overal wordt gebouwd, en met plezier. Waarom hier niet? Had ik geen zin meer? Kap ik ermee? Ehm.....
Nee. Dus ik ben ook maar weer aan het bouwen gegaan. Dat gaat bij mij met vlagen heel snel, maar qua scenery ben ik vreselijk traag. Het moet ook wel een beetje goed voor de dag komen in mei op Station N Spoor. Hans, lees je mee? Ik kom heus, maar ik wil 100% zeker weten dat ik ook echt vrij ben. Ik heb wat dat laatste betreft niet echt een reputatie hoog te houden; of juist wel, het is maar hoe je het bekijkt.
Nu de winter sinds kort zijn intrede heeft gedaan
staat de boel binnen en heb ik niet meer een voordeel qua fotograferen van zonlicht. De foto's zijn dus wat matig, matiger dan jullie wellicht gewend zijn. Vandaag gaat het meer om het doel dan om het resultaat. Nogmaals, Photobucket wist niet eens meer dat ik bestond.
Ik begin met de beschrijving van wat ik gedaan heb. Op de ToDo-list stond al vrij lang het afmaken van de oever. De steunmuren stonden er al, de rest was ook al vergevorderd, alleen had ik nog geen oever/strand. Nu heb ik de eerste 40 cm aangepakt, en staat de oever tot aan het dorp al 'in de steigers te drogen'.
De muren had ik al gekleurd. Deze muren zijn van een h0 (HA-OOOOHOOOO) mal die ik ooit op een beurs heb gekocht. Bleek uiteindelijk toch veel te grof. Dus nadat de gipsstukken waren uitgehard heb ik ze verder bijgekrast om er een gebroken-steen steunmuur van te maken. Dat heb ik lang zo aangekeken, maar ik heb besloten het toch zo te laten. Gisteren heb ik de boel nog verder op kleur gebracht met allerhande poedertjes, een hoge waterstand van het verleden suggererende. Alle groenregisters heb ik qua begroeiing verder weer open getrokken met tóch nog 'less-is-more' in het achterhoofd. De close-up foto's zijn rubbish, dus daar moeten jullie het mee doen. Toen ik een of andere gare Preiser vond die wilde poseren lukte één van de tien foto's....
Nou. Toen ik toch met mijn neus op mijn rivieruitbeelding zat, bedacht ik mij de fantastische resultaten die ik hier zo links en rechts langs zie komen op het Forum. Te weten van Edwin, Ron, Bob, en al die anderen die mij zo 1-2-3 niet even te binnen schieten. Ik wilde zelf méér detail in mijn water, zeker na het zien van wat oeverfoto's van het echte werk. Voor wat waterreliëf heb ik maar weer wat 3D-prut-tjak gebruikt bovenop het waterniveau. Het was op hoop van zegen, maar ik ben tot nog toe content met het resultaat. Met de nodige moeite kun je nu wel golfjes en 'turbulentie' (hoe heet dat in het water??) nabootsen. Lang kutverhaal. Fotootje?
....en ik kwam op dat idee omdat ik een steneneiland wilde. Dat soort vage ophopingen van keien enzo zie je vaker daar in het Mittelrheintal.
Verder had ik een tijdje geleden -omdat dat een vrij snel 'hands-on' klusje is- al weer wat goederenwagons geweatherd. Het blijft veel werk, maar dit neemt 'slechts' een tafel in beslag. Je moest eens weten tussen wat voor bouwmaterialen, strooisels, plamuur, ondervloer stukjes en gereedschap de treinen nu rond rijden!
Met wat inspiratie vanaf Google....
En ik had 'm Adriaan, jeweetwel, die heer die groet vanuit Tsjechïe, beloofd. Adriaan, speciaal voor jou!
\
Staat daar nou een inspiratie van 'Bassie' voor?
Het resultaat van heden ten dage.......niet mijn beste foto, maar ik heb hier gewoon klotelicht.
En er komt meer aan. De schuur van het Noch wijnhuisje heb ik 3 weken geleden eens in elkaar gelijmd. Gister even qua verf bijgestipt. Ik laat het dan typisch even een poosje staan voordat ik weet of ik de scene mooi vind worden. Er staan voor de idee al wel wat bomen bij nu. Als alles een beetje naar mijn zin is, gaan de gebouwen met lijm op hun plek. De rest volgt later. Voordat de scene af is moet ik weer een hoop bomen en struikjes bouwen. Dat vind ik nou niet het leukste klusje, maar daar gaan we weer even een dag voor zitten.
Tevens moet de laatste module van bovenleiding worden voorzien. Ik heb een hele voorraad in huis, maar mis nog een mastje dat ik absoluut nodig heb. Als dat namelijk rijdt heb ik zelf weer een motivatie om van een al mooi baanvak, rijdend en wel, iets realistisch ogend geheel te maken. Dat betekent ook weer techniek aanleggen voor de seinen.....gaaaahaaadverdamme!
Okay, sorry voor het lange wachten. Teveel tekst om te lezen vandaag. Maar dat was het verhaal!
Joooo,
J.