Problemen met Z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bart51

Problemen met Z21

Bericht door Bart51 »

Hallo,

Laat ik me hier maar ook aanmelden als zijnde een Z21 gebruiker (sinds een dag of 2).
Tot op heden rijd ik met de Multimaus maar omdat programmeren en bedienen van de baan gemakkelijker gaat via mijn tablet verkoos ik de Z21.
Maar nu zit ik al aardig met mijn handen in het haar :o
Ik heb een proefbaantje en een programmeerspoor op een plank getimmerd en alles conform de bijgeleverde plaatjes aan elkaar geprutst. Mijn tablet heeft verbinding met de router die is geschakeld aan de Z21.

Op beide sporen heb ik spanning, 17,4 V.

Als ik op het proefbaantje mijn Multimaus aansluit dan rijden de loks vrolijk hun rondjes. Maar :o :o als ik de Multimaus loskoppel en de Z21 er op aansluit.
Geen lok doet het niet meer op het proefbaantje. En op het programmeerspoor (ik ga naar CV programmeren op mijn tablet) vraag ik om uit te lezen dan krijg ik alleen gebrom vanuit de Z21 te horen en na verloop van tijd een pop-up dat de decoder geen antwoord geeft. (voor de goede orde: de MM is NIET aangesloten op de Z21). Ik doe ergens iets niet goed of ik vergeet iets, maar dankzij de verschrikkelijk onduidelijke uitleg over het apparaat kom ik er niet achter wat ik fout doe.

Zit ik ook nog te bedenken hoe ik kan achterhalen welke firmware erop zit en hoe de maintancetool gedownload kan worden en waar die moet worden geplaatst (Op mijn tablet, in de Z21?). Een desktop of een laptop heb ik op normale router, de Z21 heeft zijn eigen kringetje. Ik maak geen gebruik van een besturingsprogramma a la Itrain, Koploper of iets anders.

Vreselijk irritant dus allemaal.
Maar ik wil het wel leren want volgens meerdere gebruikers is het een erg leuk apparaat met goede referenties.

Dus wordt het: HELLUP!!!
Wie kan en wil mij les geven in het hoe en wat van een Z21?

Alvast dankjewel!

Groetjes Bart

Net ontdekt: Railcom stond op ja, die is teruggezet naar nee.
Ook: de spanning op de baan is nu nog maar 11 Volt

Willempie
Elektronica/Commercieel

Re: Problemen met Z21

Bericht door Willempie »

Bart,

Plug van de trafo in de Z21, 2 draadjes van trackout naar de rails, en gaan met die baan, echt veel meer en of moeilijker is het niet.
Het Wifi deel is gelukt dus moet het gewoon werken.
Tijdens het programmeren maakt de Z21 wat geluid, dus dat ie niets ongewoons.

De Z21 werkt hier al weer een tijdje eigenlijk vanaf het moment dat hij verkrijgbaar was.
Wel even je loks aanmaken op je aaifoorn en in het juiste digitale format aanmelden dus DCC en 28 stappen.
Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Tja, het is simpel, maar als iets niet werkt kom je geen meter verder.
En in mijn geval is dat het uitlezen van de decoder!
Daardoor kan ik niet bepalen wat de adrescode is en dan kan je je lok wel programmeren in de Z21 maar er komt geen beweging in op het moment dat je lokadres in de Z21 anders is als de decoder. Dus je Moet hem wel eerst uit kunnen lezen!

Daar begint dus het probleem!

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Je kunt toch altijd op het programmeerspoor cv8 (ongeacht of je weet welk adres een lok heeft) een reset geven dan zijn alle decoders weer adres 3.

gr. Edwin

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Een goeie tip, ga ik vandaag uitproberen!
Bedankt Edwin :)

FidOo

Bericht door FidOo »

en vervolgens programmeer je CV1 (adres) naar het adres wat jij wilt;

als voorbeeld een BR52: je programmeerd CV1 = 3, vervolgens in je tablet/foon maak je een lok aan met als naam BR52 en adres 52.

klaar

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

En als je de loc met de Maus wel kan bedienen dan weet je toch wat zijn adres is, dan hoef je toch helemaal niets opnieuw te programmeren, of ben ik nu gek?
Volgens mij wordt er hier weer onnodig moeilijk gedaan en gedacht. Het is werkelijk plug and play, en programmeren met de Z21 is eveneens een fluitje van een cent. Werkt altijd.

Groetjes

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Ik wil het niet zeggen, maar .........
Met je MM kan je wel programmeren maar niet uitlezen. Als je er dan geen documenten op na houdt waar je alle standen op bij houdt dan weet je het op een gegeven moment niet meer hè?
Wat je wel in je MM ziet is de plaats in de bibliotheek, maar dat is niet hetzelfde als je lokadres.

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Moet trouwens ook nog maar zien dat een decoder wel te programmeren is als diezelfde decoder niet uit te lezen is.
Maar daar kom ik zo wel achter.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Tja, als je niet weet hoe iets werkt en denkt dat de Multi-Maus je loc via een naam bediend dan heb je het toch echt mis, achter die naam zit gewoon een decoderadres en ook die kun je terugvinden in het menu van je Multi-Maus, hoe heel eenvoudig lees de handleiding en je komt er achter. Als lezen niet lukt bekijk dan de plaatjes en volg die stappen.
Een heel klein beetje basiskennis en ervaring zou ook hier geen kwaad kunnen, maakt het leven oh zo makkelijk, als je die even niet voorhanden hebt dan zijn er boekjes waar je het in terug kunt vinden.
Op Blz 36 staat het beschreven in de manual van de Multi-Maus

Groetjes

PS.: Hoe of het werkt met de Multi-Maus dat weet ik wel hoor. Je hoeft niets uit te lezen via het programmeerspoor, en als je het adres niet meer weet dan kun je met de Multi-Maus een adres programmeren, dan weet je het wel ;)

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Tja, dat heb je dan als ik net diploma "prutser" heb gehaald.

Een jaar geleden heb ik mijn baan gesloopt en het rijdend materiaal opgeborgen in een vitrine.
Nu komen ze er weer uit en ja, met mijn gouden handjes ben ik in staat geweest om 5 loks eruit te halen waarvan er 4 geen contact met de decoder hadden, dan wel een slechte verbinding.
Dus ben ik met mijn hele handel incl tablet, Z21 en al mijn loks teruggegaan naar mijn leverancier. Aldaar hebben we de loks getest en ja hoor, ook analoog gebeurde er met 4 helemaal niks. Een enkele had een kneepje in de wang nodig om contact te maken. Dus................ loks maar achtergelaten bij de dealer en nu worden ze weer onder handen genomen. Wedden dat ik ze dan gewoon zie op mijn Z21?

Gaan we nu maar weer over tot de order van de dag.
Baan bouwen, loks regelmatig op testbaantje laten rijden en nu nog even snelheid en trappen (??) instellen. Een nieuwe uitdaging dus...........

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Nou ja.......het komt wel goed zullen we zeggen..:) gelukkig is het euvel boven water.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Goedenavond, als je straks de spullen terug hebt en je hebt nog vragen schroom niet en laat het me even weten. Ook ik rijd met de Z21, het is niet moeilijk soms zie je het alleen even niet.

Groeten

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Die zullen na een jaar toch al wel terug zijn denk ik zo.

Groetjes

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Geloof het of niet, maar de loks gingen half februari 2015 op reis naar de reparateur en zijn in september terecht gekomen bij ons aller Martin en daarna ook nog even bij Ronald. Ook door het feit dat ik de Modelbaanbeurs in Houten gebruik als "postadres" (voor mij dus ook een reden om weer naar de beurs te gaan) zijn ze in december teruggekomen.

Helaas had ik net besloten mijn baan in aanbouw weer af te breken dus nu staan de loks weer in een doos totdat mijn testbaantje weer kan worden aangesloten.

Maar ik ben alweer een stukje wijzer met die dingen, nu nog de uitvoering.

@Marc: dank voor je aanbod. Wanneer het nodig is benader ik je.

@Willempie: ik ben degene van afgelopen zaterdag op de beurs die nog wat door moet sparen voor de attributen die nodig zijn om straks de baan te besturen. En ik heb idd. moeite met begrijpend lezen, het gebruik zal voor mij uitgetekend moeten worden of zoiets. Daarom is digitaal ook zo ingewikkeld voor mij, maar je hebt het wel nodig wil ik met meerdere loks rijden en andere zaken bedienen.

Groet
Bart

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Dat is een hele toer geweest dan, en was mijn reactie toch nog geplaatst :D al had ik me even verkeken op de data van de laatste berichten.

Verder rustig aan alles door nemen veel plaatjes kijken op het forum en als je het dan nog niet helemaal volgt gewoon vragen. Er zijn hier veel mensen die met grote hoeveelheden kennis op allerlei vlakken voor je klaar staan.

Ook hier zit een beetje de klad in de hobby. Ik wacht op de nieuwe treinzolder die ergens dit jaar gebouwd zou moeten gaan worden. Over een maand of 3 verwacht ik alle vergunningen te hebben zodat de nieuwbouw kan starten en dan medio zomer 2017 zou ik aan de baanbouw moeten kunnen starten.

Succes zodra je weer start en het aanbod voor vragen blijft bestaan.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie