Servo goes wild

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Laurence

Servo goes wild

Bericht door Laurence »

vandaag ben ik bezig geweest met het aansluiten en inregelen van een servo, in combinatie met een switchpilot servo ESU. Configuratie verloopt prima, de servo doet wat ik wil, dus helemaal oke.

als ik vervolgens op mijn multimauss op stop druk (waarmee de spanning van de baan af gaat) en daarna weer op stop druk om de spanning er weer op te zetten, dan "draait de servo door". letterlijk en figuurlijk :) hij wilt doordraaien naar een hele andere positie wat simpelweg niet mogelijk is omdat de draad hem tegenhoud.

na geklooi krijg ik dit wel goed. geklooi is oa: stroom stekker eruit en weer erin; servo ff op andere poort aansluiten, die aansturen en weer terug op oude poort; servo opnieuw configureren en meer. Maar iedere keer als ik op die stop knop druk gaat het mis.

heeft iemand dit gedrag ooit eerder gezien?

Maurits71

Re: Servo goes wild

Bericht door Maurits71 »

regelmatg.

de oplossing is even de arm van de servo verwijderen. stroom er op zetten, servo opnieuw instellen ( eerst even centreren en dan opnieuw links / rechts instellen ).

wat er nu is gebeurd is dat je de servo hebt ingesteld zonder eerst de basis positie/ centreren te bepalen. daardaar gaat hij super wild als je de stroom erop zet.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Bedankt Maurits voor het antwoord.

Hoe bepaal ik de basis positie? Ik heb daar tot nu toe niks over gelezen in de handleiding van de switchpilot

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

in de set up mode op je draaiknop van je mm drukken ;) als ik het goed heb, ik werk met een twincentre dus dat werkt iets anders

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Hmm ben benieuwd, even in duiken. Zover ik begrepen heb kun je namelijk met je multimaus alleen het begin en eind punt opgeven via het invullen van de CV waardes. of bedoel je de setup modus op de switchpilot esu zelf?

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

na verschillende oplossingen geprobeerd te hebben, is het uiteindelijk gelukt!

van een vriend en mede forumlid heb ik een servo van ESU geleend. Deze aangesloten... geen problemen! ook het configureren van de standen via CSV waardes op de ESU Switchpilot gaat nu goed.

Kennelijk stuurt de switchpilot ESU signalen naar de servo's die de Hobbyking servo's niet goed begrijpen. ik vermoed dan ook dat het gedrag wat er getoond wordt als de stroom weer op de baan gezet wordt, veroorzaakt wordt dooreen signaal of puls die de switchpilot ESU naar de servo stuurt, wat voor de Hobbyking servo zoiets betekent als "ga naar 0".

Oftewel, ik ga de ESU servo's bestellen, niet alleen vanwege dit issue maar ook omdat deze net wat stiller zijn dan de Hobbyking servo.

FidOo

Bericht door FidOo »

Wij gebruiken op de clubbaan gewoon Hobbyking servo's (ik geloof Towerpro of HXT, dat durf ik zo niet te zeggen) in combinatie met ESU servo decoders. Gaat gewoon goed.

Wel klopt het dat er vaker problemen zijn met ESU servo-decoders en goedkopere Chinese servo's.

Dit heeft schijnt te maken te hebben met het signaal wat de ESU servodecoder uit stuurt.
Een goedkopere servo reageert bv al met 0.1V en gaat uitsturen. Een ESU servo doet dat pas bij een hogere spanning. Als je nu storing over het signaal krijgt zal een goedkopere servo sneller onrustig worden. Een ESU servo is eigenlijk wat ongevoeliger gemaakt waardoor deze minder last hebben dan de goedkopere servo's.

*kleine kanttekening, dit heb ik gelezen op een ander forum, met uitgebreidere onderbouwing. Ik heb dit dus niet zelf getest.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Onderwerp heb ik ook een keer gestart. Probleem is opgelost.
viewtopic.php?f=18&t=4308

Groeten,

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

dus het apart voeden van de switchpilot helpt, omdat daarmee een piekbelasting wordt voorkomen. ok, thanks voor de info! dan kan ik deze servo's dus bewaren voor als ik aan mijn grote, echte baan ga beginnen :)

Plaats reactie