[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...
-
Onderwerp starter - Moderator
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen stationsgebouw
Dank allen,
@ Wiim, ik zal nog eens proberen. M'n verf houdt gewoon niet op de folie. Zal binnenkort nog eens wat testen. Misschien oxideert dit wel en wordt het doffer?
@ BenQ, wat bedoel je precies met isolatieband? De verschillende kleuren dakpannen ga ik niet meer toepassen. Het rode karton laat zich maar moeilijk schilderen zonder detailverlies en het wordt dan ook gewoon te druk. Dus ik laat het zo.
Bouwupdate:
Vanmiddag / vanavond toch nog wat bedacht om aan het gebouw te doen. Ik kwam een stukje styreen U-profiel tegen. Samen met messingdraad van 0,3mm wat zitten freubelen, met het volgende resultaat;
Regenpijpen! Net als op het 1:1 model. Ik dacht weer eens veel te moeilijk. Dit is een prima oplossing.
's Avonds tijd gehad om bij mijn ouders langs te gaan én er was ook daar nog even knutseltijd...
Dus verder met detailleren...
Ook de kaartautomaat hangt nu aan de gevel, met daarnaast een verkleinde dienstregeling...
Proefpassen op de module...
Al dat proefpassen leverde ook wat doorkijkjes op, natuurlijk nog lang niet af, maar ik wilde ze jullie niet onthouden;
En, ter afscheid van het oude gebouw, nog even een oud & nieuw foto samen:
Straatzijde...
Perronzijde...
Opvallend is het kleurverschil. Het oude pand zit onder het stof en vuil én is nooit in de matte Blanke Lak gespoten. Het nieuwe gebouw is nog schoon én zit wél in de matte blanke lak. Daardoor is het wat donkerder uitgeslagen. Ik hoop dat het deze kleur behoudt en niet na 3 jaar ook zo verbleekt is, maar dat zal wel meevallen! De baan staat nu veel beter opgeslagen dan voorheen!
Tot zover,
Hoontje
@ Wiim, ik zal nog eens proberen. M'n verf houdt gewoon niet op de folie. Zal binnenkort nog eens wat testen. Misschien oxideert dit wel en wordt het doffer?
@ BenQ, wat bedoel je precies met isolatieband? De verschillende kleuren dakpannen ga ik niet meer toepassen. Het rode karton laat zich maar moeilijk schilderen zonder detailverlies en het wordt dan ook gewoon te druk. Dus ik laat het zo.
Bouwupdate:
Vanmiddag / vanavond toch nog wat bedacht om aan het gebouw te doen. Ik kwam een stukje styreen U-profiel tegen. Samen met messingdraad van 0,3mm wat zitten freubelen, met het volgende resultaat;
Regenpijpen! Net als op het 1:1 model. Ik dacht weer eens veel te moeilijk. Dit is een prima oplossing.
's Avonds tijd gehad om bij mijn ouders langs te gaan én er was ook daar nog even knutseltijd...
Dus verder met detailleren...
Ook de kaartautomaat hangt nu aan de gevel, met daarnaast een verkleinde dienstregeling...
Proefpassen op de module...
Al dat proefpassen leverde ook wat doorkijkjes op, natuurlijk nog lang niet af, maar ik wilde ze jullie niet onthouden;
En, ter afscheid van het oude gebouw, nog even een oud & nieuw foto samen:
Straatzijde...
Perronzijde...
Opvallend is het kleurverschil. Het oude pand zit onder het stof en vuil én is nooit in de matte Blanke Lak gespoten. Het nieuwe gebouw is nog schoon én zit wél in de matte blanke lak. Daardoor is het wat donkerder uitgeslagen. Ik hoop dat het deze kleur behoudt en niet na 3 jaar ook zo verbleekt is, maar dat zal wel meevallen! De baan staat nu veel beter opgeslagen dan voorheen!
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
-
De oude, station in 1945
Maar dat nieuwe ziet er geweldig uit waar haal je het geduld van dan om je er zo op te concentreren.
Maar dat nieuwe ziet er geweldig uit waar haal je het geduld van dan om je er zo op te concentreren.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Alwin,
Je hebt verschillende kleuren isolatietape en daar zit volgens mij ook een mooie grijze bij.
Gezien bij Conrad
Je hebt verschillende kleuren isolatietape en daar zit volgens mij ook een mooie grijze bij.
Gezien bij Conrad
-
- Contacteer:
@Mark dank je
.
@ BenQ ow dat soort tape heb ik wel. Maar vond de struvtuur niet echt mooi...
.
@ BenQ ow dat soort tape heb ik wel. Maar vond de struvtuur niet echt mooi...
Webshop Hoontje.nl
Als je het mij vraagt is dat donkere juist fraaier. Vooral het dak is opgeknapt van die laag matte lak. Mooi hoor!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Nog even terugkomend op het aluminium na raadpleging van google/verschillende huishoudfora.......aluminium wordt zwart/mat in soda, het kan er zelfs in oplossen. Dus ik zou zeggen, leg strookjes aluminiumfolie een nachtje in een paar bakjes met soda-oplossingen van verschillende sterkte en kijk of een variant je bevalt.
Henk
Henk
Alwin,
Ik heb ervaren om voor dat karton spul geen verf te gebruiken tenzij je weet dat het er in mag trekken of harde kleuren moeten zijn
Als je wilt vervuilen / verouderen werken poeders of verpoedert krijt het beste hier
Dat is ook nog redelijk weg te werken als het er te dik op zit
Hierna fixeren met blanke matte lak
Je bent weer lekker bezig vent
Zat ook nog te denken, weet niet of Ben dit ook bedoeld
Voor je kabel goot, als je die grijze tape op schaal snijd dan heb je je kabel goot?
Hierna blanke matte lak er over
Het is maar een idee
Mvg,
Ad
Ik heb ervaren om voor dat karton spul geen verf te gebruiken tenzij je weet dat het er in mag trekken of harde kleuren moeten zijn
Als je wilt vervuilen / verouderen werken poeders of verpoedert krijt het beste hier
Dat is ook nog redelijk weg te werken als het er te dik op zit
Hierna fixeren met blanke matte lak
Je bent weer lekker bezig vent
Zat ook nog te denken, weet niet of Ben dit ook bedoeld
Voor je kabel goot, als je die grijze tape op schaal snijd dan heb je je kabel goot?
Hierna blanke matte lak er over
Het is maar een idee
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Het ging mij om de loodslabben van glimmend aluminium dat er zeer onnatuurlijk uitziet.
Het gaat om strookjes van 1 á 1,5 mm het bedekt meestal een halve pan en dan valt de structuur niet op maar als het glimpt wel.
Het gaat om strookjes van 1 á 1,5 mm het bedekt meestal een halve pan en dan valt de structuur niet op maar als het glimpt wel.
-
- Contacteer:
Dank voor het meedenken heren. Diegene die ik had, glimt in direct licht ook én ziet er heel 'plastic' uit, dan liever de folie. Maar aangezien mijn vakantie voorbij is, zal ik op het werk eens kijken of we daar niet iets van grijze duc-tape ofzo hebben liggen.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Alwin,
Ductape is vrij dik en glimt ook iets. Er bestaat wel een loodstrip die gebruikt wordt bij glas in lood, denk te koop bij de betere hobbywinkel.
Een site gevonden waar ze het verkopen (Duitsland).
http://www.gerstaecker.de/KREUL-Bleiban ... directed=1
Lood kan je dof en grijs maken met azijn.
Ductape is vrij dik en glimt ook iets. Er bestaat wel een loodstrip die gebruikt wordt bij glas in lood, denk te koop bij de betere hobbywinkel.
Een site gevonden waar ze het verkopen (Duitsland).
http://www.gerstaecker.de/KREUL-Bleiban ... directed=1
Lood kan je dof en grijs maken met azijn.
Wat voor verf gebruik je dan? Ik heb gewone Humbrol of Revell gebruikt en dat gaat prima. Wel het alufolie eerst ontvetten met wat zeep, afspoelen en droogdeppen met een keukenpapiertje.Hoontje schreef:@ Wiim, ik zal nog eens proberen. M'n verf houdt gewoon niet op de folie. Zal binnenkort nog eens wat testen.
De verschillende types tape lijken mij persoonlijk te dik en te stug. In het echt worden de loodslabben juist meegevormd met de pannen. Ik weet niet of dat met tape wel lukt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Start inrichten stationsge
@ Allen, dank voor het meedenken. Momenteel ga ik even verder met de rest van de module en vooral ook eronder, want nu de baan uit elkaar ligt, kan ik daar allemaal wat makkelijker bij.
Bouwupdate:
Afgelopen weekend rustig verder geknutseld op en rond het stationsplein. Beetje een ratjetoe van verschillende (kleine) projectjes.
Enkele foto's van mijn geknutsel:
Allereerst een overzicht. Afgelopen week vooral bezig met het beschilderen van verschillende 3D geprinte zaken, zoals de AOB (Bouwe), de Airco-kasten (Ngineer) en wisselstellers. (3DBuilder)
Een wisselsteller. Gewoon uit de hand met een penseeltje geverfd. Helaas is beweging niet mogelijk, wie weet ooit wel...
Een van de palen van de AOB...
Beide slagbomen...
Een schakelkast maakt de AOB-set compleet. Deze is geverfd en verouderd...
Daarnaast ook met de electra verder gegaan. De verlichting in en rond het stationsgebouw is aangesloten en ingeregeld. Bovenstaande foto toont de eerste test met de 2 ledjes in de luifel aan de straatzijde. Hier duidelijk nog te fel...
De OC32 is wat dat betreft een geweldig apparaat. Simpel met een schuifje de licht-intensiteit instellen! Volgende optie wordt een TL-verlichting-effect creeëren. Dat gebeurt later...
Terwijl de klei aan het drogen is om het stationspleintje te kunnen voorzien van kinderkopjes, bedacht ik me wat ik er qua scènes wilde. Het is een smal 1 richting straatje waar vaak veel auto's laden/lossen en mensen afscheid nemen van elkaar. Een auto met de kofferbak open, waar iemand dan zware koffers in wil zetten, leek me wel wat. Maar ja, die heb je volgens mij niet in N. Zelf maken wordt ook steeds leuker en 'makkelijker', dus aan de slag...
De klep van de kofferbak werd met een scherp mesje voorzichtig uitgesneden...
Het losgesneden onderdeel werd licht geschuurd en teruggeplaatst in de groef met bovenstaand resultaat...
De kofferbak, hierboven nog onbewerkt, wordt met Humbrol 33 mat-zwart geschilderd. Daardoor verdwijnt de plastic look zoals op de foto...
Even een proefopstelling...
Detailopname. Best geslaagd niet? (De rand van de kofferbak lijkt heel rafelig en geverfd, ik denk dat het door de fotocamera komt)
Ik zit nu nog te dubben of ik er ook kleine 0402 LED's oranje in plaats, zodat de auto met 'gevarenlichten' aan de weg kan blokkeren, terwijl de bestuurder de koffers inlaad. Maar dat is voor een volgende keer...
Omdat Youtube niet mee wilt werken, vandaag nog geen filmpje van de inmiddels afgebouwde en ingestelde AOB... :'(
Tot zover,
Hoontje
Bouwupdate:
Afgelopen weekend rustig verder geknutseld op en rond het stationsplein. Beetje een ratjetoe van verschillende (kleine) projectjes.
Enkele foto's van mijn geknutsel:
Allereerst een overzicht. Afgelopen week vooral bezig met het beschilderen van verschillende 3D geprinte zaken, zoals de AOB (Bouwe), de Airco-kasten (Ngineer) en wisselstellers. (3DBuilder)
Een wisselsteller. Gewoon uit de hand met een penseeltje geverfd. Helaas is beweging niet mogelijk, wie weet ooit wel...
Een van de palen van de AOB...
Beide slagbomen...
Een schakelkast maakt de AOB-set compleet. Deze is geverfd en verouderd...
Daarnaast ook met de electra verder gegaan. De verlichting in en rond het stationsgebouw is aangesloten en ingeregeld. Bovenstaande foto toont de eerste test met de 2 ledjes in de luifel aan de straatzijde. Hier duidelijk nog te fel...
De OC32 is wat dat betreft een geweldig apparaat. Simpel met een schuifje de licht-intensiteit instellen! Volgende optie wordt een TL-verlichting-effect creeëren. Dat gebeurt later...
Terwijl de klei aan het drogen is om het stationspleintje te kunnen voorzien van kinderkopjes, bedacht ik me wat ik er qua scènes wilde. Het is een smal 1 richting straatje waar vaak veel auto's laden/lossen en mensen afscheid nemen van elkaar. Een auto met de kofferbak open, waar iemand dan zware koffers in wil zetten, leek me wel wat. Maar ja, die heb je volgens mij niet in N. Zelf maken wordt ook steeds leuker en 'makkelijker', dus aan de slag...
De klep van de kofferbak werd met een scherp mesje voorzichtig uitgesneden...
Het losgesneden onderdeel werd licht geschuurd en teruggeplaatst in de groef met bovenstaand resultaat...
De kofferbak, hierboven nog onbewerkt, wordt met Humbrol 33 mat-zwart geschilderd. Daardoor verdwijnt de plastic look zoals op de foto...
Even een proefopstelling...
Detailopname. Best geslaagd niet? (De rand van de kofferbak lijkt heel rafelig en geverfd, ik denk dat het door de fotocamera komt)
Ik zit nu nog te dubben of ik er ook kleine 0402 LED's oranje in plaats, zodat de auto met 'gevarenlichten' aan de weg kan blokkeren, terwijl de bestuurder de koffers inlaad. Maar dat is voor een volgende keer...
Omdat Youtube niet mee wilt werken, vandaag nog geen filmpje van de inmiddels afgebouwde en ingestelde AOB... :'(
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Die wisselstellers zijn leuk zeg. En die opengeklapte kofferbak is geweldig gedaan.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Zo'n open kofferbak maakt het helemaal, Top!
(Alleen gaat bij een Ford Siera de achterruit ook mee omhoog. Yes, I'm that old... )
(Alleen gaat bij een Ford Siera de achterruit ook mee omhoog. Yes, I'm that old... )
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Bijna waar maarten, hoewel ik niet THAT old ben, heb ik wel een sierra gehad. Deze bestond als sedan in 2 uitvoeringen, 1 met korte kofferbak (3 of 5 deurs) en 1 met lange kofferbak (2 of 4 deurs). Die laatste die had ik dus en daar gaat echt alleen de kofferbakdeksel open zonder achterruit.maarten schreef:Zo'n open kofferbak maakt het helemaal, Top!
om t mierennueken dan nog ff vol te houden, de auto van Alwin is de varriant met korte bak en hier zou dus de achterruit mee moeten klappen
Maar ik vind hem gewoon gaaf!
Ik ook!FidOo schreef:Maar ik vind hem gewoon gaaf!
In het echie:
Groeten,
Maarten
Maarten
Nice!
Ik durf dat nooi zo zagen in mijn modelletjes.
Nog even mierenneuken:
Je hebt wel het XR4 model te pakken genomen (3-deurs hatchback), dus die achterruit.... ben je niet in de war met een sedan? Aah whatever!
Ik durf dat nooi zo zagen in mijn modelletjes.
Nog even mierenneuken:
Je hebt wel het XR4 model te pakken genomen (3-deurs hatchback), dus die achterruit.... ben je niet in de war met een sedan? Aah whatever!
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-
- Contacteer:
Mjah... goed... Blij dat jullie hem leuk vinden?
Zal bij het volgende model nog beter naar foto's kijken, ik had gewoon op Ford gezocht en vond er 1 met een openslaande kofferklep. Vond ik leuk. Nu ik het modelletje nog eens goed bekijk zie ik inderdaad wel de kofferbak lijnen doorlopen in de C-stijlen... Daar doorsnijden kan wel, maar de glazen zijn van een doorzichtige klomp plastic. Die zou dan vervangen moeten worden door Krystal Klear ofzo. De stevigheid van het model is helemaal weg. Dat is trouwens ook niet zo mooi. Dus nee, deze concessie is beter.
Pimp My Ride Yo! Is er niets bij
Groetjes,
Hoontje
Zal bij het volgende model nog beter naar foto's kijken, ik had gewoon op Ford gezocht en vond er 1 met een openslaande kofferklep. Vond ik leuk. Nu ik het modelletje nog eens goed bekijk zie ik inderdaad wel de kofferbak lijnen doorlopen in de C-stijlen... Daar doorsnijden kan wel, maar de glazen zijn van een doorzichtige klomp plastic. Die zou dan vervangen moeten worden door Krystal Klear ofzo. De stevigheid van het model is helemaal weg. Dat is trouwens ook niet zo mooi. Dus nee, deze concessie is beter.
Pimp My Ride Yo! Is er niets bij
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Yo, yo! Ik zou gaan voor goudkleurige velgen, lekker fout.
Groeten,
Maarten
Maarten
Leuk prutswerk alwin het gaat om et idee zoeits zie je bijna niet op andere banen dus is het leuk
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Contacteer:
Dank Marco.
Video-update:
Vanavond werkte Youtube plots gewoon mee en binnen no-time stond er een filmpje online. Dus bij deze, de eerste bewegende beelden van mijn AOB.
De soundmodule (AVT Products) doet het nog niet, wat het is weet ik niet. De voorgeprogrammeerde geluiden van AVT zelf werkten wel, maar mijn ge-uploade .mp4's speelt hij niet af. Hoewel ze dus kleiner zijn dan het AVT bestand... Dus daar moet ik me nog verder in verdiepen.
Tot zover,
Hoontje
Video-update:
Vanavond werkte Youtube plots gewoon mee en binnen no-time stond er een filmpje online. Dus bij deze, de eerste bewegende beelden van mijn AOB.
De soundmodule (AVT Products) doet het nog niet, wat het is weet ik niet. De voorgeprogrammeerde geluiden van AVT zelf werkten wel, maar mijn ge-uploade .mp4's speelt hij niet af. Hoewel ze dus kleiner zijn dan het AVT bestand... Dus daar moet ik me nog verder in verdiepen.
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Super vet bomen lijken wat hoog of lijkt dat zo?;)
-
- Contacteer:
Daar wees men me op Facebook ook al op. Het beeld is erg vertekend. In werkelijkheid sluiten ze op 7 mm hoogte.
Zal er binnenkort even een Preiser bij zetten en uit een iets andere hoek filmen.
Groetjes,
Hoontje
Zal er binnenkort even een Preiser bij zetten en uit een iets andere hoek filmen.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Nice ...
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Ik vind het er geweldig goed uitzien.
Ben ook mega jaloers
Hoogste tijd dat het weer 'normaal'wordt zodat ik weer wat kan gaan doen aan m'n eigen baan.
Ben ook mega jaloers
Hoogste tijd dat het weer 'normaal'wordt zodat ik weer wat kan gaan doen aan m'n eigen baan.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]