programmeren Digikeijs DR 4018 met Multi Mous PRo (opgelost)
-
Onderwerp starter - Berichten: 753
programmeren Digikeijs DR 4018 met Multi Mous PRo (opgelost)
Hoi allemaal,
Dacht dat het allemaal zo duidelijk, zo simpel en dat ik dat best wel zelf kon, het programmeren van de Digikeijs wisseldecoder voor mijn schaduwstationnetje....
Oops, nee, dus. Ben al 2 avonden in de weer een wisseladres er in te krijgen en ben er van overtuigd dat ikzelf iets over het hoofd zie of fout doe, maar wat?
De Digikeijs aangesloten op de rails (zowel power als signal), maar dan: moet ik nu de MM in POM-modus zetten? En daar is het eerste struikelblok al, is mij volkomen onduidelijk, de gebruiksaanwijzing van Roco vind ik eerlijk gezegd ook niet echt helder hier in.
Dus....heb een eerste wissel adres aangemaakt in de MM (40) daarna knopje indrukken wisseldecoder, rode led gaat branden, zet wissel zgn. om, ledje blijft gewoon branden, gebeurd niets.
Kan en wil iemand deze eenzame drenkeling weer op de kant helpen, of mooier weer op het goede spoor brengen?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties,
Groet,
Hans.
Dacht dat het allemaal zo duidelijk, zo simpel en dat ik dat best wel zelf kon, het programmeren van de Digikeijs wisseldecoder voor mijn schaduwstationnetje....
Oops, nee, dus. Ben al 2 avonden in de weer een wisseladres er in te krijgen en ben er van overtuigd dat ikzelf iets over het hoofd zie of fout doe, maar wat?
De Digikeijs aangesloten op de rails (zowel power als signal), maar dan: moet ik nu de MM in POM-modus zetten? En daar is het eerste struikelblok al, is mij volkomen onduidelijk, de gebruiksaanwijzing van Roco vind ik eerlijk gezegd ook niet echt helder hier in.
Dus....heb een eerste wissel adres aangemaakt in de MM (40) daarna knopje indrukken wisseldecoder, rode led gaat branden, zet wissel zgn. om, ledje blijft gewoon branden, gebeurd niets.
Kan en wil iemand deze eenzame drenkeling weer op de kant helpen, of mooier weer op het goede spoor brengen?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties,
Groet,
Hans.
Laatst gewijzigd door epocheales denken op 13 apr 2016 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: programmeren Digikeijs DR 4018 met Multi Mous PRo (Help!
Uit de handleiding:
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
oftewel: óf je hebt iets niet helemaal goed aangesloten
óf de 4018 is stuk.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld
oftewel: óf je hebt iets niet helemaal goed aangesloten
óf de 4018 is stuk.
Hans,
Je denkt te ingewikkeld, het is echt kinderlijk simpels (zoals alles als je het weet)
- Druk drukknop in op de 4018 (led gaat aan)
- Op je MM, ga naar het EERSTE wisselnummer (of wat je er ook aan hangt) in, en druk op ok (doe dit alsof je daadwerkelijk een wissel gaat stellen met je MM, niets menu's e.d.)
- haal nu de wissel over op je MM
- KLAAR (led op je 4018 gaat uit)
Op je 4018 zijn nu oplopend 8 nummers geprogrammeerd, er van uitgaande dat je 4018 in default modus staat
Mvg,
Ad
Je denkt te ingewikkeld, het is echt kinderlijk simpels (zoals alles als je het weet)
- Druk drukknop in op de 4018 (led gaat aan)
- Op je MM, ga naar het EERSTE wisselnummer (of wat je er ook aan hangt) in, en druk op ok (doe dit alsof je daadwerkelijk een wissel gaat stellen met je MM, niets menu's e.d.)
- haal nu de wissel over op je MM
- KLAAR (led op je 4018 gaat uit)
Op je 4018 zijn nu oplopend 8 nummers geprogrammeerd, er van uitgaande dat je 4018 in default modus staat
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Ja, en het is ook echt heel eenvoudig.
POM mode of CV mode helemaal niet nodig.
Simpelweg knopje drukken en met de Multi-Maus het wissel omzetten waarmee de module moet beginnen, dus waar OUT1 op reageert.
En dat is meestal een oneven getal.
1..8
9..16
17..24
25..32 enz.
Zo werken de meeste van dit soort decoders, zo ook deze.
Groetjes
POM mode of CV mode helemaal niet nodig.
Simpelweg knopje drukken en met de Multi-Maus het wissel omzetten waarmee de module moet beginnen, dus waar OUT1 op reageert.
En dat is meestal een oneven getal.
1..8
9..16
17..24
25..32 enz.
Zo werken de meeste van dit soort decoders, zo ook deze.
Groetjes
Ja Ad en Wim, jullie hebben beiden gelijk. Maar hij geeft in zijn laatste alinea aan dat hij het netjes doet zoals moet (wissel 40 omzetten) en dat dan het ledje niet uitgaat. Maar misschien zouden foto's makkelijker zijn om te beoordelen.
-
Goedenavond Ad, Wim en Detlev,
Hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties. Detlev sprak als laatste over foto's, dan laat ik mij niet kennen en ben aan de slag gegaan met mijn tablet:
Dit is de tijdelijke proefopstelling om e.e.a. uit te testen:
Daarna druk ik op het knopje van de decoder, de rode led gaat aan:
Dan het wisseladres als 1e wissel die aangesloten is op out 1 en druk op de MM "ok" toets:
Daarna bedien ik de wissel met de pijltoets rechts:
En daarna links:
Jullie zien er gebeurd niets, de led blijft lekker rood branden, gaat niet uit....
Nou, wie het weet mag het zeggen, ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van....
Als iemand nog goede informatie of tips heeft, heel erg graag!
Alvast bedankt,
Groet,
Hans
Hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties. Detlev sprak als laatste over foto's, dan laat ik mij niet kennen en ben aan de slag gegaan met mijn tablet:
Dit is de tijdelijke proefopstelling om e.e.a. uit te testen:
Daarna druk ik op het knopje van de decoder, de rode led gaat aan:
Dan het wisseladres als 1e wissel die aangesloten is op out 1 en druk op de MM "ok" toets:
Daarna bedien ik de wissel met de pijltoets rechts:
En daarna links:
Jullie zien er gebeurd niets, de led blijft lekker rood branden, gaat niet uit....
Nou, wie het weet mag het zeggen, ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van....
Als iemand nog goede informatie of tips heeft, heel erg graag!
Alvast bedankt,
Groet,
Hans
Uhm, ik weet het niet zeker, maar draai de aansluiting van de SIGNAL eens om? Of staat daar een specifiek 0/fase tekentje bij? Want volgens mij zijn ze nu omgedraaid t.o.v. de power aansluiting en of dat zomaar kan... Het zou niks uit moeten maken maar je weet maar nooit. Misschien dat Willempie hier iets meer over kan zeggen?
Klopt het dat POWER op het DCC-signaal is aangesloten?
Wat gebeurt er als je dat apart voedt vanaf een trafo?
Wat gebeurt er als je dat apart voedt vanaf een trafo?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Hoi Detlev, bedankt voor het meekijken en meedenken. Omdraaien is het proberen waard, maar ben bang dat dit niet tot resultaten gaat leiden... Heb al op verschillende forums gelezen dat dit niet uit moet maken, ook Digikeijs laat in hun gebruiksaanwijzing wat dat betreft ons in het ongewisse...
Steven, ook jij bedankt voor het meedenken, maar dat had ik al als eerste gedaan, de power aangesloten op een aparte Fleischmann 16V voeding, die vroeger geleverd werd bij het Twincenter.
Nog meer suggesties? Hoor het graag.
Bedankt alvast,
Groet,
Hans
Steven, ook jij bedankt voor het meedenken, maar dat had ik al als eerste gedaan, de power aangesloten op een aparte Fleischmann 16V voeding, die vroeger geleverd werd bij het Twincenter.
Nog meer suggesties? Hoor het graag.
Bedankt alvast,
Groet,
Hans
Probeer dat omdraaien toch maar even uit Hoe vaak ik zelf al niet heb gehoord "dat mag niks uitmaken" en terwijl het tóch uitmaakte...
-
Dank je Detlev voor jouw antwoord, ga dit vanavond doen, houd je uiteraard op de hoogte.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
De foto's met daarop de aansluiting van de draden zeggen helemaal niets, er is niet te zien waar het vandaan komt.
Verder denk ik gewoon dat de DCC aansluiting niet juist is en dat het commando niet binnen komt.
En waarom gebruik je adres 40 als eerste adres? Waarom niet gewoon adres 33 of adres 49?
Groetjes
Verder denk ik gewoon dat de DCC aansluiting niet juist is en dat het commando niet binnen komt.
En waarom gebruik je adres 40 als eerste adres? Waarom niet gewoon adres 33 of adres 49?
Groetjes
-
Hoi Willempie,
Het enig wat je helaas niet kan zien zijn de bekende Fleischmann wissel aansluitdraden lichtbruin/zwart/donkerbruin die naar de eerste wissel gaan van mijn schaduwstation. Als je goed kijkt zie je boven in de 1e foto dat deze wissel aangesloten is op uitgang "out 1". Wat ik inderdaad ook denk dat er iets is met het DCC signaal, maar wat?
Adres 40 gebruik ik als eerste wisseladres voor de 1e wissel in mijn schaduwstation en nummer dan verder naar achteren toe. Andere adressen zijn al vergeven of wil ik vrijhouden voor mijn stationsemplacement en locdepot (Roco wisseldecoder die al aangesloten is met 8 adressen en werkt... ) Deze nummering ga ik dan ook aanpassen in mijn sporenplan in de software van Rocomotion.
Hoop dat ik duidelijk ben in mijn uitleg, bedankt trouwens nog.
Groet,
Hans.
Het enig wat je helaas niet kan zien zijn de bekende Fleischmann wissel aansluitdraden lichtbruin/zwart/donkerbruin die naar de eerste wissel gaan van mijn schaduwstation. Als je goed kijkt zie je boven in de 1e foto dat deze wissel aangesloten is op uitgang "out 1". Wat ik inderdaad ook denk dat er iets is met het DCC signaal, maar wat?
Adres 40 gebruik ik als eerste wisseladres voor de 1e wissel in mijn schaduwstation en nummer dan verder naar achteren toe. Andere adressen zijn al vergeven of wil ik vrijhouden voor mijn stationsemplacement en locdepot (Roco wisseldecoder die al aangesloten is met 8 adressen en werkt... ) Deze nummering ga ik dan ook aanpassen in mijn sporenplan in de software van Rocomotion.
Hoop dat ik duidelijk ben in mijn uitleg, bedankt trouwens nog.
Groet,
Hans.
Hans,
Ik denk dat Wim bedoeld dat niet te zien is hoe de aansluiting van de MM naar de baan loopt. De draadjes van de baan naar de 4018 zijn wel duidelijk. Als ik me goed herinner is er op de MM 1 aansluiting voor rijspanning en 1 voor boosters (alleen signaal, weinig vermogen). Wellicht dat hij dat bedoelt.
Detlev
Ik denk dat Wim bedoeld dat niet te zien is hoe de aansluiting van de MM naar de baan loopt. De draadjes van de baan naar de 4018 zijn wel duidelijk. Als ik me goed herinner is er op de MM 1 aansluiting voor rijspanning en 1 voor boosters (alleen signaal, weinig vermogen). Wellicht dat hij dat bedoelt.
Detlev
Hans,
Meten of er op de print connector voor Signaal dezelfde spanning staat als op de Power.
De decoder ontvangt het DCC signaal niet.
Draadjes omwissel van links naar recht kan een oplossing zijn.
Verder houd mijn ondersteuning hier op. werkt het niet contact opnemen met de leverancier/makers.
Groetjes
Meten of er op de print connector voor Signaal dezelfde spanning staat als op de Power.
