LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik zie dat je toch voor de ingewikkelde en dure optie bent gegaan.
Een simpele gelijkrichter was voldoende.
Zoals in het schema.
Groetjes
Een simpele gelijkrichter was voldoende.
Zoals in het schema.
Groetjes
Met simpele gelijkrichter gaat het niet. Dat was m'n eertse poging. Te zwakke stroom, twijfelend signaal. Na wat prutsen met elektronica werd dit de schakeling (met stroomversterking) dat wel werkt. Bij mij was dit nodig. Waarschijnlijk bij de meesten helemaal niet, en is een gewone gelijkrichter voldoende. In elk geval bedankt voor je hulp.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Treinen wachten geduldig op betere tijden, wanneer wissels schakelen, wanneer er geen rommel meer op de sporen ligt, en wanneer er spanning op de rails staat. Nog even...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hoi Michiel
het lijkt er op, van de foto's gezien, dat je analoge servo's gebruikt (SG90). Dit werkt niet goed samen met de arduino.
ik gebruik zelf de emax ES08DE (digitale servo). Die maken geen rare beweging bij inschakelen van de voeding. max 4 servo's per arduino en de arduino en de servo voeding van dezelfde 5v adapter afpakken dan krijgen ze altijd gelijktijdig stroom en kan er niet 1 van de twee zonder zitten, wat problemen kan geven. De servo voeding niet uit de 5v uitgang van de arduino pakken want dan brandt die snel door.
Verder adviseer ik om de arm van de servo te vergroten zodat het aantal graden dat de servo moet verstellen meer is dan 10 graden, dan kan je de eindstandanden beter instellen. Als de arm langer is heb je ook wat meer veerkracht uit de pen en komt het afstellen minder nauw en voorkomt jitteren. Je kunt ook een ZigZag figuurtje in de pen buigen zodat er wat meer veermogelijkheid is.
succes ermee!
het lijkt er op, van de foto's gezien, dat je analoge servo's gebruikt (SG90). Dit werkt niet goed samen met de arduino.
ik gebruik zelf de emax ES08DE (digitale servo). Die maken geen rare beweging bij inschakelen van de voeding. max 4 servo's per arduino en de arduino en de servo voeding van dezelfde 5v adapter afpakken dan krijgen ze altijd gelijktijdig stroom en kan er niet 1 van de twee zonder zitten, wat problemen kan geven. De servo voeding niet uit de 5v uitgang van de arduino pakken want dan brandt die snel door.
Verder adviseer ik om de arm van de servo te vergroten zodat het aantal graden dat de servo moet verstellen meer is dan 10 graden, dan kan je de eindstandanden beter instellen. Als de arm langer is heb je ook wat meer veerkracht uit de pen en komt het afstellen minder nauw en voorkomt jitteren. Je kunt ook een ZigZag figuurtje in de pen buigen zodat er wat meer veermogelijkheid is.
succes ermee!
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Paul, bedankt voor je opmerkingen betreffende de servo's. Ik was niet bewust dat er analoge en digitale versies bestonden. Dat kan dus een oplossing zijn voor m'n problemen. Te proberen.
Ik heb ondertussen de Arduino opzij gelegd, wegens het niet jitter-vrij krijgen van de servo's ermee. Ik heb twee OC32 modules van Van Perlo besteld. Hopelijk gaat het daarmee een stuk beter.
Ik heb ondertussen de Arduino opzij gelegd, wegens het niet jitter-vrij krijgen van de servo's ermee. Ik heb twee OC32 modules van Van Perlo besteld. Hopelijk gaat het daarmee een stuk beter.
ben benieuwd naar de resultaten, heb ook OC32 kaarten maar die staan bij onze clubbaan niet direct in contact met de servo's.
wij sturen met de OC32 een relais aan, die regelt de polaristatie van hartstuk, stroom van de ingestelde rijweg en geeft het stuursignaal aan de arduino voor het omzetten. Heb daarvoor gekozen omdat ik de wissel ook wil kunnen bedienen en afstellen als de pc niet is aangesloten, is bij een module baan wel handig, dan kan je een losse module testen door slechts stroom aan te sluiten en met de hand een relais te bedienen met het test schuifje boven op.
wij sturen met de OC32 een relais aan, die regelt de polaristatie van hartstuk, stroom van de ingestelde rijweg en geeft het stuursignaal aan de arduino voor het omzetten. Heb daarvoor gekozen omdat ik de wissel ook wil kunnen bedienen en afstellen als de pc niet is aangesloten, is bij een module baan wel handig, dan kan je een losse module testen door slechts stroom aan te sluiten en met de hand een relais te bedienen met het test schuifje boven op.
Kijk ook eens op:
Na wat opstartperikelen zijn de twee OC32 modules nu in bedrijf, en ben ik begonnen met het aansturen van de servo's. 10 wissels werden voorzien van servoaandrijving. 7 opstelsporen zijn nu operationeel. Zes treinen rijden zonder veel problemen hun rondjes. Statistisch heb ik nog de meeste problemen met ... insulfrogwissels. Dus toch! Meestal gaat het om haperende locs. En het is dan meestal ook wel zo dat het locs zijn waarvan de sleepcontacten niet helemaal in orde zijn. Dus hopeloos is het zeker niet.
Dit om te zeggen dat ik nog steeds bezig ben, en dat het technisch werk diep in het schaduwstation rustig voort gaat.
Dit om te zeggen dat ik nog steeds bezig ben, en dat het technisch werk diep in het schaduwstation rustig voort gaat.
hi Michiel,
insulfrogs kan je idd beter niet gebruiken, heb laatst een heel engelswissel vervangen omdat een BR218 precies met beide draaistellen op de isolatie staat, en dan heb ik het over een gloednieuwe loc.
mocht er wel iemand enthousiast over zijn, hij is te koop
ben benieuwd naar de foto's!
insulfrogs kan je idd beter niet gebruiken, heb laatst een heel engelswissel vervangen omdat een BR218 precies met beide draaistellen op de isolatie staat, en dan heb ik het over een gloednieuwe loc.
mocht er wel iemand enthousiast over zijn, hij is te koop
ben benieuwd naar de foto's!
Kijk ook eens op:
Voor de bovenbaan komen enkel electrofrogs! Dat is zeker. Maar die ST5/6 wissels zijn zó goedkoop en handig kwa geometrie voor een compact station! En, wanneer alle sleepcontacten van de locs in orde zijn, geven ze geen probleem. Enkel de locs die nog maar van 1 of 2 assen stroom opnemen geven problemen. Loconderhoud is het sleutelwoord.
Ik zal eens werk maken van een paar foto's. Een filmpje komt later wel, wanneer de hele handel en het hele emplacement soepel rijdt.
Ik zal eens werk maken van een paar foto's. Een filmpje komt later wel, wanneer de hele handel en het hele emplacement soepel rijdt.
Ik ben weer terug van vakantie. Na een maandje afwezigheid was het kwestie om weer de staat van zaken op te stellen. De verkennende rijtesten verliepen goed, met maar een paar kleinere mankementjes. Ik ben dan maar schuchter begonnen met het plaatsen van een volgend aantal servo-motoren. De houders zijn van plastieke L-profielen. 9 motoren zijn geplaast en afgeregeld, 27 volgen nog.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ha Michiel,
Wij gebruiken bij de Spoorstaaf ook de genoemde wissels. We hebben er na dezelfde problemen, gewoon de "puntstukken" gepolariseerd en tot op heden geen problemen meer.
Wat een werk! Gaaf hoor!
Groetjes
Hoontje
Wij gebruiken bij de Spoorstaaf ook de genoemde wissels. We hebben er na dezelfde problemen, gewoon de "puntstukken" gepolariseerd en tot op heden geen problemen meer.
Wat een werk! Gaaf hoor!
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Ik begrijp je waarschijnlijk verkeerd, maar hoe polariseren jullie de puntstukken van de ST5/6 wissels? Deze wissels zijn insulfrogs, en hebben een kunststoffen puntstuk.
Ha michiel, dat kan ik je hopelijk uitleggen.
Inderdaad is het hartstuk van deze wissels van kunststof, het probleem zit hem daarna in de 2 railstaven (die een V vormen) deze zitten te dicht op elkaar waardoor bij het berijden met een metalen wiel de beide railstaven kortsluiting maken. Je kunt hier van alles voor verzinnen. Oa nagellak om ze een stukje te isoleren, af vijlen of te polariseren met microswitches zoals wij nu gedaan hebben.
Inderdaad is het hartstuk van deze wissels van kunststof, het probleem zit hem daarna in de 2 railstaven (die een V vormen) deze zitten te dicht op elkaar waardoor bij het berijden met een metalen wiel de beide railstaven kortsluiting maken. Je kunt hier van alles voor verzinnen. Oa nagellak om ze een stukje te isoleren, af vijlen of te polariseren met microswitches zoals wij nu gedaan hebben.
Ah! Ik snap'm nu. Ik heb voor het vijl-systeem gekozen. Werk prima en is definitief.
De bundel "Belpaire" (ja, ze kreeg een naam!) is klaar. Alle 18 wissels zijn gemotoriseerd, alles sporen zijn berijdbaar en beschikbaar voor geautomatiseerd verkeer. Bundel "Belpaire" is de Noordelijke bundel die de functie overneemt van de virtuele station Brussel-Noord, Schaarbeek en verder (Antwerpen, Oostende,...). Op dit eigenste ogenblik worden de sporen ingereden. Een plechtig moment...
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
machtig gezicht zo, verwacht wel een filmpje van u
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Ik zou wel willen, een filmpje, maar daarvoor moet ik eerst een aantal locomotieven herstellen. Op het moment rijden er nog maar 2 helemaal goed. De 4 andere digitale meiden doen het haperend of niet. Maar het filmpje komt. Nog even geduld.
Ik heb een filmpje gemonteerd van het testrijden door schaduwstation "Belpaire". Klik op het prentje.
machtig gezicht
Hills and Meadows on social media
Jaloersmakend mooi rustig rijdende treinen. Ooit hoop ik ook zoiets moois te kunnen laten zien..
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Mooi hoor, rijdt geweldig.
gr. Ron.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Michiel,
Het rijdt prachtig, wilde dat mijn stoomlocs zo reden.
Het rijdt prachtig, wilde dat mijn stoomlocs zo reden.
Michiel,
Dat rijd inderdaad erg mooi, maar ook een beetje spookachtig, zo zie ik in het filmpje om 3.20 ineens een loc met bijbehorende wagon oplossen in het niets , ik heb aardig wat locs maar dit heb ik er nog geen eentje zien doen, is een nieuw merk of zo
groetjes,
Bert
Dat rijd inderdaad erg mooi, maar ook een beetje spookachtig, zo zie ik in het filmpje om 3.20 ineens een loc met bijbehorende wagon oplossen in het niets , ik heb aardig wat locs maar dit heb ik er nog geen eentje zien doen, is een nieuw merk of zo
groetjes,
Bert
Ik sluit mij bij de bovenstaande commentaren aan. Wat rijden de treinen mooi rustig rond!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
-
- Elektronica/Commercieel