[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] MCC uitproberen is begonne

Bericht door Hoontje »

Allen bedankt.

@Jelle ik hoop dat mijn baan weer wat aangekleed is als ik in mei naar Hilversum afreis. Met MCC vlot het nog niet hard, dus ben even met de scenery rondomhet station begonnen. Is er in elk geval wat te zien.

@ Wablo; door de knieën? Al mn geld zit in deze hobby :p
Vera heeft het erg druk. Zal haar er eens aan herinneren dat ze haar cadeau's kenbaar maakt ;)
Ad_M schreef:Hoi Alwin

Ook gefeliciteerd met die 32 zomers
Ik zou Vera eens oppakken aan haar voetjes en flink schudden, kijken wat voor moois er allemaal tevoorschijn komt :lol:

Je kan natuurlijk ook gewoon een feestje geven, maar dat is zoooo gewoon :P
Veel plezier vandaag en geniet ervan ;)

Mvg,
Ad
Van mn schoonbroer deel 2 van het Markenburg perron gekregen. Deel 1 & 3 kreeg ik vorige week al! :D

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Alwin al is het wat te laat als nog van harte gefeliciteerd.

Leuke cadeau's in ieder geval!

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank Marc!

Binnenkort hoop ik weer een dagje tijd te vinden om vorderingen te laten zien, maar momenteel laat de agenda dat niet echt toe... :|

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Alwin ,
en zijn er nog nagekomen cadeautjes voor je baan gekomen ?
Meestal is het zo dat er achteraf nog wat komt :mrgreen: :lol:

m.v.g. Sjaak

.

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw Module Station Rijen

Bericht door Hoontje »

@ Sjaak; helaas... geen cadeautjes meer gekregen.

Bouwupdate:

Afgelopen tijd wat minder tijd voor de hobby. Vooral druk met werken en andere verplichtingen. Toch links en rechts in de spaarzame uurtjes een en ander kunnen doen. Hier volgt een samenvatting in de vorm van enkele foto's. U bent gewaarschuwd, sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren! :(

[Module Station Rijen]

De oude module is nu echt niet meer. De laatste bruikbare scenery is eraf gehaald vandaag... Een en ander wordt teruggeplaatst op de nieuwe [Module Station Rijen 1980].

Afbeelding

De troosteloze aanblik van de gestripte module...

Afbeelding

De opvallende abri werd nog geprobeerd voorzichtig los te trekken. Dat bleek ondoenlijk, de houtlijm was echt heel sterk...

Afbeelding

Een gestript perron. Vanwege de bedrading moest e.e.a. losgescheurd/gesneden worden...

Afbeelding

Afbeelding

Het stationsgebouw was aan het einde van zijn latijn. Het was vies, vettig en had inmiddels talloze beschadigingen. Het model was in 2013 zo succesvol, dat het inmiddels tot het vaste aanbod van Markenburg behoort, dus er zal een nieuw bouwpakket besteld worden. De aanwezige verlichting in het gebouw moest er weer uitgesloopt worden, wat de 'apocalyptische look' van het gebouw versterkt! Toch doet het wel even pijn hoor, je eerste bouwpakket zo toetakelen :cry:

Afbeelding

Het opvallende kaartenloket is ook behouden en krijgt een plekje in het nieuwe gebouw. Nu, enkele jaren later zijn m'n zelfbouw-skills ook weer wat beter, dus eens kijken of we hier e.e.a. op kunnen kalefateren!

[Module Station Rijen 1980]

Electronica

Zoals een van de vorige updates te zien was, was de module één grote puinbak toen de testopstelling van MCC nog niet geïnstalleerd was onder de module. Inmiddels is dat wel gebeurd, waardoor bovenop de module weer voldoende ruimte is voor verdere aanleg van de scenery. Ook kan ik weer lekker gestructureerd verder werken! :mrgreen: Onder de module ziet het er inmiddels ongeveer zo uit:

Afbeelding

Bovenin de foto zie je de paarse draden, dit zijn de reedcontacten voor het MCC systeem. De witte draden links op de foto (de grote lussen) zijn voor de toekomst; dan komt daar een stekker naar [Module Losweg Rijen] waar de MCC rijbanen heenlopen. Die module is er nu nog niet, dus is er nog geen stekker voorzien. De bandkabel hangt hier nog los, deze wordt opnieuw aangelegd, omdat deze kabel beschadigd is en steeds voor spookmeldingen zorgt. Na nieuwe stekkers aangeknepen te hebben, heb ik helemaal geen bezetmeldingen meer :cry: . Dus binnenkort maar weer een nieuwe kabel bestellen...
Het MCC gedeelte ligt volledig gescheiden van de DINAMO - treinaansturing. Deze zit onderin de bak. Zo voorkom ik hopelijk storingen én is de verwarring tussen de systemen ook niet snel aanwezig. De draadkleuren zijn ook uniek gekozen. Wit/Paars = MCC, andere kleuren = DINAMO.

