Ramen lijmen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ns1200

Ramen lijmen.

Bericht door ns1200 »

Bij een aantal THS kappen moet ik alle ramen los lijmen. Nu kan ik dit met seconde lijm doen maar dat is soms wat gevaarlijk.
Weet iemand een goed alternatief, zodat het goed vast zit maar niet aan mijn vingers natuurlijk.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

BenQ

Re: Ramen lijmen.

Bericht door BenQ »

Rick,
Moet je ze niet "vast" lijmen ?
Zelf lijm ik bv huisjes met MEK, het plastic smelt dan en als de MEK is verdampt zit het vast.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

robert

Bericht door robert »

hoi,

Doe eens een testje met kristal klear. Lijkt op houtlijm, vlekt niet en weer met water op te lossen. Overtollig haal je weg met water.
Laatst gewijzigd door robert op 25 jun 2016 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo,

Zoals Ben al voorstelde kan je het eens proberen met MEK. Wel goed ventileren, is nogal giftig! Heb het hier gebruikt voor een stationsoverkapping. Grote voordeel is dat het geen witte vlekken geeft zoals lijm op je transparante onderdelen.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

robert

Bericht door robert »

hoi,

THS kappen zijn volgens mijn bescheiden mening van resin. mek zal dan(ook weer volgens mij) niet goed hechten. Werkt wel prima met "huisjes" kunststof

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Rob,
robert schreef:THS kappen zijn volgens mijn bescheiden mening van resin. mek zal dan(ook weer volgens mij) niet goed hechten.
Daar had ik even niet aan gedacht.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
ns1200

Bericht door ns1200 »

Is dus wel lastig. Mss eens bisontix proberen.
En anders toch maar secondelijm en heel voorzichtig zijn.

robert

Bericht door robert »

Waarom probeer je micro kristal klear niet? Hele volksstammen lijmen hier hun ramen mee, in huisjes etc. Zit gewoon vast , niet muurvast zoals met secondelijm, maar voldoet gewoon. Ook wel eens een hondenkop van ths de raampjes mee vastgezet.

Met groet Rob

Onderwerp starter
ns1200

Bericht door ns1200 »

Bij Kristel klear zitten er geen raam spijlen in. Die wil ik er wel graag in hebben.

BenQ

Bericht door BenQ »

Rick,
De bedoeling is niet om met KristalClear de ramen zelf te maken maar om ze er mee vast te zetten.
En met secondenlijm kan je ook geen stijlen maken???

Met vriendelijke groet,
Ben

robert

Bericht door robert »

Ik begrijp even niet wat raamstijlen met lijmen te maken heeft. Je wilt toch raampje vastlijmen? Of wil je ramen "maken". Gaat ook niet met secondelijm :D . Denk dat ik jouw niet begrijp, en jij mij niet(vreemd, we komen beide van mars)

Met groet Rob

robert

Bericht door robert »

Ben,

Jij komt zeker van Mars :D
Laatst gewijzigd door robert op 25 jun 2016 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Met groet Rob

BenQ

Bericht door BenQ »

Marsiaans gaan leren voor het forum. :lol:
Kan ook zijn dat hij graag Mars eet. :roll:

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
ns1200

Bericht door ns1200 »

Ha Rob.
Omdat de ramen niet als een geheel passen moet ik alle ramen los knippen en vast lijmen.
Secondelijm is nog al snel en loopt uit over de ramen en raamlijsten.
Zit ook al snel aan je vingers vast als je zo'n klein raampje in wilt bouwen.
Daarom ben ik dus op zoek naar een alternatief.
Rick

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rick weg lopende lijm en bij secondelijm je laatste zorg. De hoofdreden om GEEN secondelijm te gebruiken is de damp die witte aanslag veroorzaakt :!: , het word ook wel gebruikt om vinger afdrukken mee zichtbaar te maken 8-) . Als je bewijs wil zien dan bekijk mijn laatste post van het diorama Greuping Süd maar, ik heb door de witte aanslag de hele overkapping van het stationsplein moeten vervangen.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo

Bericht door FidOo »

Mikro Kristal Klear! En dan niet de hele ramen daar mee doen maar gewoon letterlijk als lijm gebruiken.

Overigens heeft niet elke secondelijm het effect van die witte uitslag. (de goedkope van bv de action e.d. wel)
Maar ik heb al een geruime tijd 3 Flesjes (verschillende diktes) van ALBA in gebruik en dit werkt prima.
Ik gebruik het ook wel eens om lichtgeleiders vast te lijmen.

Dit spul kan je in Houten kopen, die handelaar staat in de grote zaal rechts vooraan tegen de muur.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ns1200

Bericht door ns1200 »

Alba ben ik zeer ontevreden over.

talent

Bericht door talent »

FidOo schreef:Mikro Kristal Klear! En dan niet de hele ramen daar mee doen maar gewoon letterlijk als lijm gebruiken.
Zou ook mijn suggestie zijn. Dat spul werkt prima als lijm en droogt volledig transparant op.

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Ik heb ervaring vanuit de vliegtuigmodelbouw. Daar gebruikt met ook veel Kristal Clear voor het lijmen van cockpitramen. Dus het vastzetten he.
Veel succes
Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

ZFRANK

Bericht door ZFRANK »

Raamkozijn/spijlen maak je gewoon van Evergreen styreen stripjes, op kleur maken en vullen met Kristalclear mbv een cocktailprikker.

Ohja ik lijm styreenstripjes gewoon met tinner. (wel ventileren), moet goed te doen zijn in N.
Onderstaand voorbeeld is zelfbouw Z..

Afbeelding

Plaats reactie