Videobewaking schaduwstation met Raspberry Pi
Videobewaking schaduwstation met Raspberry Pi
Bij mijn baan in aanbouw heb ik geen plaats voor een full size PC, of zelfs maar een netbook. En ik wilde een pc-tje voor het bijhouden van de administratie, elektrische schema's e.d. en de bewaking van mijn schaduwstation (In besturing van de baan via een tablet of smartphone heb ik geen interesse.) Daarom heb ik een Raspberry Pi gekocht die ik nog net in een klein hoekje kwijt kon.
Vorige week is daarvoor een bijpassend, betaalbaar 7" touchscreen op de markt gekomen. Ik had nog een IP camera staan en die wil ik gebruiken voor de bewaking van het (toekomstige) schaduwstation.
Het was even uitzoekwerk, maar na installatie van Oracle-Java 8 en de Java browser plugin Icedtea werkte het allemaal als een zonnetje.
Hierbij een (infrarood) beeld van mijn schaduwstation-in-aanbouw:
(Let niet op datum en tijd. Die heb ik op de camera niet ingesteld.)
Ben
Vorige week is daarvoor een bijpassend, betaalbaar 7" touchscreen op de markt gekomen. Ik had nog een IP camera staan en die wil ik gebruiken voor de bewaking van het (toekomstige) schaduwstation.
Het was even uitzoekwerk, maar na installatie van Oracle-Java 8 en de Java browser plugin Icedtea werkte het allemaal als een zonnetje.
Hierbij een (infrarood) beeld van mijn schaduwstation-in-aanbouw:
(Let niet op datum en tijd. Die heb ik op de camera niet ingesteld.)
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Videobewaking schaduwstation met Raspberry Pi
Mooi werk ben. Overigens kun je zelfs op rasp -pi itrain draaien. Een clubgenoot heeft dat al voor elkaar.
Heb je een wachtwoord op je IP camera gezet? Eergisteren bij Radar was er een reportage over IP camera's. Veel mensen vergeten er een wachtwoord op te zetten waardoor de beelden direct op internet te vinden zijn
Laurence,
De camera is beveiligd met een sterk wachtwoord. Maar goed dat je het meldt. Inderdaad vergeten veel mensen de meest basale beveiliging van hun pc('s) en netwerk.
Ben
De camera is beveiligd met een sterk wachtwoord. Maar goed dat je het meldt. Inderdaad vergeten veel mensen de meest basale beveiliging van hun pc('s) en netwerk.
Ben
M.v.g. Ben
-
Wachtwoord gebruiken heeft alleen zin als de computer of de camera contact kunnen maken met het netwerk, dus wifi of draad. Als dat er niet is heeft een wachtwoord niet zo veel zin, er kan dan van buitenaf niet worden "ingebroken" omdat er geen adres is. En in mijn visie is het beter om de computers etc van de modelbaan niet aan het net te verbinden omdat dit een stevige last is in het verwerken van de data. Bij een grote modelbaan met veel automatisering kan dat storingen geven.
Lees: een netwerk dat verbonden is met internet...Zaunkönigs Bahn schreef:Wachtwoord gebruiken heeft alleen zin als de computer of de camera contact kunnen maken met het netwerk, dus wifi of draad.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen Maarten, maar als er geen ip-adres is houdt het echt helemaal op.
-
- Forum-Beheerder
@Zaunkönigs Bahn: ja en hoe wil je dan je ip camera benaderen zonder ip adres?
Overigens met de 100/1000 mb netwerken die we thuis tegenwoordig hebben zal de treinbaan het echt niet dicht trekken.
Overigens met de 100/1000 mb netwerken die we thuis tegenwoordig hebben zal de treinbaan het echt niet dicht trekken.
Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
-
Als je de camera niet bedraad kunt verbinden en je moet via ip dan proberen of deze werkt met 0.0.0. Moet het echt met 0.0.0.0, dan moet je inderdaad een wachtwoord invullen, maar de vraag wordt dan of een sterk wachtwoord wordt ondersteund. Dus een wachtwoord met kleine letters, hoofdletters, de nodige "lees"-tekens en minimaal 12 tekens lang. Als dat niet kan, niet aansluiten, de veiligheid is met dat al dat computergeweld niet hoog.
Wat een non-discussie. Wat kan het je bij dit camerabeeld nou schelen dat het op internet te zien is? En anders gewoon dicht zetten in je internet router.
-
Als een Raspberry gebruikt dan heb je altijd een user id en password nodig om in te loggen. Afhanelijk van de distributie\OS dat je gebruikt is er meestal een default user account met een default wachtwoord. Uiteraard is het verstandig dat wachtwoord te wijzigen in iets dat wat moeilijker te raden is. Maar vergis je niet. Het duurt voor de inbreker alleen wat langer voor dat hij binnen is.
Wat toegang via internet betreft. Dat kan een risico zijn als de PI rechtstreeks te benaderen is vanaf het internet (Portmapping op de firewall).
Als de Pi niet rechtstreeks aan het internet hangt, dan kun je nog een risico lopen als een andere PC in je netwerk dat wel is. Een inbreker kan dan via die PC doorhoppen naar je Raspberry. Maar ook dan moet er weer ingelogd worden, tenzij je op de PC, die via internet te benaderen is, een programmatje hebt staan om op de PI in te loggen en daarin ook het user account en wachtwoord is opgeslagen (BV Putty).
Wat het dataverkeer betreft, daar zou ik me niet druk om maken. Er wordt steeds een vrij kleine hoeveelheid aan data verzonden tussen je PC en de centrale. Heb je nog een 10MB netwerk dan kan het wat invloed hebben. Wil je dit uitsluiten dan kun je eventueel een aparte switch gebruiken waaraan je de PI (of PC) en de Centrale op aansluit. Deze switch sluit je vervolgens aan op je Accesspoint\router\switch waarop alle andere apparaten aangesloten zijn. Dataverkeer loopt dan alleen over die switch en niet via de rest van het netwerk.
Wat toegang via internet betreft. Dat kan een risico zijn als de PI rechtstreeks te benaderen is vanaf het internet (Portmapping op de firewall).
Als de Pi niet rechtstreeks aan het internet hangt, dan kun je nog een risico lopen als een andere PC in je netwerk dat wel is. Een inbreker kan dan via die PC doorhoppen naar je Raspberry. Maar ook dan moet er weer ingelogd worden, tenzij je op de PC, die via internet te benaderen is, een programmatje hebt staan om op de PI in te loggen en daarin ook het user account en wachtwoord is opgeslagen (BV Putty).
Wat het dataverkeer betreft, daar zou ik me niet druk om maken. Er wordt steeds een vrij kleine hoeveelheid aan data verzonden tussen je PC en de centrale. Heb je nog een 10MB netwerk dan kan het wat invloed hebben. Wil je dit uitsluiten dan kun je eventueel een aparte switch gebruiken waaraan je de PI (of PC) en de Centrale op aansluit. Deze switch sluit je vervolgens aan op je Accesspoint\router\switch waarop alle andere apparaten aangesloten zijn. Dataverkeer loopt dan alleen over die switch en niet via de rest van het netwerk.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.