Gewoon een plan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
mcgadget

Gewoon een plan

Bericht door mcgadget »

Al een tijd zit ik te plannen voor een modelbaan. Diverse malen heb ik een naar mij zeggen mooi plan afgeleverd, toch was ik niet tevreden. Wederom is het dus tijd voor een nieuw plan.
Gewoon een plan.png
Gewoon een plan.png (70.15 KiB) 11510 keer bekeken
In dit plan is het de bedoeling dat het rust uit straalt qua sporen. Toch vraag ik mij af of dit niet te 'saai' is, er zijn tot slot geen rangeermogelijkheden. Wel kan ik met dit plan meer realiteit uitbeelden. Qua scenery is dit plan prima.

Het blauwe zou een rivier kunnen zijn waar het spoor en station langs lopen. Rechts zal een wijnrankenlandschap zijn. Links zal een stad/dorp te vinden zijn.

Als laatste is een schaduwstation nog niet te zien. Ik weet niet goed hoe ik deze in kan plannen. Wellicht hebben jullie ideeën?

Kortom, ik ben benieuwd naar de reacties. Wellicht komen er nog goede ideeën uit :-) Alvast bedankt.

Groeten,
Dennis

Timtrein85

Re: Gewoon een plan

Bericht door Timtrein85 »

Hoi,

Een leuk begin!
Wat betreft het schaduwstation: hoeveel treinen wil je laten rijden? Je zou uit het zicht onder je vitrine een opstelterreintje kunnen maken. Zie daarvoor andere baanplannen met eenvoudige wisselstraten.
Wat is verder het land / tijdperk waar je plan zich afspeelt?
Of je railplan te saai is: sommigen houden er van om het eenvoudig te houden (waaronder ik). Ik heb er bewust voor gekozen om geen rangeeremplacement in te bouwen.
Succes!

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

shoven

Bericht door shoven »

De vraag die eigenlijk aan al onze vragen vooraf gaat is: wat wil je doen met je baan?
Als je wilt rangeren (lijkt me niet) wordt dit hem niet. Maar wat wil je er wel mee doen? Dan kunnen we je gericht tips/feedback/(ander modewoord) geven.

(de titel van het plaatje is wel ijzersterk. )

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

@Tim:
Op dit moment is het idee om 4 treinen afwisselend te laten rijden. Een schaduwstation van 4 sporen zou in mijn geval voldoen. De vitrine is niet helemaal duidelijk, deze zit dus niet op hetzelfde niveau als de modelbaan. Hij zal er c.a. 30 cm boven zitten.

In principe kan ik met scenery er voor zorgen dat de baan niet saai word. Tot slot ben ik meer een bouwer dan een rijder.

@shoven:
Het klopt, rangeren is niet helemaal mijn ding. In dit plan is er voor gekozen om meer lengte's te kunnen rijden. Reizigerstreinen tot max. 55 cm en goederen tot max. 70 cm (voor mij prima lengte's).

Groeten,
Dennis

shoven

Bericht door shoven »

Als ik zo naar je plan kijk wordt de baan 280x80, klopt dat?
Als je met langere treinen wilt rijden zou je nog kunnen spelen met de plaats van je wissels en de lengte van je perrons. Het is dan wel oppassen dat het station niet te erg gaat overheersen. Het station ligt wel mooi in een boog, een verademing tussen al die rechttoe rechtuit stations.
Een schaduwstation zou ik zo simpel mogelijk houden, vier sporen naast elkaar, dan kun je het vrij compact kwijt, minder dan 20cm breedte. Dat is nog mooi weg te werken achter wat scenery, of eventueel op een onderliggend niveau.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Als een trein vanaf de binnenbaan naar het perron in de buitenbaan moet, de trein kruist dan drie wissels, dan geeft dit met de huidige opstelling nogal een schommelend gedrag en kans op ontsporen door de boog-tegenboog combinatie. Dit zou kunnen worden voorkomen door de beide wissels in de buitenbaan te vervangen door een engels wissel.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Dennis,

Mooi dat je weer bezig gaat,

het bloed blijft kruipen waar het niet gaan kan he ;)

Niet dat het ook maar iets uit maakt, maar welke schaal gaat het worden?

In beginsel staat mij het plan aan, less is more, de lijfspreuk van Jeroen die velen al hebben overgenomen.
niet dat het een must is, maar op onze altijd te kleine ruimte geeft het wel lekker veel scenery ruimte, en daar ligt tenslotte, gezien jouw inbreng bij zuiderspoor, toch jouw voorliefde.

misschien idd even aangeven met wat van materiaal je wilt gaan rijden,
is er ruimte voor een helix? zodat je een schaduwstation onder de eigenlijke baan kunt weg werken?
want dat schept natuurlijk veel meer mogelijkheden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

@Steven
De baan is inderdaad 2,80 bij 0,80 meter. Helaas staat deze ruimte nog niet vast. Op dit moment is dit mijn werkplek en die kan ik nog niet echt opgeven. Als backup hebben we nog een zolder war een baan zou kunnen van 2,10 bij 1,80 meter (L-vorm). Hier heb ik nog geen plan voor bedacht omdat ik mij afvraag of ik daar wel wat kwijt kan.

Het was al lang een wens van mij om een boogstation te maken. Dit omdat ook ik recht-toe-recht-aan stations niet fraai vind.

Het schaduwstation zal ik zelf ook al aan te denken om dit minimaal te houden. De bedoeling is om het schaduwstation onder een heuvel/berg te maken. Zo kan ik mij maximaal uitleven op de scenery.

@Zaunkönigs Bahn
Als het goed is zou dit niet veel problemen mogen geven omdat er niet hard door de wisselstraat gereden zal worden.

@Freddy
Zeker mooi. De keus is (zoals waarschijnlijk al gedacht) schaal N. Hiermee kan ik gewoon meer kwijt dan in H0 op dezelfde oppervlakte. Bijkomend dat ik N spoor niet onder vind doen van H0.

Less is more zit ik dus ook heel erg aan te denken. Hiermee kan ik een zo realistisch mogelijke baan maken. 100% realistisch is niet mogelijk, maar kan er wel in de buurt komen. Een groot voorbeeld voor mij is de baan Backeramm am Rhein.

Er is in dit plan en in het (nog niet bestaande) backup plan ruimte voor een helix. Verder zal ik gaan rijden in voor namelijk tijdperk 5. Qua landschap wil ik de richting van het Ahrdal op.

Groeten,
Dennis

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Hoi,

Inmiddels weer wat weken verder. Veel gepuzzeld met sporenplannen en onderstaand plan is hieruit gekomen.

In de eerste afbeelding zijn de sporen te zien. De geblokte sporen zijn niet zichtbaar en liggen onder de stad.

De trein zal links vanuit de kast (met een traverse) komen. Personentreinen kunnen tot het station rijden, goederentreinen kunnen via de tunnel onder de stad naar de haven rijden. Rondrijden is niet mogelijk.

Op de tweede afbeelding is wat scenery te vinden. Nog lang niet alles staat erop, dit is puur voor het beeld.

Nu dan mijn vraag: Wat vinden jullie van dit plan?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reacties en eventuele ideeën om het geheel nog mooier te maken.

Alvast bedankt.

Groeten,
Dennis

Afbeelding 1:
1.png
1.png (75.41 KiB) 11026 keer bekeken
Afbeelding 2:
2.png
2.png (113.63 KiB) 11026 keer bekeken

WimC

Bericht door WimC »

Welke straal heb je in de bochten? R1 of R2?

Wat ik niet helemaal snap is dat je een paar posts hierboven schrijft dat je niet zo van rangeren houdt, maar liever treinen ziet rijden, maar dat je nu met een baanplan komt dat vooral gericht lijkt te zijn op rangeren.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Als eerste wil ik iedereen hier de beste wensen doen :)

@WimC:
De straal die ik wil hanteren is minimaal R2.

Ik snap dat het inderdaad verwarrend is. Dit is ook nog geen definitief plan. Verder ben ik nog zoekend in of ik wil rangeren of rijden. Een combinatie van beiden zou het leukst zijn.

Groeten,
Dennis

WimC

Bericht door WimC »

Ik zou het rechte stuk in de tunnel iets langer maken, wordt je helling ook (nog) wat minder steil. Hoe minder steil hoe beter. En ik misschien ook een schaduwstationnetje aanleggen daar? Al is het maar één extra spoor, het geeft je toch net wat meer mogelijkheden.

En nog de beste wensen.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Dennis,
Ik had eigenlijk dezelfde reactie als mijn naamgenoot: dit 2e plan dwingt je tot rangeren terwijl je zegt meer van rijden te houden. Zelfs als je twijfelt over wel of niet rangeren zou ik niet voor het 2e plan gaan, maar terug naar het 1e. Bij het 2e plan móet je altijd rangeren. Je kunt er niet aan ontsnappen. Even een paar treinen laten rijden is er niet bij.

Daarom ga ik vanaf nu even van je oorspronkelijke plan uit. Ik vond dat een erg leuk plan! Je gaf aan dat het misschien te saai zou worden. Dat valt denk ik wel mee. Je kunt het nog interessanter maken door de lijn enkelsporig te maken. Je station wordt dan een kruisingsstation waar treinen in tegengestelde richting op elkaar moeten wachten. Dat geeft al iets meer aktie dan simpelweg rondjes rijden op een dubbelsporig ovaal. Je gaf al aan niet met lange treinen te gaan rijden, dus dat past prima bij een enkelsporige lijn. Bv in het Ahrdal.

Het station zou ik net als nu van 3 sporen voorzien. Twee daarvan voor het kruisen en inhalen van treinen. Het 3e kun je voor een buurtgoederentrein gebruiken. Als je rangeermogelijkheden wilt inbouwen, kun je een paar extra laad en lossporen toevoegen, bv voor een goederenloods en een losweg. Eventueel kun je nog een locale industrie plaatsen met een eigen spooraansluiting, bv een wijnhandel of een brandewijnfabriek. Er zijn dan genoeg mogelijkheden om te rangeren, maar als je daar geen zin in hebt kun je gewoon met doorgaande treinen rijden.

Met wat je aangeeft qua aantal en lengte van treinen zou ik er geen helix in bouwen, maar het schaduwstation aan de achterzijde bouwen, op gelijk niveau met het zichtbare deel. Dat scheelt tijd, geld en voorkomt hellingen. Hoewel je nu zegt genoeg te hebben aan 4 sporen, zou ik proberen 5 of 6 schaduwsporen aan te leggen. Je verzameling zal misschien nog groeien en dan kun je die direct op de baan plaatsen.

Succes met plannen!
Wim

WimC

Bericht door WimC »

Dennis,

Hoeveel ruimte heb je? Als je twijfelt of je wilt rijden of rangeren, kijk dan eens naar mijn baanplan (zie link in mijn handtekening, op de 1 pagina staat een baanplan, wat wel wat afwijkt van hoe het nu gerealiseerd is).
Op niveau 0 heb ik een simpele dubbelsporige ovaal en een schaduwstation, waarbij de ovaal nog een zijlijn heeft. Die leidt naar een kopstation op niveau 1, waarbij er op dat niveau ook nog een klein schaduwstation is.
Je kunt dan treinen laten rijden, maar ook rangeren als je dat wil.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Ik kan eigenlijk gebruik van 2 ruimtes. In de eerste ruimte heb ik plek voor een baan van 2,80 bij 0,70 meter. Echter staat op dit moment mijn werktafel hier. Ik kan nog niet goed afscheid nemen van deze werkplek.

In de tweede ruimte heb ik ruimte voor een baan van 2,10 bij 1,80 meter in een L-vorm. Echter is dit op zolder waar het behoorlijk warm kan worden (al is dat niet echt een probleem). Een ander nadeel van deze ruimte is dat er zonlicht op de baan zal staan. Nu zou ik kunnen kijken of ik het raam kan blinderen of een speciale UV werende folie erop plakken.

Kortom is de 2e ruimte een betere plaats, dan hoef ik mijn werkplek niet op te offeren.

Qua het baanplan. Ik heb daar eens over zitten denken. Het mooiste zou een mix van rangeren en rijden zijn. Het liefst in een heuvelachtig landschap.

@WimC
Ik heb je baanplan al eens bekeken. Dit is ook wel een inspiratiebron. Ik vind je baanplan fraai.

@Wim H
Hellingen zou ik het liefst ook voorkomen. Ik zou dus kunnen kijken naar een eenvoudig baanplan, echter ben ik bang dat ik hier te snel op uitgekeken raak.

Ik zal eens kijken of ik iets met de tweede ruimte kan (de L-vormige baan). Wellicht is dat een beter idee, dan hoef ik mijn werkplek ook niet op te offeren.

Kortom, er is op modelspoor gebied zoveel mogelijk dat ik op dit moment door de bomen het bos niet meer zie :o

Met vriendelijke groet,
Dennis

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Dennis,
Ik bedoelde niet dat je helemaal geen helling zou moeten nemen. Mijn opmerking was meer bedoeld om de helixen te vermijden als je een klein schaduwstation hebt. Dat past nl ook op hetzelfde niveau aan de achterzijde van de baan. Om meer rijmogelijkheden te creeren, kun je nog een zijlijntje laten aftakken uit het doorgaande station. Dat lijntje kan dan omhoog slingeren naar een kopstationnetje boven je schaduwstation. Het begint dan erg op het baanplan van Wim C te lijken :)
Verder zou ik me concentreren op de 2e ruimte die je aangaf. Maak eens een eerste schets van een dubbelsporig ovaal op je L- vormige baan. Aan de achterzijde een schaduwstation, aan de voorzijde een 3 sporig doorgangsstation. Met een plaatje is het altijd gemakkelijker om te bekijken wat er verder nog mogelijk is.
Groet, Wim H

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Ik heb even gewerkt aan een plan wat ik al een tijd in de 'kast' had liggen. Zie hieronder.

Plan zonder bergtraject:
Sporenplan zonder bergtraject.png
Sporenplan zonder bergtraject.png (73.01 KiB) 8560 keer bekeken
Plan zonder schduwstation:
Sporenplan zonder schaduwstation.png
Sporenplan zonder schaduwstation.png (60.12 KiB) 8560 keer bekeken
Ik ben op dit moment bezig om grafisch het een en ander erin uit te beelden. Verder is te zien dat ik het plan voor ruimte 1 heb gemaakt. Ik heb een mogelijkheid gevonden om eventueel mijn werkplek te verplaatsen.

Groeten,
Dennis

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Dennis,
Dat ziet er goed uit! Het station nog steeds in een lichte boog. En ook nog ruimte voor de vrije baan, ook met een lekker ruime boog!
Mijn complimenten ook voor het schaduwstation; dat ligt er lekker strak in, zonder overbodige slingers! Ga je de sporen in twee secties verdelen zodat je 2 treinen achter elkaar kunt plaatsen?
Het doorgangsstation lijkt me prima. Eventueel kun je aansluiting van het zijlijntje nog veranderen: door een engels wissel te gebruiken ipv 2 enkele wissels, heeft een trein van de zijlijn de keuze voor 2 verschillende sporen aankomen ipv alleen het bovenste.
Het kopstationnetje zou je ook nog kunnen uitbreiden met een extra spoor, voor net iets meer verkeer. Mocht je hier met getrokken treinen gaan rijden (ipv treinstellen) dan heb je nog een set omloopwissels nodig. En je kunt er nog een aansluiting voor een fabriekje of een houtzagerij toevoegen voor extra rangeerverkeer. Maar ja, voor het weet, is het al te vol.
Ik ben benieuwd hoe je één en ander verder gaat invullen met landschap en scenery. Wie weet kun je nog iets meer landschap aan de voorzijde plaatsen? In het eerste plan op pagina 1 had je een breedte van 80 cm zag ik.
Groet, Wim

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Hallo Wim,

De sporen in het schaduwstation zullen inderdaad verdeeld worden in 2 segmenten. De max. lengte qua treinen zal c.a. 55 cm zijn. Dus genoeg ruimte voor 2 segmenten.

De zijlijn mag in principe vrij sober blijven. Het is puur een berglijntje waar een Schienenbus of gelijkend exemplaar op zal rijden. In het bergstation zou ik een omloopspoor kunnen maken, maar zoals je zelf als zegt, het kan dan al gauw te veel worden.

Hieronder heb ik een preview van het plan. Er is nog niet veel kleur qua basis (ik weet nog niet goed welke basiskleuren ik kan gebruiken voor hoogteverschillen).
Emseburg preview.png
Emseburg preview.png (83.98 KiB) 8491 keer bekeken
Qua het landschap is het mogelijk om voor meer scenery te plaatsen. Ter hoogte van het station kan het niet, daar is 70 cm diep het maximaal haalbare. Links kan ik wel c.a. 20 cm erbij plakken.

Groeten,
Dennis

WimC

Bericht door WimC »

Plan ziet er leuk uit. Alleen zou ik in de zijlijn nog een helixje aanbrengen: 1x volledig rond, zodat je wat meer hoogte wint en beter toegang hebt tot het schaduwstation. Heeft ook als voordeel dat een trein niet al 1½ seconde nadat 'ie de tunnel in is gegaan er alweer uitkomt.
Dat is een wijziging die ik later op mijn baan heb aangebracht en wat ik eigenlijk al meteen in het ontwerp mee had moeten nemen.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

Ik heb inmiddels de tekening verder 'ingekleurd'. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met het resultaat (ook al is de tekening nog niet af). Zie hieronder:

Afbeelding
(Afbeelding is klikbaar)

@Wim:
Ik heb de helix er nog niet in kunnen verwerken. Het idee daarentegen vind ik wel goed. Echter als ik de helix inbouw zal de haarspeld erboven veel te steil worden wat niet realistisch is.

WimC

Bericht door WimC »

Ziet er leuk uit!

De rotonde zou ik niet onder de brug leggen, maar iets meer naar boven opschuiven, en dan de weg van links er meteen ook op aansluiten. Maar dat soort details komen pas later.

De helix wordt inderdaad misschien wat lastig, met die rivier. Toch zou ik het je wel sterk aanbevelen, want je schaduwstation wordt erdoor beter bereikbaar.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

walter

Bericht door walter »

Ik ben het met Wim eens.
Misschien de rivier een bocht naar rechts laten maken vóór het kleine station langs?

Groeten,
Walter

Onderwerp starter
mcgadget

Bericht door mcgadget »

De rotonde wil ik eigenlijk zo laten. Het wordt een modern georiënteerde baan, dus daar past een rotonde onder viaduct wel in.

De helix zal ik eens proberen om in te bouwen. Kan ik echter met een R2 boog wel voldoende hoogte winnen in een helix?

Groeten,
Dennis

WimC

Bericht door WimC »

Dat ken net. Als je met korte treinen rijdt. Heb ik ook gedaan, hoewel het bij mij niet precies R2 is, ik heb plaatselijk wat rechte stukjes en een iets grotere straal gebruikt.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie