Schokkende treinen!!!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits

Schokkende treinen!!!

Bericht door Ton Duits »

Beste,

Sinds enige tijd rijden mijn locs niet mooi over de baan. Ze rijden schokkend/stotend over de baan. Is er iemand die weet wat hier de oorzaak van is? Ik heb de nieuwste software versie op mijn centrale geïnstalleerd. verder geen gekke dingen gedaan voor zover ik weet.

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

robert

Re: Schokkende treinen!!!

Bericht door robert »

Beste Ton,

Dit lijkt op een contactprobleem. Heb je je rails en wielen van je locs al schoongemaakt?

met vr gr rob

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Peter Ruifrok

Bericht door Peter Ruifrok »

Zou het instellen van CV2 op een hoger getal ook kunnen helpen?

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Peter Ruifrok schreef:Zou het instellen van CV2 op een hoger getal ook kunnen helpen?
Ik zie helaas niet wat de start spanning van je motortje hiermee te maken kan hebben, zeker niet wanneer alles netjes gelopen heeft

Duidelijk een contact probleempje, is met wat TLC / poetsen / schoonmaken zo verholpen ;)
Kijk ook even de voedingsdraden naar de baan even na, zeker al ze het ineens allemaal doen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Kan er toevallig met de nieuwe software een stappen verschil zijn opgetreden? Ik heb dit ook eens gehad namelijk met mn vorige centrale.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Heren,

Bedankt voor jullie commentaar. Ben op dit moment bezich met een schoonmaaktrein.
Ik gebruik sinds een paar maanden een AFT vloeistof zodat ik een betere geleiding krijg.
Maar dat houd niet in dat ik dan achterover kan leunen. Het lijkt er op dat het nu beter gaat.

Maar een andere vraag luid, Waar maken jullie de wielen mee schoon v/d loc's?
Het is allemaal zo klein en ik heb de wielen eigenlijk nog nooit schoongemaakt :oops:

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Gebruik af en toe dit: reiningsborstel voor locwielen van trix nr 66623

mvg Ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Ton,

Ik gebruik 3 dingen:
- Railgum (voor alle wielen van rollend materieel, alleen bij de lokjes voorzichtig zijn voor de tandwielen en deze met het motortje van positie laten veranderen)
- zo'n minitrix koper borstelje
- Roto Wheel Cleaner™ - N Scale van Woodlandscenics

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

robert

Bericht door robert »

hoi Ton,

Ik zou wattenstaafje met wasbenzine nemen. Persoonlijk raad ik de minitrix reiniger af, vind hem te grof en bij een medespoorder gezien, die hem regelmatig gebruikte, dat de loopvlakken er aardig onder te lijden hadden. Maak een opstellinkje waar je je lok omgekeerd in kan doen, stukje rail met spanning erop, wasbenzine gedrenkt wattenstaafje en schoonmaken maar. Rails kan je ook reinigen met wasbenzine. Stuur mij ander een pb. Woon aan de andere kant van het kanaal.

met vr gr rob

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Beste Rob,

Ik had ook al mijn twijfels over het borsteltje van Minitrix. De wielen worden hierdoor te ruw, en daardoor worden ze nog sneller vuil.

En idd. je woont lekker dicht bij zie ik...

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Rick

Bericht door Rick »

Ik gebruik de wielenreiniger van Minitrix en heb er geen probleem mee. Het lijkt me erg overdreven dat de wielen daardoor stuk gaan, ik zou bijna zeggen onzin. De rails maak ik schoon met een railgum en als het weer nodig is ATF.

Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

Ik heb hetzelfde probleem meermaals gehad en het opgelost met contactcleaner van griffon op de rails aanbrengen (weinig gebruiken!) (zie ook de diverse postings hierover en de site fantasia) en als tweede remedie heb ik de wielstellen van de Loks eens schoongemaakt inkl. De stroomopnemers aan de flenzen en de opnemers richting het chassis. Teveel aan olie heeft eenzelfde effekt (schokkerig rijden en af en toe stilstaan)
Groet

Frank

My two cents

Plaats reactie