de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Respect dat je met dit soort temperatuur nog bezig durft te zijn met "Klussen Op De Modelbaan",
maar gefeliciteerd. En die frisse moed van morgen.....het wordt weer zo warm :lol:



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Marcvane86 »

Jan, mooi om jouw vorderingen zo te lezen.
Gefeliciteerd met het afronden van het SS.

Ben blij dat je weer zo lekker bezig bent en dat je voor als nog alles lekker overzichtelijk kunt houden en storingsvrij kunt werken.

Ga zo door en een foto zie ik graag verschijnen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

nou de frisse moed is alweer omgeslagen in een wat neerslachtige stemming omdat nu ik alles opgeruimd had en daadwerkelijk zes treinen op het SS ging plaatsen blijkt er stroomtechnisch toch weer wat niet gaat zoals ik verwachtte dat het ging.

het blijkt namelijk dat als ik trein 1 op op spoor 1 en de stopplaats heb en alle anderen netjes gevolgd zijn en zo het SS vollopen gaat dat allemaal goed want ze stoppen allemaal netjes op de stopplaats maar als trein 6 op spoor 6 binnenloopt en spoor 1 weer activeert gaat spoor 1 netjes rijden maar trein 6 stopt niet en gaat vrolijk door tot aan wissel die krom staat van het uitgaande spoor 1 en ondanks dat de wissel waardoor de stroom geblokkeerd zou moeten zijn toch stroom doorgeeft. ra ra hoe kan dit.

heb weer wat om uit te vogelen en betekend dat wederopbouw nog weeeeer even moet wachten.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Ben je er in gevlogen dat op spoor 6 – als enige – de stopfunctie niet in het linkerspoor zit, maar in het rechter?

Ongeacht de stand van de wissels, heb je op het linkerspoor van spoor 6 ALTIJD minstroom. En omdat je, schat ik zo, bij alle blauwe stukken spoor de rechter rails met elkaar hebt verbonden, rijdt de loc op spoor 6 gewoon door (omdat-ie zijn stroom krijgt van de identieke blauwe van spoor 1.

Remedie: gewoon de blauwe verbinding van het rechterspoor van spoor 6 los halen. Ik denk dat-ie het dan wel goed doet.

Ga vooral niet klieren met de bedrading om te gooien. Tot en met 5 werkt het prima, ga er nu niet mee klooien!!!!!

Ik hoor wel of mijn oplossing werkt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Sorry Rob,

zie nu pas jou verhaaltje hier nadat ik jou via de privemail al antwoord had gegeven.

en de opgeruimde tafel ligt alweer vol met spullen om te schroeven en bedrading en doormeet apperatuur.
oftewel t,is weer een zooitje :mrgreen:

maaar daarin voel ik me blijkbaar thuis :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Nou beste volgers,

de problemen zijn van dusdanig raadselachtige aard dat ik na drie dagen heen en weer mailen met Rob Z en tientallen testen heb uitgevoerd het plan om schaduwspoor 1 tot en met zes automatisch te laten werken niet lukt.

ik blijf met een spook start/stop plek zitten die we er niet uit krijgen.

remedie is zelfde schaduwstationsopstelling maar spoor 1 moet ik gaan verplaatsen naar spoor 6 en dan terugwerken en van spoor 1 spoor 6 maken.

betekend een andere wisselschakeling en een andere vorm van bedraden wat dus feitelijk neerkomt alles opnieuw maar dan anders aansluiten.

betekend ook dat ik in plaats van steeds 4 wissels tegelijk moet schakelen nu naar 6 keer 2 en 1 keer alle 10 tegelijk terug in de rechtuitstand.

of mijn 19V voeding dat aankan zal blijken anders moet dat in 2 keer 5.

het weer wordt in ieder geval wat koeler want mijn kamer lijkt de laatste dagen meer op een sauna dan op een hobbykamer met een gemiddelde van 28 gr.

dus wederom wat geduld gevraagd voor ik verder bouwverslagen kan laten zien.


wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hoontje »

Al doende leert en bouwt men...

Hier laatst ook alle bedrading onder een module uit mogen trekken omdat er 1 klein foutje in geslopen was.
Rustig aan Jan, aan Rob heb je een goede hulp. Heb het gevoel dat het wel goed gaat komen. Ik wacht rustig je updates af!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

het heeft wat zweetdruppels gekost maar, dank zij de kundige hulp van Rob Z die mij via een groot aantal hulpmails op het juiste spoor heeft gezet is het toch gelukt.

schaduwstation werkt nu zoals verwacht dat het werkt.

oftewel trein komt binnen op spoor 1 zet wissels om naar spoor 2 en stopt in stopsectie.

volgende trein komt binnen en zet wissels om naar spoor 3 en stopt in stopsectie.

volgende en alle volgende treinen doen het zelfde tot en met spoor 6 en dan is het enige verschil dat daar twee schakelpunten zijn gemaakt die eerst alle vijf de inkomende wissels weer terugzetten naar recht zodat de eerstvolgende trein weer doorloopt naar spoor 1 en het ritueel opnieuw kan beginnen.
en het tweede schakelpunt doet hetzelfde met de uitgaande wissels nl. dat die ook alle vijf naar rechtuit gezet worden waarna trein op spoor 1 verstrekt.

het enige wat er nu nog aan moet gebeuren is dat alle rails goed schoon gemaakt moet gaan worden en bewerkt met ATF zodat er een soepele storingvrije doorloop plaats kan vinden.

maar goed we hebben weer een doel bereikt en ga me nu ook opmaken voor de wederopbouw.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Mooi dat alles weer werkt! Je hebt het 'm weer geflikt! (Al is het dan met hulp van Rob).
Nu weer aan het leuke werk: BOUWEN! :D :D :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

ja dat geeft een goed gevoel en voor mezelf dat ik toch wel een beetje bij de tijd ben om dat wat ik in mijn hoofd had gerealiseerd te krijgen.

nu is het alleen nog even een paar details nog uitwerken zoals het niet perfect vlak liggen van een bepaald stuk ondergrond wat dus hersteld moet worden maar het belangrijkste is inderdaad dat het werkt.

het opbouwen gaat natuurlijk ook weer gebeuren maar daar had ik ook nog wat veranderingen op het oog en dat moet ik eerst nog eens rustig tot me door laten dringen of dat ook uitvoerbaar is.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Zo de ondergrond netjes vlak gemaakt dus geen torderende rails meer die de wielcontacten kunnen beïnvloeden.

nu gaan we eerst maar eens een honderdtal keren handmatig de zes treinen hun rondjes laten rijden door ze steeds zelf weer in de juiste richting op de inrijbaan te plaatsen en de betrouwbaarheid van het automatisch schakelen te controleren.

met in de hand een magneet tussen de vingers schakelt alles perfect maar ja de trein rijden nu eenmaal niet allemaal met dezelfde snelheid dus dat is uitproberen welke standaard snelheid door alle treinen netjes worden gelezen en die dan ook de reeds laten schakelen.

testen testen en nog eens testen.

noodzakelijk want als ik weer ga opbouwen kan ik daar natuurlijk bijna niet meer bij.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

en in deze temperatuur tracht je dan je hobby uit te oefenen :D

Afbeelding

dit is dus op 12-05-2016 om 19.45 uur

ik ga in de tuin en pak een gele rakker.

daar is het beter mee uit te houden. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Groot gelijk Jan, de temperatuur in de ketel loopt teveel op. De druk wordt te hoog, dus zorg dat je voldoende stoom kunt afblazen :lol: :lol: :lol:
Proost!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Marcvane86 »

Jan doet me goed te zien dat je SS zover af is dat je maximaal kunt gaan testrijden. Een paar maanden terug had je er waarschijnlijk nog niet aan gedacht inmiddels weer een nieuw stuk baan te bouwen en de oude baan af te breken.
Hopenlijk is je trafo sterk genoeg om je wissels te laten schakelen per 5.

Succes met testen en als je de plannen voor de boven bouw concreter hebt horen we weer graag van je.

Echt leuk te zien hoe jij met hele minimale investeringen zover komt. Is echt een voorbeeld voor mij om niet te snel maar weer iets nieuws te halen maar gebruik te maken van spullen die er al zijn.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi allen,

het testrijden gaat in zijn geheel redelijk goed maar nog lang niet vlekkeloos.

stagnatie wordt door de reedcontacten ( RC,s ) veroorzaakt.

ik heb ontdekt dat de plaatsing en richting een belangrijke factor blijkt te zijn.

als we de reed nader bekijken is dit een glazenbuisje met daarin aan twee zijden een draadeind met een plat stukje metaal.

deze platte stukjes metaal lopen in het midden iets over elkaar heen.

door deze met een magneetje erboven te beroeren sluiten de platte metalen stukjes tegen elkaar en wordt er een verbinding tot stand gebracht.

nu blijkt dat het platte stukje wat als onderste geld deze omhoog getrokken wordt tegen de daaroverheen lopende andere strip.

als ik dan even zeg dat de twee polen zijn links de onderste en rechts de bovenste moet in de praktijk de onderste altijd aan die zijde zitten waar het voortbewegende magnetische deel vandaan komt omdat dat de zekerste weg is dat de magneet daadwerkelijk de verbinding maakt.

mijn stagnatie wordt veroorzaakt door dat de reed verkeerd om is geplaatst.

dus de RC,s allemaal eruit en opnieuw in de juiste stand weer geplaatst en weer testen testen testen.

en ja Marc ook al zit ik dan in die financiële shit het was en is en blijft een uitdaging om met zo weinig mogelijke middelen tegen zo laag mogelijke kosten toch onze o zo mooie hobby uit te oefenen.
Natuurlijk heb ik de mazzel dat ik via donaties aan heel wat extra middelen ben geraakt maar neemt niet weg dat in princiepen heeeel veel herbruikbaar.

en ja als ik weer ga bouwen dan volgen vanzelf weer de nodige fotootjes en dan hoop ik ook dat wat als nieuw achter de oogbollen heb om dat uitvoerbaar te maken.
ik doel dan op het stuk wat voor het stadsproject de buitenweg langsliep.
dat was enkelsporig en juist op dat in het oog springende stuk zou ik graag een tweesporig traject hebben maar dat betekend dat ik sporenplan ingrijpend moet wijzigen om dat te realiseren en of dat aan de rechterzijde wat dan een soort spaghettiknoop moet gaan worden zal lukken dat is nog maar de vraag.

wees niet ongerust het kan allemaal effe duren want ook mijn voet met de hielspoor speelt weer op en staan, één van de meest voorkomende zaken met het werken aan de baan, valt om den drommel niet mee.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ondanks dat ik haast niet op mijn voet kan staan toch aan het rommelen.

zoals we nog weten de basis om door te bouwen vanaf het schaduwstation.

Afbeelding


vanaf plaatje boven komt de uitgaande baan ,dus vanaf de achterzijde (uitgang SS) weer langs de muur terug en gaat dan in de klim naar eerste laag.

op bijgaande foto onderlangs in de eerste klim linksom doordraaiend.



hierboven moet een soort spaghettiknoop komen.

Afbeelding

en zo alweer een stukje met rails en zo mogelijk dubbelsporig

Afbeelding



wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:55, 5 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Het schaduwstation ligt er mooi strak in. Van de hele renovatie zul je volgens mij nog veel plezier hebben, ook al is het veel werk.
Het nieuwe tracé ziet er ook al goed uit. Houd vol, dan komt het allemaal goed.
En natuurlijk het allerbeste met je voet.

Ben je komen weekeinde misschien ook in Hilversum? Ik weet nog niet of ik zaterdag of zondag kom, maar misschien komen we elkaar dan wel ergens tegen.

groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja het bouwen gaat hoe lastig ook met zo,n opspelend of tegenwekende voet redelijk voorspoedig.

ook hetgene wat als nieuw traject achter de oogbollen heb lijkt te lukken zonder al te veel geweld aan bestaande baanontwerp te doen.

in feite komt er alleen een extra omloop met een extra rijlengte van een meter of zes.

je vraag of ik in Hilversum zal zijn moet ik helaas negatief beantwoorden.

ik zou graag willen gaan maar kan en mag daarvoor het gestelde budget niet aanspreken en zal het moeten doen met de verslagen die daarover gepost zullen gaan worden met hopelijk veel foto,s zodat ik er toch een beetje bij ben.

maar je zegt komend weekend maar het is wel pas volgend weekend hoor ( 28-29 mei ).

voorlopig hou ik me maar strompelend met de baanbouw bezig waar ik nog zat te doen heb.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

even update.

uit vorige plaatjes serie is dit de vordering van plaatje twee.

Afbeelding


duidelijk zichtbaar het nieuwe sporenplan dubbelspoor wat voorlangs de buitenweg stadsproject gaat lopen.

volgende stap aansluiting van links weer herstellen zodat rondje havengebied en tussenstop weer geheel terug op zijn plaats ligt.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door bob vermeulen »

Jan,

De afgelopen tijd heb je weer veel gedaan en goede vorderingen gemaakt.
Het zal niet lang meer duren en dan komt de scenry aan de beurd!

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

’t Gaat goed Jan! Snelheid en Perfectie gaan moeilijk samen, maar zoals het nu gaat, is perfectie duidelijk aan de winnende hand. Ga zo door, het is geen snelheidswedstrijd. Secuur rails leggen en goed testen kost nu dan wel tijd, maar dat krijg je later als alles goed functioneert met rente (lees: voldoening) terug.

Neem vooral ook de tijd om na te denken over de volgende stappen. Een goede voorbereiding is het halve werk. En je voet vaart er wel bij. :lol:
Heb je trouwens de beide bergtracé ’s bij de haven al weer aan de praat?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

ja ik werk op dit moment inderdaad met een gevoel van we hebben alle tijd dus neem die tijd.

tijd die ik me in het verleden niet gunde maar waarmee ik al op diverse plaatsen en keren ben afgestraft.

alles wat ik tot nu toe klaar heb ligt inderdaad op een geheel andere wijze dan dat ik vorige opbouw heb gedaan.

stukje voor stukje, railsje voor railsje, steeds weer controleren ligt het recht en is de aansluiting goed enz enz. en ja dat kost tijd.

ook het hergebruik van de diverse houten ondergrondstroken geeft het nodige denkwerk.

waar ik bouwtechnisch tegen aan loop is natuurlijk ook het feit dat doordat ik een extra baan achterlangs heb gemaakt nu de daarboven liggende andere twee banen hoger geplaatst moeten worden om doorrijhoogte te garanderen maar betekent ook dat de bovenste laag station Hooggelegen ook zo,n 10 cm hoger uit zal komen en daarvoor de verbindingsweg naar en van station Nieuwestad ook een soort op en afrit moet gaan maken.

jou vraag over de bergtracé,s kan ik zeggen die zijn nog niet aan de beurt.

als alle rails volgens het nieuwe plan ligt is het bedieningspaneel aan de beurt.

er moet nog een trafo verwisseld worden maar die heeft een andere maat dus moet de plaat waar die dingen op gemonteerd zitten aangepast worden naar de nieuwe maten.

daarna ga ik het gehele baanplan volgens het kleurenschema zoals baanplan in scarm uitgebeeld is van bedrading op kleur maken waarbij elke kleurensectie correspondeert met de trafo die die kleur toebedeeld heeft gekregen.

al bouwend ben ik in gedachte ook bezig om in het afgebroken SS Nieuwestad daar toch met de overgebleven wissels ook een groter schaduwstation te maken ook al zal die niet direct in zijn geheel in gebruik genomen gaan worden maar als het ligt kan ik als er voldoende loks aanwezig zijn dit dan op simpele wijze in gebruik nemen.

ook ben ik in gedachte station Nieuwestad wat nu een tweesporig station is of dat uit te breiden is naar een viersporig plus pendelstop mede doordat ik het verbindingsspoor van en naar station Hooggelegen moet aanpassen kan ik misschien ook daardoor de nodige veranderingen in station Nieuwestad aanbrengen..

samengevat kan het nog ettelijke weken duren alvorens er daadwerkelijk weer met het voltallige treinenspul rond gereden kan gaan worden.

maar zoals gezegd we hebben de tijd en nemen dan ook die tijd.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

gisteravond en vanmorgen nog even bezig geweest en jawel de aansluiting links is weer in ere hersteld en werkt voorlopig weer als vanouds.

voorlopig bedoel ik mee dat de rijstroom nu nog door één trafo wordt verzorgd over de hele baan en als straks het nieuwe bedieningspaneel klaar is met daarop de zes trafo,s die ieder zijn eigen tracé te bedienen krijgt.

we gaan vandaag verder met de aansluiting vanaf de draai vanuit het linkerdeel naar rechtsachter het stadsproject langs en achterlangs dus tegen achterwand boven het SS de tweede laag gaat vormen.

foto,s hiervan volgen later na de montage en dan is ook gelijk zichtbaar ( hoop ik ) de spaghetti knoop aan de rechterzijde van het SS.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

even weer een update.

het knooppunt links daar is nu wederom een laag overheen en dat vormt de verbinding naar de spaghettiknoop (aan rechter achterzijde )en de achterlangsgang stadsproject en door naar SS Nieuwestad.

duidelijk zichtbaar is dat achterlangs nu drie lagen liggen.

boven dit alles komt dan nog de laag met station Hooggelegen en daarboven nog weer een bergspoortje.

Afbeelding

en de spaghettiknoop ziet er dan zo uit.

Afbeelding

volgende project wordt het weer terug bouwen van stadsproject de buitenweg en daarboven station Hooggelegen.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

wederom een updaatje,

zo ligt de buitenweg weer op zijn plaats en eerste stuk station Hooggelegen.

Afbeelding


steeds duidelijker wordt het dat het schaduwstation onderin echt schaduwstation is.
het raakt steeds meer verscholen. en eigenlijk dus onbereikbaar.

voor vandaag zegt mijn zere voet is het genoeg geweest morgen maar weer verder proberen.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie