Assen verlengen (tomix chassis)
Assen verlengen (tomix chassis)
Aangezien hier op het forum er meerdere mensen zijn die tomix chassis gebruiken zal er vast iemand zijn hier die al hetzelfde probleem is tegengekomen of anderzins kan helpen.
Het gaat hier om: Ik wil een ombouwsel gebaseerd op een minitrix rijtuig motoriseren en heb hiervoor een tomix chassis gekocht. Het enige probleem is dat het tomix chassis de draaistellen pakweg 45mm dichter bij elkaar heeft dan het te motoriseren rijtuig.
Ik zie nu twee opties:
1. Een van de draaistellen ontkoppelen van de motor, hopende dat het beestje met een gemotoriseerd draaistel net zo goed rijdt (dat chassis rijdt trouwens verrassend goed, heel tevreden daarmee...nog afgezien van het feit dat de meeste andere locomotieven die ik heb oude tweedehandsjes zijn met veelal matige rijeigenschappen)
2. De aandrijfas van motor naar draaistel verlengen door er een stukje tussen te plaatsen. Tot mijn grote blijdschap lijkt in ieder geval een helft van het asje (tussen draaistel en motor) gewoon plakbaar plastic te zijn, dus ik dacht eraan om een buisje ertussen te plaatsen en aan beiden kanten vast te lijmen. Het enige probleem dat ik hier voorzie is het niet netjes rechtzitten van de as waardoor hij vroeger of later stukgaat wat mij terugbrengt naar situatie 1.
Dus heeft iemand al eens iets vergelijkbaars geprobeerd of hebben jullie andere ideeën? (nee, er zijn geen tomix draaistellen waar de draaistellen 118mm van elkaar staan en ik weet dat bijvoorbeeld hollywood foundry volledig op maat gemaakte draaistellen maakt die ook direct een paar centen meer kosten)
Alvast bedankt,
norm
Het gaat hier om: Ik wil een ombouwsel gebaseerd op een minitrix rijtuig motoriseren en heb hiervoor een tomix chassis gekocht. Het enige probleem is dat het tomix chassis de draaistellen pakweg 45mm dichter bij elkaar heeft dan het te motoriseren rijtuig.
Ik zie nu twee opties:
1. Een van de draaistellen ontkoppelen van de motor, hopende dat het beestje met een gemotoriseerd draaistel net zo goed rijdt (dat chassis rijdt trouwens verrassend goed, heel tevreden daarmee...nog afgezien van het feit dat de meeste andere locomotieven die ik heb oude tweedehandsjes zijn met veelal matige rijeigenschappen)
2. De aandrijfas van motor naar draaistel verlengen door er een stukje tussen te plaatsen. Tot mijn grote blijdschap lijkt in ieder geval een helft van het asje (tussen draaistel en motor) gewoon plakbaar plastic te zijn, dus ik dacht eraan om een buisje ertussen te plaatsen en aan beiden kanten vast te lijmen. Het enige probleem dat ik hier voorzie is het niet netjes rechtzitten van de as waardoor hij vroeger of later stukgaat wat mij terugbrengt naar situatie 1.
Dus heeft iemand al eens iets vergelijkbaars geprobeerd of hebben jullie andere ideeën? (nee, er zijn geen tomix draaistellen waar de draaistellen 118mm van elkaar staan en ik weet dat bijvoorbeeld hollywood foundry volledig op maat gemaakte draaistellen maakt die ook direct een paar centen meer kosten)
Alvast bedankt,
norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Trambaan (diorama)
Re: Assen verlengen (tomix chassis)
mischien dat ik je niet goed begrijp maar de tomix heeft toch een lok nodig om over de baan tegaan, wil je hem gebruiken om een ander chassis te motoriseren.
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Het gaat om dit soort chassis: http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/624
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Henry,
Wat jij bedoeld is de stofzuiger/poets machine van tomix, die heeft idd een loc nodig.
In dit geval hebben we het dus over losse onderstellen uitgevoerd met motor, die je dus kunt gebruiken om al je eigen bouwsels te laten rijden.
Mvg
Freddy
Wat jij bedoeld is de stofzuiger/poets machine van tomix, die heeft idd een loc nodig.
In dit geval hebben we het dus over losse onderstellen uitgevoerd met motor, die je dus kunt gebruiken om al je eigen bouwsels te laten rijden.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Welk chassis heb jij dan gekocht Norm?
Tomix heeft ze in diverse maten. Als je weet wat de lengte van je loc in werkelijkheid is, kun je bepalen welk onderstel passend is. Is je loc 12 meter, dan neem je de 12m, oftewel de TM-03.
Bij de TM-03 en 04 is er maar aandrijving op 1 draaistel, deze kun je makkelijk inkorten of verlengen.
