Dubbele kruising schakelen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
shoven

Dubbele kruising schakelen

Bericht door shoven »

In mijn (digitale, DCC) baan heb ik op meerder plaatsen een dubbele kruising, zie plaatje.

Afbeelding

Nu moet ik dit schakelen zodanig dat er geen kortsluiting komt (duh). Hoe doe ik dit slim? Ik heb even de rijmogelijkheden op een rijtje gezet en kom tot onderstaande.

Afbeelding

De situatie met wissel 1 afbuigend en wissel 2 rechtdoor komt niet voor vanwege het botsingsgevaar, dat laat ik door Koploper regelen. Bij de situatie met wissel 1 rechtdoor en wissel 2 afbuigend wordt de kruising niet gebruikt.
Voor puntstuk nummer 4 is het simpel: die kan 1 op 1 met puntstuk 1 worden verbonden. Voor puntstuk 3 is het lastiger. Die is altijd het 'omgekeerde' van puntstuk 4. Hoe doe ik dit handig? Is er een schakelingetje dat dit makkelijk regelt? (ik zou een Servoswitch zonder servo kunnen gebruiken, maar dat lijkt me een wat dure oplossing)
Zelf een printje bouwen is geen enkel probleem, het verzinnen wel...

Schema/tips/voorbeeld welkom!

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Michiel

Re: Dubbele kruising schakelen

Bericht door Michiel »

Ik zou een relais met een ompoolcontact mee laten schakelen met puntstuk 1 & 4, en het inverse potentiaal van de ompool contacten van het relais het puntstuk 3 laten polariseren. Één relais is voldoende.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Hiervoor kun je het kruis als wissel beschouwen en via een wisseldecoder met hetzelfde adres als één van de wissels een bistabiel relais laten schakelen.
Zie je mailbox

Groetjes

dentheo

Bericht door dentheo »

Het probleem dat ik zie, in kopoloper, is dat men een wissel in een wisselstraat moet definiëren die in de andere rijrichting ligt. Flankbeveiliging ?
Dan is parallel rijden toch onmogelijk terwijl de wisselstraat in de andere richting gebruikt wordt ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Theo, er is absoluut geen probleem je kunt zowel afbuigend als rechtdoor parallel aan elkaar rijden zelf in tegengestelde richtingen.

Groetjes

dentheo

Bericht door dentheo »

Dus Wim als ik een wissel in het andere spoor bij-reserveer, als flankbeveiliging, dan kan een tweede trein een wisselstraat reserveren los over de reeds gereserveerde wissel ? Ik meen dat mij dat een paar jaar geleden niet lukte. Terug proberen.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Theo, het kruis is toch onderdeel van een wisselstraat en is gelijk je flank beveiliging, volgens mij denk jij te moeilijk.

Groetjes

dentheo

Bericht door dentheo »

Ha, maar als flankbeveiliging wil ik beide wissels rechtdoor zetten als een trein op het rechterdubbelspoor rechtdoor wil. Een trein uit de andere richting kan dan NIET door omdat hij zijn wisselstraat niet meer kan reserveren.
Daarom kon ik die wissel niet gebruiken om de polariteit van het kruis te sturen.

Bij mij staat nu wissel 1 afgebogen terwijl wissel 2 rechtdoor staat er kan op beide sporen na elkaar een trein komen, zonder dat er ook maar iets schakelt. Terwijl de kruising wel omgeschakeld moet worden.
Mijn kruis is als wissel beschouwd dat zie ik op mijn baanontwerp, maar die schakelt voor krom versus rechtdoor en niet voor rechtdoor en rechtdoor.
Ik zou kunnen proberen er een kruising met twee motoren van te maken en van beide decoderuitgangen er slechts een halve te gebruiken ???

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Je denkt dus te moeilijk.
Het kruis heeft hetzelfde wisseladres als wissel A. In dit geheel zijn het dus maar 2 wissels en dus 2 wisseladressen.

Groetjes

dentheo

Bericht door dentheo »

Nee Willem dat werkt zo spijtig genoeg NIET.

Stel wissel A staat afbuigend kruis is aangepast.
Nu komt er op het naastliggende spoor een trein van beneden naar boven, over kruis en wissel B. In die wisselstraat zit geen wissel A
Die gaat Wissel A dus niet verstellen en ook niet het kruis....bingo valt op eerste puntstuk stil links en rechts rood...geen spanning.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Theo, helaas voor jouw maar zo werkt het wel. Verder ga ik hier mijn energie niet verder aan verspillen. Lees mijn bericht nog maar eens terug daarin staat de clue.

Groetjes
Bijlagen
dubbelkruis.zip
(2.03 KiB) 246 keer gedownload

dentheo

Bericht door dentheo »

Kan werken, want het schakelt en geeft flankbescherming ZONDER andere rijrichting te blokkeren.

Kruising opsplitsen in twee wissels en dan de DRIE wissels samen in één overloopwissel-combinatie...netjes :idea: :idea:

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Theo, volgens mij is de kruising onderdeel van de wisselstraat die je reserveert. Dus als wissel 1 afbuigend staat is de kruising gereserveerd en kan die niet worden gebruikt voor rechtdoor rijden via wissel 2, die moet nl. voor die rijweg de kruising ook reserveren. En dat gaat niet, want die is al door wissel 1 gereserveerd.
Als beide afbuigend staan is de kruising bezet door wissel 1, de rijweg over wissel 2 heeft het kruis niet nodig, geen probleem dus en bij beide rechtdoor claimt wissel 2 het kruis en wissel 1 heeft het niet nodig, ook geen probleem dus.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

dentheo

Bericht door dentheo »

shoven schreef:Theo, volgens mij is de kruising onderdeel van de wisselstraat die je reserveert. Dus als wissel 1 afbuigend staat is de kruising gereserveerd en kan die niet worden gebruikt voor rechtdoor rijden via wissel 2, die moet nl. voor die rijweg de kruising ook reserveren. .
Klopt, maar nadat de trein via 1 voorbij is was de kruising vrijgegeven.
De kruising werd wel gereserveerd maar NIET bediend, omdat koploper vindt dat ze toch al goed staat.
De crux zit in de splitsing van de kruising in twee wissels, dan gaat koploper die elke keer aansturen. Daar kun je dan een relais aanhangen dat de polarisatie aanpast.
In de tekening baanontwerp is dat niet direct "zichtbaar" door de vormgeving van wissels en kruisingen in koploper.

De definitie van drie wissels als overloop had ik nog nooit gezien, maar wel sterk, want dat laat toe dat er parallel bewegingen mogelijk zijn.

Ik denk dat ik nu mijn peco kruising kan gaan inbouwen.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

sorry gents. snap de discussie niet helemaal. op Highbury fields had ik 2 van deze situaties. Wim heeft voor mij een klein schakelingetje gemaakt om het kruis correct te polariseren welke mee schakelt met een van de des betreffende wissels.

In koploper even zo instellen dat de wissel straat niet geblokkeerd wordt voor tegemoed komend verkeer en het werkt als een zonnetje.

zie de foto, onderste ring 2 sporig, bovenste ring 4 sporig ( en daar gingen dus tegelijk 4 treinen doorheen. )

Afbeelding

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Dat heeft Wim nu ook voor mij gedaan, dus moet goed komen nu.
Gewoon een relais dat door een WDD-4 geschakeld wordt met wissel 1 mee.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:D heb ook zo'n situatie met polarisatie issue in de wisselstraat. Zoals Maurits het beschrijft dan heeft Wim een juiste oplossing, via een bistabiele relais.
Ik stuur aan met iTrain, en die stuurt de wisselstraat perfect aan. Goede beveiliging, nog geen aanrijdingen gehad, is toch daar een groot risico.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Mark,

Het maakt niet uit welk programma je gebruikt, de hardware moet goed zijn en op de juiste manier werken. :roll:

Groetjes

Plaats reactie