Håverud in schaal N
Re: Haverud in schaal N
Die gaan wel heel erg op hun gemakkie Erwin
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Haverud in schaal N
Hi Ad,
Daar heb je een punt, ze gaan straks als deze in de baan zijn ingebouwd wel iets sneller (ze zijn per 1/4 seconde sneller/langzamer in te stellen) maar ik vond het wel een mooi gezicht zo langzaam
Erwin.
Daar heb je een punt, ze gaan straks als deze in de baan zijn ingebouwd wel iets sneller (ze zijn per 1/4 seconde sneller/langzamer in te stellen) maar ik vond het wel een mooi gezicht zo langzaam
Erwin.
Re: Haverud in schaal N
Ziet er prima uit.. Vind de snelheid wel mooi.
Gelukkig heb je niet heel veel wissels.. die dingen zijn vrij prijzig zeg..
Gelukkig heb je niet heel veel wissels.. die dingen zijn vrij prijzig zeg..
Re: Haverud in schaal N
Tjonge dat is lang geleden dat ik iets geplaatst heb.
Toch is er wel het e.e.a. aan de baan gedaan, al het spoor is geverfd (roest bruin) en voorzien van ballast.
Vooral dat laatste is een nauwkeurig werkje maar ik ben wel tevreden over het eind resultaat.
Om ervoor te zorgen dat de module overgangen op spoor nivo goed aansluiten heb ik deze voorzien van een inzet bout/moer verbinding.
Deze zijn reuze handig nl met 1 hand vast te zetten. In de module bak is onder de spoorbaan een gat gezaagd waar ik met mijn hand doorheen kan om de vleugelbout in de vaste moerverbinding te draaien.
Zo sluiten de spoorovergangen prachtig aan.
Toch is er wel het e.e.a. aan de baan gedaan, al het spoor is geverfd (roest bruin) en voorzien van ballast.
Vooral dat laatste is een nauwkeurig werkje maar ik ben wel tevreden over het eind resultaat.
Om ervoor te zorgen dat de module overgangen op spoor nivo goed aansluiten heb ik deze voorzien van een inzet bout/moer verbinding.
Deze zijn reuze handig nl met 1 hand vast te zetten. In de module bak is onder de spoorbaan een gat gezaagd waar ik met mijn hand doorheen kan om de vleugelbout in de vaste moerverbinding te draaien.
Zo sluiten de spoorovergangen prachtig aan.
Re: Haverud in schaal N
Eindelijk begonnen met het vormen van het landschap.
De afwerking van het piepschuim gebeurd met Papier-maché (PM).
Ingrediënten:
-Wc-paper (zo stug/hard mogelijk)
-Behangplaksel
-Muurvuller
-Water
En voor de rokers onder ons; je kunt wat sigarettenas toevoegen, dit haalt alvast de egale kleur uit het mengsel.
Gereedschap: Houten lepel om e.e.a. goed te kunnen roeren en een stevige spatel voor het aanbrengen van breuklijnen in de rotsen. Aanbrengen van de PM doe je het liefst met de hand. (niet van snoepen )
Basis recept: 1 rol wc-papier (klein gesnipperd, hoe fijner het papier is gescheurd hoe prettiger het verwerkt.+ 1ltr. water + 1 eetlepel behangersplaksel + 5 eetlepels muurvuller (+ evt. wat sigarettenas).
De hoeveelheden zijn afhankelijk van de dikte van het papier, het ene neemt wat meer water op dan de ander.
Nooit (te) veel behangplaksel gebruiken voor het mooiste resultaat!!
Ik doe bewust geen verf toevoegen, anders wordt het 1 egale kleur. Verven doe ik als de PM helemaal droog is met sterk verdunde waterverf.
Dit PM is lang houdbaar mits goed afgesloten natuurlijk. Als hij n.v.t. wat hard wordt of harde stukjes gaat bevatten doet een scheutje azijn wonderen (lost de kalk op).
De afwerking van het piepschuim gebeurd met Papier-maché (PM).
Ingrediënten:
-Wc-paper (zo stug/hard mogelijk)
-Behangplaksel
-Muurvuller
-Water
En voor de rokers onder ons; je kunt wat sigarettenas toevoegen, dit haalt alvast de egale kleur uit het mengsel.
Gereedschap: Houten lepel om e.e.a. goed te kunnen roeren en een stevige spatel voor het aanbrengen van breuklijnen in de rotsen. Aanbrengen van de PM doe je het liefst met de hand. (niet van snoepen )
Basis recept: 1 rol wc-papier (klein gesnipperd, hoe fijner het papier is gescheurd hoe prettiger het verwerkt.+ 1ltr. water + 1 eetlepel behangersplaksel + 5 eetlepels muurvuller (+ evt. wat sigarettenas).
De hoeveelheden zijn afhankelijk van de dikte van het papier, het ene neemt wat meer water op dan de ander.
Nooit (te) veel behangplaksel gebruiken voor het mooiste resultaat!!