Groetjes,
Jos
Tomix heeft ze in diverse maten. Als je weet wat de lengte van je loc in werkelijkheid is, kun je bepalen welk onderstel passend is. Is je loc 12 meter, dan neem je de 12m, oftewel de TM-03.
Bij de TM-03 en 04 is er maar aandrijving op 1 draaistel, deze kun je makkelijk inkorten of verlengen.
Groetjes,
Jos
dank je freddy,
ik snapte het al niet
aldoende leert men he
groetjes henry
ik snapte het al niet
aldoende leert men he
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Lok zelf is 31 meter, draaistelafstand is 19m, wielafstand op draaistellen 2,5m. Ergo, de draaistellen zitten ver uit elkaar en het lijkt erop dat er geen kant en klare draaistellen verkrijgbaar zijn voor deze maten. De wielafstand op de draaistellen is op de grotere tomix onderstellen nog wel goed genoeg, dat is geen probleem, maar wil ik beide draaistellen aangedreven hebben moet er geknutseld worden. (nog een optie zou zijn om een systeem met twee motoren te bouwen)
Het onderstel dat ik nu heb is een TM-07. Ik kan wel foto's maken.
Het gaat hier om een prototype van een treinstel, op basis van een rijtuig, vandaar de lengte.
Plaatje en getallen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Dm10
Het onderstel dat ik nu heb is een TM-07. Ik kan wel foto's maken.
Het gaat hier om een prototype van een treinstel, op basis van een rijtuig, vandaar de lengte.
Plaatje en getallen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Dm10
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
-
- Kleinserie/Commercieel
Hallo,
Verlengen van een tomix is goed te doen.
Demonteer een van de draaistellen met kardan as en het gewichtblok.
Zaag nu het onderstel haaks door net achter het vliegwiel zaag het onderstel wel met stroomafnemers en al door (bijvoorbeeld een roco rail zaag).
Verleng nu het onderstel met styreen o.i.d. zodat het weer stevig genoeg is en gelijk op lengte.
Verbind de de stoomafnemers met elkaar door.
Nu de kardan as nog oplengen ik doe dit met direct met een messing buisje bij korte verlenging,
bij langer eventueel een dubbel knik punt in de cardan en dan een lagertje toevoegen.
Zie ook http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=150
Of 2 TM-03 en één TM-06 dan krijg je er twee.
Als er nog vragen zijn lees ik het wel.
Groetjes,
Rob
Verlengen van een tomix is goed te doen.
Demonteer een van de draaistellen met kardan as en het gewichtblok.
Zaag nu het onderstel haaks door net achter het vliegwiel zaag het onderstel wel met stroomafnemers en al door (bijvoorbeeld een roco rail zaag).
Verleng nu het onderstel met styreen o.i.d. zodat het weer stevig genoeg is en gelijk op lengte.
Verbind de de stoomafnemers met elkaar door.
Nu de kardan as nog oplengen ik doe dit met direct met een messing buisje bij korte verlenging,
bij langer eventueel een dubbel knik punt in de cardan en dan een lagertje toevoegen.
Zie ook http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=150
Of van 2 TM-03 eentje maken dan heb je een korte 4 assige aandrijf eenheid .Jos schreef:Bij de TM-03 en 04 is er maar aandrijving op 1 draaistel, deze kun je makkelijk inkorten of verlengen.
Of 2 TM-03 en één TM-06 dan krijg je er twee.
Als er nog vragen zijn lees ik het wel.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Bedankt voor de uitleg, ik had het min of meer ook zo in gedachten (gemakkelijk praten nu ).
Ik neem aan dat dus het plastic deel van de kardanas verlengd moet worden. Messing op plastic zal zeker het beste met secondenlijm lukken?
Het toevoegen van een dubbel knikpunt en lagertje klinkt ingewikkeld, dus ik zal het maar eerst zonder proberen. 45mm is alleen wel tamelijk lang, misschien helpt het om ergens de as min of meer te klemmen zodat hij niet kan uitzwenken. Al zou messing niet moeten buigen (met een plastic buisje als asverlenging zou de kans veel reeëler zijn.)
Norm
Ik neem aan dat dus het plastic deel van de kardanas verlengd moet worden. Messing op plastic zal zeker het beste met secondenlijm lukken?
Het toevoegen van een dubbel knikpunt en lagertje klinkt ingewikkeld, dus ik zal het maar eerst zonder proberen. 45mm is alleen wel tamelijk lang, misschien helpt het om ergens de as min of meer te klemmen zodat hij niet kan uitzwenken. Al zou messing niet moeten buigen (met een plastic buisje als asverlenging zou de kans veel reeëler zijn.)
Norm
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)
Het is gelukt in principe, hij maakt nu alleen een beetje meer geluid (ok, met 12V is het een teringherrie, maar het is geen tgv gelukkig), maar wat wil je met een buisje van 55mm.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)