Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

dentheo

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Bericht door dentheo »

Ook daarover zijn lichtjes tegengestelde meningen....

Een recht stuk tussen tegengestelde bogen is veruit het beste...daar is iedereen het over eens.

Maar het rechte stuk zou volgens sommigen de lengte moeten hebben van een rijtuig dus 20 (!) cm.
Lukt dat niet dan kunnen ze beter aan elkaar .....ja...

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
gdisselkoen

Bericht door gdisselkoen »

Wat de seinen betreft, ik ga daglichtseinen gebruiken. De boogwissels zijn er juist op advies van mede forum leden in gekomen :?

Voordat alles vastgenageld en definitief aangesloten wordt, wil ik uitgebreid proef rijden om eventuele obstakels te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.

Onderwerp starter
gdisselkoen

Update baanplan.

Er is o.a. een extra spoortje toegevoegd vanaf het rangeerterrein naar een fabriek.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Guus

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het paradespoor in het bovenste deel komt niet overeen met het onderste deel.
Het paarse en het groene spoor zouden wel eens een niet haalbare helling kunnen hebben aan de linkerkant van de baan. Het spoor moet daar eerst over het begin van het station en dan naar een niveau aangegeven met -7cm. Dat is een verschil van ongeveer 11cm dat over een vrij kort traject moet worden overwonnen. Ik zou daar nog eens naar kijken. Het plan geeft niet veel details vrij op dit punt. Wellicht heb je er naar gekeken, maar ik kan dat zo niet zien. Op het bovenste deel heb je ergens in het middel een aftakking naar rechts lopen. Als dit moet dienen als uitloopspoor voor het rangeer gedeelte dan lijkt het mij handig dit niet via de hoofdbaan te regelen. Deze wordt dan met rangeer activiteiten geblokkeerd.

Onderwerp starter
gdisselkoen

Her paradespoor ligt op de onderste baan. In de bovenste baan is het wel te zien, maar de rails liggen feitelijk een niveau lager. ik heb de tekening (nog) niet aangepast op dat punt.

Wat de stijging\daling betreft aan de linker kant, dat is geen enkel probleem. Ik heb een flink aantal meters rails liggen voordat ik op het laagste punt uit kom. Helling zal niet meer dan 3% zijn.

De aftakking is naar een laad- en los perron bij een fabriek en gaat niet intensief gebruikt worden. Zo af en toe zullen er een paar wagons naar de fabriek gereden worden om te lossen en af en toe 1 of 2 wagons om geladen te worden met de gefabriceerde producten en per spoor verder vervoerd worden.

Met vriendelijke groet,

Guus

Hans S

Bericht door Hans S »

Hallo Guus,

Mooi baanontwerp, het geeft mij inspiratie voor mijn derde module.
De eerste laag is al erg leuk want i.p.v. de doorlopende sporen naar de volgende module zou je het als eindstation kunnen gebruiken.
De trein gaat dus van kopstation naar groot station in midden en weer terug naar hetzelfde kopstation maar komt dan op een ander spoor terecht.
Zo zag ik het toen ik het baanontwerp zag.
Een gedeelte van jouw ontwerp kan ik zeker wel gaan gebruiken denk ik.

Een fijne Pasen nog
Hans

Onderwerp starter
gdisselkoen

Hallo Hans,

Leuk om te horen hoe het baanontwerp voor jou een inspiratie bron is. Ben heel benieuwd hoe jouw module\baan er uit komt te zijn.

Overigens is mijn ontwerp gebaseerd op een ontwerp dat ik gevonden heb op de site van AnyRail.

Met vriendelijke groet,

Guus

Hans S

Bericht door Hans S »

Hallo Guus,

Kijk maar onder "Mijn N baan/collectie en dan Grensstation Nederlands Duitsland (ergens op pagina 3 of 4).
Ik ben van plan om de huizen en station in el kaar te zetten en om te voren te weatheren.
De derde module moet nog komen en daar probeer ik de ideeen van jouw treinbaan uit te werken maar zover is het nog lang niet

Groet,
Hans

TonN

Bericht door TonN »

Ik zat me af te vragen of een stel wissels in een boog in deze formatie bij jou zou passen:
(let niet op de troep)

Ik heb de wissels wel een beetje ingekort.
Bijlagen
wisselsinboog.jpg
wisselsinboog.jpg (55.91 KiB) 5603 keer bekeken

Hans S

Bericht door Hans S »

Guus,

Dat ziet er mooi uit, vooral bij station goed te gebruiken en bij rangeerterrein ook wel, dankjewel voor foto en idee

Groet,
Hans

lier0120

Bericht door lier0120 »

Hoi Guus, wat een mooi ontwerp is het geworden.
Ik heb ook Anyrail, en was ook al met dit ontwerp van "Peter" aan de haal gegaan, maar dan met Minitrix, want daar heb ik reeds een héle hoop van liggen, maar dat valt niet mee kan ik je zeggen. Ook ik ben wel gecharmeerd van die Fleischmann rail zonder bedding overigens, alleen weet ik niet of zo handig ben met het maken van ondervloer aandrijvingen met servo's.
Vraag :
- Wat voor seinen ga jij gebruiken ? Ik heb nu de Viessmann 4411 liggen.
- Kun je mij de file van je baanplan doorsturen, zou héél fijn zijn...
By the way, ik vind een recht paradespoor écht mooier, en je moet maar denken, in het écht zit er ook geen knik in, en loopt er 9 van 10 keer een weg parallel aan...:-)
Groeten, en ag maar lekker door met ontwerpen en verbeteren, ik zit nog in de testfase met mijn ovaaltje...pfff

Onderwerp starter
gdisselkoen

Hoi lier0120,

Leuk om te horen dat je mijn baanplan zo waardeert.

Over de seinen die ik ga gebruiken heb ik nog niet negedacht. Moet me nog gaan verdiepen in wat er te krijgen is, de kosten, en welke ik het beste vind passen bij de baan. oorspronkelijk idee was tijdperk iV, maar gezien het beschikbare rollend materieel dat voor deze periode te krijgen is, zal het ook een beetje tijdeperk V worden.
Het paradespoor is (nog) niet zo goed uit de verf gekomen. De bedoeling is dat dit een vloeiende lijn wordt zonder knik. Kreeg ik in AnyRail nog niet zo goed voor elkaar. Op de baan met flex rails zal dat denk ik een stuk makkelijker gaan.

Het oorspronkelijke baanontwerp is, als ik me niet vergis, gebaseerd op Picolo rails. Ik heb in feite alles opnieuw getekend met FLM rails. Kan zijn dat ik hier en daar een stuk rails vergeten ben opnieuw te tekenen met FLM.

Ontwerp staat op Dropbox: https://www.dropbox.com/s/r9bcb39wkxqgx ... 9.any?dl=0

NB
Mocht de Dropbox link niet werken, stuur me dan een PB met een e-mail adres waar het naar toe kan.

Met vriendelijke groet,

Guus

shoven

Bericht door shoven »

Dat Dropbox ding doet niets, kun je geen plaatje posten hier?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
gdisselkoen

Hoi Steven,

Het plaatje staat al (meerdere keren) in dit draadje.
lier0120 vroeg om het AnyRail bestand, vandaar dat ik dat ik dropbox gezet heb. Zou het gewoon moeten doen. Je moet het bestand eerst downloaden, of naar je eigen Dropbox verplaatsen als je die hebt.

Met vriendelijke groet,

Guus

lier0120

Bericht door lier0120 »

Werkt prima, dank voor de file, ga ermee aan de gang binnenkort !
Groeten,
Thom

Plaats reactie