Wild Wild West...
Wild Wild West...
Hallo allemaal,
Van de week heb ik een beginnetje gemaakt met mijn nieuwe stuk. Dit wordt ook het eerste deel van mijn uiteindelijke baan.
Dit gedeelte heeft als thema rotsachtig woestijngebied.
Het wordt niet helemaal 100% natuurgetrouw, maar ik probeer het wel herkenbaar te houden als...
Na (hopelijk ) succes zal dit gedeelte naar links uitgebreid worden tot waar (uiteindelijk) een klimspiraal zal komen.
Rechts zal het uitkomen op een schaduwstation.
Voor de rest van de baan wordt nog druk naar de mogelijkheden gekeken...
Ook over de aansluiting en verdere elektra wordt nog druk nagedacht. Met de bouw houdt ik wel rekening dat dit later nog aangepast zal moeten worden.
Onderstaand een kleine impressie van de start.
(Decoratie is tijdelijk voor foto's geplaatst.)
Van de week heb ik een beginnetje gemaakt met mijn nieuwe stuk. Dit wordt ook het eerste deel van mijn uiteindelijke baan.
Dit gedeelte heeft als thema rotsachtig woestijngebied.
Het wordt niet helemaal 100% natuurgetrouw, maar ik probeer het wel herkenbaar te houden als...
Na (hopelijk ) succes zal dit gedeelte naar links uitgebreid worden tot waar (uiteindelijk) een klimspiraal zal komen.
Rechts zal het uitkomen op een schaduwstation.
Voor de rest van de baan wordt nog druk naar de mogelijkheden gekeken...
Ook over de aansluiting en verdere elektra wordt nog druk nagedacht. Met de bouw houdt ik wel rekening dat dit later nog aangepast zal moeten worden.
Onderstaand een kleine impressie van de start.
(Decoratie is tijdelijk voor foto's geplaatst.)
- Bijlagen
-
- DSC07412.JPG (91.02 KiB) 8047 keer bekeken
-
- DSC07422.JPG (89.77 KiB) 8047 keer bekeken
-
- DSC07441.JPG (109.01 KiB) 8046 keer bekeken
-
- DSC07447.JPG (103.8 KiB) 8046 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: Wild Wild West...
Van de week de achtergrond blauw geverfd. Deze wordt mogelijk nog aangepast met verdere achtergrond.
Vandaag alles ondergesmeerd met tegellijm.
Nu wachtten tot alles droog is, dan kan ik alles bijwerken en vervolgens gaan verven.
Onderstaand de huidige tussenstand.
Vandaag alles ondergesmeerd met tegellijm.
Nu wachtten tot alles droog is, dan kan ik alles bijwerken en vervolgens gaan verven.
Onderstaand de huidige tussenstand.
- Bijlagen
-
- DSC07452.JPG (107.7 KiB) 7884 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
paul het is weer eens wat anders wat je bouwt tussen al het nederlandse en duitse matriaal ik ga dit zekers volgen
groet van willem
groet van willem
Jos, Willem, bedankt voor jullie reactie!
@Willem: Dat het wat anders is was voor mij inderdaad een reden om nu voor Amerikaans te kiezen!
Vandaag weer lekker aan het rommelen geweest. Mijn stuk is lekker opgeschoten!
De tegellijm hier en daar bijgewerkt en daarbij op een aantal plaatsen wat kleine steentjes ingedrukt. Dit lijken net wat kleinere rotsjes die her en der verspreid liggen.
Ook heb ik het bruggetje geverfd. Persoonlijk vind ik het net iets teveel in de omgevingskleur (eigenlijk wel logisch, heb dezelfde verf gebruikt...), maar het oogt niet slecht, al zeg ik het zelf...
Nadat de lijm ondertussen opgedroogd was, ben ik begonnen met de ondergrond te verven. Hier heb ik aquariumzand overheen gestrooid, beetje aandrukken en wegzuigen. Dit geeft een (naar mijn idee) vrij realistisch resultaat. Vervolgens met een wat donkerdere kleur wat rotsen bijgewerkt en vervolgens het hele landschap.
Als laatste de ontbrekende rails weer terug gelegd en water gemaakt.
Al met al dus aardig wat.
Zondag nog hier en daar wat bijwerken en vervolgens kan ik aan de details gaan werken.
Morgen helaas geen tijd... M'n baas vind het wel leuk als ik ook even kom werken...
@Willem: Dat het wat anders is was voor mij inderdaad een reden om nu voor Amerikaans te kiezen!
Vandaag weer lekker aan het rommelen geweest. Mijn stuk is lekker opgeschoten!
De tegellijm hier en daar bijgewerkt en daarbij op een aantal plaatsen wat kleine steentjes ingedrukt. Dit lijken net wat kleinere rotsjes die her en der verspreid liggen.
Ook heb ik het bruggetje geverfd. Persoonlijk vind ik het net iets teveel in de omgevingskleur (eigenlijk wel logisch, heb dezelfde verf gebruikt...), maar het oogt niet slecht, al zeg ik het zelf...
Nadat de lijm ondertussen opgedroogd was, ben ik begonnen met de ondergrond te verven. Hier heb ik aquariumzand overheen gestrooid, beetje aandrukken en wegzuigen. Dit geeft een (naar mijn idee) vrij realistisch resultaat. Vervolgens met een wat donkerdere kleur wat rotsen bijgewerkt en vervolgens het hele landschap.
Als laatste de ontbrekende rails weer terug gelegd en water gemaakt.
Al met al dus aardig wat.
Zondag nog hier en daar wat bijwerken en vervolgens kan ik aan de details gaan werken.
Morgen helaas geen tijd... M'n baas vind het wel leuk als ik ook even kom werken...
- Bijlagen
-
- DSC07462.JPG (112.68 KiB) 7647 keer bekeken
-
- DSC07495.JPG (125.9 KiB) 7648 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
-
Dat ziet er erg mooi uit, dat slingerende spoor tussen de bergen.
Fred The Railroader
Dank je Fred! Hoe is het met jou baan/plannen?
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
De afgelopen dagen weer een beetje aan het knutselen geweest. Onderstaand het resultaat!
- Bijlagen
-
- DSC07567.JPG (104.15 KiB) 7467 keer bekeken
-
- DSC07561.JPG (109.62 KiB) 7469 keer bekeken
-
- DSC07559.JPG (112.63 KiB) 7469 keer bekeken
-
- DSC07553.JPG (114.25 KiB) 7468 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
-
-
Ziet er weer prachtig uit. Met mijn baan vlot het redelijk, baanplan staat inmiddels op papier, maar is nog niet definitief.
Fred The Railroader
Ziet er goed uit. Het bouwen lijkt allemaal lekker snel te gaan ook, kunnen de treinen ook meteen rijden.
gr. norm
gr. norm
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Bedankt voor deze leuke reacties!
@Fred: Ik ben benieuwd. Heb je al ergens een draadje hierover of niet?
@Norm: De bouw is inderdaad lekker snel gegaan. Heb lekker veel vrij met mijn baan, dus dat is wel ideaal.
De treinen kunnen al rijden. Aan beide zijdes en aan de achterkant van de bak heb ik wat losse platen op dezelfde hoogt gelegd, zodat ik een ovaal kan leggen. Niet de meest ideale manier, maar ik kan rijden...
Dan nog een vraagje; Is het mogelijk hier filmpjes te plaatsen, zonder dat ik ze eerst op YouTube ofzo moet zetten??
Had dit gisteren geprobeerd, maar was niet gelukt.
Onderstaand een paar fotootjes van de NYSW #2064 met kolentrein. (De loc is een statisch model, helaas... )
@Fred: Ik ben benieuwd. Heb je al ergens een draadje hierover of niet?
@Norm: De bouw is inderdaad lekker snel gegaan. Heb lekker veel vrij met mijn baan, dus dat is wel ideaal.
De treinen kunnen al rijden. Aan beide zijdes en aan de achterkant van de bak heb ik wat losse platen op dezelfde hoogt gelegd, zodat ik een ovaal kan leggen. Niet de meest ideale manier, maar ik kan rijden...
Dan nog een vraagje; Is het mogelijk hier filmpjes te plaatsen, zonder dat ik ze eerst op YouTube ofzo moet zetten??
Had dit gisteren geprobeerd, maar was niet gelukt.
Onderstaand een paar fotootjes van de NYSW #2064 met kolentrein. (De loc is een statisch model, helaas... )
- Bijlagen
-
- DSC07587.JPG (114.44 KiB) 6691 keer bekeken
-
- DSC07591.JPG (113.75 KiB) 6692 keer bekeken
-
- DSC07595.JPG (112.38 KiB) 6692 keer bekeken
-
- DSC07596.JPG (114.9 KiB) 6692 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
-
Nee, is nog geen draadje van. Heb ook niet veel om te laten zien behalve een kale plaat
Fred The Railroader
...
Een Nederlandse Amerikaan op vakantie...
Een Nederlandse Amerikaan op vakantie...
- Bijlagen
-
- DSC07616.JPG (124.57 KiB) 6563 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
die gekke hollanders zie je ook overal
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
je kan je kontniet keren in het buitenland en je ziet er weer een
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
-
Ja, het moet niet gekker worden hor. Denk je er van af te zijn... krijg je dit...
Maarja, zolang de rest van het NLse materieel aan de juiste kant van het water blijft, vind ik het goed...
De laatste dagen nog een beetje aan het uitproberen geweest met verder afwerken van dit stuk.
Ergens in de winkel een paar kunstplantjes gevonden. zagen er wel leuk uit, dus meegenomen en op de baan geplaatst.
Leuk om te zien was dat het "zand" waar deze kunstplantjes in stonden op exact de zelfde manier is gemaakt als ik mijn landschap heb gemaakt ; piepschuim met daarop het zand gelijmd...
Ook hier en daar nog wat kleinere steentjes gestrooid en een beetje "afval" uit het zakje mos over de baan gestrooid.
Onderstaand weer het resultaat... (steentjes ontbreken hier nog...)
Maarja, zolang de rest van het NLse materieel aan de juiste kant van het water blijft, vind ik het goed...
De laatste dagen nog een beetje aan het uitproberen geweest met verder afwerken van dit stuk.
Ergens in de winkel een paar kunstplantjes gevonden. zagen er wel leuk uit, dus meegenomen en op de baan geplaatst.
Leuk om te zien was dat het "zand" waar deze kunstplantjes in stonden op exact de zelfde manier is gemaakt als ik mijn landschap heb gemaakt ; piepschuim met daarop het zand gelijmd...
Ook hier en daar nog wat kleinere steentjes gestrooid en een beetje "afval" uit het zakje mos over de baan gestrooid.
Onderstaand weer het resultaat... (steentjes ontbreken hier nog...)
- Bijlagen
-
- DSC07624.JPG (85.77 KiB) 6412 keer bekeken
-
- DSC07644.JPG (108.63 KiB) 6413 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
als dat maar goed gaat met die truck op de overweg
Goed bezig man echt super mooi.
Goed bezig man echt super mooi.
Rory
(n-spoor website met project volgt)
(n-spoor website met project volgt)
Bedankt Rory! Heb geen melding gehad van een ongeval, dus de vrachtwagen zal op tijd weggeweest zijn...
Onderstaand een foto hoe de baan er in vroegere tijden uit zou hebben gezien...
Onderstaand een foto hoe de baan er in vroegere tijden uit zou hebben gezien...
- Bijlagen
-
- DSC_2533.JPG (121.12 KiB) 6308 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Gisteren heb ik een begin gemaakt aan het vervolg van mijn baan.
Het idee om alles in modules te gaan maken heb ik los gelaten.
Ik ga nu gewoon bouwen en kijk ter plekke waar ik het spoor wil hebben en hoe het eruit gaat zien. Dit werkt voor mij beter dan alles netjes vooruit te plannen...
Ook heb ik vaak met ideeën die me, in gedachten, niet mooi lijken, in de praktijk juist hartstikke leuk te zijn en andersom.
Maargoed... Terug naar de baan.
Gisteren ben ik begonnen met mijn eerste ervaring met een klimspiraal...
Aan de ene kant is het makkelijker dan dat het lijkt, maar het juist afstellen van de hellingshoek over het hele spiraal is toch best lastig.
Nu heb ik het eerste klimgedeelte (op het afstellen na) gemaakt. Dit gaat aan de rechterzijde (zie foto) via een brug naar het tweede klimgedeelte.
Hier moet ik dus nog even verder kijken hoe of wat, maar voorlopig heb ik nog wel wat te knutselen...
Onderstaand een fotootje.
Het idee om alles in modules te gaan maken heb ik los gelaten.
Ik ga nu gewoon bouwen en kijk ter plekke waar ik het spoor wil hebben en hoe het eruit gaat zien. Dit werkt voor mij beter dan alles netjes vooruit te plannen...
Ook heb ik vaak met ideeën die me, in gedachten, niet mooi lijken, in de praktijk juist hartstikke leuk te zijn en andersom.
Maargoed... Terug naar de baan.
Gisteren ben ik begonnen met mijn eerste ervaring met een klimspiraal...
Aan de ene kant is het makkelijker dan dat het lijkt, maar het juist afstellen van de hellingshoek over het hele spiraal is toch best lastig.
Nu heb ik het eerste klimgedeelte (op het afstellen na) gemaakt. Dit gaat aan de rechterzijde (zie foto) via een brug naar het tweede klimgedeelte.
Hier moet ik dus nog even verder kijken hoe of wat, maar voorlopig heb ik nog wel wat te knutselen...
Onderstaand een fotootje.
- Bijlagen
-
- DSC07672.JPG (75.06 KiB) 6632 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Vooraf even uitrekenen. Alleen het 1e rondje is even opletten. Je weet hoeveel cm je per ronde wilt stijgen (X), als het goed is weet je hoeveel cm de trein per ronde aflegt, je weet op hoeveel cm in het rondje je draadeind zit en als je dan gerekend hebt weet je hoeveel cm je iedere bout omhoog moet draaien. Alle volgende rondjes komt de bout lompweg X cm hoger dan de onderliggende bout.PaulF. schreef:...maar het juist afstellen van de hellingshoek over het hele spiraal is toch best lastig...
Zelfs mij lukte het.
Laatst gewijzigd door shoven op 14 mar 2010 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Ziet er veelbelovend uit. Succes verder met het afstellen van de spiraal.
Fred The Railroader
Bedankt! Ik ga komende week het tweede gedeelte maken en daarna ga ik aan het reken en moertjes draaien...
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog geen zin heb gehad naar de winkel te gaan om materiaal voor mijn tweede spiraal te halen. Maar al met al toch een klein beetje bezig geweest...
Na een beetje rondzoeken op het Wereld Wijde Web heb ik wat inspiratie opgedaan voor decoratie langs de baan.
Dit in de vorm van een ontspoorde, verwaarloosde boxcar, die zijn dagen ligt te slijten als onderkomen van de plaatselijke Hobo's.
Op dit moment heb ik nog lang geen plekje voor hem op de baan, maar uit enthousiastme alvast een beginnetje gemaakt...
De schuifdeur heb ik met een stanleymesje uitgesneden. Dit is helaas wat minder goed gelukt dan gepland, maar de wagon ligt toch in de kreukels...
Later zal ik hem nog vervuilen en wat roest proberen na te maken.
Onderstaand een plaatje ter illustratie.
Na een beetje rondzoeken op het Wereld Wijde Web heb ik wat inspiratie opgedaan voor decoratie langs de baan.
Dit in de vorm van een ontspoorde, verwaarloosde boxcar, die zijn dagen ligt te slijten als onderkomen van de plaatselijke Hobo's.
Op dit moment heb ik nog lang geen plekje voor hem op de baan, maar uit enthousiastme alvast een beginnetje gemaakt...
De schuifdeur heb ik met een stanleymesje uitgesneden. Dit is helaas wat minder goed gelukt dan gepland, maar de wagon ligt toch in de kreukels...
Later zal ik hem nog vervuilen en wat roest proberen na te maken.
Onderstaand een plaatje ter illustratie.
- Bijlagen
-
- DSC07676.JPG (93.35 KiB) 6512 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.