Sprinkbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
shoven

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Tja, voor dat stammetje hoort eigenlijk wat anders, maar dat is even buiten dienst. En ach, als het nodig is trekt een goederenloc ook prima, toch? In het wild kom je de gekste combinaties tegen. Vandeweek op Rotterdam CS kwam een trein met een NS 186 Traxx loc binnenrijden met het stuurstandrijtuig direct aan de loc gekoppeld.... Zal wel de nieuwe efficiency van de NS zijn... :?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

steef, plan is op zich wel aardig, lijkt wel wat op je oude baan. enige wat me echt tegen staat is de bocht in je parade spoor, leg dat spoor wat vloeiender dan kan je ook die bocht wat wijder maken.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

WimC

Bericht door WimC »

shoven schreef:Tja, voor dat stammetje hoort eigenlijk wat anders, maar dat is even buiten dienst. En ach, als het nodig is trekt een goederenloc ook prima, toch? In het wild kom je de gekste combinaties tegen. Vandeweek op Rotterdam CS kwam een trein met een NS 186 Traxx loc binnenrijden met het stuurstandrijtuig direct aan de loc gekoppeld.... Zal wel de nieuwe efficiency van de NS zijn... :?
Dat komt omdat de stuurstand niet geschikt is voor de 186. Of omdat de stuurstand geen buitenland-toelating heeft en het de voormalige Fyra-lijn betreft. De precieze reden weet k even niet meer.

Het komt overigens in Duitsland wel vaker voor dat een lok een stuurstand (direct aan de loc) trekt, omdat een aantal oude locs niet met de nieuwere stuurstanden kunnen communiceren. En als er dan eens een loc uitvalt en er even niets anders voorhanden is, wordt bijvoorbeeld wel eens een BR110 voor dubbeldekkers gespannen, maar die is dus niet compatibel met de stuurstand van de dubbeldekkers.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Ronald1

Bericht door Ronald1 »

Steven.

Leuk filmpje , loopt lekker en mooi materieel.

Ik heb ook eens naar je ontwerp voor de bovenbaan zitten kijken. Leuk ontwerp met veel mogelijkheden er vallen mij twee dingen op die ik je wil voorleggen:
- ik zie in filmpje redelijk lange treinen, passen die in je station? Je zou het station wat kunnen verleggen door dat groene stuk korter te maken en waarom uberhaubt de twee kruiswissels wil je links en rechts kunnen rijden?
- dat schuine oversteek spoor met de brug is redelijk kort en lijkt mij keerlus (of zie ik dat verkeerd) gaat dat geen problemen geven met treinlengtes en tevens lijkt die paarse bocht erg krap zo op de tekening

Succes met overpeinzingen, ik weet er alles van, ik ben geloof ik al met ontwerp 16 bezig voor mijn bovenbaan en ben er nog net uit.

Groet

Ronald

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Dank voor de input mannen.
Hoe ruim bogen, perronlengtes etc zijn is nog open, het plan is niet bepalend voor de maten. Er moet met treinen van 150cm gereden kunnen worden, dus perronlengtes etc pas ik daarop aan. De kruiswissels zijn inderdaad bedoeld om het station tweezijdig te kunnen gebruiken.
Bij de brug zal een keerlus worden, maar daar heb je mooie xTreme keerlus modules en dat soort spul voor, ik moet alleen nog even checken of het past qua lengtes. Maar de keerlus kan ook eerder worden gelegd.

@Mau: doe ik, bocht zal iets van R=35 worden, lekker ruim, de tekening is inderdaad wat krapjes. Een groot deel zal niet zichtbaar zijn. In het plan zitten bijvoorbeeld ook bijna alleen maar de lange wissels van Peco. Ik probeer alles zo ruim mogelijk op te zetten, krappe bogen en wissels e.d. is vragen om gedoe.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

141

Bericht door 141 »

shoven schreef:In het wild kom je de gekste combinaties tegen.
Dat is zeker waar. Ik kwam onlangs een aardig filmpje tegen op youtube. Wellicht leuk om het eens in model na te
bootsen ;).

Gr. Clemens

Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Wablo

Bericht door Wablo »

Steven,
Heel mooi station heb je zo getekend, maar toch een punt van kritiek, persoonlijk vind ik de rest van het ontwerp een dubbel rondje met switchmogelijkheden langs de rand van de baan, iets waar wij iedere beginner voor waarschuwen om niet te doen, er zal nog wel het nodige hoogteverschil in komen maar zeker het paradespoor zou ik enigszins gebogen aanleggen om er enige scenery voor het spoor te kunnen zetten teneinde meer dieptewerking te creëren.

groetjes,
Bert

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Bert, een groot deel van de baan zal niet zichtbaar zijn. Bij het paradespoor zul je ook maar een klein stukje zien. Het spoor is hier nu even heel recht getekend, maar dat zal niet zo worden uitgevoerd. Daar ben ik zelf te allergisch voor rechte lijnen voor...

Maar ik heb zelf ook nog het gevoel dat dit hem nog niet is. Ik heb er dus ook nog niks voor besteld. Vanmiddag maar weer eens met Anyrail klooien...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ow, je post een tijdje niets over je baan en zit meteen op pagina 3...

De afgelopen tijd heb ik nogal zitten prutsen met Anyrail. Wat ik had beviel me niet. Ik heb dus ook flink nagedacht over "wat moet je zien als je naar de baan kijkt?".
Ik wil vooral een mooi landschap met daarin treinen die een gevarieerde treinenloop hebben. Geen sporenfestijn dus, maar het moet niet saai worden. Right...

Wat heb ik nu?
De basis van het hele spul is een dubbelsporig rondje. Daar takt van alles op en af. Het grootste deel hiervan zal niet zichtbaar zijn. Rechtsonder sluit de helix aan.

Afbeelding

Hart van de baan is een groot station waar lange treinen kunnen stoppen. Het station ligt in een boog (uiteraard) en bevat 2 doorgaande sporen en een kopspoor. Verder liggen er 2 goederensporen naast.

Afbeelding

Wat ik verder wilde was een bruggetje. Dat zit in de oranje lijn. Deze doet tevens dienst als keerlus om van het buitenste naar het binnenste spoor te kunnen rijden. Om ook de andere kant op van spoor te kunnen wisselen, is er een tweede keerlus waarmee je van het binnenste naar het buitenste spoor
kunt. Het ene spoor ligt op niveau +1, het andere op niveau -1.

Afbeelding

En het hele handeltje samen levert het volgende plaatje op:

Afbeelding

Zo op het plaatje lijkt dit een enorme spaghetti, maar een klein deel zal dus zichtbaar worden.

De delen in de rode vakjes worden zichtbaar, plus het station. De rest zit ondergronds, achter bergen en huizen en wat ik verder nog verzin.

Afbeelding

Dit idee laat ik nog even rijpen. Ik heb vast wel iets over het hoofd gezien, dus opbouwend commentaar is meer dan welkom.
Laatst gewijzigd door shoven op 15 dec 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Genoeg gerijpt, we gaan het bouwen.
Ik heb nog even zitten mutsen of het niet uitgebreider moet worden, maar ik weersta de neiging.

Vorige week zijn de Peco wissels en rails binnengekomen, hout is er ook, dus het feest kan beginnen. Deze week eerst maar eens de booster aansluiten, het tijdelijke lusje weghalen en uitvogelen hoe je het mooist code 80 in code 55 laat overgaan.

Foto's volgen.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Dat gaat weer smullen worden met nog wat moois erbij :D
Ik kijk er naar uit Steven, en succes met de bouw

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Dank je.
Ik ben hier nog wel even zoet mee, er zitten heel stiekem toch aardig wat wissels in (24 + 1 scissor) waarvan sommige dicht bijeen op een klein oppervlak.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Eerste werkjes.

Tijdelijk lusje verwijderd, start van de bovenbouw. Daar rechts wordt de bovenbaan aan de helix gekoppeld.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door shoven op 15 dec 2017 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Steven,

Zo te zien voldoende power voor je baan gemonteerd.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Twee Multimuizen moet voldoende zijn. 1 voor de bovenbouw en een voor het schaduwstation.
Ik gebruik gewoon een standaard Multimaus centrale (10764) als booster. Veel goedkoper en werkt precies hetzelfde. Je mag er alleen geen handbediening op aansluiten, dan schijn je rooksignalen te krijgen. Maar goed, er hangt er al een aan de 1e centrale en een aan de xPressnetLi, hoeveel heb je er nodig tenslotte? (ik heb maar 2 handen)

Steven

>>> Filmpjes van de baan

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Daar kun je een mooie treinenloop mee maken. Je hebt nog twee voeten, met wat oefening moet dat wel lukken :mrgreen:

Fred The Railroader

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Zo, over snelle webshops gesproken.
Vandaag om 11.38 twee bezetmelders en nog wat los spul besteld bij Rosoft, om 12.30 werd het al aan mijn voordeur afgeleverd door Wim.
Wie kan daar tegen op? :mrgreen: :D

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

doet hij bij mij nu nooit

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

DRV

Bericht door DRV »

Ben benieuwd hoe het vervolg gaat zijn. :)

MVG

Aangenaam mijn naam is Dennis

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Ik ook. ;)

Heb net wat spul besteld om te kunnen opbouwen. Hout en wissels zijn binnen. Een paar soorten schakeldraad waren op, net even besteld bij Conrad.
Ook kwam ik er achter dat de Fleischmann isolatielasjes niet passen op Peco code 55 (wel op code 80...), dus maar snel wat Peco isolatielasjes besteld. Als H@ns ze snel opstuurt kan ik gauw verder.

NB: Iemand interesse in een partijtje Flm isolatielasjes?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Hehe, isolatielasjes binnen.
Italiaanse toestanden bij de post, H@ns stuurt ze dinsdag op, vandaag binnen...
Aan de slag!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Vandaag maar eens met het houtwerk aan de slag gegaan.
Niet mijn favoriete klusje, ik ben liever bezig met elektronica of scenery. Maar goed, zonder basis kun je je rails niet kwijt, dus vooruit dan maar.

Afbeelding

Het witte spoor in het plan ligt 1 niveau onder de hoofdbaan en heeft als doel van het binnenste naar het buitenste spoor te kunnen rijden zodat alle treinen van rijrichting kunnen wisselen. Omdat het een enorm gepiel wordt als je dat er later tussen moet frutten, begin ik hiermee.

Afbeelding
(maar even een plaatje board over het schaduwstation gelegd om de rails te beschermen)

Langs de muur een stijgend deel dat overeenkomt met het witte spoor rechts op het baanplan. Dit wordt nog een lekker gedoe met hoogtes enzovoorts. Maar goed, het begin is er!
Laatst gewijzigd door shoven op 15 dec 2017 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Succes met het boren, zagen en schuren Steven

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Vandaag maar eens een slag geslagen bij het houtwerk. Dit keer maar eens een open bouwmethode toepassen.

Afbeelding

Afbeelding

Dat witte spoortje op het schema is lastig, moet onder de rest door en dat levert weer wat uitdagingen op voor de kruisende latjes...

Maar goed, nog een paar latjes en dan kan de eerst rails erin!
Laatst gewijzigd door shoven op 03 jan 2018 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Reindier

Bericht door Reindier »

Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe de bovenlaag er uit gaat zien...

Gr Reinier

Plaats reactie