PC bij je baan: tips en plaatsing?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB

PC bij je baan: tips en plaatsing?

Bericht door EdwinB »

Ola,

Ik heb mijn PC voor de besturing nu naast mijn baan staan op een verrijdbaar computertafeltje en dat vind ik niet echt handig. Ik zit letterlijk naast de baan en moet om een hoekje kijken.
Mijn baan heeft een L-vorm en ik zou graag in de binnenhoek van de L een opstelling voor een beeldscherm en toetsenbord maken maar zo dat ik hem weg kan klappen als ik er bij moet.
Er zijn vast al geniale oplossingen bedacht voor dit probleem(pje). Wie kan mij op weg helpen?

:lol:

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Bjor

Re: PC bij je baan: tips en plaatsing?

Bericht door Bjor »

Edwin,

Kun je de monitor met een verlengkabel niet boven de baan tegenover jouw positie monteren?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Edwin,

Ik heb eveneens een L-vormige baan.
Mijn PC/Laptop staat onder mijn baan, bij de rest van de aansluitingen en de voedingen.

In de kom van de L heb ik een lade gemaakt, met daarop een draadloos toetsenbord en draadloze muis.
Op de lade ook een programmeerspoor en mijn ECoS. Het ijkspoor ligt er vlak voor, in mijn paradespoor.

De monitor hangt aan de muur achter de baan. Vanwege de afstand tot de monitor (de baan is 145 cm diep. En ja verplaatsbaar, dus ik kan ik overal bij) is mijn monitor een 37" televisie, die met een lange HDMI-kabel is aangesloten op de PC/Laptop.

Werkt prima en ik heb overal zicht op de monitor, ongeacht waar ik op de baan bezig ben.
Kortom, door de draadloze muis kan ik op vanaf elke plek Koploper besturen en is de lade dichtgeschoven. De ECoS is alleen maar het "doorgeefluik". Bij programmeren en ijken even de lade uitschuiven en daar vandaan werken.

Bevalt mij prima.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

anne w

Bericht door anne w »

Alhoewel ik niet met een PC rijdt, heb ik wel een bedienplaats nodig voor mijn systeem, dat is een verrijdbare computertafel uit Zweden, ik verplaats hem dus als ik bij de treintafel moet of de wekelijkse stofzuiging doe, gewoon een kwestie van de kabels lang genoeg maken.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

shoven

Bericht door shoven »

De PC (oud kreng met XP er nog op - niet verbonden met internet of wat dan ook) staat onder de baan, monitor aan de muur. Onder de baan heb ik ruim 60cm ruimte vrij om spullen op te bergen. In de definiteve situatie maak ik een plankje ervoor onder de baan, momenteel staat hij los om overal makkelijk bij te kunnen.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Sorry Edwin dat ik je draadje vervuil :mrgreen: maar zou jij of een van de heren die gereageerd hebben foto's kunnen plaatsen?
Vind dit een heel interessant onderwerp... ;)

Nogmaals sorry Edwin.

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Geen punt...ik had dezelfde vraag... :D

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Heb hetzelfde probleem.
PC staat onder de baan. Toestenbord is een draadloze.
Monitor (15") heb ik ook eigenlijk geen fijne plek voor gevonden....
Ik wil hem ook niet aan de muur aangezien daar ooit nog een
achtergrond moet komen.

anne w

Bericht door anne w »

Beste Hans,

Zie viewtopic.php?f=26&t=9405, 4e foto.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

BenQ

Bericht door BenQ »

Zo heb ik mijn werkplek bij de huidige baan ingericht:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de afgebroken baan stond het er in eerste instantie zo bij:
Afbeelding

Later aangepast:
Afbeelding
Monitor dichtbij.
Afbeelding
Monitor achteraan.
Afbeelding
Detail bevestiging.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo,

Zo heb ik mijn werkplek ingericht.
Ingeschoven en uitgeschoven.

Groeten,

Barry

Afbeelding

Afbeelding

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Dank!! Ik ga denk ik voor een grote monitor boven de baan waarop ik mijn layout en treinverloop kan bekijken en een lade met daarin mijn IB en laptop waarop besturing etc zit. Ik gebruik Traincontroller en daar kun je alle onderdelen mooi verdelen over diverse schermen.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

shoven

Bericht door shoven »

Een grote monitor is zeker prettig. Ik gebruik Koploper en heb sinds kort een 24" monitor hangen en dat scheelt een slok op een borrel, je kunt alle venstertjes van Koploper goed kwijt. Op mijn oude 15" monitor zag je de helft amper.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

gdisselkoen

Bericht door gdisselkoen »

Mijn baan is er nog niet, ben nu nog aan het oefenen met een testbaantje, maar heb hier al wel over nagedacht.

Allereerst draait de software bij mij op een Raspberry PI met RocRail. wellicht zal dit niet voor alle software mogelijk zijn, maar ik wilde niet nog een PC aanschaffen. die zijn er al genoeg in huis.
Voordeel van een Raspberry is, dat deze zo klein is dat hem vrijwel overal kunt plaatsen. Je hebt alleen een stopcontact en een netwerkaansluiting nodig, tenzij je WiFi gebruikt.

Op de Raspberry gebruik ik momenteel alleen het RocRail server component. RocView, de client, gebruik ik op een laptop. Daarnaast kan ik de boel ook bedienen met mijn telefoon.
In een later stadium wil ik een monitor of TV koppelen aan de Raspberry en die aan de muur hangen. De Raspberry kan eventueel achter de monitor\TV bevestigd worden. Verder een draadloos toetsenbord met touchpad, het touchpad vervangt de muis. Toetsenbord kun je gewoon in je handen houden. Vind je dat ongemakkelijk, dan kun je een (uitschuifbare) plank aan je baan maken om het toetsenbord neer te kunnen leggen.

Logitech heeft een heel mooi toetsenbord in de vorm van de K400 plus. Ook Rapoo heeft meerdere modellen.

Mijn opzet is wellicht wat afwijkend van wat anderen gebruiken, of wat minder bekend, maar dat heeft een beetje te maken met mijn filosofie. Alles moet vanaf iedere locatie, waar dan ook, te bedienen zijn. En dat bedienen mag vanaf een PC, mobiele telefoon, Tablet of via een webbrowser zijn. Zo is ook vrijwel mijn hele huis geautomatiseerd :D

Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.

Bjor

Bericht door Bjor »

En voor de zomer komt deze beschikbaar:
https://www.raspberrypi.org/magpi/pi-to ... of-pi-top/

Daar kan een Raspi 2B of 3B in en je kunt hem ook aan de muur hangen.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Peter

Bericht door Peter »

@Ben, dat ziet er goed uit! Nice.

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
EdwinB

Bericht door EdwinB »

Zo....gisteren de slijpschijf in mijn stalen PC tafel gezet en er een verdieping van afgehaald. Nu kan het tafeltje als ik mijn laptop inklap onder mijn baan in plaats de vaste opstelling er naast en hoef ik niet meer om een hoekje te kijken zoals ik eerder aangaf. De baan is verrijdbaar en mijn computertafel nu ook, dat klust makkelijk.
Ik moet zeggen dat het nu veel prettiger werkt ,je zit meer "boven en in " de baan als de locjes rijden. :D

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie