Vraagje inbouwen led

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
daniel

Vraagje inbouwen led

Bericht door daniel »

Ha medespoorders,

Onder het motto wie niet waagt, wie niet wint, ben ik begonnen aan het inbouwen van mijn eerste decoder.
Loc is een BR64 van Minitrix, decoder een goedkope uit China (laisdcc), mocht het mislukken, dan kost het me dus de kop niet :)

Nu kwam ik er achter dat een led van 3 mm precies in de uitsparing voor de lampjes past.

Twee vraagjes,
- is het slim om de verlichting te vervangen door leds? of maakt dit niet uit?
- Bij aansluiten van de led, is dan een weerstand ertussen voldoende en van hoeveel volt moet ik dan uitgaan?

Wie o wie kan mij helpen?

Groeten,
Daniël

FidOo

Re: Vraagje inbouwen led

Bericht door FidOo »

Zinvol is het niet direct. Maar kwaad kan het zeker niet. Je moet wel altijd een weerstand gebruiken en je moet uitgaan van 12v. Advies is wel om de weerstand een stap groter te kiezen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Als je het goed doet is het wel mooier. De standaard oplossing van gloeilampje met lichtgeleider is vaak rommelig. Er lekt vaak licht overal naartoe, en vaak zie je bijv. bij een A sein dat de onderste twee of alleen het bovenste lampje, veel feller is dan de rest, of dat eea erg afhankelijk is van de hoek waarnaar je naar de lok kijkt.

Door de leds goed en precies te plaatsen (moeilijk!) kun je een veel realistischer lichtbeeld maken. Maar daar moet je best veel voor doen. Het vervangen van de gloeilamp door 1 led is dan ook eigenlijk niet zinvol voor 'mooier' of 'beter' licht. Je moet igv een A sein dus eigenlijk al 3 leds plaatsen wil je het echt goed doen... en eigenlijk moet je ook 3 aparte lichtgeleiders maken om verstrooing en lekkage tegen te gaan etc. Persoonlijk zou ik de leds ook nooit direct IN het 'gat' van de kap plaatsen, maar een stukje er achter, en met een lichtgeleider. En ik zou ook nooit van die dikke 3mm leds gebruiken maar smd leds (0,5 bij 0,8mm) en dat is best een gepruts...

Als je wel alleen de gloeilamp vervangt door een led heb je natuurlijk wel het voordeel dat er veel minder warmte wordt ontwikkeld.

Onderwerp starter
daniel

Bericht door daniel »

Bedankt! Ik denk dat ik het dan maar even bij de gloeilampjes laat.

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Grote voordeel van LED's is de hoge levensduur t.o.v. gloeilampjes en en lagere stroomverbruik. Je kostbare digitale stroom kun je dan inzetten voor andere zaken.

Je kunt overigens ook werken met een klein printplaatje van de LED-baron (eBay) en daar een wat grotere SMD-led op solderen van het formaat 1206. Op dit printje soldeer je meteen je SMD-weerstandje. Een lichtgeleider door de gaatjes nadat je deze in de buurt van een soldeerbout hebt gebogen.
Een lichtgeleider kun je na het afknippen ook onder 45 graden over een schuurpapiertje halen en vervolgens met schuurpapier, korrel 1000 bijwerken. Als laatste de lichtgeleider over een stevig stuk keukenpapier wrijven dat met wat Brasso is doordrenkt geeft een mooi glanzend oppervlak.

Voor een SMD-led warm-wit kun je het beste uitgaan van 10mA ipv 20mA. Lichtopbrengst is dan nog steeds prima.

Ik heb nog wel ergens een foto van een dergelijke oplossing.

Groeten,
Pieter

Onderwerp starter
daniel

Bericht door daniel »

Pieter, bedankt voor de tips. Die ga ik onthouden voor de volgende. Ik heb bij deze nu de gloeilampjes maar laten zitten.

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Pjotr schreef: Een lichtgeleider kun je na het afknippen ook onder 45 graden over een schuurpapiertje halen en vervolgens met schuurpapier, korrel 1000 bijwerken. Als laatste de lichtgeleider over een stevig stuk keukenpapier wrijven dat met wat Brasso is doordrenkt geeft een mooi glanzend oppervlak.
Overigens valt dat allemaal niet mee met een stukje lichtgeleider van 1 a 2 mm lang, en 0.5 - 0.75mm diameter...
Daarnaast heb ik niet dezelfde ervaring met brasso. Bij mij werkt dat niet. Ligt misschien aan het materiaal, ik gebruik de lichtgeleiders van Conrad.

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Kees,

Bravo wordt door kunstenaars en hobbyïsten als polijstmiddel voor plexiglas gebruikt.
Zelf heb ik er in het verleden ook wel eens krasjes mee van een motorhelmvizier verwijderd.
Het is dan wel belangrijk dat je eerst goed schuurt met oplopende korrelwaarde.

Botweg een lichtgeleider afkorten en dan met Brasso aan de gang gaan heeft geen zin.

Groeten,
Pieter

talent

Bericht door talent »

Zoals al gezegd: gewoon het gloeilampje vervangen door een (3 mm) led heeft meestal geen zin. Sterker nog, in veel gevallen wordt de verlichting van je loc zelfs minder mooi.

Een led heeft vaak een vrij smalle hoek waarin het licht wordt uitgestraald. Eigenlijk geeft deze dus een bundel helder licht (een beetje zoals een zaklamp). Een gloeilampje geeft zijn licht juist in alle richtingen even sterk af. Als de lichtgeleider dus echt vóór het lampje zit, dan werkt een led hier prima. Maar als de lichtgeleider het licht opvangt aan de zijkanten van het lampje (wat bij N-spoor locs best vaak het geval is), dan krijg je met een led juist een slechtere verlichting. Wel een beetje afhankelijk van de led die je kiest, want er zijn wel verschillende stalingshoeken verkrijgbaar.

Een ander punt is nog de kleur van de verlichting: oudere locs (zoals een BR64) werden in werkelijkheid verlicht met gloeilampen. Als je in je model ook een gloeilampje gebruikt, krijg je dus ook mooi warm licht. Met een led kan dat zeker ook, maar dan moet je wel een led hebben die echt heel mooi warm wit licht geeft. De meeste leds ogen uiteindelijk toch te koud van kleur. Is vaak ook wel weer iets aan te doen (een keer met een Staedtler Lumocolor 317 in de kleur oranje erover maakt een wereld van verschil), maar uiteindelijk is het vaak een hoop gepruts om het effect te krijgen dat je eigenlijk met een gloeilampje al had.

Vergeet niet dat als een loc digitaal is, dat de verlichting dan altijd even helder brandt (waarbij je de helderheid vaak kunt instellen). Dat maakt al een enorm verschil met een analoge loc waarbij de verlichting soms pas goed te zien is als je stoomloc op TGV-snelheid rijdt.

Groeten, Marcel

Plaats reactie