aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Ik heb een situatie waarbij ik 2 schaduwstations heb die beide op een aparte MM draaien.
De bovenbaan zal ik ook in verdelen op beide MM (uiteraard gescheiden)
Voor beide schaduwstations heb ik een dubbelsporige spiraal.
De wissel in de bijlage heb ik 2 keer en gebruik ik aan het begin en aan het eind van het station.
Als ik ga kijken wat de bezetmelding gaat doen als ik de wisselstraat in rijd dan is het van onder naar boven +/- en dan -/+
De wissels wil ik zowel als kruising en als rechtdoor gaand gebruiken.
Nu word alles gepolariseerd maar ik vraag me eigen af dit voldoende is.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
MVG
De bovenbaan zal ik ook in verdelen op beide MM (uiteraard gescheiden)
Voor beide schaduwstations heb ik een dubbelsporige spiraal.
De wissel in de bijlage heb ik 2 keer en gebruik ik aan het begin en aan het eind van het station.
Als ik ga kijken wat de bezetmelding gaat doen als ik de wisselstraat in rijd dan is het van onder naar boven +/- en dan -/+
De wissels wil ik zowel als kruising en als rechtdoor gaand gebruiken.
Nu word alles gepolariseerd maar ik vraag me eigen af dit voldoende is.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
MVG
- Bijlagen
-
- pep-sle0383f.jpg (17.33 KiB) 5836 keer bekeken
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Niet echt.DRV schreef: Als ik ga kijken wat de bezetmelding gaat doen als ik de wisselstraat in rijd dan is het van onder naar boven +/- en dan -/+
De wissels wil ik zowel als kruising en als rechtdoor gaand gebruiken.
Nu word alles gepolariseerd maar ik vraag me eigen af dit voldoende is.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
MVG
Wat wil je nu precies weten? Hoe je dit ding moet aansluiten?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Steven,
Als ik vanuit het station mijn schaduwstation in rij dan ga ik naar beneden met +/-, als ik weer boven kom dan is het -/+.
Zover ik het begrijp zal het bij rechtdoor gaan er geen probleem zijn maar als ik kruis naar de andere baan veranderd het geheel. Mijn vraag is of polariseren dan genoeg is om geen kortsluiting te krijgen.
Een gewone wissel snap ik wel maar deze is ietwat anders dus ik wil graag weten of ik hem goed begrijp.
Ik wil binnenkort mijn bovenbouw gaan opbouwen maar het zou zonde zijn als ik daarin dingen oer het hoofd zie.
MVG
Als ik vanuit het station mijn schaduwstation in rij dan ga ik naar beneden met +/-, als ik weer boven kom dan is het -/+.
Zover ik het begrijp zal het bij rechtdoor gaan er geen probleem zijn maar als ik kruis naar de andere baan veranderd het geheel. Mijn vraag is of polariseren dan genoeg is om geen kortsluiting te krijgen.
Een gewone wissel snap ik wel maar deze is ietwat anders dus ik wil graag weten of ik hem goed begrijp.
Ik wil binnenkort mijn bovenbouw gaan opbouwen maar het zou zonde zijn als ik daarin dingen oer het hoofd zie.
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Dennis, volgens mij maak je een denk fout. alsje 2 lussen maakt dan heb je gelijk echter dat is simpel op te lossen met een keerlus module.
als je een hondebot achtig ding maak dan is de truuk om alle sporen gelijk te polariseren en zou dus plus/ min altijd gelijk moeten zijn. echter in alle eerlijkheid, ik snap geen fluit van je verhaal een tekening zou al uitkomst bieden.
als je een hondebot achtig ding maak dan is de truuk om alle sporen gelijk te polariseren en zou dus plus/ min altijd gelijk moeten zijn. echter in alle eerlijkheid, ik snap geen fluit van je verhaal een tekening zou al uitkomst bieden.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
onderstaand maakt hopelijk meer duidelijk.
Zo rij ik mijn station in en uit, aan de ander kant heb ik een soortgelijk iets alleen dan vanuit mijn ander schaduwstation.
MVG
Zo rij ik mijn station in en uit, aan de ander kant heb ik een soortgelijk iets alleen dan vanuit mijn ander schaduwstation.
