de GEINBAAN concept TWEE
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Dat lijkt me een prima plan Jan. Volgens mij doe je daarmee niks fout.
Groeten,
Ben
Groeten,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi jan,
Ik inderdaad erg leuk dat de pakketdienst langs is geweest. Ik zat al te wachten op dit nieuws van jouw kant
Ben had mij al laten weten van zijn pakketje.
Succes met het aansluiten van alle secties.
Zoals je nu aangeeft kan het haast niet fout gaan.
Ik werk ook sectie voor sectie af met de tekening in de hand en dat gaat bijna altijd goed. Soms iets te weinig licht wil nog wel eens een kleur verwarring opleveren.
Wat betreft de massa zou ik persoonlijk inderdaad de massa scheiden per sectie.
Of het verbetering geeft weet ik niet maar slechter worden kan sowieso niet.
De kans op ingewikkelde storing wordt verkleind aangezien niet alles doorgelust is. In de toekomst evt storing kan dus op kleinere schaal dan gezocht worden.
Groet Marc
Ik inderdaad erg leuk dat de pakketdienst langs is geweest. Ik zat al te wachten op dit nieuws van jouw kant
Ben had mij al laten weten van zijn pakketje.
Succes met het aansluiten van alle secties.
Zoals je nu aangeeft kan het haast niet fout gaan.
Ik werk ook sectie voor sectie af met de tekening in de hand en dat gaat bijna altijd goed. Soms iets te weinig licht wil nog wel eens een kleur verwarring opleveren.
Wat betreft de massa zou ik persoonlijk inderdaad de massa scheiden per sectie.
Of het verbetering geeft weet ik niet maar slechter worden kan sowieso niet.
De kans op ingewikkelde storing wordt verkleind aangezien niet alles doorgelust is. In de toekomst evt storing kan dus op kleinere schaal dan gezocht worden.
Groet Marc
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi mannen,
ben nu bezig met het stoeien in scarm om de laatste tekening van ik dacht inmiddels twee bladzijden terug daar alle kleuren weer uit te halen.
daarna per trafo zijn eigen kleur geven in die secties die aan die trafo zijn toebedeeld.
van deze dan gekleurde tekening met maar één kleur die afdrukken.
en dat dan zes keer met ieder alleen de kleur die ik bij desbetreffende trafo had uitgedacht.
dan krijg ik uiteindelijk zes aparte tekeningen met zijn eigen trafo en van die trafo ga ik dan de aansluiting intekenen met een gelijk gekleurde pen
de zevende tekening is dan weer compleet ingekleurd met alle kleuren.
lekker intensief klusje waar toch een heleboel tijd in gaat zitten.
maar ga ervan uit dat de hierin gestoken tijd zichzelf terug gaat betalen op het moment zich ooit weer een storing voor gaat doen.
ik ben alleen zo oenig geweest dat ik dit niet veel eerder heb doorgevoerd terwijl dan wel een vorm van monnikenwerk is maar eigenlijk heeeeel simpel.
maar goed als ik dan alles op tekening heb dan de oude rijstroombedrading radicaal verwijderen en volgens tekeningen weer aansluiten.
zal al doende ook dan gelijk de ongelijkheden in de vorm van deuken en bulten in de baan bewerken cq aanpassen en daar waar nodig zo ik er bij kan ook gelijk wat proberen recht te leggen.
nou werk zat aan de winkel dus en o ja moet natuurlijk ook bedieningspaneel aanpassen aan de nieuwe trafo want die heeft een andere maat dan de oude Hema trafo.
wordt vervolgd
ben nu bezig met het stoeien in scarm om de laatste tekening van ik dacht inmiddels twee bladzijden terug daar alle kleuren weer uit te halen.
daarna per trafo zijn eigen kleur geven in die secties die aan die trafo zijn toebedeeld.
van deze dan gekleurde tekening met maar één kleur die afdrukken.
en dat dan zes keer met ieder alleen de kleur die ik bij desbetreffende trafo had uitgedacht.
dan krijg ik uiteindelijk zes aparte tekeningen met zijn eigen trafo en van die trafo ga ik dan de aansluiting intekenen met een gelijk gekleurde pen
de zevende tekening is dan weer compleet ingekleurd met alle kleuren.
lekker intensief klusje waar toch een heleboel tijd in gaat zitten.
maar ga ervan uit dat de hierin gestoken tijd zichzelf terug gaat betalen op het moment zich ooit weer een storing voor gaat doen.
ik ben alleen zo oenig geweest dat ik dit niet veel eerder heb doorgevoerd terwijl dan wel een vorm van monnikenwerk is maar eigenlijk heeeeel simpel.
maar goed als ik dan alles op tekening heb dan de oude rijstroombedrading radicaal verwijderen en volgens tekeningen weer aansluiten.
zal al doende ook dan gelijk de ongelijkheden in de vorm van deuken en bulten in de baan bewerken cq aanpassen en daar waar nodig zo ik er bij kan ook gelijk wat proberen recht te leggen.
nou werk zat aan de winkel dus en o ja moet natuurlijk ook bedieningspaneel aanpassen aan de nieuwe trafo want die heeft een andere maat dan de oude Hema trafo.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Lekker op weg, beetje rommelen dat is nou zo lekker aan de hobby.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
het heeft wat zweet gekost maar heb de ontwerpen in scarm gesplitst.
als eerste compleet alle trafo,s
ontwerp trafo 1
bediend schaduwstation 1
tussenstop
en berg 1
trafo 2
complete hoofdverbinding links en lange zijde.
[/u
trafo 3
station Hooggelegen
berg 2
[url=https://postimg.cc/image/8u7g7fbvv/]
trafo 4
het gehele rechter hoofdspoor
trafo 5
schaduwstation Nieuwestad
station Nieuwestad
en tenslotte trafo 6
de pendelbaan
nu deze ontwerpen nog voorzien van alle rijstroombedrading.
daarna een zelfde set afdrukken maken en daarop alle schakelpunten met de aansluitplekken aantekenen
wordt vervolgd.
als eerste compleet alle trafo,s
ontwerp trafo 1
bediend schaduwstation 1
tussenstop
en berg 1
trafo 2
complete hoofdverbinding links en lange zijde.
[/u
trafo 3
station Hooggelegen
berg 2
[url=https://postimg.cc/image/8u7g7fbvv/]
trafo 4
het gehele rechter hoofdspoor
trafo 5
schaduwstation Nieuwestad
station Nieuwestad
en tenslotte trafo 6
de pendelbaan
nu deze ontwerpen nog voorzien van alle rijstroombedrading.
daarna een zelfde set afdrukken maken en daarop alle schakelpunten met de aansluitplekken aantekenen
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:02, 5 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan,
Fraai! Een monnikenwerk zonder twijfel, maar je zult er beslist veel plezier van hebben als je wat moet veranderen of een storing moet zoeken. Mijn baan is niet zo complex als die van jou, maar ik hecht ook erg aan een goede documentatie. Heb ik al veel plezier van gehad en ik ben nog niet eens klaar met bedraden.
Kijk voor de voortgang in mijn bouwdraadje:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=10#p149660
Ben
Fraai! Een monnikenwerk zonder twijfel, maar je zult er beslist veel plezier van hebben als je wat moet veranderen of een storing moet zoeken. Mijn baan is niet zo complex als die van jou, maar ik hecht ook erg aan een goede documentatie. Heb ik al veel plezier van gehad en ik ben nog niet eens klaar met bedraden.
Kijk voor de voortgang in mijn bouwdraadje:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=10#p149660
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Ben,
ja ik zit natuurlijk stilletjes jouw draadje te volgen en het zelfde geld voor het draadje van marc.
ook ik kan van jullie beider knutselwerk genieten.
maar goed, bovenstaande ontwerpen laten natuurlijk wel zien dat waar ik al een hele tijd mee aan het worstelen ben het niet geheel onlogisch is dat er her en der wel draadjes verkeerd geknoopt zullen kunnen zijn.
als je dan tevens bedenkt dat er ongeveer veertien keer een verandering op de baan heeft plaatsgevonden welke zich laat terugvoeren naar steeds een andere route met of zonder nieuwe stukken ertussen of ook wel weggehaald.
de dan bijbehorende stroom van de dichtstbijzijnde rails afgetapt of doorgelust. Hoe complexer en ingewikkelder het ontwerp ook gemaakt is of wordt ja dan zit een foute aansluiting in een klein hoekje.
en dan ga je krijgen wat Rob Z. ook al opperde dat in het begin je dan dacht dat onthou ik wel maar nu tig keer dat onthou ik wel onthou je dus uiteindelijk niks meer en zijn bovenstaande uitwerkingsontwerpen bittere noodzaak geworden.
zoals gezegd ga ik nu eerst met de gekleurde pen op deze ontwerpen aan de gang en dan maar zien of ik logische aansluitingen kan maken op de juiste sectie vanuit de daar bijbehorende trafo.
wordt vervolgd.
ja ik zit natuurlijk stilletjes jouw draadje te volgen en het zelfde geld voor het draadje van marc.
ook ik kan van jullie beider knutselwerk genieten.
maar goed, bovenstaande ontwerpen laten natuurlijk wel zien dat waar ik al een hele tijd mee aan het worstelen ben het niet geheel onlogisch is dat er her en der wel draadjes verkeerd geknoopt zullen kunnen zijn.
als je dan tevens bedenkt dat er ongeveer veertien keer een verandering op de baan heeft plaatsgevonden welke zich laat terugvoeren naar steeds een andere route met of zonder nieuwe stukken ertussen of ook wel weggehaald.
de dan bijbehorende stroom van de dichtstbijzijnde rails afgetapt of doorgelust. Hoe complexer en ingewikkelder het ontwerp ook gemaakt is of wordt ja dan zit een foute aansluiting in een klein hoekje.
en dan ga je krijgen wat Rob Z. ook al opperde dat in het begin je dan dacht dat onthou ik wel maar nu tig keer dat onthou ik wel onthou je dus uiteindelijk niks meer en zijn bovenstaande uitwerkingsontwerpen bittere noodzaak geworden.
zoals gezegd ga ik nu eerst met de gekleurde pen op deze ontwerpen aan de gang en dan maar zien of ik logische aansluitingen kan maken op de juiste sectie vanuit de daar bijbehorende trafo.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Goed bezig jan, kost nu wat tijd en moeite maar gaat zich zeker terug betalen aan hulp bij het aansluiten.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Ik ben een tikkie kleurenblind (en werd daarom tot droefenis van mijn grootvader geen kleurenschilder), maar ik begrijp de bedoeling. Nu geen tracés meer veranderen maar gewoon doorgaan met draadje voor draadje en trafo voor trafo aan te sluiten.
En ons op de hoogte te houden van de voortgang!
Ik ben een tikkie kleurenblind (en werd daarom tot droefenis van mijn grootvader geen kleurenschilder), maar ik begrijp de bedoeling. Nu geen tracés meer veranderen maar gewoon doorgaan met draadje voor draadje en trafo voor trafo aan te sluiten.
En ons op de hoogte te houden van de voortgang!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Rob en alle anderen,
ben druk bezig om op de uitgeprinte ontwerpen per kleur de juiste rijstroombedrading in te tekenen.
heb inmiddels met de slijpschijf alle secties op de plaatsen waar de kleuren op elkaar aansluiten nieuwe onderbrekingen gemaakt en de oude dichtgesoldeerd.
grappig is nu wel dat er toch nog op meerdere plaatsen met 1 trafo toch rijstroom blijft maar als de rijstroombedrading ook geheel is losgehaald moet dat euvel toch ook zijn opgelost.
voorlopig dus met liniaal en kleurenpennen aan de gang.
en natuurlijk volgen de bovenstaande ontwerpen weer in dit draadje voorzien van alle bedrading en alle schakelpunten.
wordt vervolgd
ben druk bezig om op de uitgeprinte ontwerpen per kleur de juiste rijstroombedrading in te tekenen.
heb inmiddels met de slijpschijf alle secties op de plaatsen waar de kleuren op elkaar aansluiten nieuwe onderbrekingen gemaakt en de oude dichtgesoldeerd.
grappig is nu wel dat er toch nog op meerdere plaatsen met 1 trafo toch rijstroom blijft maar als de rijstroombedrading ook geheel is losgehaald moet dat euvel toch ook zijn opgelost.
voorlopig dus met liniaal en kleurenpennen aan de gang.
en natuurlijk volgen de bovenstaande ontwerpen weer in dit draadje voorzien van alle bedrading en alle schakelpunten.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo allemaal,
na een X aantal dagen weer met mijn zwager ziekenhuis in en weer uit en de nodige toestanden weer in de financiële sfeer heb ik toch wat tijd kunnen vinden om aan eerste bedradingsontwerp wat te stoeien.
als ik alle voorgaande tekeningen op deze wijze uitwerk en deze zelfde tekening de bedrading ook nog aanbreng voor bediening wissels met magneetrelais en dan ook nog de bistabiele relais in combinatie met magneetrelais voor het stop en go incl. de de aansluitingen van de reedcontacten denken jullie dat ik dan op de goede weg ben ??
moet ik de getekende bedrading gaan nummeren en dan op een aparte Exel sheet dit per nummer beschrijven en zo een gedetailleerd mogelijke beschrijving van elke aangelegde draad die straks identiek op/aan de baan ligt??
graag jullie idee hierover alvorens ik me een heleboel werk op de hals haal die in later stadium voor niets is geweest.
na een X aantal dagen weer met mijn zwager ziekenhuis in en weer uit en de nodige toestanden weer in de financiële sfeer heb ik toch wat tijd kunnen vinden om aan eerste bedradingsontwerp wat te stoeien.
als ik alle voorgaande tekeningen op deze wijze uitwerk en deze zelfde tekening de bedrading ook nog aanbreng voor bediening wissels met magneetrelais en dan ook nog de bistabiele relais in combinatie met magneetrelais voor het stop en go incl. de de aansluitingen van de reedcontacten denken jullie dat ik dan op de goede weg ben ??
moet ik de getekende bedrading gaan nummeren en dan op een aparte Exel sheet dit per nummer beschrijven en zo een gedetailleerd mogelijke beschrijving van elke aangelegde draad die straks identiek op/aan de baan ligt??
graag jullie idee hierover alvorens ik me een heleboel werk op de hals haal die in later stadium voor niets is geweest.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:06, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo Jan.
Je kent mijn opvatting: uitgebreid documenteren. ’t Zal wel iets van doen hebben met mijn werkzame leven als administrateur maar het is zeker van belang als je uit moet zoeken waarom iets het juist niet zo doet als het zou moeten gaan. Dan blijkt documentatie een uitstekend hulpmiddel. Nu investeren in tijd levert bij storing zoeken rendement (en minder frustratie) op.
Je kent mijn opvatting: uitgebreid documenteren. ’t Zal wel iets van doen hebben met mijn werkzame leven als administrateur maar het is zeker van belang als je uit moet zoeken waarom iets het juist niet zo doet als het zou moeten gaan. Dan blijkt documentatie een uitstekend hulpmiddel. Nu investeren in tijd levert bij storing zoeken rendement (en minder frustratie) op.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Jan,
Je kunt het op verschillende manieren doen. Een manier is:
Bij iedere aansluiting (op de baan en/of de tekening) een code schrijven die aangeeft:
- Op welk deel van de baan zit deze aansluiting;
- aan welke trafo is die aansluiting gekoppeld;
- wat voor aansluiting is het (gelijkstroomvoeding, wissel, sein, reedcontact enz.)
- die code kun je desgewenst ook noteren aan het andere uiteinde van de verbinding, bijv. op je schakelpaneel.
Als je die code op je baan en/of de tekening vermeldt, kun je in een simpel lijstje dingen vastleggen als:
- de kleur draad;
- evt aftakkingen en koppeling met anderen aansluitingen;
- stroomsoort (wissel/gelijkspanning)
Als het kan, zijn eigen kleuren draden voor gelijk- en wisselspanning erg makkelijk. Je ziet dan in een oogopslag welke draden bij welk soort gebruiker horen.
Hoe uitgebreid je de documentatie moet worden hangt af van wat je er uit moet kunnen lezen. Bijvoorbeeld:
- is makkelijk te zien welke draad waarvoor dient?
- is van iedere aansluiting te zien bij welke deel van de baan en bij welke trafo hij hoort?
- is van iedere draad duidelijk waar hij begint en waar hij uitkomt?
- gaat een draad van 1 naar 1, of van 1 naar meerdere punten?
Het kan er complex uit zien, maar jouw baan is ook erg uitgebreid en je hebt hem in de loop der tijd flink uitgebreid. Dan heb je van een heldere documentatie en merking van aansluitingen alleen maar plezier.
Zoals jij het beschreef, eventueel aangevuld met het bovenstaande, denk ik dat je inderdaad op de goede weg bent.
Maar het is zoals als ik het zou doen en dat wil dus niet zeggen dat dat de enige mogelijkheid is.
Doe vooral wat je goeddunkt.
Ben
Je kunt het op verschillende manieren doen. Een manier is:
Bij iedere aansluiting (op de baan en/of de tekening) een code schrijven die aangeeft:
- Op welk deel van de baan zit deze aansluiting;
- aan welke trafo is die aansluiting gekoppeld;
- wat voor aansluiting is het (gelijkstroomvoeding, wissel, sein, reedcontact enz.)
- die code kun je desgewenst ook noteren aan het andere uiteinde van de verbinding, bijv. op je schakelpaneel.
Als je die code op je baan en/of de tekening vermeldt, kun je in een simpel lijstje dingen vastleggen als:
- de kleur draad;
- evt aftakkingen en koppeling met anderen aansluitingen;
- stroomsoort (wissel/gelijkspanning)
Als het kan, zijn eigen kleuren draden voor gelijk- en wisselspanning erg makkelijk. Je ziet dan in een oogopslag welke draden bij welk soort gebruiker horen.
Hoe uitgebreid je de documentatie moet worden hangt af van wat je er uit moet kunnen lezen. Bijvoorbeeld:
- is makkelijk te zien welke draad waarvoor dient?
- is van iedere aansluiting te zien bij welke deel van de baan en bij welke trafo hij hoort?
- is van iedere draad duidelijk waar hij begint en waar hij uitkomt?
- gaat een draad van 1 naar 1, of van 1 naar meerdere punten?
Het kan er complex uit zien, maar jouw baan is ook erg uitgebreid en je hebt hem in de loop der tijd flink uitgebreid. Dan heb je van een heldere documentatie en merking van aansluitingen alleen maar plezier.
Zoals jij het beschreef, eventueel aangevuld met het bovenstaande, denk ik dat je inderdaad op de goede weg bent.
Maar het is zoals als ik het zou doen en dat wil dus niet zeggen dat dat de enige mogelijkheid is.
Doe vooral wat je goeddunkt.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
wilde wat plaatsen wat niet lukte maar nu krijg ik dit ook niet meer weg.
wilde een aansluitschema in Exel als tekstbestand uploaden naar photobucket maar dat gaat niet.
geen idee hoe ik dit dan wel moet doen zonder ruimte van H@Ns te pikken.
volgende keer beter
wilde een aansluitschema in Exel als tekstbestand uploaden naar photobucket maar dat gaat niet.
geen idee hoe ik dit dan wel moet doen zonder ruimte van H@Ns te pikken.
volgende keer beter
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Jan,
Je kunt van het overzicht een afdrukvoorbeeld maken (Bestand > Afdrukvoorbeeld, als ik het uit mijn hoofd goed zeg) en dan op PrintScrn drukken.
Dan in Paint of een ander tekenprogramma het schermprintje plakken en dat opslaan als JPG bestand.
Dat kun je dan in je Photobucket opslaan en hier weergeven.
Een heel A4tje zal misschien niet helemaal op het scherm passen, maar je kunt ook één deel, of twee stukken van een pagina naar photobucket uploaden.
Ben
Je kunt van het overzicht een afdrukvoorbeeld maken (Bestand > Afdrukvoorbeeld, als ik het uit mijn hoofd goed zeg) en dan op PrintScrn drukken.
Dan in Paint of een ander tekenprogramma het schermprintje plakken en dat opslaan als JPG bestand.
Dat kun je dan in je Photobucket opslaan en hier weergeven.
Een heel A4tje zal misschien niet helemaal op het scherm passen, maar je kunt ook één deel, of twee stukken van een pagina naar photobucket uploaden.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
zoiets als dit dus
bedrading genummerd.
en nummering benoemd,
zoiets als dit wordt dus door jullie bedoeld?????
bedrading genummerd.
en nummering benoemd,
zoiets als dit wordt dus door jullie bedoeld?????
