Polarisatie Kato lange wissels, 20-202 20-203

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Polarisatie Kato lange wissels, 20-202 20-203

Bericht door Marcvane86 »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb pas een kavel kato rails gekocht met daarin een 5 tal wissels 20-202, 20-203 links/rechts lang model.
Hun kortere broertje kan ingesteld worden met schroefjes voor dcc gebruiksvriendelijkheid mbt polariseren van het hartstuk.
Deze lange heeft die mogelijkheid niet, ik heb al uren zitten zoeken op internet en heb wel wat informatie gevonden over hoe mijn wissels toch goed bruikbaar worden in mijn dcc baan die volgendjaar ontwikkeld gaat worden.

De wissel zorgt in originelestaat voor het onderbreken van de stroom in het afbuigendespoor bij de stand rechtdoor. Bij stand afbuigend wordt het rechtdoor spoor stroomloos.
Nu hebben de wissels een geleidendhartstuk wat ik graag zou willen blijven gebruiken ivm korte locs etc.

Kan iemand mij vertellen hoe dit type wissel in een baan te leggen om geen kortsluiting te kunnen krijgen.

Ik heb onderstaande info gevonden maar vraag me af of er niet nog een andere oplossing is dan de stroom verbreken voor hele hartstuk aangezien ik dat eigenlijk wil gebruiken.

Afbeelding

Hoop dat iemand uitleg kan geven aan een startende digitale rijder die nu werkt met fleischmann piccolo geisoleerde plastic hartstukken op de testbaan dus dit probleem nog niet ondervindt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Polarisatie Kato lange wissels, 20-202 20-203

Bericht door Marcvane86 »

Net met de multimeter nog even aan de research gegaan.
Na het meten ben ik er achter gekomen dat het aansluiten van het wissel eigenlijk helemaal geen problemen met zich mee brengt.
Er moet alleen niet een wissel worden open gereden, dan ontstaat wel kortsluiting zoals ik hier onder heb aangegeven.

Afbeelding

Aangezien ik mijn baan via koploper ga aansturen zal het open rijden van een wissel niet gaan voorkomen meen ik.
Koploper schakelt volgens mijn beperkte kennis standaard een wissel om voor de te berijden route.

Ik voorzie dus eigenlijk geen problemen meer.

Mocht iemand met wat meer kennis deze gedachten gang kunnen bevestigen dan graag.(voordat ik straks begin met een gedoemde layout)


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie