Beste mede spoorders
Ik ben totaal nieuw in de digitale wereld en wil voorlopig, als alles straks klaar is de binnenbaan voorlopig analoog gaan rijden en de buitenbaan digitaal.
Wissels wil ik aansturen via I-Train met een intellibox maar nu is de vraag: de wissel in het voorlopige deel van de baan dat analoog is, kan ik die ook aansturen via I-Train?
De intellibox uiteraard ook voor de digitale buitenbaan.
Ik zou zeggen met mijn leken verstand ja want loopt via een decoder maar??
Hoor graag jullie wijze mening
Groet Ed
Analoog en digaal gaat dit samen?
-
- Moderator
- Contacteer:
Re: Analoog en digaal gaat dit samen?
Hallo,
Ja dat is technisch mogelijk en niet eens moeilijk realiseerbaar. Maar waarom zou je dat willen?
Je gaat dan je analoge baan steeds in de gate moeten houden en op het juiste moment de wissel moeten schakelen, dat lijkt me vragen om problemen.
Kun je uitleggen waarom je een je een digitale baan én een analoog rondje wilt?
Groetjes,
Hoontje
Ja dat is technisch mogelijk en niet eens moeilijk realiseerbaar. Maar waarom zou je dat willen?
Je gaat dan je analoge baan steeds in de gate moeten houden en op het juiste moment de wissel moeten schakelen, dat lijkt me vragen om problemen.
Kun je uitleggen waarom je een je een digitale baan én een analoog rondje wilt?
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
Hoontje
Leuke reactie dus bij deze:
De buitenbaan is eigenlijk alleen rij lengte + CS
Binnenbaan zit ook Cargo emplacemenet in
en ik heb twee mooie analoge loks die ik niet om ga (laten ) Bouwen.
En vind het wel leuk om zelf ook iets te doen te hebben.
Maar: ondertussen, de baan moet nog gebouwd worden, ben ik wel de gelukkige bezitter geworden van een Intelli box basic
Dus kan straks wissels via ITrain aansturen.
En alle loks die nu binnen komen zijn of voorbereid of digitaal.
En simpel: 2 lasdoppen en de gehele baan,m.u.v. cargo deel is digitaal.
Misschien zeggen jullie die vent is gek, zegt mijn ega ook, is niet erg hoor!
Als de huisarts dit gaat roepen ben je verder van huis!
Groet Ed
Leuke reactie dus bij deze:
De buitenbaan is eigenlijk alleen rij lengte + CS
Binnenbaan zit ook Cargo emplacemenet in
en ik heb twee mooie analoge loks die ik niet om ga (laten ) Bouwen.
En vind het wel leuk om zelf ook iets te doen te hebben.
Maar: ondertussen, de baan moet nog gebouwd worden, ben ik wel de gelukkige bezitter geworden van een Intelli box basic
Dus kan straks wissels via ITrain aansturen.
En alle loks die nu binnen komen zijn of voorbereid of digitaal.
En simpel: 2 lasdoppen en de gehele baan,m.u.v. cargo deel is digitaal.
Misschien zeggen jullie die vent is gek, zegt mijn ega ook, is niet erg hoor!
Als de huisarts dit gaat roepen ben je verder van huis!
Groet Ed
-
Beste Ed,
Ik heb hetzelfde insteek gehad als jouw, daarom gebruik ik iTrain i.c.m. Dinamo.
Dacht ook dat het te hoog gegrepen was voor mij, maar moet nu erop terug kijken dat het een fluitje van een cent is.
Kan nu ook alles kopen wat hebben wil, zonder op te letten of het analoog of digitaal is.
Heb 30 digitale loks en 25 analoge loks.
Met vriendelijke groet,
Mark
Ik heb hetzelfde insteek gehad als jouw, daarom gebruik ik iTrain i.c.m. Dinamo.
Dacht ook dat het te hoog gegrepen was voor mij, maar moet nu erop terug kijken dat het een fluitje van een cent is.
Kan nu ook alles kopen wat hebben wil, zonder op te letten of het analoog of digitaal is.
Heb 30 digitale loks en 25 analoge loks.
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Heb ik goed begrepen, dat je analoge DC locs (al het N-spoor is analoog DC) NOOIT op een digitale baan mag laten rijden, omdat de vorm van de spanning (AC-achtig, maar meer in blokvorm dan een mooie sinus) niet door een analoge loc "gelezen" kan worden en omdat de relatief hoge spanning en amperage snel de motor kunnen laten doorbranden? Maar dat het omgekeerde (digitale locs op een analoge baan laten rijden) wel heel goed mogelijk is, omdat de decoder dan "vanzelf" op DC omschakelt?
Peter Ruifrok
Peter Ruifrok
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
- Moderator
- Contacteer:
Niet alle decoders "snappen" een analoge spanning en kunnen dus beschadigen.
Wil je analoog en digitale treinen rijden is te adviseren dat je twee gescheiden banen aanlegt.
Wil je analoge treinen laten rijden met de rijeigenschappen van een digitale, en gemengd door elkaar op de baan, dan is DINAMO het aangewezen systeem.
Groetjes
Hoontje
Wil je analoog en digitale treinen rijden is te adviseren dat je twee gescheiden banen aanlegt.
Wil je analoge treinen laten rijden met de rijeigenschappen van een digitale, en gemengd door elkaar op de baan, dan is DINAMO het aangewezen systeem.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Peter, inderdaad mag je een analoge lok nooit op een dcc aangestuurde baan zetten (of ac zoals Märklin). Je lok zal nooit rijden en hoogstwaarschijnlijk gaat je motortje er van kapot als je het te lang doet.
Andersom kan in iedergeval geen kwaad. Alleen niet alle Decoders kunnen analoog rijden (tran Decoders is er 1 van). Al kunnen de meeste Decoders dit wel)
Als je analoge loks hebt en je toch digitaal wilt rijden Is dinamo inderdaad het aangewezen systeem.
Al zijn er eigenlijk geen loks die je niet zou kunnen ombouwen.
Ed, gek of niet. Persoonlijk zou ik niet voor die 2 loks een uitzondering maken. Als je met itrain wilt rijden Is het niet even 2 draadjes om steken. Dit omdat je dan met bezetmelders moet werken en dit anders Is als gewoon 2 draadjes dcc of analoog.
Andersom kan in iedergeval geen kwaad. Alleen niet alle Decoders kunnen analoog rijden (tran Decoders is er 1 van). Al kunnen de meeste Decoders dit wel)
Als je analoge loks hebt en je toch digitaal wilt rijden Is dinamo inderdaad het aangewezen systeem.
Al zijn er eigenlijk geen loks die je niet zou kunnen ombouwen.
Ed, gek of niet. Persoonlijk zou ik niet voor die 2 loks een uitzondering maken. Als je met itrain wilt rijden Is het niet even 2 draadjes om steken. Dit omdat je dan met bezetmelders moet werken en dit anders Is als gewoon 2 draadjes dcc of analoog.