Bouwupdate:
Storingen oplossen:
Dank mannen. Afgelopen dagen vooral bezig geweest met storingen oplossen, wat resulteerde in een spelletje tussen mij en de computer/iTrain. Was er 1 storing opgelost, volgde er meerdere. Herstartte ik de computer, dan waren plotsklaps meerdere 'storingen' opgelost.
Wat de baan vooral parten speelde, is het warmere weer. De baan staat nu vóór het raam en wordt dus 'warm'. De PECO zet uit en maakt soms weer contact waar dat niet moet... Waar mogelijk haal ik een vijltje er langs, maar soms is groffer geschut nodig en trek ik er een dremel doorheen.
De meest vervelende storing is ook eindelijk opgelost, het wachtspoor richting Oosterhout was niet te berijden omdat er steeds een bezetmelder hardnekkig 'aan' bleef staan als er een trein langs gereden was. Wat bleek???
De fysieke scheiding van de bezetmelder zat vol vuil en troep... Met een laagje ATF eroverheen, geleidde dat plots... Dus heb ik de scheiding maar leeg gekrabt en opnieuw geballast. Bedrading gecontroleerd, daar geen fouten gevonden en nogmaals herstart. TADAAAAAAA de goederentreinen rangeren weer erheen!
Erg fijn, want daarmee konden treinen dus rond rijden én kon ik ondertussen doen, waar ik het meest plezier uithaal, SCENERY!
Module Venneweg:
De [Module Venneweg] zat onder het stof en troepjes, dus die is opgepoetst en waar nodig voorzien van 'vers groen'. Daarnaast was de schutting van de oude [Module Station Rijen] op deze module geplaatst, maar moest het nog verder aangekleed worden. Het is een gebied waar de graffiti-artiesten werken, maar verder niemand komt, dus lekker wild groen met onkruid en troepjes etc. etc. Enkele plaatjes:
Het groen rond de sporen is wat heftiger aangezet op sommige plaatsen rond het begin van de stamlijn richting de Vijf Eiken. Aangezien er dagelijks maar 1 of 2 treinen reden, terwijl op de hoofdbaan elke 6 minuten (!) (in werkelijkheid) een trein voorbij raast, is het groen dus dikker rond de stamlijn...
Enkele bossages op de [Module Venneweg] werden opnieuw begroend en 'opgekalefaterd'...
Ook kwam er nieuw groen, in de vorm van bosjes en een enkel boompje...
Begin van de module en begin van de schutting en dus Graffiti en onkruid
Iets verder op de module... Werkelijk geen plekje op de schutting was veilig voor de hangjeugd...
Ander stukje muur en onkruid...
Overzicht van de schutting en bossage eromheen...
Een 'Jeroen-foto'. De zon brak door
...
Module Station Rijen anno 1980:
Deze module is technisch nog verre van af. MCC ligt nog altijd niet geheel aangesloten op de module én de scenery die langzaamaan opgebouwd wordt, vergt ook nog aansluitwerk. Bijvoorbeeld servo's om deuren te openen en lampjes die de kamers verlichten van verschillende gebouwen. Die gebouwen moeten overigens nog stuk voor stuk gekocht of (zelf)gebouwd worden...
Eén van de kenmerkendste gebouwtjes op deze module is het witte huisje tegenover het station. Dat stond al op de oude module en is nu dus verhuisd. De afgelopen dagen bezig geweest met de tuin rond het huis, het aansluiten van de verlichting en het spelen met de OC32 instellingen. Hieronder enkele plaatjes;
Het begint, zoals zo vaak, met het proefpassen van alle onderdelen. Zo weet ik waar ik de gaten moet boren om de electra doorheen te trekken en of het plaatje in m'n hoofd ook klopt met wat ik voor me zie...
Eenmaal op zijn plaats gelijmd, zit het huis rotsvast. De verlichting wordt aangestuurd door een OC32. In de woonkamer zit een ouder stelletje aan tafel, terwijl de visite net vertrekt. Deze laatsten worden geplaatst als de stoep voor het huisje aangelegd is...
Het huisje staat met z'n achterste richting het publiek. Dankzij een groot raam achterin, kun je toch de familie zien zitten...
(Sorry voor de crappy foto) Ook de schuur is voorzien van verlichting. Hier heb ik gekozen voor zo'n ouderwets gelig lichtje. Via de OC32 ben ik aan het proberen om hier de illusie te wekken dat iemand af en toe naar het toilet gaat, of ff iets komt pakken en daarom het licht aandoet. Het uitzoeken is erg leuk, binnenkort hoop ik een juiste afstelling gevonden te hebben en dan draai ik er een filmpje van...
Vervolgens was de tuin aan de beurt. De blauwe plaat werd bruin geverfd. Gewoon met Acryl verf van de A-C-T-I-O-N. Deze droogt lekker snel op. Daarna met lijm 'nat-op-nat' gewerkt en allerlei kleuren grasjes gestrooid en een grindpaadje aangelegd. Hoe ziet dat er uit? Nou zo;
De graslaag is aangelegd met de 'stofzuiger-methode'. Zo staan de sprietjes wel iets rechtop, maar niet als een golf-green kaarsrecht. De bossage die je ziet, zijn gemaakt van HEKI-flor, Woodland Clomp Foliage en Busch strooisels. Het grindpad is hele fijne Woodland Ballast, alleen het nummer weet ik niet meer. Hier is alles nog nat en niet afgewerkt. Je ziet slechts de basis ondergrond van waaruit ik verder werk.
In het midden van het grootste grasveld ligt wat donkerder gras. Hier komt later, als alles droog is, een boom te staan...
Over de schutting hangt veel klim-op. Geen idee hoe ik dat wil maken, dus van alles geprobeerd. Dit is HEKI-flor. Later met andere strooiseltjes wil ik nog bloemen en kleurvariatie aanbrengen...
Dat ziet er dan vervolgens zo uit...
Tegen de muur van het huisje groeit zo'n groene plant met rode bloemen die je vaak ziet. Geen idee hoe zoiets echt heet. Het maken is als volgt; met een satéprikker heb ik dunne streepjes houtlijm tegen de muur gesmeerd.
Daarna met Woodland Scenics Turf (dark green) bestrooit en 'tegenaan geblazen' vanaf een mespuntje, geeft bovenstaand resultaat...
Na droging heb ik alles in de matte blanke lak gezet. Deze kleeft 'nat' ook erg goed, dus de bloemetjes waren vervolgens met een pincet makkelijk op te brengen...
De achterzijde van de aanbouw is door de jaren heen en grijpgrage vingertjes op de beurs, enigzins vervallen. Met houtlijm e.e.a. proberen te herstellen, maar de ontstane lichtlekkage was moeilijk op te lossen. Daarnaast is de dakgoot ook misvormd en lelijk, dus een flinke klimop kruipt hier het dak op. Opnieuw Heki-Flor als basis...
Uiteindelijk een wat lichtere kleur Woodland Scenics Turf overheen gestrooid en e.e.a. vastgezet met behulp van matte blanke lak. Het gras voor de bossage is nog bijgewerkt, op de foto ligt daar nog allerlei turf en strooisel wat ik op dit bosje geprobeerd heb...
Het eindresultaat, nog zonder boom. Het oogt wat verweerd en overwoekerd, in werkelijkheid is het een strak verzorgde tuin. Echter, als straks de boom erin staat, dan heeft dit toch ook wel écht sfeer...
Voor het schuurtje staan in werkelijkheid ook hoge bossen en bomen. Hier heb ik een poging gedaan om de dichte begroeiing na te maken m.b.v. Woodland Scenics Clomp Foliage en allerhande strooiseltjes van Busch, Noch en Heki. De bossen staan op een basis van grassen (NOCH), fijn zand (Busch) en strooiseltjes van Heki.
Eindresultaat. Ook is er voor de schuur langs nog een klein grindpaadje te zien. Daardoor ontstaat de illusie dat de tuin verder loopt. In werkelijkheid staat u daar echter als publiek in Hilversum...
En zo ziet het eruit vanaf de 'controlepaneel' zijde. Nog zonder boom en de bestrating voor het huis dient ook nog aangelegd te worden, evenals het trottoir. Toch begint het al lekker te smoelen, al zeg ik het zelf
...
Andere scenery:
Ook op het perron neemt de scenery steeds verdere voltooiing aan. De CTA's van de oude module zijn teruggeplaatst. Het schots en scheve is wel iets herstelt, doch ik vind het ook wel wat hebben...
Verlichting:
Ook de verlichting in de Abri op het eilandperron is aangesloten. Hier heb ik gekozen voor het harde TL-licht. De lichtbakjes zijn in werkelijkheid de 'casing' van het LEDje op het printplaatje. Dit zijn ledjes van Viessmann die je bedraad en wel bij CONRAD kunt kopen...
Ook sein 18 (dwergseintje) en sein 20 (hoge sein) werden aangesloten op de OC32...
Sfeerplaatjes:
Enkele sfeerplaatjes van allebei de modules, ben benieuwd naar jullie meningen;
Nog een laatste knuffel en zoen, voordat ze écht terug op de trein moet...
Doorkijkje door de Abri. Als je goed kijkt, lijkt het of de deuren van de Hondekop echt openstaan. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet mogelijk
Het stoppertje richting Utrecht is net aangekomen, terwijl op het wachtspoor een opvallend lange goederentrein begint op te trekken richting Tilburg Goederen. Het stoppertje zal deze trein later 'afsnijden' ter hoogte van de Venneweg... (Ik zie nu dat mijn HFI instelling in DINAMO nog niet goed staat, de Hondekop wordt in wachtstand 'afgeschakeld', waardoor alle verlichting uitvalt. Met de High Frequentie instellingen kun je dat voorkomen. Moet die wel hoog genoeg staan natuurlijk...)
En met het vertrek van dit stoppertje, zijn we aan het eind van deze update gekomen... Komende dagen wordt er nog meer gewerkt en gebouwd, dus houd m'n draadje in de gate!
Tot zover,
Hoontje