De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Doolemeister

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Bericht door Doolemeister »

Hee Martin,

Mooi werk hoor en strakke bekabeling!
Handig die beugels voor de servo's.
Op naar de volgende update :D

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo ,

Veel werk weer verzet en alles ordentelijk zo te zien, keurig werk geleverd.
Zonder techniek zal een baan van deze omvang niet kunnen, dus wordt hij volgepropt met de laatste stand van zaken.

Ik blijf het volgen

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Wees daar maar niet bang voor Bob :mrgreen:

Maar tja er is wel weer een boel gebeurd maar om jullie nu te gaan vervelen met weer foto's van dat saaie wisselstraatje en de draadjes.... W.T.H. ik doe het gewoon! Hier een fotosessie over het bedraden van de 4 opstelblokken, deze worden via een relaisprint geschakel;d over 1 blokuitgang van Dinamo:

Eerst gaan we overal draadjes aan solderen
Afbeelding

Afbeelding

Voor de a melders gebruik ik geel, de b melders rood en voor de A railstaaf gebruik ik blauw. Heel concequent en vooral niet te moeilijk nadenken met nummeren en opschrijven.....

Dan brengen we alle draadjes naar de relaisprint

Afbeelding

Afbeelding

Hier hebben we de 3 draden van de blokuitgnag reeds liggen. Die verdelen we eerst over de relaisuitgangen. Elk relais heeft 2 wisselcontacten met elk een Normally Open (NO) en Normally Closed (NC) en Common (COM). het relais schakelt de contacten van de COM tussen de NO en NC. NC is gesloten als het relais uitstaat en NO als hij is bekrachtigd.

Ik breng de gele draad langs elke eerste COM van elk relais en de rode draad langs elke tweede COM van elk relais.

Vervolgens pak ik alle A staaf draden (blauw) en die knoop ik aan elkaar

Afbeelding

Afbeelding

Dat is klaar en nu heb ik nog een 4-tal gele en rode draden. Eerst even de sectiescheidingen slijpen :oops: :oops: anders meet je dubbel..... :mrgreen:
Nu pak ik een multimeter en pak ik een gele draad en meet ik door met de multimeter op welke gele B1 sectie hij piept. Die sluit ik dan aan op de betreffende NO contact van het bij het spoor horende relais.

Het eindresultaat:

Afbeelding

Een 4-tal opstelsporen die geschakeld worden door 1 blokuitgang van Dinamo.

Verders ben ik ook met de wisselstraat bezig geweest en heb ik inmiddels alle wisselpolarisaties aangesloten van de linkerzijde. 21 wissel is totaal en het enigste wat me nog rest aan die kant is een elektrische overgang creëren van de helix naar het vaste deel. Ik doe dit met een 9-polige Sub-D connector.

Dan rest me nog een rechter wisselstraat met 19 wissels en de bedrading van de blokken. We komen er heus wel hoor!!

Maar nu ff een andere ontwikkeling! Ik ga een leuk experiment starten voor Schellenbach. Ik zocht al een tijdje voor een oplossing voor een PC en beeldscherm en controlepaneel. Ik heb besloten dat ik een tafel ga maken met een ingebouwd scherm en drukknoppen om fucnties in iTrain te bedienen zoals start, stop en pauzeer of noodstop. of activatie van de dag/nacht simulatie e.d.

Maar aparter is dat ik de baan wil gaan besturen met de nieuwe Raspberry Pi 3. Dit schijnbaar krachtige kleine computertje van nog geen 50 euro heeft op papier de voorwaardes om java te besturen in orde en volgens Xander zou het moeten kunnen. Maar uiteraard is er nog geen modelbaan met de omvang van Schellenbach in gebruik.

Afbeelding

Dus heb ik de Pi 3 besteld en een toetsenbord en muis. Hij word gevoed met een 2A telefoonlader en als geheugen draait het op een SD kaart. Maar nu komt het, ik ben totaal een computer noob zoals dat heet, een ware digibeet wat nerds betreft. Maar ik zal nu toch aan de Linux moeten gaan werken, Raspian om precies te zijn. Nu heb ik gelukkig een goede vriend (zanger Tinus) die iets schijnt te doen met computers en Linux. Dus ik gaa les krijgen :ugeek:

Dit wordt enorm interessant!!!!

Nu tot dusver de update 8-)

Cheerz

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Er zijn standaard ISO's voor te krijgen
Letterlijk RTFM ;)
Gaat goedkomen Martin

En Linux is leuk, kwestie van vaak doen en nieuwsgierig zijn, goegel, man of --help / -h is je vriend

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Detlev

Bericht door Detlev »

En natuurlijk het standaard commando om de handleiding te lezen:

rm -f *

(Read Manual -Full alle onderwerpen)

Toch?

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :lol:

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Heren, dames, en buitenlui :mrgreen:

De Rasp pi 3 ligt even een paar weken in de kast, ondanks dat het me is gelukt om iTrain draaiende te krijgen wil het niet lukken om de USB poort zichtbaar te krijgen. Hier wordt inmiddels al aan gewerkt. Daarnaast heb ik flink mijn best gedaan met ombouwwerk waardoor ik deze week niet verder kon en ik dus (hoe vervelend) eindelijk eens flink wat tijd in Schellenbach kan steken. Ik wil binnen 14 dagen kunnen rijden weer omdat er nog veel meer werk aankomt. Het moet toch een keer ervan komen.

Maar om de daad bij het woord te stoppen: De rechter wisselstraat is geheel ingeregeld en de linker wisselstraat is bijna geheel gereed.

Afbeelding

Vanavond heb ik de scissor en omliggende wisselspolarisaties aangesloten. Nu rest me enkel nog 11 wissels polariseren en dan kan ook deze wisselstraat ingeregeld worden!!

Afbeelding

Even een kleine balans van deze laag:

4x OC32
16x HPP4 relaisprint (64 relais totaal)

Daarvan zijn er:
16 om de wisselstraten van de juiste blokspanning te voorzien
8 om de opstelsporen te schakelen over 2 blokuitgangen
40 wisselpolarisaties
40 servo's

Lekkol!!!!

Als dit klaar is en ingeregeld ga ik de draden onder de baan fatsoeneren en de 11 blokken uitbedraden en aansluiten. Dan kunnen ook die ingemeten worden in iTrain.
Als laatste de verlichting aanbrengen onder het SS en de hele boel opruimen en schoonmaken!

O ja, voor ik het vergeet, ik heb de overgangen naar de helix natuurlijk doorgeslepen en deze moeten ook weer elektrisch verbonden worden. Dat heb ik gedaan met een Sub-D combinatie.

Afbeelding

Of ik er morgen nog aan toe kom betwijfel ik, zaterdag is weer Houten en ik ga mijn stand uitbreiden met een halve tafel. Moet dus de boel weer klaarzetten :)

Groetjes Martin

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Mooi weer maat. kijk er naar uit als er wat rijdt op dat pruts baantje ;) ;) ;)

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Lucky Luke

Bericht door Lucky Luke »

Hallo Martin,

blijft leuk om te volgen, indrukwekkend geheel. Hoe ga je om met de documentatie van het geheel, alles keurig op papier of alles in het hoofd?

Groet en succes,
Luc

Met vriendelijke groet,
Luc

Goede ideeën ontstaan door creatief denken!

https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi

Ik documenteert niks. Documentatie kan je kwijtraken of een fout erin zetten.

Ik geloof in "meten is weten". Samen met een consequente kleurcodering kan dat gegarandeert niet fout gaan. Met je multimeter weet je 100% zeker welk draadje waarbij hoort. Daarnaast kan je de adressering altijd terughalen in iTrain.

Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik eraan gewend ben door mijn werk. Maar als je de logica begrijpt dat een draadje maar op 1 punt kan eindigen en niet dikker wordt of van kleur verandert kom je er met de multimeter altijd wel uit.

Groetjes

Kraantje

Bericht door Kraantje »

En luisteren naar het piepertje in de multimeter is af en toe ook wel handig. :D

Gr. Rob

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Kijk dit zijn de aansluitingen ;)

Ziet er gelikt uit, ach ja, je bent er niet de enigste die het zonder documentatie volgt, elke draadje heeft immers een start en een eind :lol:
Volgens zit de logica in onze elektra 8-) 1 draad start naar finish en een andere draad van finish naar start (ps je kan wel eens een kruispunt hebben) :lol:
Maar multimetertje heb ik tot nu toe niet nodig gehad en het rijdt :lol: , maar ben er wel zuinig op het metertje. ;)

Met vriendelijke groet,
Mark

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

BenQ

Bericht door BenQ »

Martin,
Heb je nog nooit gehad dat een geel draadje zwart werd ? Een zg Vitesse-draad. :lol: :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ahhh, de hotwire :lol: ja die ken ik :)

Maar het is weer zover, we hebben weer een update. Na een goede beurs in Houten las ik een week Schellenbach in zodat de baan weer rijdbaar gaat zijn voor een aantal belangrijke workshops in April.