Ik doe bewust geen verf toevoegen, anders wordt het 1 egale kleur. Verven doe ik als de PM helemaal droog is met sterk verdunde waterverf.
Dit PM is lang houdbaar mits goed afgesloten natuurlijk. Als hij n.v.t. wat hard wordt of harde stukjes gaat bevatten doet een scheutje azijn wonderen (lost de kalk op).
Re: Haverud in schaal N
succes
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Haverud in schaal N
Doe er zelf wat latexverf in, groen, bruin of grijs, kleurt ook aardig op.Erwin schreef:En voor de rokers onder ons; je kunt wat sigarettenas toevoegen, dit haalt alvast de egale kleur uit het mengsel.
Tweede hands wc-papier ook trouwens.
Re: Haverud in schaal N
@BenQ; Tweede hands wc-papier is ook een optie maar dan wel aan 2 kanten gebruikt voor het beste resultaat
Re: Haverud in schaal N
Hier wat plaatjes van de eerste resultaten van het Papier-maché (PM) gebruik.
Hier is het net opgebracht. het vochtig prutje laat zich gelijk goed vormen.
Omdat het PM enkele dagen nat blijft laat het zich tussen door nog bewerken. De contouren kunnen dan in het landschap worden aangebracht.
Rotsen en breuklijnen maar ook berg paadjes kan je nog gedurende een aantal dagen in de natte PM aanbrengen.
Resultaat als het droog is:
Hier is het net opgebracht. het vochtig prutje laat zich gelijk goed vormen.
Omdat het PM enkele dagen nat blijft laat het zich tussen door nog bewerken. De contouren kunnen dan in het landschap worden aangebracht.
Rotsen en breuklijnen maar ook berg paadjes kan je nog gedurende een aantal dagen in de natte PM aanbrengen.
Resultaat als het droog is:
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Haverud in schaal N
Hallo erwin,
Leuke techniek en het ziet er direct heel anders uit.
Moet je dit nu nog glad maken of bewerken?
De doorkijkjes bij het viaduct geven een mooie indruk van hoe het er uit gaat zien.
mvrgr Bob
Leuke techniek en het ziet er direct heel anders uit.
Moet je dit nu nog glad maken of bewerken?
De doorkijkjes bij het viaduct geven een mooie indruk van hoe het er uit gaat zien.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Haverud in schaal N
Als het PM helemaal droog is dan ga ik het met een sterkverdunde plakkaatverf (bruin, oker, zwart, wit-grijs) op een palet met VEEL water en door elkaar gemengd kleur nuances aanbrengen.bob vermeulen schreef:Moet je dit nu nog glad maken of bewerken?
De verf dringt deels in de droge PM waardoor je allerlei structuren kunt benadrukken. Als je de kleuren blijft mengen, ontstaat er een scala aan kleurnuances.
Vooral niet te dik aanbrengen, anders ontstaat er een saaie egale kleur.
Later kom ik op deze techniek nog terug, als ik hem in de praktijk (na het drogen van de PM) ga toepassen.
Re: Haverud in schaal N
2 foto's met als voorbeeld de berg en rotsen van Papier-maché.
Deze techniek is hier toegepast op de "Lahntalbahn in N"
Deze techniek is hier toegepast op de "Lahntalbahn in N"
Re: Haverud in schaal N
Hallo Erwin,
Prachtig.
Ik heb weer wat geleerd en inspiratie opgedaan.
m.vr.gr.
Hans
Prachtig.
Ik heb weer wat geleerd en inspiratie opgedaan.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Haverud in schaal N
Vandaag weer verder gegaan met het Papier-machéen.
Het PM laat zich gemakkelijk op al droge laag aanbrengen.
Als de PM droogt, krimpt het een beetje en geeft het wat krimpscheurtjes. Deze laten zich weer gemakkelijk met een nieuw laagje wegwerken.
Nog wat plaatjes, eerst heb ik wat foto's van de werkelijkheid opgehangen als voorbeeld:
Overzicht van de module:
Nat en droog laten zich gemakkelijk verwerken.
Rechts onderaan een krimpscheur, met een beetje nieuwe PM is dit weer weg te werken.
Het PM laat zich gemakkelijk op al droge laag aanbrengen.
Als de PM droogt, krimpt het een beetje en geeft het wat krimpscheurtjes. Deze laten zich weer gemakkelijk met een nieuw laagje wegwerken.
Nog wat plaatjes, eerst heb ik wat foto's van de werkelijkheid opgehangen als voorbeeld:
Overzicht van de module:
Nat en droog laten zich gemakkelijk verwerken.
Rechts onderaan een krimpscheur, met een beetje nieuwe PM is dit weer weg te werken.
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Haverud in schaal N
Mooie foto's, ziet er strak uit hoor!
Hoe heb je dat water zo realistisch gekregen?
Groet,
Hoe heb je dat water zo realistisch gekregen?
Groet,
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Haverud in schaal N
Ik heb eerder al eens mijn werkwijze voor dit water beschreven:spoorfreak schreef:Hoe heb je dat water zo realistisch gekregen?
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 5&start=10
en
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 5&start=20
Groet,
Erwin.
Re: Haverud in schaal N
Vandaag een testje gedaan met het schilderen van de rotswand.
Op de foto's is het verschil tussen de witte Papier-maché (PM) en de geschilderde versie:
Op de foto's is het verschil tussen de witte Papier-maché (PM) en de geschilderde versie:
Re: Haverud in schaal N
Puik werk, Erwin! Alhoewel ik papier-maché echt nooit zal gebruiken vind ik het resultaat best geslaagd. Enne....ik weet natuurlijk niet in hoeverre het gewicht bij jou een rol speelt.
Je baan heeft sowieso mijn speciale aandacht, want dit is hét voorbeeld van 'less is more'!
J.
Je baan heeft sowieso mijn speciale aandacht, want dit is hét voorbeeld van 'less is more'!
J.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Haverud in schaal N
ja ben ik het mee eens less is more
ziet er netjes uit zo ook de kleur
Gr Andy
ziet er netjes uit zo ook de kleur
Gr Andy
Re: Haverud in schaal N
Ik sluit me van harte bij het commentaar van Andy en Jeroen aan!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Haverud in schaal N
Bedankt voor jullie positieve commentaren.
De modules moeten nog wel hanteerbaar en til-baar zijn. Dat is een van de overwegingen om de Papier-maché methode toe te passen.
Ander voordeel is in dit geval; je stoot er geen stukjes af, zoals bij gips wat vervolgens een witte beschadiging opleverd.
Nadelen heeft Papier-Maché ook; het kost je meer tijd en het krimpt. Hierdoor kan je beter een paar dunne lagen aanbrengen i.p.v. 1 dikke laag.
Verder moet het (PM) voordat je het verder gaat behandelen drogen. En dit duurt, afhankelijk van de temperatuur 5-7 dgn.
In die tussentijd laat het vochtige landschap zich nog dagen lang vormen. Je kunt nog extra details aanbrengen; paden en traptrede maar ook breuklijnen etc.
Ieder nadeel schijn ook hier een voordeel te hebben
Nog wat plaatjes van de vorderingen:
Deze baan bestaat uit 9 best wel grootte modules, die alle moeten worden voorzien van een glooiend landschap.Jeroen schreef:Enne....ik weet natuurlijk niet in hoeverre het gewicht bij jou een rol speelt.
De modules moeten nog wel hanteerbaar en til-baar zijn. Dat is een van de overwegingen om de Papier-maché methode toe te passen.
Ander voordeel is in dit geval; je stoot er geen stukjes af, zoals bij gips wat vervolgens een witte beschadiging opleverd.
Nadelen heeft Papier-Maché ook; het kost je meer tijd en het krimpt. Hierdoor kan je beter een paar dunne lagen aanbrengen i.p.v. 1 dikke laag.
Verder moet het (PM) voordat je het verder gaat behandelen drogen. En dit duurt, afhankelijk van de temperatuur 5-7 dgn.
In die tussentijd laat het vochtige landschap zich nog dagen lang vormen. Je kunt nog extra details aanbrengen; paden en traptrede maar ook breuklijnen etc.
Ieder nadeel schijn ook hier een voordeel te hebben
Nog wat plaatjes van de vorderingen:
Re: Haverud in schaal N
Ziet er al goed uit! En de boompjes staan ook al klaar?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Haverud in schaal N
Over bomen valt heel wat af te bomen.traiNiac schreef:Ziet er al goed uit! En de boompjes staan ook al klaar?
Inmiddels zijn bij mij de bomen geplukt, gedroogd en rechtop gestoken in plaatjes tempex. Inmiddels zijn ze uit de spuiterij.
De bomen staan klaar voor verdere behandeling;
Bestrooien met allerlei soorten stooiseltjes en kleuren; groen/bruin/geel/rood/oranje afhankelijk van het effect wat je wilt bereiken (voorjaar, hoog zomer, herfst).
Er zijn ongeveer 2000 bomen groen gespoten maar totaal schat ik dat er zo'n 4000 tot 5000 loofbomen nodig zijn om de modules aan te kleden.
En ook een groot aantal dennenbomen moeten worden aangeplant.
Re: Haverud in schaal N
Wat een enorme hoeveelheid Erwin. Zonet je draadje weer eens helemaal gelezen, maar nog niet ontdekt hoe je de dennebomen gaat maken.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Haverud in schaal N
Erwin,
Dat zijn mooi rotsen geworden.
Ben ontzettend nieuwsgierig hoe het geheel eruit komt te zien met al zie bomen en verdere groenzooi.
gr. Ron.
Dat zijn mooi rotsen geworden.
Ben ontzettend nieuwsgierig hoe het geheel eruit komt te zien met al zie bomen en verdere groenzooi.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!