Mijn baan is er nog niet, ben nu nog aan het oefenen met een testbaantje, maar heb hier al wel over nagedacht.
Allereerst draait de software bij mij op een Raspberry PI met RocRail. wellicht zal dit niet voor alle software mogelijk zijn, maar ik wilde niet nog een PC aanschaffen. die zijn er al genoeg in huis.
Voordeel van een Raspberry is, dat deze zo klein is dat hem vrijwel overal kunt plaatsen. Je hebt alleen een stopcontact en een netwerkaansluiting nodig, tenzij je WiFi gebruikt.
Op de Raspberry gebruik ik momenteel alleen het RocRail server component. RocView, de client, gebruik ik op een laptop. Daarnaast kan ik de boel ook bedienen met mijn telefoon.
In een later stadium wil ik een monitor of TV koppelen aan de Raspberry en die aan de muur hangen. De Raspberry kan eventueel achter de monitor\TV bevestigd worden. Verder een draadloos toetsenbord met touchpad, het touchpad vervangt de muis. Toetsenbord kun je gewoon in je handen houden. Vind je dat ongemakkelijk, dan kun je een (uitschuifbare) plank aan je baan maken om het toetsenbord neer te kunnen leggen.
Logitech heeft een heel mooi toetsenbord in de vorm van de K400 plus. Ook Rapoo heeft meerdere modellen.
Mijn opzet is wellicht wat afwijkend van wat anderen gebruiken, of wat minder bekend, maar dat heeft een beetje te maken met mijn filosofie. Alles moet vanaf iedere locatie, waar dan ook, te bedienen zijn. En dat bedienen mag vanaf een PC, mobiele telefoon, Tablet of via een webbrowser zijn. Zo is ook vrijwel mijn hele huis geautomatiseerd
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)