Gisteren avond heb ik de laatste puntstuk polarisaties aangebracht en de blokken aangesloten op de laatste TM-H. Tevens heb ik de werkverlichting aangebracht. Ik heb hiervoor LED plakstrips op rol gebruikt die ik via Wish in China heb besteld. Ik heb gebruik gemaakt van Koud-Wit. Deze Ledstrips met PLCC led's geeft een beste bak licht!!!

Vandaag maar even de kolere bende opgeruimd en bewoonbaar gemaakt. na al dat draad trekken en solderen was het een waar slagveld geworden. Maar het resultaat mag er wezen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De komende dagen staan er nog drie items op het programma voordat we kunnen gaan rijden:

1) Rechter wisselstraat inregelen
2) Blokken invoeren in iTrain
3) De hele zooi poetsen

Dan kunnen we eindelijk weer gaan rijden, hoe gaaf zou dat zijn :)

Donderdag krijg ik een kleine cursus Linux voor dombo's en hopelijk krijgen we de verbidning werkend tussen de Raspberry pi 3 en de RM-U van Dinamo. Dan gaan we ondertussen eens beginnen aan een meubel die huisvesting moet gaan bieden aan:

- Beeldscherm
- Raspberry pi 3
- 2x RM-U
- een handvol drukknoppen om handmatig de baan de starten en te stoppen

Wordt dus uiteraard weer vervolgt!!!!

groetjes

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Maar wat zie ik...metalen servo houders :D

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

BenQ

Bericht door BenQ »

En mdf-servohouders.
De metalen had hij nog op voorraad. :o
En die doen het prima net als de mdf versie, hoeven alleen maar een servo in bedwang te houden. :roll:

Met vriendelijke groet,
Ben

BenQ

Bericht door BenQ »

En mdf-servohouders.
De metalen had hij nog op voorraad. :o
En die doen het prima net als de mdf versie, hoeven alleen maar een servo in bedwang te houden. :roll:

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Het worden er wel steeds minder die metalen. Ze zijn zo dun dat ze snel verbuigen. En dan past de aandrijving niet lekker meer. :?

Maar inderdaad had een voorraad die ik eerst heb opgemaakt.

Groetjes

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

:o :o top zo met die 2e laag.

kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot er wat gaat rijden. capaciteit zat om te parkeren , grote ham vraag is hoeveel treinen krijg je tegelijk aan de gang ? want dat heb ik bij mij al gezien dat ondanks diverse in / uitgangen de helixen een soort van optocht worden.

kijk naar een filmpje uit :)

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Klopt die metalen dingen zijn niet er stabiel, heb ik ook last van die van MDF zijn klasse :!: :!: :!:

Zit ook te wachten op de eerste film van al dat geweld daar beneden :mrgreen:

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Gaat zeker goedkomen mannen. Hoop een dezer dagen een mooi filmpje te kunnen maken van de hele bende.

M: denken dat je wel gelijk hebt hoor. Gelukkig kan ik de intensiteit instellen van de dienstregeling. Maar geheel vlekkeloos gaat het pas rijden als het Schaduwgedeeltje geheel klaar is en de treinen weg kunnen naar de scenery.

Groetjes

BenQ

Bericht door BenQ »

Maurits71 schreef:grote ham vraag is hoeveel treinen krijg je tegelijk aan de gang ? want dat heb ik bij mij al gezien dat ondanks diverse in / uitgangen de helixen een soort van optocht worden.
Dat zie ik bij mij ook, de Helix is 2 blokken in 4 windingen, wil er 3 of 4 van maken. Dan start de volgende trein in het schaduwstation sneller op.

Met vriendelijke groet,
Ben

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ja, maar in zekere zin is het grote bedrijf ook een soort optocht. Het grappige is, Mau, dat je dat straks eigenlijk allemaal niet meer ziet. De boel gaat toch min of meer 'dicht' en dan zie je enkel nog wat uit de tunnel komt, right? Ik kan er niet mee zitten dat ik feitelijk een ovaal heb aangelegd in de hondenbotvorm en alles met een paar inhaalspoortjes verder achter elkaar aan rijdt.

