Baanspanning gemeten bij Multimaus ivm DH 05 decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eiffelman

Baanspanning gemeten bij Multimaus ivm DH 05 decoder

Bericht door Eiffelman »

Hallo

Ik zou graag eens een keer een DH 05 decoder inbouwen in een FLEISCHMANN lok. Nu lees ik dat deze decoder maximaal een baanspanning van 18 Volt verdragen kan.
Ik gebruik een Multimaus voor mijn testbaan en koploper voor geautomatiseerd bedrijf.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van Multimaus en deze decoder? Kan ik hem inzetten zonder dat ie defekt raakt?

Groeten

Frank

BenQ

Re: Baanspanning gemeten bij Multimaus ivm DH 05 decoder

Bericht door BenQ »

Frank,
De voedingsspanning bij N-spoor ligt onder de 16 Volt, dus geen problemen bij decoders.
Alleen de normale problemen die iedereen wel eens heeft, bv DOA en andere problemen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

robert

Bericht door robert »

hoi,

Hier ook een discussie. Max 18 volt als piekspanning? Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk dat het aan de krappe kant is.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=6495.0

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Er is bij onze oosterburen hierover ook al veel geschreven, wat resulteert in veel meningen en even zovele discussies.

Vorig jaar heb ikzelf een Tran decoder zien sneuvelen in combinatie met een Multimaus. Of de baanspanning daarvoor verantwoordelijk was, weet ik niet maar ik vermoed het wel. Wellicht dat een incidentele piekspanning uiteindelijk de decoder definitief heeft uitgeschakeld.

Later heb ik een paar zware BY299 diodes antiparallel geschakeld en deze in de aansluitdraden naar de baan verwerkt. Door de spanningsval over de diodes is de spanning daardoor met een paar volt verlaagd. Daarna nooit meer last gehad met een Tran of een DH05.

Het is geen exacte wetenschap met een sluitend bewijs, maar voor mij is het een kwestie van "better safe than sorry"

Op 1zu160.net onder 'Digital' vind je een schema van deze simpele oplossing.
http://www.1zu160.net/digital/tipps-tri ... _Reduktion

Groeten,
Pieter

talent

Bericht door talent »

BenQ schreef:Frank,
De voedingsspanning bij N-spoor ligt onder de 16 Volt, ...
De voedingsspanning zou bij N-spoor inderdaad onder de 16 V moeten liggen, maar dat betekent niet dat dit ook altijd zo is. Een Multimaus en Mobile Station zijn berucht om de hoge railspanning en ook veel boosters geven een (veel) hogere spanning.

Maar meten is weten: even met een gelijkrichter ertussen een multimeter aansluiten (op de stand voor gelijkspanning) en je weet wat er op de rails staat.

Groeten, Marcel

shoven

Bericht door shoven »

Hier op de baan is het 18 a 19 volt, met de Multimaus en een diodeschakeling.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie