Route du Vin / Weinstraße

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door shoven »

Ehm...red je dat met 1 meter voor een TGV?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras
Berichten: 1561
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Marksintpancras »

;) TGV van 1 meter? Is mogelijk :D, is 4 a 5 wagons, ICE2 heb ik ook al eens gezien met 4 stellen in Duitsland,.
De Lufthansa Donald Duck heeft ook 4 stellen, tevens reed de Lufthansa altijd hun Express trein altijd met weinig wagons.

Maar persoonlijk vind ik een TGV met 7 a 8 stellen mooier.

Maar je kopstation ziet er goed uit, mis alleen een rangeer spoor tbv je opstelspoor, nu moeten ze via hoofdbaan naar de opstel en er ook via de hoofdbaan weer terug naar perronspoor.
Persoonlijk vind ik jouw baan beter geschikt regio materiaal van de DB, trein met 3 a 4 rijtuigen.

Ik bouw nu kopstation Oberstdorf (zoals in het echt), deze maak ik geschikt voor dieselmateriaal met een lengte van maximaal 50 cm, zoals de Desiro, Pendolino, Talent, Lint, etc. Helaas kan dit station geen ICE, en elektrische treinen aan. hiervoor heb ik Bahnhof Brohl-Lutzing.

Het is keuzes maken, qua ruimte, aankleding, rijden en materiaal; :roll: maar tot nu toe ziet jouw baan er top uit :!:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door dentheo »

Enige oplossing voor langere perrons zijn bochtwissels.

Rij je dubbelsporig rechts of links ?
Dan horen er steeds twee stellen overloopwissels net voor het station, om alle perrons te kunnen gebruiken.
Tussen de twee overloopwisselcombinaties kun je mooi het uithaalspoor van het opstelterrein aansluiten, dan is elk perron bereikbaar.

Het uithaalspoor ligt dan naast de dubbelsporige hoofdlijn
Op dat uithaalspoor sluit je dan de opstelsporen aan.

Een trein, die je weg rangeert, kruist dan de hoofdbaan en stopt op het uithaalspoor, maakt dus de hoofdbaan direct terug vrij.
Hij keert en rijdt in de opstelsporen naast wisselstraat van het station.
De langste trein die je op het opstelspoor wil zetten bepaalt de lengte van uithaalspoor.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Roger,
RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

FidOo
Berichten: 5929
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door FidOo »

Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3030
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Ron »

Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Ok, jij heb de langste, maar ik plas weer verder :mrgreen: :lol: :lol:


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door shoven »

FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Reindier
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2015 17:24

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Reindier »

FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.

Dat vraagt om een filmpje :) ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...



FidOo
Berichten: 5929
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door FidOo »

shoven schreef:
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?
Steven, de ICE1 is in het echt altijd 14 Delig en bestaat uit de volgende wagens:
Triebkopf - 1e - 1e - 1e - bordrestaurant - 2e/service - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - Triebkopf

Ik zit nu op 12 wagens (ja ik mis er nog 2, maar die zijn onderweg). Fleischmann heeft alle types uitgebracht op 2 na. Dat zijn dubbele nummers.
Reindier schreef:
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.
Dat vraagt om een filmpje :) ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...
Filmpje is helaas niet mogelijk, baan thuis is niet zo ver dat we rond kunnen rijden. En op de clubbaan heeft hij nog niet gereden. Een fotootje heb ik wel. Tis geen geweldige kwaliteit, en tis nog al lastig te fotograferen. Goeie foto's en filmpjes komen vast nog wel!

Afbeelding


Maar nu weer terug naar Roger zijn baan.

Roger, ik persoonlijk zou iets anders gaan overwegen, dit kopstation werkt echt heel onnatuurlijk. De bogen zijn gedeeltelijk R1 en daarnaast mis ik de overloopwissels voor de trein die binnenkomt en weer vertrekt. Even een lang verhaaltje:
Trein vertrekt van spoor 2/3, rijdt een rondje en komt binnen op spoor 4/5. Nu gaat die trein weer weg en moet deze over het zelfde spoor weer tegen de richting in terug.

Daarnaast denk ik dat als je perse een kopstation wilt, deze echt beter eerder kan laten beginnen, en in een flauwe boog kan leggen en meer links boven moet eindigen, en dat je een deel van de scenery misschien moet verbouwen, zoals een half relief station en perrons (zoals michiel dat op zn dioramas altijd zo mooi doet).


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

Henk van de Weerdt schreef:Hallo Roger,
RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.
Hallo Henk, zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?

Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

O.K. het is denk ik duidelijk dat ik een verkeerde inschatting heb over treinlengte i.c.m. de perronlengtes.
Bedankt dat jullie me hiermee verder willen helpen!

Ik ben overigens van plan om de nieuwe KATO 10924 te kopen zodra die geleverd wordt.

Ik ga eens nadenken over de opmerking van FidOo over een kopstation met gebogen perrons...... is misschien wel een goed idee.

Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
Laatst gewijzigd door RogerB op 04 mei 2016 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Roger,
RogerB schreef:zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?

Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)
Klopt deze is 10 delig, en als ik bij spurweite n kijk:

http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... MaxCount=1

Formneuheit 2014, 5 pol. Motor, Innenbeleuchtung vorbereitet, Lichtwechsel rot/weiß, TGV Reseau, mit neuem Triebkopf, 10-tlg.,SNCFEp. V,

Is diegene die jij wil hebben ook 10 delig.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

Hoi Henk, zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik ;)


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Roger,
RogerB schreef:zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik ;)
;-) Kan gebeuren succes met het aanpassen van je station.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door shoven »

RogerB schreef: Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
Roger, op mijn vorige baan had ik een setje overloopwissels liggen die bestond uit 4 Peco boogwissels. Nooit problemen mee gehad.
De boogwissels van Fleischmann (en Minitrix ook volgens mij) zijn R1/R2 wissels, dat is inderdaad vragen om gedoe. De Peco's (SLE386/-387) hebben de volgende specs:
Nominal Radii: Outside 914mm (36in), Inside 457mm (18in)
Length: 157mm (6 3/16 in)

In mijn nieuwe baan heb ik er hier ook een aantal van ingepland, maar dan de code 55 variant.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

Dank je wel Steven. Ik ga eens proberen het ontwerp aan te passen!

Wilt iemand eens, voor mijn beeldvorming, een foto uploaden van zo'n totale 10-delige TGV/Thalys set van 1,2 meter?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7895
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Krab »

Hoi ik kan het bevestigen wat Steven zegt over de peco 55 boogwissel .
Bij mijn station liggen ze aan de linkerkant ,
al meer dan 4 jaar en geen problemen met Loks of wagons ermee. ;)


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door dentheo »

Mijn Thalys is 1,25 m lang.
Is volgens mij netjes op schaal 200m/160....

Maar je kan hem vlot inkorten.... heb je een reserve rijtuig in de kast :mrgreen: :mrgreen:



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Marksintpancras
Berichten: 1561
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Marksintpancras »

Je kan ook overwegen om een een perron in een bocht neer te leggen, zo kan je lengte winnen.
Tevens kan je de sporen die uit jouw tunnels komen, mogelijk verdubbelen met 2 uithaalsporen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

Zo ... bijna een maand verder en niets opgeschoten met het ontwerp. Van alles geprobeerd: bochtwissels, gebogen perrons, enz..
Maar door de beperkingen van de afmetingen van de onderplaat ben ik weer ongeveer terug op het oude ontwerp. Weliswaar met meer perronlengte. Nu zo'n 1,2meter, waarbij ik verwacht dat ik tijdens de bouw nog zo'n 10cm kan "winnen", zodat een 9-delige TGV kan stoppen.
station05.jpg
station05.jpg (31.42 KiB) 7201 keer bekeken
station05-3d.jpg
station05-3d.jpg (15.93 KiB) 7201 keer bekeken
Tja, op dit moment kan ik er niet meer van maken.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Marksintpancras
Berichten: 1561
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Marksintpancras »

:lol: tja, de bottelnek is de lengte van de thayls.
Door geen overloop wissel te maken tussen in en uitgaande spoor beperk je treinverkeer.

Ik heb zelfs ook een kopstation, ik heb gekozen voor een baanplan allias Oberstdorf, zie mijn draadje, en gekozen voor korte treinen zoals maximaal 55 cm, maar met opstelterrein. Hierdoor kan ik leuke treinen zoals de Desiro, talent, Lint lekker rijden, met veel afwisseling.

Maar al met al ziet het plan er wel goed door dacht uit, ben benieuwd hoe het gaat bevallen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 407
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Timtrein85 »

Roger,

Volgens mij kun je jouw kopstation weldegelijk vergroten. Dit door het geheel meer de hoek in te kantelen. Ik heb even in Photoshop zitten klooien:

Afbeelding


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

sooooowww......bijna een jaar geleden dat ik iets gepost heb in mijn topic. :( (wel dagelijks meegelezen op het forum :D ) In deze tijd is er helaas niet veel gebeurd. Nu ga ik de draad weer oppakken en start de bouw van het stationsgedeelte.

Afgelopen weekend ben ik naar Intermodellbau in Dortmund geweest. Naast de nog ontbrekende rails ook de startset voor de bovenleiding gekocht. Daarnaast ook nog een BR114/143 bij H@ns gekocht!
HRB-collectie-18kl.jpg
HRB-collectie-18kl.jpg (48.08 KiB) 5422 keer bekeken
Verder ook nog twee Kronenbourg bierwagons gekocht, waarvan de rechtse van Minitrix is en de linkse volgens mij een hele slechte namaak is. Deze zat in een naamloze verpakking.
HRB-collectie-19kl.jpg
HRB-collectie-19kl.jpg (44.17 KiB) 5422 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RogerB op 20 sep 2018 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 407
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door Timtrein85 »

Ha Roger,
Goed dat je even wat stof af blaast :D
En goed te horen dat je het stationsdeel gaat bouwen. Ben je er een beetje uitgekomen?


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Bericht door RogerB »

Hoi Tim,

Ja, na lang wikken en wegen is het ongeveer jouw gephotoshopte variant geworden welke ik nu ga maken. Ik zal dit weekend wel even een jpg-tje van het ontwerp uploaden!

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Plaats reactie