MVG
- Bijlagen
-
- 1.jpg (39.78 KiB) 5805 keer bekeken
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Een baanplan zou handig zijn.
Vermoedelijk heb je idd een hondenbotconstructie en een keerlus, maar dat is pas definitief te zeggen met een baanplan.
Vermoedelijk heb je idd een hondenbotconstructie en een keerlus, maar dat is pas definitief te zeggen met een baanplan.
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
echt duidelijk is je baan plan niet, echter je hebt in ieder geval al 2 duidelijke keerlussen, beide binnen banen van beide helixen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Inderdaad polarisering is verkeerd, beide parallele sporen hetzelfde polariseren en keerlus aan beide schaduwstations...
Spoorwisselen zoveel je wil...
Spoorwisselen zoveel je wil...
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Bedankt voor de antwoorden, ik werd me pas bewust hiervan toen ik alles ging volgen en ik ineens een kruising moest nemen.
Ik vermoed dat ik 2 keerlussen bij Wim Ros zal bestellen binnenkort.
Eerst weer even uitvinden hoe deze ook alweer worden aangesloten.
Als iemand een handig schema of plaatje heeft dan zou dat helpen.
MVG
Ik vermoed dat ik 2 keerlussen bij Wim Ros zal bestellen binnenkort.
Eerst weer even uitvinden hoe deze ook alweer worden aangesloten.
Als iemand een handig schema of plaatje heeft dan zou dat helpen.
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
ik zou zeggen, kijk even op de rosoft site
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
ik denk dat ik al uit ben inderdaad.
Aangezien ik met 2 bezetmeldpunten werk heb ik A/B en D/E nodig.
Volgens mij kan ik deze het beste in mijn laatste blok in mijn spiraal maken, zowel links als rechts.
Zover ik het dan begrijp heb ik geen extra bezetmeldpunten nodig.
Begrijpt deze leek het goed zo ?
MVG
Aangezien ik met 2 bezetmeldpunten werk heb ik A/B en D/E nodig.
Volgens mij kan ik deze het beste in mijn laatste blok in mijn spiraal maken, zowel links als rechts.
Zover ik het dan begrijp heb ik geen extra bezetmeldpunten nodig.
Begrijpt deze leek het goed zo ?
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
Nee dat begrijp je niet goed . Je moet alle secties aansluiten (A t/m E, dus ook C!)
Als je maar 2 bezetmelders gaat gebruiken dan sluit je gewoon alleen die 2 bezetmelduitgangen aan op je bezetmelder.
Als je maar 2 bezetmelders gaat gebruiken dan sluit je gewoon alleen die 2 bezetmelduitgangen aan op je bezetmelder.
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
top dank je wel, dat moet gaan lukken.
MVG
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
DRV,
Dat heb je goed begrepen, alleen AB en DE gebruik je als melders via een normale terug/bezetmelder die je dan vanaf de xTreme keerlus met SDa en SDe aansluit daarop.
SDc hoef je niet te gebruiken en kan je dus loslaten van de terug/bezetmelder.
Sectie C zit natuurlijk wel gewoon aangesloten in het gebied van de xTreme keerlus.
Groetjes.
PS.: de aansluitingen van het kruiswissel is niet +/- bovenzijde en -/+ onderzijde, maar beide +/-, +/- Als je dat zo aansluit kun je het kruiswissel zonder kortsluiting berijden, en dus zonder sluiting of schakelingen oversteken. Niet in rijrichtingen denken.
Dat heb je goed begrepen, alleen AB en DE gebruik je als melders via een normale terug/bezetmelder die je dan vanaf de xTreme keerlus met SDa en SDe aansluit daarop.
SDc hoef je niet te gebruiken en kan je dus loslaten van de terug/bezetmelder.
Sectie C zit natuurlijk wel gewoon aangesloten in het gebied van de xTreme keerlus.
Groetjes.
PS.: de aansluitingen van het kruiswissel is niet +/- bovenzijde en -/+ onderzijde, maar beide +/-, +/- Als je dat zo aansluit kun je het kruiswissel zonder kortsluiting berijden, en dus zonder sluiting of schakelingen oversteken. Niet in rijrichtingen denken.
Re: aansluiten bedrading voor wisselende rijrichting
dank je wel wim.
MVG
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis