Dank heren, ik ga lekker door met mijn frutsels
Er worden mooie dingen gemaakt door meerdere leden hier op het forum, echt leuk hoe we elkaar hiermee kunnen helpen iets realistisch / unieks te kunnen neerzetten binnen onze schaal
Moet nog even wachten op het vrijkomen van een nieuw 3D print adres waar ik mijn #d materiaal vandaan wil halen
Die is even bezig met een grote klus, waardoor ik in de wachtrij moet...
Beetje een dubbel post..., excuus hiervoor
Goed nieuws, vandaag online te vinden bij
Markenburg.nl
Het eerste deel is uitgebracht in samenwerking
De rest gaat ook snel volgen met samenwerking van bekende leveranciers zodat alles voor iedereen snel en betaalbaar beschikbaar is
Eurobalise bakens - 100 stuks
Art. nr. 01RHS04
Achtergrondinformatie:
Eurobalises zijn bakens voor het treinverkeer. Balise is het franse woord voor baken. Men houdt het franse woord aan om dit type bakens makkelijker te kunnen onderscheiden van andere bakens die men in de spoorwegwereld tegenkomt. Deze balises bevinden zich altijd in het midden tussen de twee railstaven, doorgaans gemonteerd op het hart van een biels.
Bouwkundige details:
De eurobalises worden bij diverse spoorwegbeveiligingssystemen ingezet. Eén van die beveiligingssystemen is het ETCS (European Train Control System) Hoewel er diverse manieren zijn waarop deze balises worden ingezet, noemen we er twee als voorbeeld.
1) de balise geeft een standaard bericht door aan de machinist bij het overrijden van de balise. Bijvoorbeeld een kilometerstand vergelijkbaar met de hectometerpaaltjes langs de snelweg.
2) De balise geeft actuele informatie door aan de machinist over seinstanden en andere veranderlijke zaken.
De afstanden tussen de balies onderling kan variëren van slechts enkele meters tot vele honderden, afhankelijk van waar men de machinist van “verkeers-” informatie wenst te voorzien.
ATB-VV bakens - 100 stuks
Art. nr. 01RHS05
Achtergrondinformatie:
ATB vv staat voor Automatische Trein Beïnvloeding verbeterde versie. Dit systeem wordt sinds 2008 ingezet als aanvulling op het reeds bestaande ATB systeem. De bakens bevinden zich altijd rechts van de rechter railstaaf, met de lange kant parallel aan, en bijna strak tegen, de railstaaf. Door deze a-symmetrische positionering wordt het systeem ook richtingsafhankelijk. Ze worden doorgaans op één biels gemonteerd. Een groot voordeel van dit systeem is dat het bij snelheden onder de 40km/h nog steeds functioneert. Dat deed het oorspronkelijke ATB systeem niet.
Bouwkundige details:
ATB vv bakens liggen op vaste afstanden voor een (licht)sein dat een stop teken kan afgeven. De vaste afstanden zijn 120, 30 en 3 meter voor het bewuste sein. Deze bakens komen dus niet voor in combinatie met voorseinen. Als een trein te snel op een stopteken tonend sein komt afrijden grijpt het ATB vv systeem in door de trein met de maximale remkracht tot stilstand te brengen. Als de trein helemaal stil staat kan de machinist de zaak ontgrendelen en weer verder rijden.
Ik hoop dat wij jullie hiermee een plezier kunnen doen
Mvg,
Ad