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
heb met mijn lekenverstand wat zit googelen en was opzoek naar symbolen die ik kon aanbrengen in de schema,s voor aanduiding als gelijkstroom/rijstroom en wisselstroom en voor allerhande te schakelen zaken die nu eenmaal op de baan aanwezig zijn.
symbool voor gelijkstroom is een normaal -- liggend streepje en wissel een S op zijn kant dat weet ik.
maar wat ik zocht is de aanduiding voor o.a.
bistabielrelais
magneetschakelaar
reedcontact
wisselstandschakelaar
en dat soort zaken.
ik bedoel dus eigenlijk als ik toch moet zweten om alle bedradingsschema,s goed op papier te krijgen dan maar zo uitgebreid mogelijk had ik bedacht.
maar heb de moed maar opgegeven want dat is een studie op zich waar ik de ballen verstand van heb en doe het maar met mijn eigen symbolen ik moet het tenslotte zelf begrijpen maar was misschien makkelijk geweest dat jullie mee konden kijken/denken met mijn gestuntel.
wordt vervolgd.
symbool voor gelijkstroom is een normaal -- liggend streepje en wissel een S op zijn kant dat weet ik.
maar wat ik zocht is de aanduiding voor o.a.
bistabielrelais
magneetschakelaar
reedcontact
wisselstandschakelaar
en dat soort zaken.
ik bedoel dus eigenlijk als ik toch moet zweten om alle bedradingsschema,s goed op papier te krijgen dan maar zo uitgebreid mogelijk had ik bedacht.
maar heb de moed maar opgegeven want dat is een studie op zich waar ik de ballen verstand van heb en doe het maar met mijn eigen symbolen ik moet het tenslotte zelf begrijpen maar was misschien makkelijk geweest dat jullie mee konden kijken/denken met mijn gestuntel.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Jan,
Tekening en tabel zijn wat mij betreft hartstikke helder. Als je veel aansluiting bij elkaar op der baan hebt, kun je nog overwegen bij de aansluitpunten op de baan het trafo- en draadnummer te zetten of de draden daarmee te labelen.
Losse elektronicasymbolen die ik in Paint kan plakken heb ik ook nooit gevonden, maar er is wel een gratis programma die ze allemaal aan boord heeft.
Je kunt dat programma gebruiken, of een paar symbolen eruit via het klembord kopiëren naar MS Paint.
Zie hier: https://nl.proficad.eu/download.aspx
Ben
Tekening en tabel zijn wat mij betreft hartstikke helder. Als je veel aansluiting bij elkaar op der baan hebt, kun je nog overwegen bij de aansluitpunten op de baan het trafo- en draadnummer te zetten of de draden daarmee te labelen.
Losse elektronicasymbolen die ik in Paint kan plakken heb ik ook nooit gevonden, maar er is wel een gratis programma die ze allemaal aan boord heeft.
Je kunt dat programma gebruiken, of een paar symbolen eruit via het klembord kopiëren naar MS Paint.
Zie hier: https://nl.proficad.eu/download.aspx
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Ben,
de door jou genoemde link is hoogst interessant.
zal de symbolen die ik kan gebruiken niet als zodanig gebruiken door ze in de werkplannen te plakken maar kan ze wel als voorbeeld gebruiken.
het kopiëren en plakken of weet ik veel hoe gaat mijn computerverstand denk ik ook weer te boven maar kom er wel mee weg denk ik.
dank je wel.
de door jou genoemde link is hoogst interessant.
zal de symbolen die ik kan gebruiken niet als zodanig gebruiken door ze in de werkplannen te plakken maar kan ze wel als voorbeeld gebruiken.
het kopiëren en plakken of weet ik veel hoe gaat mijn computerverstand denk ik ook weer te boven maar kom er wel mee weg denk ik.
dank je wel.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan, Hoi Ben.
Het “schrijven” van het gelijkstroom- en wisselstroomteken is zeer simpel. Maar dat geldt voor alles als je het kunstje kent…..
Druk Alt in en houdt vast, typ het getal 126, laat alt los en zie….daar staat ~
Het gelijkstroom-teken is een tikkie lastiger omdat in Excel de = wordt gelezen als een formule-teken. Doe daarom eerst een spatie en dan pas Alt en het getal 61.
Wie zich zit te vervelen, zou eens in Excel kunnen opslaan wat er zoal zit verscholen achter de diverse alt & getal-combinaties. Ik ben gestopt na 250. Maar heb nog wel een paar heel speciale: Alt en 0128, 0129, 0174, 0179 en 0248.
Wie kent er nog meer?
Het “schrijven” van het gelijkstroom- en wisselstroomteken is zeer simpel. Maar dat geldt voor alles als je het kunstje kent…..
Druk Alt in en houdt vast, typ het getal 126, laat alt los en zie….daar staat ~
Het gelijkstroom-teken is een tikkie lastiger omdat in Excel de = wordt gelezen als een formule-teken. Doe daarom eerst een spatie en dan pas Alt en het getal 61.
Wie zich zit te vervelen, zou eens in Excel kunnen opslaan wat er zoal zit verscholen achter de diverse alt & getal-combinaties. Ik ben gestopt na 250. Maar heb nog wel een paar heel speciale: Alt en 0128, 0129, 0174, 0179 en 0248.
Wie kent er nog meer?
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo rob,
http://duena.telenet.be/ALT_toetsen_lijst.htm
Hier kan je ook nog wat info vinden over het hoe en waarom van ASCII.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ASCII_(tekenset)
Hier heb je ze allemaal zijn namelijk gewone standaard ASCII codes.Zolderspoor schreef:Wie kent er nog meer?
http://duena.telenet.be/ALT_toetsen_lijst.htm
Hier kan je ook nog wat info vinden over het hoe en waarom van ASCII.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ASCII_(tekenset)
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Rob Z, Ben en Henk,
heb al jullie suggesties hier op forum en via PB is rustig bekeken.
een mega informatie is terug te vinden in de Wikipedia link van Henk
zeker om uitleg te zoeken voor het gebruik van de div. elektrische componenten.
echter hoe aardig ook bedoeld dit gaat mijn vraagstelling en zoektocht naar de symbolen die ik zoek ver voorbij.
ik hou het dan toch maar liever op de simpele manier en teken handmatig op mijn baanontwerpen daar waar nodig de bedoelde symbolen wel of niet origineel wel in. Denk dat iedereen zal snappen welke symbolen daar op dat moment bedoeld worden.
de praktijk zal uitwijzen of dat afdoende zal zijn.
mocht mijn computerkennis ooit zo worden dat ik dit kan gaan gebruiken kom ik daar vanzelf wel op terug maar ben bang dat dat niet zal lukken.
wederom dank jullie wel voor het meedenken en aangedragen suggesties.
wordt vervolgd.
heb al jullie suggesties hier op forum en via PB is rustig bekeken.
een mega informatie is terug te vinden in de Wikipedia link van Henk
zeker om uitleg te zoeken voor het gebruik van de div. elektrische componenten.
echter hoe aardig ook bedoeld dit gaat mijn vraagstelling en zoektocht naar de symbolen die ik zoek ver voorbij.
ik hou het dan toch maar liever op de simpele manier en teken handmatig op mijn baanontwerpen daar waar nodig de bedoelde symbolen wel of niet origineel wel in. Denk dat iedereen zal snappen welke symbolen daar op dat moment bedoeld worden.
de praktijk zal uitwijzen of dat afdoende zal zijn.
mocht mijn computerkennis ooit zo worden dat ik dit kan gaan gebruiken kom ik daar vanzelf wel op terug maar ben bang dat dat niet zal lukken.
wederom dank jullie wel voor het meedenken en aangedragen suggesties.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
mannen ik ben met schakelbedrading bezig om in te tekenen.
ben hier nu een paar uur mee bezig maar sjonge jonge wat valt dat tegen om er goed op te krijgen.
moet wat tipex of zo regelen om de foute lijntjes te herstellen maar laat jullie effe zien de vorderingen.
we houden de moed erin en gaan vrolijk verder.
maar dat dit tijdrovend is is zeker
wordt vervolgd
ben hier nu een paar uur mee bezig maar sjonge jonge wat valt dat tegen om er goed op te krijgen.
moet wat tipex of zo regelen om de foute lijntjes te herstellen maar laat jullie effe zien de vorderingen.
we houden de moed erin en gaan vrolijk verder.
maar dat dit tijdrovend is is zeker
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Als je maar geen typex op je beeldscherm smeert.....!
Als je maar geen typex op je beeldscherm smeert.....!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Rob.
Nee dat zal ik niet doen
Ik maak eerst afdruk en daarop teken ik met gelpennen bedrading en schakelaars.
Als alles ingetekend is scan ik weer in sl hem op en transporteer naar photobucket en vervolgens naar forum.
De kans dat typex op scherm komt is dus simpel nihil
Nee dat zal ik niet doen
Ik maak eerst afdruk en daarop teken ik met gelpennen bedrading en schakelaars.
Als alles ingetekend is scan ik weer in sl hem op en transporteer naar photobucket en vervolgens naar forum.
De kans dat typex op scherm komt is dus simpel nihil
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.