De decoder ontvangt het DCC signaal niet.
Draadjes omwissel van links naar recht kan een oplossing zijn.
Verder houd mijn ondersteuning hier op. werkt het niet contact opnemen met de leverancier/makers.
Groetjes
Mag je beginnen met een willekeurig nummer of moet het de eerste zijn in volgorde vanaf nummer 1, dus 9, 17, 25, 33, 41, 49 enz.
Groet, Anne W
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
-
Goedemorgen mannen,
Is laat geworden, maar ik ben er uit !
Wat bleek nu, het was een defecte wisselspoel.... Was al een oudje, voortaan eerst maar uit testen, hebben te lang uit liggen rusten.
Nogmaals allemaal bedankt, nu kan ik eindelijk beginnen met mijn schaduw station digitaal aan te sluiten.
Groet,
Hans
Is laat geworden, maar ik ben er uit !
Wat bleek nu, het was een defecte wisselspoel.... Was al een oudje, voortaan eerst maar uit testen, hebben te lang uit liggen rusten.
Nogmaals allemaal bedankt, nu kan ik eindelijk beginnen met mijn schaduw station digitaal aan te sluiten.
Groet,
Hans
Re: programmeren Digikeijs DR 4018 met Multi Mous PRo (opgel
Hans,
Ik stel te betwijfelen dat dit wel de oorzaak en oplossing van je probleem is. Sterker nog ik weet dat zeker.
Op de DR4018 hoef je helemaal niets aan te sluiten voor wat betreft wissels oid om hem te kunnen programmeren op de eenvoudige manier, dus knopje drukken wisseladres sturen en klaar.
Groetjes
Ik stel te betwijfelen dat dit wel de oorzaak en oplossing van je probleem is. Sterker nog ik weet dat zeker.
Op de DR4018 hoef je helemaal niets aan te sluiten voor wat betreft wissels oid om hem te kunnen programmeren op de eenvoudige manier, dus knopje drukken wisseladres sturen en klaar.
Groetjes
-
Willempie,
Goede tip! Dat wist ik echt niet en ik denk wel meerdere op dit forum niet. Zo zie je dat je met elkaar tot mooie resultaten kunt komen.
Bedankt nog jouw commentaar.
Groet,
Hans
Goede tip! Dat wist ik echt niet en ik denk wel meerdere op dit forum niet. Zo zie je dat je met elkaar tot mooie resultaten kunt komen.
Bedankt nog jouw commentaar.
Groet,
Hans
Hans, maar wat was nu wel de oorzaak waarom het eerst niet gelukt is, en nu wel, want dat weten we dan nog steeds niet.
En het staat ook gewoon in de beschrijving op blz.5 (Snelle simpele start)
Daar staat nergens dat je op welke uitgang dan ook iets moet aansluiten.
Groetjes
En het staat ook gewoon in de beschrijving op blz.5 (Snelle simpele start)
Daar staat nergens dat je op welke uitgang dan ook iets moet aansluiten.
Groetjes
-
Willempie, omdat ik blijvend netjes stroom bleef krijgen op de decoder, ben ik mij op het DCC signaal gaan concentreren, dankzij jullie tips. Draadjes van "signal" omgedraaid. Niets. Voor alle zekerheid de aansluit draadjes voor DCC signaal opnieuw aan de rails gesoldeerd. Helaas. Pas toen ik; bizar als het lijkt, de vaste (slave) MultiMaus ging gebruiken (de grijze van Fleischmann) i.p.v. de (master) blauwe MultiMaus Pro, begon er zich wat te bewegen en het ledje begon aan/uit te gaan. Daarna kwam ik er achter dat de wisselspoel niet jofel was, vervangen door een goede, werken! Daarna een test gedaan met Rocomotion, zelfde resultaat, werken! Je kan rond 0.00 uur 's-nachts niet meer schreeuwen van geluk, dus heb mij maar ingehouden. Was misschien een samenloop van omstandigheden, belangrijkste is dat ik op het goede spoor gezet ben door jullie en alles werkt.
Top!
Groet,
Hans
Top!
Groet,
Hans