Afbeelding

Een, van de in totaal 4 benodigde, SWDec printjes. Deze printjes worden voorzien van maximaal 8 reedcontacten per print. De kleur paars valt lekker op onder de bak.

Afbeelding

De servo's ten behoeve van de MCC-wissels, zet ik gewoon vast met een schroefje of, als het gat niet groot genoeg is, met een lijmpistool en hot glue. Werkt goed. Zit vast als een huis!

Op de OC32 onder [Module Venneweg] kwam ik nog een opvallende vergissing tegen...

Afbeelding

De weerstandsbank rechts (het rijtje met zwarte rechthoekjes) zit verkeerd. Opvallend is dat het tot op heden géén storingen heeft veroorzaakt. De servo's werken alleen met weerstandsbankjes en seinen etc. met sinkdrivers. Normaliter zit de weerstandsbank in de socket van de sinkdriver. Hier zit hij in een andere socket en zou het niet mogen werken... Zoals jullie weten, heeft het gewoon gewerkt op de verschillende beurzen vorig jaar. Doch, om problemen te voorkomen, heb ik het nu maar hersteld.

Bouw van het nieuwe eilandperron

Voor de nieuwe module ben ik inmiddels ook druk bezig met het nieuwe perron. Hiervoor gebruik ik niet de basis van het Markenburgbouwpakket, maar een op-maat-gezaagd, houten plankje. Zo krijgt het perron extra stevigheid en 'massa'. Op het oude perron vonden verzakkingen plaats rondom de wat zwaardere objecten zoals lantaarnpalen etc.
Vanwege mijn verjaardag heb ik enkele Markenburg perrondelen ontvangen.

Afbeelding

Een van de onbehandelde perrondelen van Markenburg met daaronder het plankje wat als skelet gaat dienen...

Afbeelding

Een proefpassing van alle onderdelen mét aangepaste tegeltjes. De witte tegeltjes zijn met een zeer fijn penseeltje en matte witte verf opgebracht...

Afbeelding

Na enkele avondjes plakken, was er het volgende resultaat. De abri en overige scenery wordt z.s.m. aangebracht...

Seinen

Net als op [Module Venneweg], staan er op [Module Station Rijen 1980] verschillende seinen. Sein 16, 18 en 20 wel te verstaan. Opvallend is dat sein 20 een hoog sein is, maar gebruikt wordt als vertreksein. Het mist dan ook de witte achterkant, zoals bij hoofdseinen en P-seinen die wel aanwezig is. Handig, want het seintje van Mafen wat hier staat, mist ook die witte achterkant...
Sein 20 wordt aangestuurd door de OC32 onder [Module Venneweg]. Helaas is die OC32 nu dan toch echt helemaal vol, dus het dwergsein no. 18 is nog niet aangesloten. Voordeel is dat er niet nóg een 25 polige stekker tussen de modules gesoldeerd hoeft te worden; straks wordt alles rechtstreeks op de OC32 onder deze module aangesloten. Waarom sein 20 dan toch op de andere OC32 en wél over een stekkerverbinding? Simpel, daar had ik nog 3 uitgangen beschikbaar... :D
Genoeg gel*ld, foto's;

Afbeelding

Het kleine dwergsein no. 18 wat anno nu in het 1:1 model nog altijd voorzien is van ouderwetse lampen en glas, staat ook op de baan ferm zijn mannetje. Net als in het echt gaat het sein verscholen achter de fietsenstalling... Gelukkig is de baanvaksnelheid hier max. 10 km/h...

Afbeelding

Zoek het dwergseintje...

Afbeelding

Kiekeboe!

Afbeelding

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Proefpassen met sein 20. Het vertreksein langs spoor 3 op het station. Hier nog los op de foto en dus 'scheef'. Met 2 dikke Trix MAK's past het precies! Overigens komt de geschilderde rails hier wel mooi uit al zeg ik het zelf. De Anita Decor verf heeft zich wederom bewezen! Dit is de 'dark rust' variant...

Afbeelding

Het vertreksein 20 staat inmiddels op zijn plaats verankerd in de ballast. Deze is rondom gestrooid en met verdunde houtlijm vastgezet. Het voetje waar de ladder op uitkomt, heb ik begraven onder een dun laagje ballast. Ter hoogte van de voet van de ladder is nog een deel zichtbaar als ware het 'fundering' voor de ladder...

Afbeelding

De ballast rondom de voet is met een pincet wat aangedrukt en neergelegd. Zo is de naad tussen de voet van het sein en de ondergrond weggewerkt, maar is er geen 'heuveltje' ontstaan in het ballastbed...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Statie portret van beide seinen...

Ballast

Afbeelding

Ondertussen arriveert een ballasttrein op het wachtspoor richting Oosterhout.

Afbeelding

Maar wat is dat nu? De zelflossers storten al ballast tussen het perron én de sporen?! :o Dat is helemaal niet handig! De perronmuren moeten nog opgebouwd worden!!! Oei oei, helaas was de opzichter op studiereis naar Geordieburgh. Wat zal die boos zijn als hij straks terugkomt! Of zouden de Markenburgertjes snel de perronmuren van het goederen perron optrekken?

We weten het de volgende keer!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Mooie update Hoontje,

Die "paar" foto's lijken zooo simpel
Maar daar zit een partij uren in... (niet dat ik dat op andere banen / projecten niet waardeer) 8-) ;)
De NL sfeer zit er al lekker in

Verbaast me wel dat "de koffie" bij Joop wel ERUUUG lekker blijkt te zijn :o :lol: :lol:
Ik kijk zeker uit naar de volgende updates!

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Krab

Bericht door Krab »

Is er geschoten door een Apache heli op je station ??Lijkt wel een oorlogssituatie . ;)
Volgende op de manier van Ad_M vastzetten in een uitsparing Kees Gorter doet dat ook .
Dan is het recyclebaarder dan NU gebeurt is :(

m.v.g. Sjaak

Wimpie

Bericht door Wimpie »

Waar heb je die mooie Nederlandse Seinen vandaan?
Ik heb er ook nog 60 liggen als bouwpakket, maar ben nog op zoek naar passende LED's.

Wim

Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Ad_M Dank je! Er zitten inderdaad al heel wat uurtjes in. Op het gemakje gaan we verder. Leuke is dat nu met kleine dingentjes er gelijk al veel lijkt te veranderen. De eens zo steriele, kale module slipt nu langzaam vol met scenery! :D :D :D Er moet wel wat te zien zijn in Hilversum natuurlijk. Nog een maandje wachten, dan zijn er hopelijk weer wat uitgaven te doen! Dan kan MCC technisch afgemaakt worden. Dan testen... dan wegen aanleggen... Nu eerst rustig aan verder klussen met de perrondelen :D

@ Sjaak, het gebouw was niet recyclebaar helaas. Was teveel aangetast. Op de hoeken was al langere tijd geen baksteen meer te bekennen, aan de voorzijde zaten grote vetvlekken en het dak was iets verzakt. Vandaar de sloop.

@ Wimpie, de seinen komen van Mafen, je bestelt ze makkelijk bij onze H@NS in zijn shop; klikkerdeklik!

Groetjes,

Hoontje

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

zo heb ff bijgelezen, bedankt voor de ruime update

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

brendo

Bericht door brendo »

Wow wat een klus!
Gaat mooi worden, succes!

Groet Bren

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@ Mauritz en Brendo, dank jullie wel. Tis inderdaad een klus. Maar langzaam aan vordert het toch wel... :)

Bouwupdate:

Vanavond op het gemak verder geknutseld aan het perron. De Abri staat in elkaar, de verlichting zit erin en het perron is zovast geopend. Direct hebben vele Preisertjes de weg erheen gevonden, ook al ligt het perron zo'n 2 km. van de modulebaan af :mrgreen:
Het blijft leuk om te zien hoe iets gaat leven zodra je die schattige Preisertjes erbij zet. :)
Enkele foto's;

Afbeelding

De Abri op het perron van Station Gilze-Rijen is een bijzonder en uniek bouwsel. Hij bestaat uit een afsluitbare wachtzaal en 2 'zig-zag' gevormde, open ruimten. Een daarvan zie je hier op de foto. Helaas komen de blauwe kleuraccenten niet zo mooi uit op de foto...

Afbeelding

De wachtruimte, incl. rode klapstoeltjes. Er zal ook nog een prullenbak geplaatst worden. Ook is hier een van de twee LED's geplaatst. Ik heb gekozen voor koud - wit, voor het TL-licht effect. De bedrading wordt langs de raamstijlen naar onder weggeleid...

Afbeelding

Enkele Preisers staan al op de plaats waar straks de overdekte wachtruimte komt...

Afbeelding

Eerste proefpassing. Het pincet is ter voorkoming van 'opbollen'...

Afbeelding

De Preisertjes staan nu 'droog'...

Afbeelding

Op [Module Station Rijen] zwaaide deze moeder naar haar zoontje die niet naar binnen wilde komen... Nu 3 jaar later is de blaag wat ouder geworden en niet meer meegegaan om papa op te halen. Papa komt hier de wachtruimte binnen. Daarvoor heb ik een van de deuren opengesneden en open gezet. Als de Abri straks vast zit, zal papa geplaatst worden...

Afbeelding

Bovenaanzicht, de details van het dak komen mooi uit zo! Later zal de papa de reden zijn van de openstaande deur...

Afbeelding

Het glas geeft een rare reactie op de superlijm, hopelijk is dat morgen weg :o

Afbeelding

2 Omaatjes op reis...

Afbeelding

Nog altijd blij om elkaar weer te ontmoeten...

Afbeelding

Doorkijkje onder de overspanning door...

Afbeelding

Doorkijkje door een van de open schuilplaatsen, romantiek alom!

Afbeelding

Een van de prullenbakken die op het perron staan. Stukje balsa hout en ijzerdraadje...

Afbeelding

Ok, ok, de Wensambulance Brabant zou pas in 2005 het licht gaan zien, maar ik blijf dat een geweldig initiatief vinden, dus is het logo terug op mijn baan te vinden in de vorm van dit reclame-affiche...

Afbeelding

De twee dames zijn ook weer terug en zitten nog altijd lekker te kletsen...

Afbeelding

Het perron wordt voller en voller...

Afbeelding

Nog een reclame-affiche...

Afbeelding

Deze scenery moet nog geplaatst worden, dat deel van het perron is er helaas nog niet. Te zien zijn enkele prullenbakken, een rookpaal en stempelautomaten...

Afbeelding

Afbeelding

Ook de omroepinstallaties (stukjes styreen) zijn in ere herstelt. Als de ontbrekende perrondelen binnen zijn, wil ik daar een sound-module van AVM-products onder wegmoffelen, zodat af en toe een omroepbericht te horen zal zijn. Iemand toevallig enig idee of er dergelijke berichten op het www te vinden zijn als .mp3 file?

Afbeelding

Overzicht van het perron, oogt al best levendig niet?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Gaat echt leven zo Hoontje
Vaart zit er lekker in
En de preisertjes maken het echt af, leuke details alom

Tipje, vervang je draden voor je verlichting voor lack draad, kan je veel beter wegmoffelen

Mvg,
Ad

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Een leuke update en lekker veel gepruts zo te zien maar het ziet er goed uit uit.
Leuk om z'n abri te bouwen vooral als hij uniek is en dan al die presentjes erbij dan wordt het ineens een perron.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Op weg naar Stat. N-spoor

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Uche, wat zie ik nu? Een eerste stoflaagje op mijn draadje??? :?
De afgelopen maand had ik even een 'bouwdip'. Een aantal zaken tegelijk lukten weer eens niet bij de baan en dat sloeg ff de motivatie onderuit.
Het plotseling doorbranden van mijn RMU was de doorslag om alles ff aan de kant te knikkeren. Gelukkig werd dat opgelost binnen de garantie en met geweldige omwissel-service van zowel Domburg Trainsupport als MCC-Modelcarparts, dus 4 dagen na het gebeuren, had ik een nieuwe. Toch, zin om weer te beginnen na zo'n onverklaarbare tegenvaller, was er niet meer.

Af en toe enkele uurtjes scenery knutselen hielpen, samen met wat afstand, uiteindelijk om de motivatie langzaam wat toe te laten nemen en vandaag was gewoon een b00ming day! :D

Voor het eerst sinds weken was de baan werkelijk plug & play. Heerlijk, locje aanmaken in iTrain en gaan met die banaan :D :D :D
(Althans op trein-gebied. MCC ligt nog steeds roerloos te wachten op de broodnodige nieuwe onderdelen. Helaas schiet het sparen momenteel niet op, maar goed, we hebben nog ff :geek: )

Goed, genoeg geblaat, enkele foto's:

Afbeelding

Anno 1980 was het spoor richting de Vijf Eiken nog gewoon in gebruik. Toch vind ik een beetje verwaarloosd spoor wel heel mooi, dus een concessie naar de werkelijkheid en dus gras op en rond de sporen :D Ooit eens investeren in zo'n grassmaster, dan kan ik ook echt tussen de bielzen gras steken...

Afbeelding

Schutting - recycling. Op de oude [Module Station Rijen]stond deze schutting. Nu daar geen ruimte meer is, de schutting stond daar anno 1989 pas, is deze verhuisd naar de [Module Venneweg] waar het eerste deel van een dergelijke schutting al begin jaren '80 gezet werd...
Begroeiing op en rond de schutting moet nog worden aangeplant...

Afbeelding

De bovenleidingportalen zijn na het fatale ongeval eindelijk op 2 na allemaal hersteld. Twee stuks waren écht helemaal verpulverd, dus die worden t.z.t. vervangen. De sokkels staan nog op de baan...

Komende dagen weer veel aandacht naar de laatste loodjes op school en dan komt er eindelijk wat meer lucht! Hopelijk ook nog een zak geld en dan kunnen we er tegenaan op weg naar Hilversum 2016 ;-)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

william

Bericht door william »

Behalve dat er overal onkruid opschiet en dat er nog wat palen t.z.t. vervangen moeten worden door het fatale ongeluk, zag ik ook een stationsgebouw (?!?) met stormschade ( foto 1) :mrgreen:

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

BenQ

Bericht door BenQ »

Alwin,
Staat de seinpaal scheef om deze uit te lijnen met het stationsgebouw of is het andersom ? :lol: :?

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Krab

Bericht door Krab »

Dat gaat er beter uitzien als ik in Etten - leur gezien heb :mrgreen:
Is een stuk strakker Alwin . ;)

m.v.g. Sjaak

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank heren. De seinpaal staat inderdaad erg scheef :shock: :?
@ William, het station is niet te redden geweest bij de verhuizing. Het gebouw was ook te vies voor woorden inmiddels. Dus komt er een nieuw t.z.t. Hopelijk vóór Hilversum, maar het is én kostbaar én véél werk. Dus we doen rustig aan verder...
@ Sjaak, jup, dat was de reden dat de module helemaal vervangen werd. Wel veel werk hoor! En ik zie van alles wat te kort of niet strak genoeg is. :( Maar blij dat het gewaardeerd wordt! :D

Bouwupdate:

Deze week vakantie. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in de privésfeer, is onze familiereis eerder afgebroken. Van de nood een deugd maken dan maar :)

Omdat ik de baan wilde testen qua rijden en verder wilde finetunen, vandaag dus scenery geknutseld terwijl een 4-tal treinen over de baan raasde... Na 2,5 uur spontaan storingen, daar gaan we morgen maar weer eens naar kijken. Voor nu de scenery! :D

Wat heb ik gedaan?

Terwijl de treinen langs reden heb ik enkele verschillende vormen van scheiding tussen spoor & weg getest. Op de oude module stond een hekwerk van N-detail.de . Op deze module wilde ik dat terugplaatsen, alleen is van het gehele hekwerk slechts 30 cm. gered kunnen worden. Dus dat ging hem niet worden.
Daarnaast, ik ben Prorail niet, als jullie in Hilversum treinen willen spotten, moet er niet zo'n hek tussen staan wel? :mrgreen:
Dus, foto's bekijken in het archief. Wat blijkt, tot 1979 heeft er de 'klassieke' afscheiding gestaan; betonpaaltjes met draad. Er is ook een foto op stationsweb te vinden waar anno 1991 gaas tussen de palen zit, maar goed, dat leek me niet zo mooi... Dus, aan de knutsel!

Afbeelding

Van lucifers werd de kop afgeknipt en het stokje gehalveerd. Een 2mm gaatje in de grondplaat zorgde dat ze netjes bleven staan...

Afbeelding

Hamertje tik... Tot een hoogte van ong. 7 mm werden de paaltjes in de grond geslagen. Op de foto's van stationsweb.nl lijken ze een meter of wat boven het maaiveld uit te komen. Dat leek mij dan weer wat te gortig. Dus ik sloeg ze wat dieper de grond in...

Afbeelding

Likje verf... (Revell no. 374 seidenmatt)

Afbeelding

Ondertussen raasde een NS/DE 2300 langs met enkele fonkelnieuwe DSM-tankwagentjes... Dat herinnert me eraan dat ik m'n nieuwe aanwinsten hier nog moet tonen, doen we een andere keer! 8-)

Afbeelding

Terwijl er nieuwe auto's vanaf de Kijfhoek onderweg zijn naar Tilburg Goederen, is de eerste afrastering een feit. Een klosje naaigaren uit Moeke haar naaibox bracht uitkomst...

Afbeelding

Op de foto lijkt de draad wel groenig, maar het is toch echt gitzwart...

Afbeelding

De tweede draad is gespannen. Gewoon om de paaltjes draaien. Op enkele paaltjes een druppeltje superlijm laten vallen ter fixatie, bij de rest zit het strak genoeg. De verf was nog niet geheel uitgehard, dus de draad 'sneed' zich in het zachte hout en de verf...

Afbeelding

Op de foto's uit de jaren '90 staat een lieflijk berkje tussen de sporen 3 en 4 op het station, laat ik die nou toch ook eentje gemaakt hebben al heel lang geleden!...

Afbeelding

Dit hele 'hoekje' werd van allerhande groen voorzien...

Ook is de 'wegafscheiding' van spoorbielzen te zien. Deze moest verkeerd rijdende automobilisten beletten om tussen spoor 3 en 4 naar het perron te rijden.
Natuurlijk kan dat mega ding niet ontbreken. Ik had nog lucifers over, dus tadaa:

Afbeelding

Skeletopbouw...

Afbeelding

Eerste likje verf...

Afbeelding

Het ding blinkt nog van de natte verf, morgen poedertjes erop en licht verouderen...

Bon, vannacht en morgen laat ik deze module even drogen en 'uitharden' alvorens er met een stofzuiger overheen te gaan om ongewilde stofjes en vlokjes te verwijderen.
Morgen staat dan toch echt weer electra op het programma. Onder [Module Venneweg] moeten o.a. de bedrading voor de SP04's van het MCC traject aangelegd worden én onder [Module Station Rijen 1980] moet nog een complete OC32 + DS32 geïnstalleerd en aangesloten worden... Genoeg te doen dus!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

christiandomburg

Bericht door christiandomburg »

Ziet er super goed uit maatje!

Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

leuk weer Alwin.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Film update:

Het kost even wat gehannes met kabeltjes en jumpertjes op printplaatjes.... MAAR.... :D :D :D
Mijn analoge locs rijden na de firmware update van m'n DINAMO systeem tot wél 2,4 km/h... :o :D :D :D
Morgen mijn sikje ijken, kijken of die ook wat netter van zijn plaats komt! :lol:

En nu ga ik lekker slapen! Morgen weer een dag,

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Jelle

Bericht door Jelle »

Dat ziet er weer gelikt uit.
Prachtig dat kruipen van die loc. 8-)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Rijdt lekker Alwin 8-)
Je bent weer lekker bezig, als je de tijd kan vinden, zeker door rommelen
Leuk om je voortgang te volgen

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Storingen oplossen:

Dank mannen. Afgelopen dagen vooral bezig geweest met storingen oplossen, wat resulteerde in een spelletje tussen mij en de computer/iTrain. Was er 1 storing opgelost, volgde er meerdere. Herstartte ik de computer, dan waren plotsklaps meerdere 'storingen' opgelost.
Wat de baan vooral parten speelde, is het warmere weer. De baan staat nu vóór het raam en wordt dus 'warm'. De PECO zet uit en maakt soms weer contact waar dat niet moet... Waar mogelijk haal ik een vijltje er langs, maar soms is groffer geschut nodig en trek ik er een dremel doorheen.
De meest vervelende storing is ook eindelijk opgelost, het wachtspoor richting Oosterhout was niet te berijden omdat er steeds een bezetmelder hardnekkig 'aan' bleef staan als er een trein langs gereden was. Wat bleek???
De fysieke scheiding van de bezetmelder zat vol vuil en troep... Met een laagje ATF eroverheen, geleidde dat plots... Dus heb ik de scheiding maar leeg gekrabt en opnieuw geballast. Bedrading gecontroleerd, daar geen fouten gevonden en nogmaals herstart. TADAAAAAAA de goederentreinen rangeren weer erheen! :D

Erg fijn, want daarmee konden treinen dus rond rijden én kon ik ondertussen doen, waar ik het meest plezier uithaal, SCENERY!

Module Venneweg:
De [Module Venneweg] zat onder het stof en troepjes, dus die is opgepoetst en waar nodig voorzien van 'vers groen'. Daarnaast was de schutting van de oude [Module Station Rijen] op deze module geplaatst, maar moest het nog verder aangekleed worden. Het is een gebied waar de graffiti-artiesten werken, maar verder niemand komt, dus lekker wild groen met onkruid en troepjes etc. etc. Enkele plaatjes:

Afbeelding

Het groen rond de sporen is wat heftiger aangezet op sommige plaatsen rond het begin van de stamlijn richting de Vijf Eiken. Aangezien er dagelijks maar 1 of 2 treinen reden, terwijl op de hoofdbaan elke 6 minuten (!) (in werkelijkheid) een trein voorbij raast, is het groen dus dikker rond de stamlijn...

Afbeelding

Enkele bossages op de [Module Venneweg] werden opnieuw begroend en 'opgekalefaterd'...

Afbeelding

Ook kwam er nieuw groen, in de vorm van bosjes en een enkel boompje...

Afbeelding

Begin van de module en begin van de schutting en dus Graffiti en onkruid :D

Afbeelding

Iets verder op de module... Werkelijk geen plekje op de schutting was veilig voor de hangjeugd...

Afbeelding

Ander stukje muur en onkruid...

Afbeelding

Overzicht van de schutting en bossage eromheen...

Afbeelding

Een 'Jeroen-foto'. De zon brak door :D :shock: ...

Module Station Rijen anno 1980:

Deze module is technisch nog verre van af. MCC ligt nog altijd niet geheel aangesloten op de module én de scenery die langzaamaan opgebouwd wordt, vergt ook nog aansluitwerk. Bijvoorbeeld servo's om deuren te openen en lampjes die de kamers verlichten van verschillende gebouwen. Die gebouwen moeten overigens nog stuk voor stuk gekocht of (zelf)gebouwd worden...
Eén van de kenmerkendste gebouwtjes op deze module is het witte huisje tegenover het station. Dat stond al op de oude module en is nu dus verhuisd. De afgelopen dagen bezig geweest met de tuin rond het huis, het aansluiten van de verlichting en het spelen met de OC32 instellingen. Hieronder enkele plaatjes;

Afbeelding

Het begint, zoals zo vaak, met het proefpassen van alle onderdelen. Zo weet ik waar ik de gaten moet boren om de electra doorheen te trekken en of het plaatje in m'n hoofd ook klopt met wat ik voor me zie...

Afbeelding

Eenmaal op zijn plaats gelijmd, zit het huis rotsvast. De verlichting wordt aangestuurd door een OC32. In de woonkamer zit een ouder stelletje aan tafel, terwijl de visite net vertrekt. Deze laatsten worden geplaatst als de stoep voor het huisje aangelegd is...

Afbeelding

Het huisje staat met z'n achterste richting het publiek. Dankzij een groot raam achterin, kun je toch de familie zien zitten...

Afbeelding

(Sorry voor de crappy foto) Ook de schuur is voorzien van verlichting. Hier heb ik gekozen voor zo'n ouderwets gelig lichtje. Via de OC32 ben ik aan het proberen om hier de illusie te wekken dat iemand af en toe naar het toilet gaat, of ff iets komt pakken en daarom het licht aandoet. Het uitzoeken is erg leuk, binnenkort hoop ik een juiste afstelling gevonden te hebben en dan draai ik er een filmpje van... :D

Vervolgens was de tuin aan de beurt. De blauwe plaat werd bruin geverfd. Gewoon met Acryl verf van de A-C-T-I-O-N. Deze droogt lekker snel op. Daarna met lijm 'nat-op-nat' gewerkt en allerlei kleuren grasjes gestrooid en een grindpaadje aangelegd. Hoe ziet dat er uit? Nou zo;

Afbeelding

De graslaag is aangelegd met de 'stofzuiger-methode'. Zo staan de sprietjes wel iets rechtop, maar niet als een golf-green kaarsrecht. De bossage die je ziet, zijn gemaakt van HEKI-flor, Woodland Clomp Foliage en Busch strooisels. Het grindpad is hele fijne Woodland Ballast, alleen het nummer weet ik niet meer. Hier is alles nog nat en niet afgewerkt. Je ziet slechts de basis ondergrond van waaruit ik verder werk.

In het midden van het grootste grasveld ligt wat donkerder gras. Hier komt later, als alles droog is, een boom te staan...

Afbeelding

Over de schutting hangt veel klim-op. Geen idee hoe ik dat wil maken, dus van alles geprobeerd. Dit is HEKI-flor. Later met andere strooiseltjes wil ik nog bloemen en kleurvariatie aanbrengen...

Afbeelding

Dat ziet er dan vervolgens zo uit...

Afbeelding

Tegen de muur van het huisje groeit zo'n groene plant met rode bloemen die je vaak ziet. Geen idee hoe zoiets echt heet. Het maken is als volgt; met een satéprikker heb ik dunne streepjes houtlijm tegen de muur gesmeerd.
Daarna met Woodland Scenics Turf (dark green) bestrooit en 'tegenaan geblazen' vanaf een mespuntje, geeft bovenstaand resultaat...

Afbeelding

Na droging heb ik alles in de matte blanke lak gezet. Deze kleeft 'nat' ook erg goed, dus de bloemetjes waren vervolgens met een pincet makkelijk op te brengen...

Afbeelding

De achterzijde van de aanbouw is door de jaren heen en grijpgrage vingertjes op de beurs, enigzins vervallen. Met houtlijm e.e.a. proberen te herstellen, maar de ontstane lichtlekkage was moeilijk op te lossen. Daarnaast is de dakgoot ook misvormd en lelijk, dus een flinke klimop kruipt hier het dak op. Opnieuw Heki-Flor als basis...

Afbeelding

Uiteindelijk een wat lichtere kleur Woodland Scenics Turf overheen gestrooid en e.e.a. vastgezet met behulp van matte blanke lak. Het gras voor de bossage is nog bijgewerkt, op de foto ligt daar nog allerlei turf en strooisel wat ik op dit bosje geprobeerd heb...

Afbeelding

Het eindresultaat, nog zonder boom. Het oogt wat verweerd en overwoekerd, in werkelijkheid is het een strak verzorgde tuin. Echter, als straks de boom erin staat, dan heeft dit toch ook wel écht sfeer...

Afbeelding

Voor het schuurtje staan in werkelijkheid ook hoge bossen en bomen. Hier heb ik een poging gedaan om de dichte begroeiing na te maken m.b.v. Woodland Scenics Clomp Foliage en allerhande strooiseltjes van Busch, Noch en Heki. De bossen staan op een basis van grassen (NOCH), fijn zand (Busch) en strooiseltjes van Heki.

Afbeelding

Eindresultaat. Ook is er voor de schuur langs nog een klein grindpaadje te zien. Daardoor ontstaat de illusie dat de tuin verder loopt. In werkelijkheid staat u daar echter als publiek in Hilversum... :D :D :D

Afbeelding

En zo ziet het eruit vanaf de 'controlepaneel' zijde. Nog zonder boom en de bestrating voor het huis dient ook nog aangelegd te worden, evenals het trottoir. Toch begint het al lekker te smoelen, al zeg ik het zelf :mrgreen: ...

Andere scenery:

Afbeelding

Ook op het perron neemt de scenery steeds verdere voltooiing aan. De CTA's van de oude module zijn teruggeplaatst. Het schots en scheve is wel iets herstelt, doch ik vind het ook wel wat hebben...

Verlichting:

Afbeelding

Ook de verlichting in de Abri op het eilandperron is aangesloten. Hier heb ik gekozen voor het harde TL-licht. De lichtbakjes zijn in werkelijkheid de 'casing' van het LEDje op het printplaatje. Dit zijn ledjes van Viessmann die je bedraad en wel bij CONRAD kunt kopen...

Afbeelding

Ook sein 18 (dwergseintje) en sein 20 (hoge sein) werden aangesloten op de OC32...

Sfeerplaatjes:

Enkele sfeerplaatjes van allebei de modules, ben benieuwd naar jullie meningen;

Afbeelding

Nog een laatste knuffel en zoen, voordat ze écht terug op de trein moet...

Afbeelding

Doorkijkje door de Abri. Als je goed kijkt, lijkt het of de deuren van de Hondekop echt openstaan. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet mogelijk :(

Afbeelding

Het stoppertje richting Utrecht is net aangekomen, terwijl op het wachtspoor een opvallend lange goederentrein begint op te trekken richting Tilburg Goederen. Het stoppertje zal deze trein later 'afsnijden' ter hoogte van de Venneweg... (Ik zie nu dat mijn HFI instelling in DINAMO nog niet goed staat, de Hondekop wordt in wachtstand 'afgeschakeld', waardoor alle verlichting uitvalt. Met de High Frequentie instellingen kun je dat voorkomen. Moet die wel hoog genoeg staan natuurlijk...)

En met het vertrek van dit stoppertje, zijn we aan het eind van deze update gekomen... Komende dagen wordt er nog meer gewerkt en gebouwd, dus houd m'n draadje in de gate!

Tot zover,

Hoontje

Plaats reactie