DTS Beursbaan 2.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

DTS Beursbaan 2.0

Bericht door martindomburg »

Avond vrienden,

Schellenbach ligt zoals gebruikelijk weer stil, druk druk druk met de bussines en gezinnetje. O ja ergens moet er ook hard gewerkt worden voor de baas. :lol:

Maar mijn oude welbekende demobaantje is aan het overlijden. Langzaamaan breken er steeds meer items en en het is een kwestie van tijd dat het helemaal over is. Daarnaast krijg ik steeds meer te maken met graaigrage mensen die mijn spulletjes vooraan mee nemen, is helaas al 2x gebeurd. Dus ik was op zoek naar een oplossing zodat ik het volgende allemaal kon bewerkstelligen:

- 1 complete demobak waarop ik zowel demonstreer als ombouw
- Er moet dus met treinen gereden worden (DInamo/iTrain)
- Ik wil ook auto's (MCC/iCar)
- Ik wil rond kunnen rijden
- geen producten meer voor de demo maar achter de demo
- een vaste plek waaar ik mijn ombouw- en reparatiewerkzaamheden kan uitoefenen
- 1 aansluitkabel
.........

Iets met gemak enzo. Nu ben ik vooral aan het slepen en aansluiten en kabels en snoeren, laptop, schermpje....... gewoon heel veel werk en slijtage onderhevig.

Toen kwam ik vervolgens met dit idee

Afbeelding

Het raspberry idee heb ik al laten varen maar dit is wel globaal wat ik wil. Het zijn 3 modules aan elkaar. In het midden een bak van 120x90 waarvan de voorste 30 cm is verhoogt (hoogte modules 10 cm) dan verloopt hij over 20 cm schuin naar benden voor een werkblad van 120x40 cm.
Op het voorste deel komt het station, het schuine deel de bediening, en het werkblad spreekt voorzich.

Het linker- en rechterdeel zijn beide 60x90 en zo vormt het geheel samen 240x90 cm. Ideaal !!! en uiteindelijk verpakt in een rijdbare kist heb ik een super beursobject!
De gele lijnen zijn MCC, de exacte layout word nog bepaald maar het zal jullie niet verbazen als er weer zat truckjes uit de hoed getoverd worden.
Het spoor word door Dinamo bestuurd en de rails uitgevoerd in Peco Code 55. Uiteraard wil ik ook de baan aan gaan kleden met scenery en gebouwen.

De demo word aangestuurd door iTrain/iCar en hiervoor plaats ik een Mele PCG03 mini-pc welke via een LCD scherm het proces laat zien. Zodoende heb ik echt alleen een aansluitkabel nodig en een stopcontact. De bakken worden helemaal stand-alone uitgevoerd. Als testmateriaal zorg ik ervoor dat ik DCC/Selectrix/analoog aan kan en natuurlijk zal ook de Sprog niet ontbreken.

Afbeelding

Maar terug naar het begin, natuurlijk de houtskelet. Het geheel moet natuurlijk makkelijk te vervoeren zijn dus licht in gewicht. Maar wel heel stevig. Hierin bracht MCC-ModelCarParts een uitkomst. Het antwoord wat ik zocht lag in lasersnijden! Wat zeggie: Lasersnijden, je verwacht het niet. Net als mijn servobeugels maar dan van 9mm populieren triplex.

Het ontwerp van Heinz:
Afbeelding

Helemaal wild van het ontwerp direct akkoord gegeven en de productie lag afgelopen zaterdag in mijn auto:

Afbeelding
Toen lag daar een bouwpakket, zonder ikea handleiding of schroeven. Er komt dus werkelijkwaar geen schroef aan te pas, enkel een busje houtlijm en een paar lijmtangen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zelf heb ik alvorens de bups te verlijmen al de sparingen gemaakt voor de bedrading, bediening en stekkers e.d. (Vond ik best slim van mezelf, meestal sla ik die stappen over, iets met ADHechtzekerwelD)

Afbeelding
Ik ben verkocht, van mij mag dit concept vaker toegepast worden.

Afbeelding
Ik wil de boorders rondom een witte kleur geven. De voorkant is zoals jullie zien wat langer dan de rest. Die is 15 cm hoog. Deze steekt over de beurstafel heen en voorkomt verschuiven van de bakken door iets te enthosiaste beursgangers. Hierop komt reclame en daarom heb ik gekozen voor wit. Het werkblad heb ik een lichtgrijze kleur gegeven zodat het niet smet, maar de onderdelen wel zichtbaar blijven.

Dan moet het natuurlijk eerst in de grondverf, dan in de lak. Wel waterbasis hé we denken aan het milieu 8-) 8-)
*was bij de praxis 2 voor de prijs van 1*

En ja ik moet het gras maaien, maar dit vinden de katten leuk :mrgreen:

Afbeelding

Heerlijk zo'n pappadag. En dan is het verven klaar en ga je de plaat vullen

Afbeelding

Van links naar rechts:
- Sprog
- ESU decodertester
- Rauthenhaus RMX
- Roco Multimaus
- FLM trafo

En dan de gevechtshut, hiermee schiet ik op iedereen die doorloopt. :twisted:
Valt mee, de knoppen kwam ik bij conrad tegen en leken me wel aardig. Ik schakel het H0 en N testspoor via relais tussen analoog/DCC en MM/Sprog en DCC/Selectrix
Dit doe ik met tuimelaars en indicatieleds. Voorheen gebeurde het wel eens dat ik een analoge loc op het spoor zette terwijl de schakelaar op dcc stond. Hiermee kan dat niet meer want als je de kap laat zakken schakelt de tuimelaar terug naar analoog. Altijd safe!!!!

Zo dat weer goedgepraat, het is gewoon stoer, eronder zit een voltage en amperage meter. Die gaat me straks vertellen wat de 15VDC voeding levert aan de demobaan.

Het zwarte kastje ernaast is de Mele PCG03 mini-PC en het blokje in de hoek is de voeding van de gehele baan. Het spanningsslof is voor de soldeerbout en frees e.d.

Afbeelding
Met twee speakon stekkers geef ik 230VAC en 15VDC door naar de modules. In het midden zit een HDMI outlet om het beeldscherm straks aan de PC te kunnen koppelen. De twee sub-D sparingen zijn voor de OC32 en TM44 om door te koppelen en erboven heb ik nog twee RJ45 outlets voor de data communicatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanavond heb ik alle 230V bedrading in orde gemaakt

Afbeelding
natuurlijk meteen ff testen :)

De komende dagen geen update, morgen ga ik inpakken voor wellicht de laatste beurs in de huidige opstelling: LOCHEM!!!! 2-dagen gezelligheid in het café!!

Groetjes

epocheales denken

Re: DTS Beursbaan 2.0

Bericht door epocheales denken »

Hoi Martin,

Ziet er superstrak en zeer professioneel uit. Kom het t.z.t. in Houten eens bekijken (met mijn ogen).
Voor diegene die met hun handjes kijken zou ik een schrikkabeltje aanleggen van paar voltjes en 15 A... :o
Weten we gelijk wie in Houten met zwarte handjes en Rasta haar, uitgevroten hebben... :lol: :lol:
Voor straks een heel prettige vakantie.

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

kees gorter

Bericht door kees gorter »

Ziet er goed uit!
Ik kom in Houten wel even kijken.
Is camera bewaking een idee, kan je de dader met foto op het forum zetten.

Kees

william

Bericht door william »

Dat ziet er inderdaad errug mooi uit.

v.w.b. het idee van Kees om daders met foto en al op het forum te zetten ?!? volgens mij mag dat niet zomaar.
Maar ja, je mag wel weer niet :D

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo William,
william schreef:v.w.b. het idee van Kees om daders met foto en al op het forum te zetten ?!? volgens mij mag dat niet zomaar.
Maar ja, je mag wel weer niet :D
Juist Pikken mag ook niet. ;-)
En wat mij betreft hebben dat soort figuren totaal geen recht van spreken cq commentaar. ;-)

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:D Ziet er goed uit!!!! Echt tof dat je zoiets met lasertje of iets degeljks hebben gesneden, Met die k...u.....ttt..... zagen is toch lastig om zo'n bouwpakketje te maken.

Maar jongens, ik graai altijd de dingen weg bij Martin :lol: maar dan heeft Martin altijd al akkoord gegeven, omdat dan de briefjes met de euro's al in zijn portemonnee zijn beland.
Maar even alle gekheid op een stokje, dat kan echt niet, stelen van een ander!!! Zo'gaan onze leuke beurzen / evenementen wel naar de kloten ;)

@Martin, fijne vakantie :!:

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ja helaas gebeurd het gewoon, ze waarschuwen ook vaak voor zakkenrollers.

Mensen komen toch met cash naar de beurs dus het loont om te stelen denk ik.

Ik vind het allemaal gezegend, met mijn nieuwe Beurs baan zal ik er minder last van hebben

Groetjes

BenQ

Bericht door BenQ »

Martin,
Ziet er goed uit, alleen de grasmaaier heeft al vakantie. :lol:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

daniel

Bericht door daniel »

Gaaf en superstrak!

Prutsert
Moderator

Bericht door Prutsert »

Hallo Martin,

Dat ziet er pro uit!
Komt goed en degelijk over bij alle nieuwe klanten die jou nog niet kennen.
Ik kom het de volgende keer op de beurs bij bewonderen en ben benieuwd hoe de baan er uit komt te zien.
Veel succes met verder bouwen en tot ziens.

Groet Hans

1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

IS wel de bedoeling dat ik de bakken de volgende editie van Houten bij me ga hebben. Of MCC dan al aanwezig is weet ik niet, de treinen in ieder geval al wel. Scenery komt ook pas later. Maar de huidige opstelling gaat na komend weekend met pension.

Hij word ontdaan van electronica en servo's en is eventueel gratis over te nemen voor wie er interesse in heeft! Let wel, het is enkel een bakje met wat sporen en scenery erop. :)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Tijd voor een update,

De laatste dagen door een hele slechte reden veel gedaan aan de demobaan. Helaas hebben we een paar weken geleden vernomen dat de opa van mijn vrouw terminaal is door kanker. Met nog een paar weken/maanden voor de boeg was dat een flinke klap in het gezicht. Maar om het nog een stukje heftiger te maken kregen we vorige week het nieuws dat mijn schoonvader ook lijdt aan deze ziekte, en wel de long variant. Een flinke schok voor ons gezin en daar ik dan van mijn aard uit afleiding zoek in het doen van dingen. Gisteren kwam het vreselijke bericht erover heen dat hij in het laatste stadium zit en er geen behandeling meer mogelijk is. Feit is dat we binnen 2 weken tot 6 maanden twee zware verliezen zullen lijden in onze familie die best wel hecht is.

Naast een enorm verdriet is de reality keihard en gaat het leven door. In de tijd dat mijn vrouw druk is met het regelen van de vakantie volgende week (waar we dan ook echt heel erg aan toe zijn) en de kinderen op bed liggen heb ik mezelf op een van de modules gestort. Zo heeft al het nadeel ook weer zijn voordeel, want zoals je wellicht zult begrijpen is ombouwen nu even niet verstandig om te doen.

Dus dan gaan we over op de orde van de dag en dat is de nieuwe demobaan:

Donderdag heb ik de bedieningen en de PC helemaal aangesloten en werkend gemaakt. Dat wilde ik voor het weekend nog even doen waarna ik de knoop over het thema heb doorgehakt en heb gekozen voor Nederlands. Ik vond dat het tijd werd om eens wat anders dan Duits te doen, en dan is de next best thing 4 me: NL

Ik heb uiteraard de nieuwe daglichtseinen van Mafen, maar helaas enkel de blokseinen, de dwergseinen komen in September pas weer. Via Shapeways kreeg ik vandaag een 3D printing afgeleverd van de AHOB en een ABRI, de AKI is nog onderweg en komt morgen binnen. Uiteraard wordt alles werkend en de AHOB krijgt zelfs geluid.

Maandag ben ik als eerste begonnen met het leggen van de Peco code 55 rails. Om het te fixeren heb ik nietjes gezet en heb ik een streep houtlijm over de bielzen getrokken. Als ik straks de boel van ballast ga voorzien dan kan ik de houtlijm gemakkelijk wegsnijden uit de bielzen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja dit bochtje vind ik ook erg krap.... toch rijd de koploper er goed doorheen en ook de BR23 gaf geen krimp.

Afbeelding
Het station

Afbeelding
De module waar ik als eerste helemaal los op ga

Afbeelding
De plek van de monitor. Hier achterlangs komt straks MCC te liggen

Afbeelding
Het totale plaatje

Afbeelding
Voor de distributie van alle USB devices gebruik ik een tweetal gevoede usb-hubs. En om straks een WiFi netwerk tot mijn beschikking te hebben voor de iTrain app een kleine repeater/host/router en switch in één. Het armsein komt op het spoor vanaf de driewegwissel naar het station. Die plaats ik later als ik ook de locloods van servodeuren en scenery ga voorzien.

Afbeelding
De gele plekken komen van het soldeervet.... word nog wel wat aan gedaan.

Ik heb in het zicht een paar demonstraties geplaatst zoals twee servo besturingen van de wissels, een relaisprint voor het schakelen van de blokken en een servo stabelisatieprint SP04r voor de servo's. De rest zit onder de bak want die heb ik op de linker module al aan de bovenkant gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding
Voor de overgangen heb ik schroefjes onder de rails in het hout gedraaid en hierop de rails vast gesoldeerd.

Werkt fantastisch, isie krom, buig je hem weer recht

Afbeelding
Der unterkant

Links een TM44 blokkaart en ernaast een SP04r met een lichtsluis printje van Floodland. Die moet straks de voeding van de servodeuren afschakelen als er iets in de deuropening blijft staan.

In de rechterbak zie je een OC32 met DS32 aansluitprint en een HPP4 voor de wisselpolarisatie van de driewegwissel. Deze wissel heeft een deel wat enkel gevoed kan worden via de wisseltong. Dit zou je doorkunnen verbinden maar imo is er een reden dat daat deel niet word gevoed. Daarom heb ik daarvoor een 3e relais aangewezen om die wisseltongen te schakelen.

De volgende module wordt de linke module waarop in het zicht een TM44, OC32/DS32, SP04R, RM-C, UCCI en een AVT soundmodule zichtbaar zal zijn. Ook komt daarop de AHOB, de AKI komt weer op de bovenstaande module zodra alles getest is en goed rijdt!!!

Tot zover de update, misschien zondag nog een update en anders pas weer over een paar weken! Wij gaan Belgie onveilig maken 8-)

Cheerz

Prutsert
Moderator

Bericht door Prutsert »

Hallo Martin,

Das een hoop ellende in 1 keer waar je het even mee kan doen, ik wens jou je vrouw en je familie heel veel sterkte voor de komende tijd.

Je baan ziet er wel netjes uit en ben benieuwd wat je er allemaal op en aan gaat bouwen en hoe je het aan gaat kleden.
Ik blijf je volgen en wacht de volgende update gewoon rustig af.

Succes en groet Hans

1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

BenQ

Bericht door BenQ »

Martin,
Sterkte met al deze ellende die over jullie wordt gestort.

Wist niet dat je hout ook kan solderen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Beste Martin,

Wat doe je nu precies met selectrix?
Ik heb selectrix, vandaar de vraag.
Ik rij gewoon zonder bezetmelders etcetera.
Maar zou graag een stap verder willen gaan zo dat er meerdere treinen, deels, automatisch kunnen rijden.
Ennuh, kan je ook een pendelaan maken met selectrix?

Groet uit een mooi Tsjechië.

Richard1978

Bericht door Richard1978 »

Jeetje mina.
Sterkte aan jou en de familie.

Zijn die modulebakken ook ergens te bestellen of was dit een privé project?

Met vriendelijke groeten,
Richard ( Prem )

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Adriaan schreef:Beste Martin,

Wat doe je nu precies met selectrix?
Ik heb selectrix, vandaar de vraag.
Ik rij gewoon zonder bezetmelders etcetera.
Maar zou graag een stap verder willen gaan zo dat er meerdere treinen, deels, automatisch kunnen rijden.

Groet uit een mooi Tsjechië.
Hoi

Ik kan via Rauthenhaus ook service verlenen aan Selectrix decoders. Kijk maar eens op www.rokon.info

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Richard1978 schreef:Jeetje mina.
Sterkte aan jou en de familie.

Zijn die modulebakken ook ergens te bestellen of was dit een privé project?
Ik heb de modules laten maken door MCC ModelCarParts uit Tilburg.

Ze staan altijd op Houten met MCC Car system

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Beste Martin,

Sterkte, ik hoop dat jij en jouw vrouw en natuurlijk jullie kinderen, ondanks de k*t ziekte van jouw schoonvader en opa, genoeg plezier in het leven mogen hebben. Sterkte met het een plekkie geven.

Maar die demobaan ziet er goed uit :!: Zal in augustus eens een bezoekje brengen bij jouw in Houten ;)

Wens je veel plezier in Belgie, ik lees in de krant wel wat voor gekheid jij en jouw gezin met onze zuiderburen uit halen :lol:

:idea: En laat de patakes je lekker smaken :!:

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dank jullie wel

Ja de Belgen. ....... die gaan ervan lusten. Ik ook trouwens, ben gek op friet

Bart51

Bericht door Bart51 »

Martin en Ellen,
Heel veel sterkte de komende tijd en, ook al is het krom, toch veel plezier op je vakantie! :( :roll:
Groet Bart

Oneofmany

Bericht door Oneofmany »

Mooi stekkie zo hoor en mooie lichte modules. Sterkte en beterschap.

Thanks Fred

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dank jullie, het is ff zwaar maar we hopen met de vakantie in ieder geval even het koppie op iets anders te kunnen zetten.
Ondanks dat heb ik wel weer een update, ik was relatief vroeg thuis uit het werk en El moest tot 19 uur werken, De kinderen waren bij opa en oma waardoor ik toch weer even tijd had om de gedachten te verzetten.

Ik heb maar even de linker module aangesloten, gewoon omdat het kan

Afbeelding

Helemaal bovenaan is de aansluiting van de monitor te zien. Daaronder zie je links een TM44 blokkaart, een OC32/DS32 combinatie en het blauwe kastje is de RM-C Dinamo controller.
Aan de onderzijde is een UCCI te zien, dat is de MCC Controller voor de auto's. Maar dit is een tijdelijke want er staat een nieuwe UCCI op punt van introductie en uiteraard wil ik die op de baan hebben.

Daarnaast een VSP-DC print van eigen bodem. Deze krijgt de 15VDC gevoed en geeft op de 4-polige conncetor een 5VDC, 12VDC en 15VDC uitgang. De 12VDC is voor de UCCI, de 5VDC word gebruikt voor de AVT MP3 module ernaast.

Afbeelding
De MP3 bestaat uit 3 modules van 4MB. De linker gebruik ik voor de ernaast te plaatsen AHOB. De andere twee breng ik via de SUB-D overgang naar de middelste module. Ik denk een stationsomroep en wat omgevingsgeluid.

Afbeelding
De onderkant is weer eens voorzien van vooral heel veel draad en kokertjes. Er komen nog twee servo's bij en natuurlijk de nodige bedrading voor de effecten op en rondom de baan.

Afbeelding
In de linker bovenhoek ziet een een lief klein WiFi routertje, dit schattige ding gaat ervoor zorgen dat de iTrain app straks ook functioneert op de beurzen

Zo dat is weer een update :) Nu nog de middelste bak en dan kan het rijdende deel worden ingeregeld. Als dat klaar is volgen de seinen, overwegen en MCC. Maar het hoofddoel is een rijdende layout!

Hans

Bericht door Hans »

Hallo Martin,

Ook ik wens jou en je familie sterkte de komende tijd.

m.vr.gr.

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Die vraag had ik gesteld.

Martin, is dit mogelijk?

Plaats reactie