Funktiedecoder: hoe in een ICE werkend te maken?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Eiffelman

Re: Funktiedecoder: hoe in een ICE werkend te maken?

Bericht door Eiffelman »

FidOo schreef:Kun je niet Ff een paar foto's maken van de printplaat en de Decoder. Zo valt er eigenlijk weinig meer te zeggen.
Het klinkt allemaal goed hoe het aangesloten zit.

Hoi Joost,

Ik denk ook dat het allemaal goed aangesloten zat. Ik heb inmiddels een Kuehn decoder aangesloten (exact op dezelfde wijze, alleen de motordraden niet aangesloten) en alles werkt naar behoren. Ik had de lampfittingen separaat aan moeten sluiten (blauwe draad gebruiken) en niet via het chassis: zie de reaktie van Digikeijs:

"Dear Frank Beving,

One of our staff members just replied to your ticket. Message and ticket details are below.

U dient de lampjes vrij te maken van het chassis.
Vervolgens sluit u de blauwe draad aan op beide lampjes.
Zonder blauwe draad kan een decoder de lampjes niet laten branden.

Met vriendelijke groet,
Roy Keij

DIGIKEIJS"

Dan moet je de lampfittingen isoleren m.b.v. krimkous o.i.d. en de lampvoetboring opboren zodat het weer past. Ging me iets te ver.

In ieder geval werkt het met de Kuehn. De Digikeijs decoder zal ik nog eens inbouwen in een wagon om te kijken of ik een hele stam direct in- en uitschakelen kan.

Had gisteren ook nog een akkefietje met een ESU lokpilot 4.0 decoder in mijn Metronom BR146: die stopte op mijn digitale testbaantje en was met geen mogelijkheid meer digitaal aan de praat te krijgen. Lampen gingen wel met de rijrijting aan/uit.
Heb hem op een analoge lokomotieftester (ik heb zo'n ding van Keller) gezet en met een normale trafo ging het weer (volgens mij met korte rookontwikkeling bij de koolborstels). Daarna uit elkaar gehaald, commutator schoon geblazen, op de testbaan gezet en hij liep weer als een ...trein. weet niet wat dit is

groet

Frank

robert

Bericht door robert »

Hoi Frank,

Smerige motor/ stof, vuil van de koolborstels. Je motor zat vast, analoog genoeg spanning gehad om rond te komen. Recentelijk ook gehad, digitaal niet doen, analoge spanning op motor gezet en weer doen met eerst vonken en een rookpluimpje. Ik zou de koolborstels even controleren en de boel even schoonmaken. Trouwens nooit geweten dat je de digikeijs functiedecoder alleen met de blauwe draad aan de praat kan krijgen. Tran en esu werken wel op de manier waarop jij hem aangesloten hebt.

rob

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Hey Frank,

Bedankt dat je het antwoordt van DigiKeijs met ons deelt :D , kan ik even goed van maken, heb ben ook bezig met de DigiKeijs 80015, in een stuurwagen van minitrix te proppen :lol:, voor de kenners het is de Minitrix 13775.
:o deze had meteen al een #U#-led oprintplaat en ook nog een gloeilampje (binnenverlichting) tegengekomen, jaja, tweedehandsje, altijd leuk om mee te starten.

Nu even draadjes bakken en testen die zooi, en volgende week hopen dat de IR-in de dienst regeling mee kan rijden.

Met vriendelijke groet, M.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Ik heb nog nooit de lampjes gescheiden van het chassis met de DR80015. Alleen bij Led doe ik dat omdat deze zich mooier gedragen dan wanneer ik de chasis als min gebruikt. Of wanneer ik geen chasis verbinding heb met de verlichting. Meestal knip ik de blauwe gewoon weg.

In H0 is het wel weer een pré omdat het vermogen daar hoger ligt.

Daarom begrijp ik de reactie van digikeijs niet helemaal hierin.

Tip voor als het programmeren niet lukt. Hang een oude motor aan de rails!! Dan heb je vaak genoeg werkbare weerstand voor de programmer om te lezen en schrijven.

Marksintpancras

:D Heb er geen kaas van gegeten :lol: , daarom nu maar rommelen met deze stuurstand, slechter kan het niet dan dat die in de prullenbak komt, maar ja, nog even wat krimpkousjes zoeken, en dan kijken of deze klopt met de Digikeijs tekening en de tekening van onze duitse tegenhanger 1zu160 of zo iets, een makkelijke wikipéééé :D '

Mocht het mijn niet lukken en is de directie van bahnstreke Brohl-Lutzing tevreden ;) over de inbouw van de de nieuwe DCC elektronica in de Et425 treinstel, dan zullen ze voor de ingewikkelder klus wel meer treinstellen naar de werkplaats D@MB@RG sturen.

;) Er staan er nog wel wat klaar die verbouwd kunnen worden, maar sommige staan al 12 jaar stil en zullen dus eerst in schoongemaakt worden en verzien van een revisie, dan komen ze in aanmerking voor nieuwe elektronica :lol:

Maar ben heel er benieuwd hoe zo'n decoder nu echt werkt, ivm zwart en rood zijn opnemers van de rails, en dan begrijp ik dat alles naar de blauwe de + is, en groen, geel en wit de - van de functies. Dit als ik de tekening van Digikeijs bij de DR80015 lees. PS, ik snap het enigste van elektra dat je de stroom bij DC van + naar - gaat.

Met vriendelijke groet,

Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

martindomburg schreef:Ik heb nog nooit de lampjes gescheiden van het chassis met de DR80015. Alleen bij Led doe ik dat omdat deze zich mooier gedragen dan wanneer ik de chasis als min gebruikt. Of wanneer ik geen chasis verbinding heb met de verlichting. Meestal knip ik de blauwe gewoon weg.

In H0 is het wel weer een pré omdat het vermogen daar hoger ligt.

Daarom begrijp ik de reactie van digikeijs niet helemaal hierin.

Tip voor als het programmeren niet lukt. Hang een oude motor aan de rails!! Dan heb je vaak genoeg werkbare weerstand voor de programmer om te lezen en schrijven.
Hoi Martin,

Tja ik snap het ook niet helemaal. Feit is dat ik met een Kuehn N45 en dezelfde wijze van aansluiten via het chassis geen probleem heb. Alles werkt naar behoren. Alleen dat is een duurdere oplossing. Dus ik zal deze nog een keer uitwisselen met een Viessmann. Kan ik deze gebruiken in een andere trein waar ik meer funkties schakelen wil.

Heb overigens wel een ander fenomeen: heb een Uhlenbrock 93400 mini in een FLEISCHMANN V100 ingebouwd. Alles gaat goed tot op een zeker moment de lok slechter loopt, het licht gaat knipperen en naar verloop van tijd valt het licht volledig uit. Als ik de lok de volgende dag weer laat rijden is alles weer ok. Wordt de decoder te warm (zit direkt boven de motor) of vragen de lampjes teveel stroom ( Is een lok van mischien wel 30 jaar oud)?

Groet

Frank

robert

Bericht door robert »

Frank,

Je kan toch ook kiezen voor een esu functiedecoder of een van tran? V.w.b. de v100, is de motor schoon?

groet rob

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras

Ach ja, :D ik heb de eerste dr80015 functie decoder werkend :D , wat prieel werk maar ja, dan heb je ook wat.

De volgende inbouw zal een siberlingen stuurwagons zijn :D .

Onderwerp starter
Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

robert schreef:Frank,

Je kan toch ook kiezen voor een esu functiedecoder of een van tran? V.w.b. de v100, is de motor schoon?

groet rob
Hoi Rob,

Ja kan ik ook doen, heb me nog niet "ingestudeerd" wat die allemaal hebben.
De motor heb ik in een vibreerbadje met wasbezine gehad, zou denk ik schoon moeten zijn. Kan er geen koolborstels uithalen (zitten van die ronde messing "houdertjes" op, zijn daar de koolborstels uit te halen of moet de motor worden vervangen?)

groet

Frank

robert

Bericht door robert »

Hoi Frank,

Koolborstelhouders zijn er uit te halen, dan nieuwe koolborsteltjes en veertjes. Rechtstandig uittrekken, naar je toe. Nog even een linkje naar de onderdelenlijst van de v100 voor art. nummers
http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/7230_13645.pdf

groet rob

Met groet Rob

Onderwerp starter
Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

robert schreef:Frank,

groet rob
Hoi rob,

Dat ziet er inderdaad goed uit. Die (esu) hebben binnenverlichting met decoder in hun programma, ziet er goed uit en maar iets duurder dan digikeijs, ga ik eerst maar eens proberen

Groet
Frank

Plaats reactie