Domb,

Man man, wat een strak werk. Jij en Maurits zijn wel een beetje de grote bouwers hier op het forum. Ik hoop voor beiden van jullie dat het ook allemaal af geraakt. Tot die tijd is het wel een spectaculair gezicht. Hoeveel stroom trekt die baan wel niet? Ik wil volgende keer gewoon wel een beetje gedimd licht als ik weer spare-ribs ga zitten vreten daar bij jullie in Harderwijk! :twisted: :twisted:

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Op zich valt het wel mee met het verbruik hoor Jeroen. Alles bij elkaar zal ik vermoedelijk een 200-300 watt verbruiken. Zet je dat om naar 230V dan is dat net een tiende van de gemiddelde waterkoker. :lol:

Maar we zijn deze week lekker druk geweest. Als eerste heb ik een goede oplossing gevonden voor het scherm. Ik zat lang te tubben om een meubel te maken waar het scherm in ligt enzo zodat deze niet boven de scenery uit zou steken. Maar opeens zag ik grootmoeders tafeltje staan

Afbeelding

Ideaal, lekker laag en opbergruimte :) Klein spoortje erop voor het programmeren en de toetsenbord en muis. Klaar is klara :lol:

Het volgende issue was de inrichting van de centrale paneel. Ik kan af met 1 Dinamo RM-U centrale en 1 Sprog voor het programmeren. Maar natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als ik enorm zou overdrijven dus heb ik onder het mom "ik moet wat te testen hebben voor iTrain" wat meer uit de kast gehaald:

Afbeelding

U ziet hier in de linker bovenhoek:
2x Dinamo RM-U controller. De ene is voor het schaduwdeel en de tweede voor de scenery deel. Waarom? Omdat schijnbaar iTrain als enigste het voor elkaar heeft dat er van de ene Dinamo centrale naar de andere gereden kan worden. DAT MOET IK TESTEN!!! beetje Béta testers trekje zeg maar soort van autisme maar dan anders, wel heel apart.

Rechts daarvan ziet u een OC32/DS32 combinatie. Die gebruik ik voor het bedienpaneel, werkverlichting en dag- nachtsimulatie in de frieslijst.

Onder de OC32 ziet u een Sprog 3 en de Sprog nano. De Sprog 3 is om te kunnen programmeren in iTrain 4.0 en DecoderPro. Aangezien Dinamo dat nog niet kan. De Nano is lichtelijk overbodig maar omdat ik deze verkoop alszijnde DCC oplossing wil ik dit wel testen. Dit kleine stickje genereert een DCC signaal waardoor je ook als je geen DCC centrale gebruikt wel DCC decoders aan kan sturen via iTrain. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld een DCC decoder over hebt, of net een 4-tal servo's te veel voor een OC32..... Just in case

Dan heb ik natuurlijk nog de Raspberry pi 3, die ligt op het plankje vooraan. We hebben hem al wel draaiend maar er is nog een issue met de FTDI drivers icm java waardoor de interfaces niet online komen. Dit wordt opgelost maar het ziet er naar uit dat de pi de layout aan kan :)

En dan de boel vullen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen had ik nog 1 item op de verlanglijst: Een bedienpaneel!!

Doordat het mogelijk is om in iTrain terugmelders bepaalde commando's te laten activeren zoals start, stop, pauze, verder, beeindig en STOP/GO wil ik dit als knop op een paneel hebben. Ik vind het stront vervelend telkens de muis cursor te zoeken. Voor ik die heb is het vaak te laat.

Afbeelding

Afbeelding

Dankzij de OC32 firmware 3.0 kan je van elk van de 32 uitgangen ook een ingang maken. Door de uitgang dmv een schakelaar naar de GND te schakelen creeër je een feedback (terugmelder) die dat meld in iTrain. Maar in de doftware kan je aan de melding ook een gevolg geven zoals het schakelen van bepaalde acties.

Hier zie je de grote rode knop (uitnodigend) als noodstop en daarnaast drukknoppen in de kleuren van de knoppen in iTrain. De tuimelschakelaars eronder zijn voor de d8 simulatie en werkverlichting. De zwarte drukkers zijn reserve.

Genoeg over de techniek 8-)
Want dan natuurlijk als grande klap op de vuurpeil een oscar winnend filmpje op veler verzoek van Schellenbach:
https://youtu.be/QgOsx3o2egg

Het is gefilmd met de telefoon, maar heb getracht er het beste van te maken :mrgreen:

De komende weken ga ik verder testen en al snel starten met het volgende deel, het bovenste schaduwstation en de helixen.

Groetjes!!!

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er mooi uit maatje!
Waar heb je die schakelaars vandaan? TU of Conrad? Indien de laatste, heb je ook bestelnummers? Misschien 'jat' ik je idee wel! :D

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Die komen uit China. Ik heb ze besteld via de app Geek van Wish

Groetjes

P.s.: Maurits bracht me op een goed idee dus hierbij ook van Schellenbach een filmpje vanuit machinisten view: https://youtu.be/UP6XvKjmFJ8
Kwaliteit is niet al te best en het licht kan beter maar toch is het best indrukwekkend gezicht vanaf zo laag zeg pffff.

Plaats reactie