Duitse segmentenbaan
Re: Duitse segmentenbaan
Die wisselaandrijvingen zaten er zo onder en werkten nog ook.
Door veel andere bezigheden heb ik de afgelopen maand verder maar weinig kunnen doen. Hooguit in een gestolen uurtje wat aansluitingen aan segment B kunnen aanbrengen.
En na ....tig x kortsluiting en herstel van verkeerd aangelegde aansluitingen is segment B dan eindelijk klaar en het werkt ook nog. Alle segmenten worden aan beide zijden gevoed. Omdat ik met flexrail werk en de meeste segmenten klein zijn (60 cm), is dat voldoende.
Hier de aansluitingen links:
...en rechts:
En nu op naar de segmenten C, D en E.
Ben
Door veel andere bezigheden heb ik de afgelopen maand verder maar weinig kunnen doen. Hooguit in een gestolen uurtje wat aansluitingen aan segment B kunnen aanbrengen.
En na ....tig x kortsluiting en herstel van verkeerd aangelegde aansluitingen is segment B dan eindelijk klaar en het werkt ook nog. Alle segmenten worden aan beide zijden gevoed. Omdat ik met flexrail werk en de meeste segmenten klein zijn (60 cm), is dat voldoende.
Hier de aansluitingen links:
...en rechts:
En nu op naar de segmenten C, D en E.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Het gaat nu wat sneller. De segmenten C en D zijn bedraad en aan segment E ben ik begonnen. Daarna komt het grootste segment aan de rechterkant van de baan, waar een klein, landelijk station komt te liggen.
Deze dus:
Dit segment is 140 x 70 cm en aan de hoek rechtsonder bevindt zich het scharnierpunt van het brugdeel, dat eigenlijk een naar beneden klapbaar landschapsdeel betreft.
Dat kan ik dus niet op mijn bureau zetten, dus moest er een andere oplossing komen.
Een opklapconstructie naar de muur heeft het nadeel dat ik dan wel bij de onderkant, maar vrijwel niet meer bij de bovenkant kan en bovendien klapt de onderkant van de brug dan tegen de onderkant van het segment en komen wisselaandrijvingen in de knel.
Daarom heb segment F naar voren klapbaar gemaakt.
- Om te kunnen opklappen moet het segment eerst een paar cm. naar voren schuiven, zodat het langs de onderkant van de achtergrondspiegel en de zich daarboven bevindende vitrine kan.
- Aan de voorzijde van de bak waar het segment op rust heb ik 4 scharnieren bevestigd, die de plaat boven de rand van de bak laten scharnieren. Die scharnieren heb ik bevestigd nadat het segment een paar cm. naar voren was geschoven.
De situatie is gewijzigd. De 4 messing scharnieren bleken te zwak; ze bogen door en het naar voren en achteren schuiven was geen succes. Een vast scharnierpunt is toch beter, want een 9mm muiltiplexplaat van die afmetingen weegt wel wat. Daarom zijn de scharnieren nu vervangen door drie zware, rvs exemplaren. Aan de achterkant van de plaat wordt een strook van ca 2,5 cm afgezaagd en op de rand van de bak gelijmd. Zo kan de plaat net onder de spiegel en vitrine door. De zaagsnede zal ik later met groen camoufleren.
- De ruimte onder de baan is 110 cm hoog en ik kan er nog makkelijk onder.
- Van onder de baan klap ik het segment naar boven tot een hoek van 70 - 75 graden.
- Het segment wordt door twee windhaken stevig in die positie verankerd.
- De brug hangt verticaal aan zijn scharnier aan de voorkant van het segment (net als wanneer het segment vlak ligt dus).
Nu heb ik alle ruimte om aan de onderkant te werken, terwijl ook de bovenkant goed bereikbaar blijft. Ook de onderkant van de brug is zo goed voor montagewerk bereikbaar.
- Om het segment terug te klappen hoef ik alleen de beide windhaken los te halen en het segment weer op de bak te laten zakken.
Ook dit segment, alsmede het brugdeel worden separaat bekabeld en via verzamelkabels met 32-polige connectoren aan de besturingseenheid gekoppeld.
Als het meezit is de hele onderbaan nog voor het warme weer geheel bedraad en heb ik wat kunnen proefrijden.
Dat wordt wel eens tijd ook...................
Ben
Deze dus:
Dit segment is 140 x 70 cm en aan de hoek rechtsonder bevindt zich het scharnierpunt van het brugdeel, dat eigenlijk een naar beneden klapbaar landschapsdeel betreft.
Dat kan ik dus niet op mijn bureau zetten, dus moest er een andere oplossing komen.
Een opklapconstructie naar de muur heeft het nadeel dat ik dan wel bij de onderkant, maar vrijwel niet meer bij de bovenkant kan en bovendien klapt de onderkant van de brug dan tegen de onderkant van het segment en komen wisselaandrijvingen in de knel.
Daarom heb segment F naar voren klapbaar gemaakt.
- Om te kunnen opklappen moet het segment eerst een paar cm. naar voren schuiven, zodat het langs de onderkant van de achtergrondspiegel en de zich daarboven bevindende vitrine kan.
- Aan de voorzijde van de bak waar het segment op rust heb ik 4 scharnieren bevestigd, die de plaat boven de rand van de bak laten scharnieren. Die scharnieren heb ik bevestigd nadat het segment een paar cm. naar voren was geschoven.
De situatie is gewijzigd. De 4 messing scharnieren bleken te zwak; ze bogen door en het naar voren en achteren schuiven was geen succes. Een vast scharnierpunt is toch beter, want een 9mm muiltiplexplaat van die afmetingen weegt wel wat. Daarom zijn de scharnieren nu vervangen door drie zware, rvs exemplaren. Aan de achterkant van de plaat wordt een strook van ca 2,5 cm afgezaagd en op de rand van de bak gelijmd. Zo kan de plaat net onder de spiegel en vitrine door. De zaagsnede zal ik later met groen camoufleren.
- De ruimte onder de baan is 110 cm hoog en ik kan er nog makkelijk onder.
- Van onder de baan klap ik het segment naar boven tot een hoek van 70 - 75 graden.
- Het segment wordt door twee windhaken stevig in die positie verankerd.
- De brug hangt verticaal aan zijn scharnier aan de voorkant van het segment (net als wanneer het segment vlak ligt dus).
Nu heb ik alle ruimte om aan de onderkant te werken, terwijl ook de bovenkant goed bereikbaar blijft. Ook de onderkant van de brug is zo goed voor montagewerk bereikbaar.
- Om het segment terug te klappen hoef ik alleen de beide windhaken los te halen en het segment weer op de bak te laten zakken.
Ook dit segment, alsmede het brugdeel worden separaat bekabeld en via verzamelkabels met 32-polige connectoren aan de besturingseenheid gekoppeld.
Als het meezit is de hele onderbaan nog voor het warme weer geheel bedraad en heb ik wat kunnen proefrijden.
Dat wordt wel eens tijd ook...................
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:05, 3 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
ik kan een hoop van jou leren qua bedrading leggen.
zal eerdaags is wat beter bij gaan spieken
ik kan een hoop van jou leren qua bedrading leggen.
zal eerdaags is wat beter bij gaan spieken
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Jan,
Hierbij een wat vollediger beschrijving van de bedrading.
Ieder segment is apart bekabeld. De segmenten A en B, de segmenten C,D en E, en de segmenten F en G zijn onderling gekoppeld via 32 polige mescontactlijsten (male- en female connector)
Gekoppelde segmenten zijn via één connector verbonden met een kabelboom die aan een soldeerlijst in de onderliggende bedbak is afgemonteerd.
Vanaf die soldeerlijst loopt een kabelboom naar een 32 polige connector op het besturingstableau.
Het besturingstableau kan naar keuze worden gekoppeld aan 3 trafo's voor rijstroom, of een digitale centrale, d.m.v. een dubbele analoog/digitaal steker, die bestaat uit twee tegen elkaar gemonteerde kroonsteenstekers.
Dat ziet er schematisch zo uit:
Hier zie je de losse analoog/digitaal steker. De bovenste rij is analoog. Draai ik de steker om, dan is de bovenste de digitale steker. Die wordt verbonden met de kroonsteentjes op de achtergrond.
Rechts de 32 polige connectoren voor de kabelbomen die van de segmenten afkomen. (Hier nog niet aangesloten.)
Een voorbeeld van de bedrading onder een segment:
De + en - van niet te schakelen railstaven worden per segment aan een centrale leiding van montagedraad gesoldeerd. De schakeldraden zijn rechtstreeks aan de connector (rechts) gesoldeerd.
Voor het segment ligt de documentatie:
- een deel van het sporenplan in SCARM per segment.
- de railstaven worden daarop van buiten naar binnen van een volgnummer voorzien en een indicatie van de aansluiting: (+, -. schakeldraad)
- in een tabel is per rail aangegeven aan welke contact op de connector, de soldeerlijst onder de baan en de connector op het besturingstableau welke draad moet worden aangesloten.
Hierdoor kan ik alle aansluitingen eenvoudig aanbrengen en controleren en blijken vergissingen snel te herstellen.
Ben
Hierbij een wat vollediger beschrijving van de bedrading.
Ieder segment is apart bekabeld. De segmenten A en B, de segmenten C,D en E, en de segmenten F en G zijn onderling gekoppeld via 32 polige mescontactlijsten (male- en female connector)
Gekoppelde segmenten zijn via één connector verbonden met een kabelboom die aan een soldeerlijst in de onderliggende bedbak is afgemonteerd.
Vanaf die soldeerlijst loopt een kabelboom naar een 32 polige connector op het besturingstableau.
Het besturingstableau kan naar keuze worden gekoppeld aan 3 trafo's voor rijstroom, of een digitale centrale, d.m.v. een dubbele analoog/digitaal steker, die bestaat uit twee tegen elkaar gemonteerde kroonsteenstekers.
Dat ziet er schematisch zo uit:
Hier zie je de losse analoog/digitaal steker. De bovenste rij is analoog. Draai ik de steker om, dan is de bovenste de digitale steker. Die wordt verbonden met de kroonsteentjes op de achtergrond.
Rechts de 32 polige connectoren voor de kabelbomen die van de segmenten afkomen. (Hier nog niet aangesloten.)
Een voorbeeld van de bedrading onder een segment:
De + en - van niet te schakelen railstaven worden per segment aan een centrale leiding van montagedraad gesoldeerd. De schakeldraden zijn rechtstreeks aan de connector (rechts) gesoldeerd.
Voor het segment ligt de documentatie:
- een deel van het sporenplan in SCARM per segment.
- de railstaven worden daarop van buiten naar binnen van een volgnummer voorzien en een indicatie van de aansluiting: (+, -. schakeldraad)
- in een tabel is per rail aangegeven aan welke contact op de connector, de soldeerlijst onder de baan en de connector op het besturingstableau welke draad moet worden aangesloten.
Hierdoor kan ik alle aansluitingen eenvoudig aanbrengen en controleren en blijken vergissingen snel te herstellen.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
in 1 woord " WOW"
DAT lukt me nooit
kroonsteentje oke maar de rest ?????
zal met ringbandjes proberen maar dan houd het een heel eind op.
in 1 woord " WOW"
DAT lukt me nooit
kroonsteentje oke maar de rest ?????
zal met ringbandjes proberen maar dan houd het een heel eind op.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Jan,
Het lijkt ingewikkelder dan het is hoor. Als het een vast baan was, zou ik ook een draadje rechtstreeks van de rails naar het besturingstableau hebben getrokken. Maar ik moest zo nodig een baan in segmenten
Om de zaak overzichtelijk te houden zijn maar een paar dingen belangrijk:
- gebruik voor rijstroom een andere kleur draden dan voor verlichting en seinen;
- geef +, - en schakeldraden ook een eigen, vaste kleur.
- geef aan welk deel van de baan door welke trafo wordt aangestuurd (zoals jij al doet)
- zet bij iedere aansluiting op de baan en op het besturingstableau een nummertje, zodat je weet welke draad waarvoor dient. Dit kun je ook in een lijstje zetten.
Ik heb een baan in segmenten en ik wil het persé modulair houden. Dat leidt vanzelf tot een grotere, fysieke en administratieve complexiteit.
Vanuit mijn vroegere werk ben ik gewend om in processen en structuren te denken, dus voel ik me hier ook wel bij thuis.
Overigens bouw ik liever aan de scenery en rijd ik met treintjes. Dit geborduur met draadjes vind ik dan ook meer een noodzakelijk kwaad
Ben
Het lijkt ingewikkelder dan het is hoor. Als het een vast baan was, zou ik ook een draadje rechtstreeks van de rails naar het besturingstableau hebben getrokken. Maar ik moest zo nodig een baan in segmenten
Om de zaak overzichtelijk te houden zijn maar een paar dingen belangrijk:
- gebruik voor rijstroom een andere kleur draden dan voor verlichting en seinen;
- geef +, - en schakeldraden ook een eigen, vaste kleur.
- geef aan welk deel van de baan door welke trafo wordt aangestuurd (zoals jij al doet)
- zet bij iedere aansluiting op de baan en op het besturingstableau een nummertje, zodat je weet welke draad waarvoor dient. Dit kun je ook in een lijstje zetten.
Ik heb een baan in segmenten en ik wil het persé modulair houden. Dat leidt vanzelf tot een grotere, fysieke en administratieve complexiteit.
Vanuit mijn vroegere werk ben ik gewend om in processen en structuren te denken, dus voel ik me hier ook wel bij thuis.
Overigens bouw ik liever aan de scenery en rijd ik met treintjes. Dit geborduur met draadjes vind ik dan ook meer een noodzakelijk kwaad
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Gisteren was de bedrading van de drie segmenten die onder de schuine kap liggen klaar. Ook de bedrading van het bijbehorende deel van het besturingstableau was afgerond, dus ik kon de drie segmenten onderling koppelen en verbinden aan het tableau. Spanning er op en.... alles reed. Bij het ondergrondse station had ik nog veel bedradingsfouten, omdat ik ergens in het midden was begonnen. Maar aan de hand van een uitgebreid ontwerp van de bedrading en onderlinge koppelingen, bleek het nu een fluitje van een cent en werkte het allemaal meteen.
Die gesegmenteerde bouw kost me veel werk (ik heb ruim 800 verbindingen gesoldeerd en heb er nog ca. 400 te gaan), maar het loont de moeite. Geen gekruip en gesleutel onder de baan meer, maar ontspannen aan mijn bureau met alle ruimte en licht. (De senioren onder ons weten wat ik bedoel.)
Als het nu nog even slecht weer blijft, kan ik nog voor het warme weer het opklapbare segment met bijbehorende brug bedraden, zodat ik de hele onderbaan kan berijden.
En ook in de zomer is er nog genoeg werk te doen. Ik verheug me al op het bouwen van het ondergrondse station, de verlichting en de inrichting van de perrons, lekker in de tuin, met een koel drankje onder handbereik.
Ben
Die gesegmenteerde bouw kost me veel werk (ik heb ruim 800 verbindingen gesoldeerd en heb er nog ca. 400 te gaan), maar het loont de moeite. Geen gekruip en gesleutel onder de baan meer, maar ontspannen aan mijn bureau met alle ruimte en licht. (De senioren onder ons weten wat ik bedoel.)
Als het nu nog even slecht weer blijft, kan ik nog voor het warme weer het opklapbare segment met bijbehorende brug bedraden, zodat ik de hele onderbaan kan berijden.
En ook in de zomer is er nog genoeg werk te doen. Ik verheug me al op het bouwen van het ondergrondse station, de verlichting en de inrichting van de perrons, lekker in de tuin, met een koel drankje onder handbereik.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Na ruim een half half jaar ruim 300 meter draad te hebben getrokken, 1225 contactjes te hebben gesoldeerd, kabelbomen te hebben gevlochten en segmenten te hebben af- en aangekoppeld, is het dan zo ver. De onderbaan kan in zijn geheel worden bereden. D.w.z. dat de treinen het gehele hondebot van de onderbaan kunnen rondrijden. In zijn totaliteit ligt er 40,7 m rails, wat in 1:1 neerkomt op 6,5 km. 1 Maal het hondebot door is een lengte van 3,3 km.
Dat moest natuurlijk worden getest met een trein met mijn langste rijtuigen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ptj7XpC ... e=youtu.be
Nu zal er in de zomer niet veel aan de baan gebeuren, maar het eerste wat nu wordt aangepakt, is de bouw van het ondergrondse station.
Op zoek naar voorbeelden van zo'n station heb ik in de afgelopen twee jaar eerst het Internet afgezocht naar voorbeelden. Ook vond ik een prachtig boek: Eisenbahnmetropole Berlin, 1894 bis 1934 van Dirk Winkler, EK-Verlag 2015, ISBN 978-3-8446-6405-8
Dit geeft een uitvoerig en van veel foto's voorzien overzicht van de complexe geschiedenis van de Berlijnse Stadtbahn, of S-Bahn.
Dat bracht me op het idee zoveel mogelijk elementen van de geschiedenis van de Stadtbahn te gebruiken bij de bouw en inrichting van een ondergronds station en het in de twintiger- en dertiger jaren van de vorige eeuw gebruikte materieel, voor zover in N verkrijgbaar.
Daarbij zal ik de geschiedenis zeker geweld aan doen, want in de tien- en twintiger jaren reden er stoom lokomotieven over de Stadtbahn en die kwamen niet op ondergrondse stations. Dat gebeurde pas na invoering van het elektrische bedrijf, in het midden van de twintiger jaren.
Er is overigens in die jaren wel geëxperimenteerd met ondergrondse stations voor stoomtreinen, met name in Londen, maar de stoom- en vooral de rookwolken uit de loks benamen vooral het publiek op de perrons de adem. De afvoer van rook en stoom door roosters in het plafond naar het straatniveau zorgden daar dan weer voor schrikreacties bij paarden, die soms ook door de rook werden bevangen of op hol sloegen.
In Berlijn werd in de zestiger jaren van de 19e eeuw besloten tot de bouw van een bovengrondse ringbaan, door de voorsteden van de stad.
Pas in 1902 kreeg Berlijn een U(ntergrund)-Bahn, met elektrisch aangedreven treinstellen.
De S-Bahn kreeg pas ondergrondse stations (bijv. Station Potsdamer Platz) nadat ook deze baan was overgestapt op elektrische aandrijving. De netten zijn tegenwoordig deels met elkaar verweven, zodat reizigers op een aantal stations van S-Bahn op U-Bahn kunnen overstappen en v.v..
Op mijn baan rijd ik zowel met stoom als met diesel, benzine, accu en elektrische treinstellen. Veel daarvan kwam en komt nooit op de S-bahn, maar het station ligt nu eenmaal midden in mijn baan en kan niet worden ontweken. Dus rijd ik historisch – niet – verantwoord met alles wat ik leuk vind door mijn ondergrondse wereld. Klachten van Preisertjes over de luchtkwaliteit bij gebruik van stoomtractie zal ik negeren. Mijn 1:160 reizigertjes zijn overigens goed in hun adem inhouden .
Nu probeer ik wel het materiaal te bemachtigen dat ongeveer in de periode tussen 1913 en 1940 op de S-Bahn werd gebruikt.
Voor 1913 werden veel verschillende typen lokomotieven gebruikt, zoals o.m. De S1 t/m S5, G1, 2, 3 en 5, T1 t/m T10. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd steeds meer de T11, 12 en14 ingezet en vanaf 1921 werden geleidelijk alle oudere typen tenderlokomotieven afgestoten.
Na de oprichting van de DRG werden de T11 loks vernummerd naar BR 74 0-3, De T12 naar BR 74 4-12 en de T14 naar BR 93 0-4
De T12 is ooit door Arnold uitgebracht onder nummer 0150 in een set met 4 coupé rijtuigen.
http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... Count=2760
In het origineel reden de rijtuigen per twee kortgekoppeld. Er werden rijtuigen van het type A3, B3, C3 en Cpw3 ingezet.
De Arnold modellen zijn van de BC3 en C3tr. Of die ook daadwerkelijk op de Berliner S-Bahn dienst hebben gedaan, heb ik niet kunnen vaststellen.
De Arnold set staat in ieder geval nog op mijn verlanglijstje.
In 1913 werd ook een test uitgevoerd met een AT3 Akku-Triebwagen. De testresultaten waren negatief, omdat de capaciteit van de accu's onvoldoende bleken.
Dat biedt wel een mogelijkheid om met mijn twee AT 3's de tests nog eens dunnetjes over te doen.
Roco bracht deze prachtige modellen nog uit kort voordat het de productie van N-spoor beëindigde
http://www.mobadaten.info/wiki/Datei:ROC_23390.jpg
De Königliche Eisenbahn-Direktion (K.E.D.) Berlin heeft de eerste decennia van de 20e eeuw geëxperimenteerd met verschillende tractiesoorten, zowel stoom, als elektrisch. Er zijn ook proeven genomen met een onbemande motorwagen die een uit coupérijtuigen met twee stuurstanden bestaande trein trokken. De rijstroom werd verkregen uit een bovenleiding. Pantografen op de stuurstandrijtuigen namen de stroom af, die door een kabel naar de vooroplopende motorwagen werd gevoerd. De motorwagen konden daardoor laag blijven, zodat de wagenvoerder vanaf de stuurstand er net overheen op de baan kon kijken.
http://www.hansgruener.de/docs_d/db_eis ... ng_205.htm
Hier een eigenbouw model in H0 van een begenadigd modelbouwer:
http://www.rbd-breslau.de/16-triebwagen/eb_1.html
Uiteindelijk werd rond 1920 gekozen voor elektrisch aangedreven motorwagens, eerst gevoed via de bovenleiding, maar toen bleek dat de bovenleiding door de hoogte van viaducten en bruggen niet overal toepasbaar was, d.m.v. een stroomrail.
Dit systeem wordt bij S- en U-Bahn ook vandaag de dag nog toegepast.
In 1927 verschenen de modellen ET/EB 165, Bauart 1927 op de baan.
Daarvan heb ik begin 2016 een mooi setje van Arnold en Rivarossi op de kop kunnen tikken.
Hoewel dus historisch dus niet geheel correct, kan ik met dit materieel momenten uit de geschiedenis van de S-Bahn laten herleven. Dat ik daarbij wat heen en weer schiet door de ca 150 jarige geschiedenis van de S-Bahn......ach; het is MIJN baan.
En nu maar bouwen..........
Ben
Dat moest natuurlijk worden getest met een trein met mijn langste rijtuigen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ptj7XpC ... e=youtu.be
Nu zal er in de zomer niet veel aan de baan gebeuren, maar het eerste wat nu wordt aangepakt, is de bouw van het ondergrondse station.
Op zoek naar voorbeelden van zo'n station heb ik in de afgelopen twee jaar eerst het Internet afgezocht naar voorbeelden. Ook vond ik een prachtig boek: Eisenbahnmetropole Berlin, 1894 bis 1934 van Dirk Winkler, EK-Verlag 2015, ISBN 978-3-8446-6405-8
Dit geeft een uitvoerig en van veel foto's voorzien overzicht van de complexe geschiedenis van de Berlijnse Stadtbahn, of S-Bahn.
Dat bracht me op het idee zoveel mogelijk elementen van de geschiedenis van de Stadtbahn te gebruiken bij de bouw en inrichting van een ondergronds station en het in de twintiger- en dertiger jaren van de vorige eeuw gebruikte materieel, voor zover in N verkrijgbaar.
Daarbij zal ik de geschiedenis zeker geweld aan doen, want in de tien- en twintiger jaren reden er stoom lokomotieven over de Stadtbahn en die kwamen niet op ondergrondse stations. Dat gebeurde pas na invoering van het elektrische bedrijf, in het midden van de twintiger jaren.
Er is overigens in die jaren wel geëxperimenteerd met ondergrondse stations voor stoomtreinen, met name in Londen, maar de stoom- en vooral de rookwolken uit de loks benamen vooral het publiek op de perrons de adem. De afvoer van rook en stoom door roosters in het plafond naar het straatniveau zorgden daar dan weer voor schrikreacties bij paarden, die soms ook door de rook werden bevangen of op hol sloegen.
In Berlijn werd in de zestiger jaren van de 19e eeuw besloten tot de bouw van een bovengrondse ringbaan, door de voorsteden van de stad.
Pas in 1902 kreeg Berlijn een U(ntergrund)-Bahn, met elektrisch aangedreven treinstellen.
De S-Bahn kreeg pas ondergrondse stations (bijv. Station Potsdamer Platz) nadat ook deze baan was overgestapt op elektrische aandrijving. De netten zijn tegenwoordig deels met elkaar verweven, zodat reizigers op een aantal stations van S-Bahn op U-Bahn kunnen overstappen en v.v..
Op mijn baan rijd ik zowel met stoom als met diesel, benzine, accu en elektrische treinstellen. Veel daarvan kwam en komt nooit op de S-bahn, maar het station ligt nu eenmaal midden in mijn baan en kan niet worden ontweken. Dus rijd ik historisch – niet – verantwoord met alles wat ik leuk vind door mijn ondergrondse wereld. Klachten van Preisertjes over de luchtkwaliteit bij gebruik van stoomtractie zal ik negeren. Mijn 1:160 reizigertjes zijn overigens goed in hun adem inhouden .
Nu probeer ik wel het materiaal te bemachtigen dat ongeveer in de periode tussen 1913 en 1940 op de S-Bahn werd gebruikt.
Voor 1913 werden veel verschillende typen lokomotieven gebruikt, zoals o.m. De S1 t/m S5, G1, 2, 3 en 5, T1 t/m T10. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd steeds meer de T11, 12 en14 ingezet en vanaf 1921 werden geleidelijk alle oudere typen tenderlokomotieven afgestoten.
Na de oprichting van de DRG werden de T11 loks vernummerd naar BR 74 0-3, De T12 naar BR 74 4-12 en de T14 naar BR 93 0-4
De T12 is ooit door Arnold uitgebracht onder nummer 0150 in een set met 4 coupé rijtuigen.
http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... Count=2760
In het origineel reden de rijtuigen per twee kortgekoppeld. Er werden rijtuigen van het type A3, B3, C3 en Cpw3 ingezet.
De Arnold modellen zijn van de BC3 en C3tr. Of die ook daadwerkelijk op de Berliner S-Bahn dienst hebben gedaan, heb ik niet kunnen vaststellen.
De Arnold set staat in ieder geval nog op mijn verlanglijstje.
In 1913 werd ook een test uitgevoerd met een AT3 Akku-Triebwagen. De testresultaten waren negatief, omdat de capaciteit van de accu's onvoldoende bleken.
Dat biedt wel een mogelijkheid om met mijn twee AT 3's de tests nog eens dunnetjes over te doen.
Roco bracht deze prachtige modellen nog uit kort voordat het de productie van N-spoor beëindigde
http://www.mobadaten.info/wiki/Datei:ROC_23390.jpg
De Königliche Eisenbahn-Direktion (K.E.D.) Berlin heeft de eerste decennia van de 20e eeuw geëxperimenteerd met verschillende tractiesoorten, zowel stoom, als elektrisch. Er zijn ook proeven genomen met een onbemande motorwagen die een uit coupérijtuigen met twee stuurstanden bestaande trein trokken. De rijstroom werd verkregen uit een bovenleiding. Pantografen op de stuurstandrijtuigen namen de stroom af, die door een kabel naar de vooroplopende motorwagen werd gevoerd. De motorwagen konden daardoor laag blijven, zodat de wagenvoerder vanaf de stuurstand er net overheen op de baan kon kijken.
http://www.hansgruener.de/docs_d/db_eis ... ng_205.htm
Hier een eigenbouw model in H0 van een begenadigd modelbouwer:
http://www.rbd-breslau.de/16-triebwagen/eb_1.html
Uiteindelijk werd rond 1920 gekozen voor elektrisch aangedreven motorwagens, eerst gevoed via de bovenleiding, maar toen bleek dat de bovenleiding door de hoogte van viaducten en bruggen niet overal toepasbaar was, d.m.v. een stroomrail.
Dit systeem wordt bij S- en U-Bahn ook vandaag de dag nog toegepast.
In 1927 verschenen de modellen ET/EB 165, Bauart 1927 op de baan.
Daarvan heb ik begin 2016 een mooi setje van Arnold en Rivarossi op de kop kunnen tikken.
Hoewel dus historisch dus niet geheel correct, kan ik met dit materieel momenten uit de geschiedenis van de S-Bahn laten herleven. Dat ik daarbij wat heen en weer schiet door de ca 150 jarige geschiedenis van de S-Bahn......ach; het is MIJN baan.
En nu maar bouwen..........
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Duitse segmentenbaan
Rob,
Dank. Ik ben ook blij dat er uiteindelijk kan worden gereden.
Bij nader inzien ben ik toch niet zo tevreden over het solderen van de rials op messing schroeven. Ik merk hier en daar toch hoogteverschil en op sommige overgangen blijven de rails niet helemaal goed in elkaars verlengde liggen, omdat de Peco flexrails op sommige overgangen in een boog liggen en blijkbaar toch de neiging hebben terug te willen in een rechte lijn. Het gaat weliswaar meestal maar om kleine afwijkingen, maar soms net genoeg om een trein te laten "springen" of zelfs ontsporen. Een beetje bijbuigen van de laatste millimeters rail is dan meestal afdoende, maar dan is het een minder "vloeiende" overgang.
Wie heeft die ervaring ook? Doet dat zich ook voor bij rails die aan de uiteinden op Pertinax zijn gesoldeerd? Ik denk er namelijk over om bij de segmenten van de toekomstige bovenbaan de rails op de uiteinden op Pertinax plaatjes te solderen.
Ben
Dank. Ik ben ook blij dat er uiteindelijk kan worden gereden.
Bij nader inzien ben ik toch niet zo tevreden over het solderen van de rials op messing schroeven. Ik merk hier en daar toch hoogteverschil en op sommige overgangen blijven de rails niet helemaal goed in elkaars verlengde liggen, omdat de Peco flexrails op sommige overgangen in een boog liggen en blijkbaar toch de neiging hebben terug te willen in een rechte lijn. Het gaat weliswaar meestal maar om kleine afwijkingen, maar soms net genoeg om een trein te laten "springen" of zelfs ontsporen. Een beetje bijbuigen van de laatste millimeters rail is dan meestal afdoende, maar dan is het een minder "vloeiende" overgang.
Wie heeft die ervaring ook? Doet dat zich ook voor bij rails die aan de uiteinden op Pertinax zijn gesoldeerd? Ik denk er namelijk over om bij de segmenten van de toekomstige bovenbaan de rails op de uiteinden op Pertinax plaatjes te solderen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Ik heb die ervaring niet. Ik gebruik geen messing schroeven, maar messing spijkertjes. Indien er nog wat hoogteverschil is, kunnen die iets verder in het hout gedrukt worden. Ik slijp de kop plat, soldeer de rail erop en stel ze dan op hoogte door met een vlak voorwerp (ik gebruik een stukje plat staal) alle vier de railstaven op de zelfde hoogte te krijgen. Een moduleovergang in een bocht doe ik nooit, want dat is -- ook met pertinax -- alleen goed te krijgen als je de rails over de verbonden modules legt, vastsoldert en dan doorslijpt. Hier een paar fotootjes van mijn methode:
Ik heb die ervaring niet. Ik gebruik geen messing schroeven, maar messing spijkertjes. Indien er nog wat hoogteverschil is, kunnen die iets verder in het hout gedrukt worden. Ik slijp de kop plat, soldeer de rail erop en stel ze dan op hoogte door met een vlak voorwerp (ik gebruik een stukje plat staal) alle vier de railstaven op de zelfde hoogte te krijgen. Een moduleovergang in een bocht doe ik nooit, want dat is -- ook met pertinax -- alleen goed te krijgen als je de rails over de verbonden modules legt, vastsoldert en dan doorslijpt. Hier een paar fotootjes van mijn methode:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
hoi Ben,
mooi filmpje met een duidelijk verloop van jouw baan.
de verstoring van ongelijkheid in de rail ook de oorzaak van de ( hik ) op 2.20 ???
PS mooi wensenlijstje heb je nog.
mooi filmpje met een duidelijk verloop van jouw baan.
de verstoring van ongelijkheid in de rail ook de oorzaak van de ( hik ) op 2.20 ???
PS mooi wensenlijstje heb je nog.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
Hetgeen jij beschrijft, ben ik nu dus aan het testen op mijn eigen modulebaan. Als er bevindingen zijn vna mijn kant, dan vind je ze in mijn eigen draadje. Heb ook messing schroeven, spijkers en nu dus printplaatjes in gebruik. Die laatste hebben eigenlijk wel mijn voorkeur, omdat daar het soldeeroppervlak groter is én de rails dus minder snel terug kan veren in 'rechte lijn'.
Verder, mooie plannen!
Groetjes,
Hoontje
Hetgeen jij beschrijft, ben ik nu dus aan het testen op mijn eigen modulebaan. Als er bevindingen zijn vna mijn kant, dan vind je ze in mijn eigen draadje. Heb ook messing schroeven, spijkers en nu dus printplaatjes in gebruik. Die laatste hebben eigenlijk wel mijn voorkeur, omdat daar het soldeeroppervlak groter is én de rails dus minder snel terug kan veren in 'rechte lijn'.
Verder, mooie plannen!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Jan,
Ik vind het ook wel een geslaagd ontwerp. Ik kan nu op verschillende manieren van station naar station rijden. Dat geeft veel rijplezier. Ik ben nu zogezegd een "blije rijder"
Analoog reden alle loks meteen goed, op een enkel hikje na (bij 2:20 was dat een erg vuil stukje roco rails, die ik daar in het schaduwstation heb gebruikt) maar het viel me op dat als ik de baan digitaal aanstuurde, loks op veel meer plaatsen last hadden van vuile rails (ik had ze bij de bouw veelvuldig vastgepakt en zo en niet schoongemaakt). Maar een railgum, gevolgd door een veegje ATF deed wonderen.
Hoe dan ook, een problematisch overgang zie je bij 1:02. De lok maakt daar op de overgang een klein rukje naar rechts. De rails steken 5mm over het messing schroefje uit en die laatste stukjes heb ik iets naar binnen moeten buigen om een ontsporing te voorkomen. In de boog zit daardoor nu een klein knikje. Maar hij loopt er niet meer uit. Na wat licht buig- en slijpwerk heb ik nu nog maar één plek met een hoogteverschil, terwijl ik bij de bouw de rails eerst over de scheiding heb gelegd, aan beide zijden vastgesoldeerd en daarna doorgeslepen. Blijkbaar is de methode van koppelen van segmenten (zie mijn 2e posting op pag. 1) toch net niet stabiel en precies genoeg.
Wat mijn wensenlijstje betreft: Die T12 komt er nog wel eens. Van de AT3 heb ik er al 2 en de losse motorwagen zijn niet in model verkrijgbaar. Gelukkig heb ik genoeg ander materieel dat op mijn ondergrondse station langs mag komen (ook al reed dat niet op een S-Bahn). Ik zal er eens een line-up van maken en hier plaatsen.
@Harry: Dat is een prima methode. Ziet er goed uit. Zo had ik het beter ook kunnen doen. Overigens heb ik ook de rails eerst over de scheiding gelegd, vastgesoldeerd en toen doorgeslepen. Maar die Peco rails wil toch bijna weer geheel recht buigen. Ik heb vorig jaar een boog 3 zomermaanden in gebogen stand in railspanners laten staan, maar toen ik de spanners verwijderde, sprongen de rails weer in bijna volledig rechte stand terug. Ik heb één R1 bocht moeten maken. Die heb ik aan beide zijden op 4 schroeven gesoldeerd en daarbij blijven de rails beter in gebogen stand staan.
Helaas kan ik aan de railbevestiging nu niet veel meer doen, zonder ingrijpend te slopen en breken en dat is het me niet waard. Dan maar een paar onregelmatige overgangen.
@Hoontje: Bij mijn vorige baan heb ik op mijn brug ook Pertinax gebruikt en dat beviel me ook goed. Daar gebruikte ik Arnold rails en die blijven in gebogen stand beter staan. De spanning op de gebogen rails is daar dus minder. Voor Peco zou ik nu de voorkeur geven aan Pertinax, of (in bogen 4) messing spijkers zoals Harry gebruikt. Maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Ben
Ik vind het ook wel een geslaagd ontwerp. Ik kan nu op verschillende manieren van station naar station rijden. Dat geeft veel rijplezier. Ik ben nu zogezegd een "blije rijder"
Analoog reden alle loks meteen goed, op een enkel hikje na (bij 2:20 was dat een erg vuil stukje roco rails, die ik daar in het schaduwstation heb gebruikt) maar het viel me op dat als ik de baan digitaal aanstuurde, loks op veel meer plaatsen last hadden van vuile rails (ik had ze bij de bouw veelvuldig vastgepakt en zo en niet schoongemaakt). Maar een railgum, gevolgd door een veegje ATF deed wonderen.
Hoe dan ook, een problematisch overgang zie je bij 1:02. De lok maakt daar op de overgang een klein rukje naar rechts. De rails steken 5mm over het messing schroefje uit en die laatste stukjes heb ik iets naar binnen moeten buigen om een ontsporing te voorkomen. In de boog zit daardoor nu een klein knikje. Maar hij loopt er niet meer uit. Na wat licht buig- en slijpwerk heb ik nu nog maar één plek met een hoogteverschil, terwijl ik bij de bouw de rails eerst over de scheiding heb gelegd, aan beide zijden vastgesoldeerd en daarna doorgeslepen. Blijkbaar is de methode van koppelen van segmenten (zie mijn 2e posting op pag. 1) toch net niet stabiel en precies genoeg.
Wat mijn wensenlijstje betreft: Die T12 komt er nog wel eens. Van de AT3 heb ik er al 2 en de losse motorwagen zijn niet in model verkrijgbaar. Gelukkig heb ik genoeg ander materieel dat op mijn ondergrondse station langs mag komen (ook al reed dat niet op een S-Bahn). Ik zal er eens een line-up van maken en hier plaatsen.
@Harry: Dat is een prima methode. Ziet er goed uit. Zo had ik het beter ook kunnen doen. Overigens heb ik ook de rails eerst over de scheiding gelegd, vastgesoldeerd en toen doorgeslepen. Maar die Peco rails wil toch bijna weer geheel recht buigen. Ik heb vorig jaar een boog 3 zomermaanden in gebogen stand in railspanners laten staan, maar toen ik de spanners verwijderde, sprongen de rails weer in bijna volledig rechte stand terug. Ik heb één R1 bocht moeten maken. Die heb ik aan beide zijden op 4 schroeven gesoldeerd en daarbij blijven de rails beter in gebogen stand staan.
Helaas kan ik aan de railbevestiging nu niet veel meer doen, zonder ingrijpend te slopen en breken en dat is het me niet waard. Dan maar een paar onregelmatige overgangen.
@Hoontje: Bij mijn vorige baan heb ik op mijn brug ook Pertinax gebruikt en dat beviel me ook goed. Daar gebruikte ik Arnold rails en die blijven in gebogen stand beter staan. De spanning op de gebogen rails is daar dus minder. Voor Peco zou ik nu de voorkeur geven aan Pertinax, of (in bogen 4) messing spijkers zoals Harry gebruikt. Maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Ben,
Logisch dat je het niet afbreekt, maar je vroeg naar ervaringen, dus ...
Ik zie trouwens dat je de bekende Gamma-ondervloerplaten gebruikt. Ik bevestig mijn rails meteen op het hout, maar ik heb door de geringe maten van mijn segmenten geen last van lawaai. Het klankbordeffect is daardoor zeer beperkt.
Ik heb ook een HO-segment gemaakt, waarbij de rails op schuimrubber stroken ligt. Behalve aan het uiteinden van het segment. Daar heb ik -- om verticale beweging van de rails te voorkomen -- stukjes kurk gebruikt. Om duidelijk te maken wat ik bedoel hierbij dan een fotootje van HO-rails op een N-forum. Zou ik nu van het N-Spoorforum verbannen worden?
Logisch dat je het niet afbreekt, maar je vroeg naar ervaringen, dus ...
Ik zie trouwens dat je de bekende Gamma-ondervloerplaten gebruikt. Ik bevestig mijn rails meteen op het hout, maar ik heb door de geringe maten van mijn segmenten geen last van lawaai. Het klankbordeffect is daardoor zeer beperkt.
Ik heb ook een HO-segment gemaakt, waarbij de rails op schuimrubber stroken ligt. Behalve aan het uiteinden van het segment. Daar heb ik -- om verticale beweging van de rails te voorkomen -- stukjes kurk gebruikt. Om duidelijk te maken wat ik bedoel hierbij dan een fotootje van HO-rails op een N-forum. Zou ik nu van het N-Spoorforum verbannen worden?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Ben,
Ik denk dat je altijd 4 spijkers moet gebruiken. Zelf gebruik ik lijm of kit om de rails vast te zetten, maar dat is bij Fleischmann Piccolo.
Heb nu een helix met Peco 80 gemaakt en heb de uiteinden met houtlijm vastgezet en dat gaat tot nu toe goed.
Bij de methode met pertinax maken ze ook wel eens de bielsen met dit plaatje.
Ik denk dat je altijd 4 spijkers moet gebruiken. Zelf gebruik ik lijm of kit om de rails vast te zetten, maar dat is bij Fleischmann Piccolo.
Heb nu een helix met Peco 80 gemaakt en heb de uiteinden met houtlijm vastgezet en dat gaat tot nu toe goed.
Bij de methode met pertinax maken ze ook wel eens de bielsen met dit plaatje.
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Harry,traiNiac schreef:Hoi Ben,
Logisch dat je het niet afbreekt, maar je vroeg naar ervaringen, dus ...
Ik ben dan ook blij met jouw heldere antwoord en foto's, omdat ik inderdaad niet wil gaan slopen, maar vooral nadenk over welke methode het beste is voor de toekomstige bovenbaan.
Op de bestaande onderbaan komt een bovenbaan, die vooral bestaat uit een depot onder de schuine kap en een kopstation met verborgen omloopspoor 20 cm. boven het huidige, ondergrondse station:
Depot en kopstation zullen uit 4 of 5 segmenten bestaan, die ik onderling wil koppelen met vlakke scharnieren. De helix (2,25 windingen) en de helling worden ook met scharnieren gekoppeld.
Ik denk dat ik jouw advies en dat van Ben (Bedankt Ben!) opvolg en zeker bij bogen de rails aan beide zijden van de scheiding op 4 spijkers soldeer om de veerspanning van de rails op te vangen. Waar bijv in het midden van het kopstation en in de tuin 8 of meer parallelle sporen over een scheiding liggen, is het misschien makkelijker Pertinax te gebruiken.
Daarover heb ik nog een vraagje: Waar zaag ik Pertinax het beste mee? Ik gebruik een Proxxon corund slijpschijfje of mijn Proxxon KS230 tafelzaagmachientje met zaagblad voor kunststof. Beide vind ik vrij moeizaam gaan.
Die schuimplaten liggen er deels voor de demping en deels als spoordijk(je). Op de "landschapsdelen" zal het schuim t.z.t. grotendeels worden weggesneden.
De rails liggen nu nog met schroefjes vast, maar de rails worden uiteindelijk bij het ballasten vastgelegd met boekbinderslijm.
En wat die H0 rails op dit forum betreft: het zij je vergeven. Van mij mag je blijven
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
[/quote]
Daarover heb ik nog een vraagje: Waar zaag ik Pertinax het beste mee? Ik gebruik een Proxxon corund slijpschijfje of mijn Proxxon KS230 tafelzaagmachientje met zaagblad voor kunststof. Beide vind ik vrij moeizaam gaan.
[/quote]
Hallo Ben,
Ik gebruik gewoon een grote ijzerzaag of snij het in met een stanleymes (aan de koperzijde) en breek het dan af in een bankschroef. Nadeel van deze methode zijn wat bramen, want pertinax breekt niet mooi af. Voor kleine stukken niet zo'n probleem, gewoon even met de vijl eroverheen. Met een Proxxon machientje duurt me veel te lang.
Daarover heb ik nog een vraagje: Waar zaag ik Pertinax het beste mee? Ik gebruik een Proxxon corund slijpschijfje of mijn Proxxon KS230 tafelzaagmachientje met zaagblad voor kunststof. Beide vind ik vrij moeizaam gaan.
[/quote]
Hallo Ben,
Ik gebruik gewoon een grote ijzerzaag of snij het in met een stanleymes (aan de koperzijde) en breek het dan af in een bankschroef. Nadeel van deze methode zijn wat bramen, want pertinax breekt niet mooi af. Voor kleine stukken niet zo'n probleem, gewoon even met de vijl eroverheen. Met een Proxxon machientje duurt me veel te lang.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Ondanks wat overgangsprobleempjes (zie hierboven), rijden er natuurlijk ook gewoon treinen over de baan. Hier een fotootje van het materieel dat ik zonder een te grote rook- en roetbelasing van de Preiserreizigertjes wel in het ondergrondse station zal toelaten:
[
Van achter naar voren en v.l.n.r.:
- VT137 Triebwagen Bauart "Hamburg"
- DW8 (Kittel Dampftriebwagen)
- VT 853 Dieseltriebwagen met 2st. VB 140 Beiwagen
- VT 137/VS125 Dieseltriebwagen
- AT 483/484 Akku Triebwagen (DRG uitvoering)
- ETA 178 Akku Triebwagen (rode DB uitvoering)
- VT75.9 Schienenbus met bijwagen (vroege DB uitvoering)
- ET/EB 165/155 Berliner S-Bahn DRG vierwagenstel
Er zitten dus 2 stellen uit tijdperk III tussen, maar dat maakt me niet veel uit.
Ben
[
Van achter naar voren en v.l.n.r.:
- VT137 Triebwagen Bauart "Hamburg"
- DW8 (Kittel Dampftriebwagen)
- VT 853 Dieseltriebwagen met 2st. VB 140 Beiwagen
- VT 137/VS125 Dieseltriebwagen
- AT 483/484 Akku Triebwagen (DRG uitvoering)
- ETA 178 Akku Triebwagen (rode DB uitvoering)
- VT75.9 Schienenbus met bijwagen (vroege DB uitvoering)
- ET/EB 165/155 Berliner S-Bahn DRG vierwagenstel
Er zitten dus 2 stellen uit tijdperk III tussen, maar dat maakt me niet veel uit.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Die VT 137 is van Hobbytrain toch? Doet-ie het goed? Het is nogal een aanschaf namelijk.
Die VT 137 is van Hobbytrain toch? Doet-ie het goed? Het is nogal een aanschaf namelijk.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi Harry,
Ja, dit is de analoge versie, nr. H2680. Een prachtig gedetailleerd stel met zelfs opengeklapte bovenlichten (Wel een vergootglaasje bij pakken ). Het stel rijdt soepel, zelfs door R1. De snelheid is mooi beperkt, maar de motor maakt wel een gierend geluid. Niet dat ik me daaraan stoor overigens. Wel oppassen als je je rails hebt vastgestschroefd, zoals ik (tijdelijk). Het motor draaistel hangt wat laag, zodat hij wel eens op een schroefje kan blijven hangen. Maar verder op Peco code 55 geen probleem.
Ik ben er reuze blij mee.
Ben
Ja, dit is de analoge versie, nr. H2680. Een prachtig gedetailleerd stel met zelfs opengeklapte bovenlichten (Wel een vergootglaasje bij pakken ). Het stel rijdt soepel, zelfs door R1. De snelheid is mooi beperkt, maar de motor maakt wel een gierend geluid. Niet dat ik me daaraan stoor overigens. Wel oppassen als je je rails hebt vastgestschroefd, zoals ik (tijdelijk). Het motor draaistel hangt wat laag, zodat hij wel eens op een schroefje kan blijven hangen. Maar verder op Peco code 55 geen probleem.
Ik ben er reuze blij mee.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Dank voor je reactie. Dat motordraaistel, gaat dat problemen opleveren bij zaken die dezelfde hoogte als de spoorstaven hebben? Of steekt jouw schroef daar nog boven uit?
Dank voor je reactie. Dat motordraaistel, gaat dat problemen opleveren bij zaken die dezelfde hoogte als de spoorstaven hebben? Of steekt jouw schroef daar nog boven uit?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Harry,
Over schroefjes die gelijk liggen met de spoorstaaf schuurt het motordraaistel soms heen. Dat komt, omdat bij het aandraaien van de schroef de rails iets naar beneden wordt gedrukt en er in het spoor een kleine "kuil" ontstaat en een schroefje er soms een beetje scheef inzit, zodat een randje net te hoog komt. Ik heb eens een schroef op een plekje zonder dwarsliggers precies recht in de baan gedraaid. Dan was er geen probleem als bovenkant spoorstaaf gelijk was aan bovenkant schroef. Terecht, anders zou het motorstel ook op wissels vastlopen. Maar de marge is dan minimaal (ik schat < 0,25 mm)
Toch is het goed om voorzichtig te zijn. De tandwieltjes van de aandrijving komen 0,25 mm door de onderzijde v.h. draaistel heen en kunnen op den duur dus afslijten als ze ergens overheen schuren.
Ben
Over schroefjes die gelijk liggen met de spoorstaaf schuurt het motordraaistel soms heen. Dat komt, omdat bij het aandraaien van de schroef de rails iets naar beneden wordt gedrukt en er in het spoor een kleine "kuil" ontstaat en een schroefje er soms een beetje scheef inzit, zodat een randje net te hoog komt. Ik heb eens een schroef op een plekje zonder dwarsliggers precies recht in de baan gedraaid. Dan was er geen probleem als bovenkant spoorstaaf gelijk was aan bovenkant schroef. Terecht, anders zou het motorstel ook op wissels vastlopen. Maar de marge is dan minimaal (ik schat < 0,25 mm)
Toch is het goed om voorzichtig te zijn. De tandwieltjes van de aandrijving komen 0,25 mm door de onderzijde v.h. draaistel heen en kunnen op den duur dus afslijten als ze ergens overheen schuren.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Dank Ben,
Bij mij zal het alleen bij overwegen fout kunnen gaan. Het weggedeelte tussen de sporen is even hoog als de railstaven.
Bij mij zal het alleen bij overwegen fout kunnen gaan. Het weggedeelte tussen de sporen is even hoog als de railstaven.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Duitse segmentenbaan
Ben, Harry, dat treinstel is inderdaad waanzinnig mooi! Heb er toevallig pas 1 voorzien van decoder met geluid! Echt gaaf. heeft inderdaad wel een wat lawaaierige aandrijving. Al doet een beetje vet en olie wonderen. ik had overigens geen last van dat het treinstel ergens op de bodem bleef hangen. Maar laag ligt hij zeker.