Keerlus(sen) met een kruiswissel
Keerlus(sen) met een kruiswissel
Ik heb de volgende situatie:
Zowel aan de rechter kant als aan de linkerkant vormt een lus over meerdere blokken (een hondebot dus).
De pijlen geven de initiële rijrichtingen aan. De lus aan de rechterkant wil ik later eventueel in beide richtingen berijden, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Hoeveel keerlussen en daardoor keerlusschakelingen heb ik (nodig) ?
Hoe moet ik het zaakje aansluiten?
Het enige wat heb aan informatie is deze:
De kruiswissel is van Peco SL383F en wordt aangedreven door servo's en 4 stuks Servo decoders van Karst.
Mvg,
Arnoud
Het totale ontwerp:
Zowel aan de rechter kant als aan de linkerkant vormt een lus over meerdere blokken (een hondebot dus).
De pijlen geven de initiële rijrichtingen aan. De lus aan de rechterkant wil ik later eventueel in beide richtingen berijden, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Hoeveel keerlussen en daardoor keerlusschakelingen heb ik (nodig) ?
Hoe moet ik het zaakje aansluiten?
Het enige wat heb aan informatie is deze:
De kruiswissel is van Peco SL383F en wordt aangedreven door servo's en 4 stuks Servo decoders van Karst.
Mvg,
Arnoud
Het totale ontwerp:
Laatst gewijzigd door Arnoud op 02 mar 2010 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Gezien links en rechts, buiten beeld in eerste tekening, een lus ligt, zal je in iedere lus een keerlusschakeling moeten steken. Een keerlusschakeling links, en een keerlusschakeling rechts. Meer moet dat niet zijn.
groetjes,
groetjes,
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Voor de WR keerlus is het al goed getekend.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Kan ik sectie C open knippen en er andere blokken tussen hebben?R Fongers schreef:Voor de WR keerlus is het al goed getekend.
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Je kan de blokken er toch ook voor of achter maken. Ik zou de keerlus schakeling niet opknippen in bvb 3 blokken. Kan wel want op de WR schakeling zitten voor de secties AB - C - DE ook detectie om te melden naar een S88.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud schreef:Ik heb de volgende situatie:
Zowel aan de rechter kant als aan de linkerkant vormt een lus over meerdere blokken (een hondebot dus).
De pijlen geven de initiële rijrichtingen aan. De lus aan de rechterkant wil ik later eventueel in beide richtingen berijden, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Hoeveel keerlussen en daardoor keerlusschakelingen heb ik (nodig) ?
Geen, in digitaal bedrijf is er geen sprake meer van een spoor gerichte rijrichtingen.
Alle sporen zitten hetzelfde aangesloten, zeg voor het gemak de bovenstespoorstaven de plus en de onderstespoorstaven de min. Zo kan je dan ongestraft oversteken.
Mvg
Wim.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Wim,
Het gaat niet om het plaatje maar wat er links en rechts aan vast zit. Een lus dus en dan heb je wel een keerlus nodig
Het gaat niet om het plaatje maar wat er links en rechts aan vast zit. Een lus dus en dan heb je wel een keerlus nodig
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Dat klopt en is ook te zien aan de totale ontwerp tekening:R Fongers schreef:Wim,
Het gaat niet om het plaatje maar wat er links en rechts aan vast zit. Een lus dus en dan heb je wel een keerlus nodig
Het totale ontwerp:
[/quote]
De kruiswissel is links getekend.
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Rob,R Fongers schreef:Je kan de blokken er toch ook voor of achter maken. Ik zou de keerlus schakeling niet opknippen in bvb 3 blokken. Kan wel want op de WR schakeling zitten voor de secties AB - C - DE ook detectie om te melden naar een S88.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Kan je het visualiseren?
Wat bedoel je met WR? Aanvankelijk dacht ik wissel rechts.
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud,
WR = Wim Ros.
Aan jouw in welk blok je de keerlus schakeling wil doen. Ik denk dat het niet verstandig is, vraag me eigenlijk af of het wel kan, om de Keerlusschakeling van WR te verdelen in 3 blokken.
WR = Wim Ros.
Aan jouw in welk blok je de keerlus schakeling wil doen. Ik denk dat het niet verstandig is, vraag me eigenlijk af of het wel kan, om de Keerlusschakeling van WR te verdelen in 3 blokken.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Ik zou het niet doen. Je hebt er geen voordeel bij om 3 blokken in de keerlus onder te brengen. Eén blok is voldoende en werkt perfect. Het kan ook met drie blokken, maar dan moet je de beperking inbouwen dat er maar 1 trein tegelijk de keerlusmodule in of uit mag rijden. Als er 2 treinen tegelijk over de de detectiesecties rijden, wordt het gedrag onvoorspelbaar met kortsluiting als gevolg. Hou het simpel: 1 blok binnen de de keerlusmodule, en alles werkt perfect!
groetjes,
groetjes,
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Rob,R Fongers schreef:Arnoud,
WR = Wim Ros.
Aan jouw in welk blok je de keerlus schakeling wil doen. Ik denk dat het niet verstandig is, vraag me eigenlijk af of het wel kan, om de Keerlusschakeling van WR te verdelen in 3 blokken.
Zoals je mijn onderschrift kan lezen gebruik ik het gedigitaliseerde HCCM systeem. Vroeger reed ik met dit systeem blokgestuurd zonder decoders, maar wel bedient door de computer met Koploper. Nu de kaarten zijn gedigitaliseerd is elke kaart een booster met max 4 bezetmelders.
Voor een keerlus heeft de HCCM zelf een schakeling gemaakt di aangepast is op deze blokkaart-boosters.
Het volgende staat in de pdf hanleiding van de KLS van de HCCM:
Aangezien de WR keerlusschakeling ook een variant is op de keerlusschakeling van Henk Funk is het aansluiten daarvan identiek aan die van de HCCM.Als de baan met een computer wordt bestuurd kan de nodige omschakeling door het besturingsprogramma worden verzorgd maar dan kan niet meer handmatig worden gereden. Dit probleem is opgelost door Henk Funk, hij heeft op zijn site www.funkyrail.nl een zelfstandig werkende schake-ling gepubliceerd, naar het oorspronkelijke ontwerp van Patrick Smout, gemodi-ficeerd met hulp van Klaas Zondervan. De HCCM-gg heeft de voeding van de schakeling aangepast zodat hij ook kan worden gebruikt in een digitaal systeem met blokkaarten van het oorspronkelijke HCCM-systeem.
De lussen omvatten zowiezo meerdere blokken omdat anders het blok rechts te groot wordt.
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Rob,
Ik zie overigens in jouw onderschrift het volgende staan: Heleboel ultieme keerlussen in rechte baanvakken.
Hoe zit dat?
Mijn situatie is vergelijkbaar met deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 181.0.html
Mvg,
Arnoud
Ik zie overigens in jouw onderschrift het volgende staan: Heleboel ultieme keerlussen in rechte baanvakken.
Hoe zit dat?
Mijn situatie is vergelijkbaar met deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 181.0.html
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud,
Is een doordenkertje. In het 2de gedeelte ben ik verkeerd begonnen met de ground, dus toen de verbinding tussen 1 en 2 tot stand kwam was het kortsluiting. Nu ligt er dus tussen iedere aansluiting (4x) een WR in een recht baanvak waar niet gekeerd wordt.
En dan heb ik er nog 2 waar wel gekeerd wordt.
Maar betreffende je antwoord weet ik niet wat je bedoelt. Er is niets op tegen om meerdere blokken te maken echter de keerlus zou ik niet verdelen over meerdere blokken zoals ook Michiel al aangaf.
Is een doordenkertje. In het 2de gedeelte ben ik verkeerd begonnen met de ground, dus toen de verbinding tussen 1 en 2 tot stand kwam was het kortsluiting. Nu ligt er dus tussen iedere aansluiting (4x) een WR in een recht baanvak waar niet gekeerd wordt.
En dan heb ik er nog 2 waar wel gekeerd wordt.
Maar betreffende je antwoord weet ik niet wat je bedoelt. Er is niets op tegen om meerdere blokken te maken echter de keerlus zou ik niet verdelen over meerdere blokken zoals ook Michiel al aangaf.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud,
je zoekt het moeilijker dan het is. Verdeel je baan in blokken, zoals je normaal zou doen. Kies 1 blok links van de wisselstraat, en 1 blok rechts van de wisselstraat, en plaats er telkens de keerlusschakeling. Het maakt niet uit of dat blok in een lus ligt, een recht stuk of een zigag. Zolang dat er maar één links, en één rechts ligt. Eenvoud is koning!
groetjes,
je zoekt het moeilijker dan het is. Verdeel je baan in blokken, zoals je normaal zou doen. Kies 1 blok links van de wisselstraat, en 1 blok rechts van de wisselstraat, en plaats er telkens de keerlusschakeling. Het maakt niet uit of dat blok in een lus ligt, een recht stuk of een zigag. Zolang dat er maar één links, en één rechts ligt. Eenvoud is koning!
groetjes,
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
En kon je de draden niet omwisselen? Die dingen/WR's zijn toch niet echt gratis.R Fongers schreef:In het 2de gedeelte ben ik verkeerd begonnen met de ground, dus toen de verbinding tussen 1 en 2 tot stand kwam was het kortsluiting. Nu ligt er dus tussen iedere aansluiting (4x) een WR in een recht baanvak waar niet gekeerd wordt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Nee, de scheidingen van de blokken zitten aan de verkeerde kant. En ik reed al rondjes dus daar had ik geen zin meer in. 't scheelt een TGV
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Saraan,Saraan schreef:Arnoud,
je zoekt het moeilijker dan het is. Verdeel je baan in blokken, zoals je normaal zou doen. Kies 1 blok links van de wisselstraat, en 1 blok rechts van de wisselstraat, en plaats er telkens de keerlusschakeling. Het maakt niet uit of dat blok in een lus ligt, een recht stuk of een zigag. Zolang dat er maar één links, en één rechts ligt. Eenvoud is koning!
groetjes,
Ik was daarnet ook achter. Ik moet gewoon een KLS in één blok plaatsen. Dat een keerlus uit meerdere blokken bestaat is niet relevant.
Ik zit alleen met de juiste plaats ivm met de aftakking die van links naar rechtsboven en daarna van rechtboven naar links boven bereden wordt. Zelf denk ik nu dat ik het beste 2 KLSsen plaatsen het blok linksonder direct links van de kruiswissel en het blok rechtsonder direct rechts van de kruiswissel.
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud,
je denkt nog analoog. De polariteit staat in digitaal bedrijf los van de rijrichting. Nu, digitaal, ligt de polariteit van de hele baan gelijk. Of je nu het bovenste spoor hebt, of het onderste, of de aftakkende sporen, de plus ligt steeds langs dezelfde kant. Overal! De, keerlusmodule links en rechts van de wisselstraat zal de potentiele kortsluiting opvangen.
groetjes,
je denkt nog analoog. De polariteit staat in digitaal bedrijf los van de rijrichting. Nu, digitaal, ligt de polariteit van de hele baan gelijk. Of je nu het bovenste spoor hebt, of het onderste, of de aftakkende sporen, de plus ligt steeds langs dezelfde kant. Overal! De, keerlusmodule links en rechts van de wisselstraat zal de potentiele kortsluiting opvangen.
groetjes,
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
De polariteit tussen het beide rails is verschillend. De + boven en onder is voor de buitenste rail en de - is voor de binnenste rail.Saraan schreef:Arnoud,
je denkt nog analoog. De polariteit staat in digitaal bedrijf los van de rijrichting. Nu, digitaal, ligt de polariteit van de hele baan gelijk. Of je nu het bovenste spoor hebt, of het onderste, of de aftakkende sporen, de plus ligt steeds langs dezelfde kant.
groetjes,
mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Verander dat nu in + voor de bovenste rail, en - voor de onderste rail, overal! Dan heb je geen probleem meer!
groetjes,
groetjes,
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
De rechter rail zit aan de buitenkant en de linkerrail zit aan de binnenkant. Alleen met de 2 KLSsen rond de kruiswissel krijg ik de situatie die jij boven beschrijft.Saraan schreef:Verander dat nu in + voor de bovenste rail, en - voor de onderste rail, overal! Dan heb je geen probleem meer!
groetjes,
mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Nee!!!!!
De keerlus zit vanaf je kruiswissel naar rechts en links. Daar wordt de spanning omgeschakeld Op je kruiswissel zijn alle polen gelijk aan elkaar... Alle bovenste rails in het plaatje + alle onderste - .. Daar hoeft niks te gebeuren
De keerlus zit vanaf je kruiswissel naar rechts en links. Daar wordt de spanning omgeschakeld Op je kruiswissel zijn alle polen gelijk aan elkaar... Alle bovenste rails in het plaatje + alle onderste - .. Daar hoeft niks te gebeuren
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Dat zeg ik ook. Je hebt gelijk met het feit dat de keerlusshakelingen ook verderop in de lussen kunnen dan direct naast de kruiswissel.R Fongers schreef:Nee!!!!!
Op je kruiswissel zijn alle polen gelijk aan elkaar... Alle bovenste rails in het plaatje + alle onderste - .. Daar hoeft niks te gebeuren
Mvg,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel
Arnoud, zal ik je eens een geheimpje vertellen. De keerlusschakeling van de HCC is volkomen gelijk aan de Ultieme Keerlus van Patrick Smout/ Henk Funk en WR. Het is er gewoon een kopie van.
Staat ook duidelijk aangegeven in de omschrijving daarvan.
Een keerlusschakeling pas je toe in een stukspoor en dat stukspoor er gelijk een blok in koploper in beide richtingen te berijden.
De rest van je sporen in het station zijn allemaal hetzelfde bedraad. + boven - onder. Maar dat heb ik je al eerder gezegd. De kortsluiting die onherroepelijk ontstaat bij terugkeer, los je op op de meest gemakkelijke plaats, en dat kan best in een rechtstuk spoor zijn, hoeft niet perse een lus te zijn.
Analoog denken vergeten en digital denken.
Mvg
Wim.
Staat ook duidelijk aangegeven in de omschrijving daarvan.
Een keerlusschakeling pas je toe in een stukspoor en dat stukspoor er gelijk een blok in koploper in beide richtingen te berijden.
De rest van je sporen in het station zijn allemaal hetzelfde bedraad. + boven - onder. Maar dat heb ik je al eerder gezegd. De kortsluiting die onherroepelijk ontstaat bij terugkeer, los je op op de meest gemakkelijke plaats, en dat kan best in een rechtstuk spoor zijn, hoeft niet perse een lus te zijn.
Analoog denken vergeten en digital denken.
Mvg
Wim.