Route du Vin / Weinstraße
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Ehm...red je dat met 1 meter voor een TGV?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Haut-Rhin - Breisgau
TGV van 1 meter? Is mogelijk , is 4 a 5 wagons, ICE2 heb ik ook al eens gezien met 4 stellen in Duitsland,.
De Lufthansa Donald Duck heeft ook 4 stellen, tevens reed de Lufthansa altijd hun Express trein altijd met weinig wagons.
Maar persoonlijk vind ik een TGV met 7 a 8 stellen mooier.
Maar je kopstation ziet er goed uit, mis alleen een rangeer spoor tbv je opstelspoor, nu moeten ze via hoofdbaan naar de opstel en er ook via de hoofdbaan weer terug naar perronspoor.
Persoonlijk vind ik jouw baan beter geschikt regio materiaal van de DB, trein met 3 a 4 rijtuigen.
Ik bouw nu kopstation Oberstdorf (zoals in het echt), deze maak ik geschikt voor dieselmateriaal met een lengte van maximaal 50 cm, zoals de Desiro, Pendolino, Talent, Lint, etc. Helaas kan dit station geen ICE, en elektrische treinen aan. hiervoor heb ik Bahnhof Brohl-Lutzing.
Het is keuzes maken, qua ruimte, aankleding, rijden en materiaal; maar tot nu toe ziet jouw baan er top uit
De Lufthansa Donald Duck heeft ook 4 stellen, tevens reed de Lufthansa altijd hun Express trein altijd met weinig wagons.
Maar persoonlijk vind ik een TGV met 7 a 8 stellen mooier.
Maar je kopstation ziet er goed uit, mis alleen een rangeer spoor tbv je opstelspoor, nu moeten ze via hoofdbaan naar de opstel en er ook via de hoofdbaan weer terug naar perronspoor.
Persoonlijk vind ik jouw baan beter geschikt regio materiaal van de DB, trein met 3 a 4 rijtuigen.
Ik bouw nu kopstation Oberstdorf (zoals in het echt), deze maak ik geschikt voor dieselmateriaal met een lengte van maximaal 50 cm, zoals de Desiro, Pendolino, Talent, Lint, etc. Helaas kan dit station geen ICE, en elektrische treinen aan. hiervoor heb ik Bahnhof Brohl-Lutzing.
Het is keuzes maken, qua ruimte, aankleding, rijden en materiaal; maar tot nu toe ziet jouw baan er top uit
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Enige oplossing voor langere perrons zijn bochtwissels.
Rij je dubbelsporig rechts of links ?
Dan horen er steeds twee stellen overloopwissels net voor het station, om alle perrons te kunnen gebruiken.
Tussen de twee overloopwisselcombinaties kun je mooi het uithaalspoor van het opstelterrein aansluiten, dan is elk perron bereikbaar.
Het uithaalspoor ligt dan naast de dubbelsporige hoofdlijn
Op dat uithaalspoor sluit je dan de opstelsporen aan.
Een trein, die je weg rangeert, kruist dan de hoofdbaan en stopt op het uithaalspoor, maakt dus de hoofdbaan direct terug vrij.
Hij keert en rijdt in de opstelsporen naast wisselstraat van het station.
De langste trein die je op het opstelspoor wil zetten bepaalt de lengte van uithaalspoor.
Rij je dubbelsporig rechts of links ?
Dan horen er steeds twee stellen overloopwissels net voor het station, om alle perrons te kunnen gebruiken.
Tussen de twee overloopwisselcombinaties kun je mooi het uithaalspoor van het opstelterrein aansluiten, dan is elk perron bereikbaar.
Het uithaalspoor ligt dan naast de dubbelsporige hoofdlijn
Op dat uithaalspoor sluit je dan de opstelsporen aan.
Een trein, die je weg rangeert, kruist dan de hoofdbaan en stopt op het uithaalspoor, maakt dus de hoofdbaan direct terug vrij.
Hij keert en rijdt in de opstelsporen naast wisselstraat van het station.
De langste trein die je op het opstelspoor wil zetten bepaalt de lengte van uithaalspoor.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hallo Roger,
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Maar verder ben ik het met Mark eens.
Maar verder ben ik het met Mark eens.
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Ok, jij heb de langste, maar ik plas weer verderAls we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Ik rommel maar wat aan!
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Haut-Rhin - Breisgau
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Maar verder ben ik het met Mark eens.
Dat vraagt om een filmpje ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Steven, de ICE1 is in het echt altijd 14 Delig en bestaat uit de volgende wagens:shoven schreef:Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Triebkopf - 1e - 1e - 1e - bordrestaurant - 2e/service - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - Triebkopf
Ik zit nu op 12 wagens (ja ik mis er nog 2, maar die zijn onderweg). Fleischmann heeft alle types uitgebracht op 2 na. Dat zijn dubbele nummers.
Filmpje is helaas niet mogelijk, baan thuis is niet zo ver dat we rond kunnen rijden. En op de clubbaan heeft hij nog niet gereden. Een fotootje heb ik wel. Tis geen geweldige kwaliteit, en tis nog al lastig te fotograferen. Goeie foto's en filmpjes komen vast nog wel!Reindier schreef:Dat vraagt om een filmpje ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte!
Maar verder ben ik het met Mark eens.
Maar nu weer terug naar Roger zijn baan.
Roger, ik persoonlijk zou iets anders gaan overwegen, dit kopstation werkt echt heel onnatuurlijk. De bogen zijn gedeeltelijk R1 en daarnaast mis ik de overloopwissels voor de trein die binnenkomt en weer vertrekt. Even een lang verhaaltje:
Trein vertrekt van spoor 2/3, rijdt een rondje en komt binnen op spoor 4/5. Nu gaat die trein weer weg en moet deze over het zelfde spoor weer tegen de richting in terug.
Daarnaast denk ik dat als je perse een kopstation wilt, deze echt beter eerder kan laten beginnen, en in een flauwe boog kan leggen en meer links boven moet eindigen, en dat je een deel van de scenery misschien moet verbouwen, zoals een half relief station en perrons (zoals michiel dat op zn dioramas altijd zo mooi doet).
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hallo Henk, zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?Henk van de Weerdt schreef:Hallo Roger,
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: Haut-Rhin - Breisgau
O.K. het is denk ik duidelijk dat ik een verkeerde inschatting heb over treinlengte i.c.m. de perronlengtes.
Bedankt dat jullie me hiermee verder willen helpen!
Ik ben overigens van plan om de nieuwe KATO 10924 te kopen zodra die geleverd wordt.
Ik ga eens nadenken over de opmerking van FidOo over een kopstation met gebogen perrons...... is misschien wel een goed idee.
Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
Bedankt dat jullie me hiermee verder willen helpen!
Ik ben overigens van plan om de nieuwe KATO 10924 te kopen zodra die geleverd wordt.
Ik ga eens nadenken over de opmerking van FidOo over een kopstation met gebogen perrons...... is misschien wel een goed idee.
Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
Laatst gewijzigd door RogerB op 04 mei 2016 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hallo Roger,
http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... MaxCount=1
Formneuheit 2014, 5 pol. Motor, Innenbeleuchtung vorbereitet, Lichtwechsel rot/weiß, TGV Reseau, mit neuem Triebkopf, 10-tlg.,SNCFEp. V,
Is diegene die jij wil hebben ook 10 delig.
Klopt deze is 10 delig, en als ik bij spurweite n kijk:RogerB schreef:zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?
Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)
http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... MaxCount=1
Formneuheit 2014, 5 pol. Motor, Innenbeleuchtung vorbereitet, Lichtwechsel rot/weiß, TGV Reseau, mit neuem Triebkopf, 10-tlg.,SNCFEp. V,
Is diegene die jij wil hebben ook 10 delig.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hoi Henk, zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hallo Roger,
Kan gebeuren succes met het aanpassen van je station.RogerB schreef:zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Roger, op mijn vorige baan had ik een setje overloopwissels liggen die bestond uit 4 Peco boogwissels. Nooit problemen mee gehad.RogerB schreef: Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
De boogwissels van Fleischmann (en Minitrix ook volgens mij) zijn R1/R2 wissels, dat is inderdaad vragen om gedoe. De Peco's (SLE386/-387) hebben de volgende specs:
Nominal Radii: Outside 914mm (36in), Inside 457mm (18in)
Length: 157mm (6 3/16 in)
In mijn nieuwe baan heb ik er hier ook een aantal van ingepland, maar dan de code 55 variant.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Dank je wel Steven. Ik ga eens proberen het ontwerp aan te passen!
Wilt iemand eens, voor mijn beeldvorming, een foto uploaden van zo'n totale 10-delige TGV/Thalys set van 1,2 meter?
Wilt iemand eens, voor mijn beeldvorming, een foto uploaden van zo'n totale 10-delige TGV/Thalys set van 1,2 meter?
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hoi ik kan het bevestigen wat Steven zegt over de peco 55 boogwissel .
Bij mijn station liggen ze aan de linkerkant ,
al meer dan 4 jaar en geen problemen met Loks of wagons ermee.
m.v.g. Sjaak
Bij mijn station liggen ze aan de linkerkant ,
al meer dan 4 jaar en geen problemen met Loks of wagons ermee.
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Mijn Thalys is 1,25 m lang.
Is volgens mij netjes op schaal 200m/160....
Maar je kan hem vlot inkorten.... heb je een reserve rijtuig in de kast
Is volgens mij netjes op schaal 200m/160....
Maar je kan hem vlot inkorten.... heb je een reserve rijtuig in de kast
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Je kan ook overwegen om een een perron in een bocht neer te leggen, zo kan je lengte winnen.
Tevens kan je de sporen die uit jouw tunnels komen, mogelijk verdubbelen met 2 uithaalsporen.
Tevens kan je de sporen die uit jouw tunnels komen, mogelijk verdubbelen met 2 uithaalsporen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Zo ... bijna een maand verder en niets opgeschoten met het ontwerp. Van alles geprobeerd: bochtwissels, gebogen perrons, enz..
Maar door de beperkingen van de afmetingen van de onderplaat ben ik weer ongeveer terug op het oude ontwerp. Weliswaar met meer perronlengte. Nu zo'n 1,2meter, waarbij ik verwacht dat ik tijdens de bouw nog zo'n 10cm kan "winnen", zodat een 9-delige TGV kan stoppen.
Tja, op dit moment kan ik er niet meer van maken.
Maar door de beperkingen van de afmetingen van de onderplaat ben ik weer ongeveer terug op het oude ontwerp. Weliswaar met meer perronlengte. Nu zo'n 1,2meter, waarbij ik verwacht dat ik tijdens de bouw nog zo'n 10cm kan "winnen", zodat een 9-delige TGV kan stoppen.
Tja, op dit moment kan ik er niet meer van maken.
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Haut-Rhin - Breisgau
tja, de bottelnek is de lengte van de thayls.
Door geen overloop wissel te maken tussen in en uitgaande spoor beperk je treinverkeer.
Ik heb zelfs ook een kopstation, ik heb gekozen voor een baanplan allias Oberstdorf, zie mijn draadje, en gekozen voor korte treinen zoals maximaal 55 cm, maar met opstelterrein. Hierdoor kan ik leuke treinen zoals de Desiro, talent, Lint lekker rijden, met veel afwisseling.
Maar al met al ziet het plan er wel goed door dacht uit, ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Door geen overloop wissel te maken tussen in en uitgaande spoor beperk je treinverkeer.
Ik heb zelfs ook een kopstation, ik heb gekozen voor een baanplan allias Oberstdorf, zie mijn draadje, en gekozen voor korte treinen zoals maximaal 55 cm, maar met opstelterrein. Hierdoor kan ik leuke treinen zoals de Desiro, talent, Lint lekker rijden, met veel afwisseling.
Maar al met al ziet het plan er wel goed door dacht uit, ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Roger,
Volgens mij kun je jouw kopstation weldegelijk vergroten. Dit door het geheel meer de hoek in te kantelen. Ik heb even in Photoshop zitten klooien:
Volgens mij kun je jouw kopstation weldegelijk vergroten. Dit door het geheel meer de hoek in te kantelen. Ik heb even in Photoshop zitten klooien:
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Haut-Rhin - Breisgau
sooooowww......bijna een jaar geleden dat ik iets gepost heb in mijn topic. (wel dagelijks meegelezen op het forum ) In deze tijd is er helaas niet veel gebeurd. Nu ga ik de draad weer oppakken en start de bouw van het stationsgedeelte.
Afgelopen weekend ben ik naar Intermodellbau in Dortmund geweest. Naast de nog ontbrekende rails ook de startset voor de bovenleiding gekocht. Daarnaast ook nog een BR114/143 bij H@ns gekocht! Verder ook nog twee Kronenbourg bierwagons gekocht, waarvan de rechtse van Minitrix is en de linkse volgens mij een hele slechte namaak is. Deze zat in een naamloze verpakking.
Afgelopen weekend ben ik naar Intermodellbau in Dortmund geweest. Naast de nog ontbrekende rails ook de startset voor de bovenleiding gekocht. Daarnaast ook nog een BR114/143 bij H@ns gekocht! Verder ook nog twee Kronenbourg bierwagons gekocht, waarvan de rechtse van Minitrix is en de linkse volgens mij een hele slechte namaak is. Deze zat in een naamloze verpakking.
Laatst gewijzigd door RogerB op 20 sep 2018 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
- Locatie: Lelystad
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Ha Roger,
Goed dat je even wat stof af blaast
En goed te horen dat je het stationsdeel gaat bouwen. Ben je er een beetje uitgekomen?
Goed dat je even wat stof af blaast
En goed te horen dat je het stationsdeel gaat bouwen. Ben je er een beetje uitgekomen?
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Re: Haut-Rhin - Breisgau
Hoi Tim,
Ja, na lang wikken en wegen is het ongeveer jouw gephotoshopte variant geworden welke ik nu ga maken. Ik zal dit weekend wel even een jpg-tje van het ontwerp uploaden!
Groeten Roger
Ja, na lang wikken en wegen is het ongeveer jouw gephotoshopte variant geworden welke ik nu ga maken. Ik zal dit weekend wel even een jpg-tje van het ontwerp uploaden!
Groeten Roger
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)