OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paulan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 17:43

OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door Paulan »

Ik heb 2 Kato class 66 locks en ze onsporen beiden in de binnen bocht van de bocht wissels, de bocht wissel begint halve wege de bocht. Hij doet dit zowel op de grootte baan als op een klein test baan. Hij wil steeds de buiten baan pakken. Het lijkt er op dat de wielen te strak tegen de buiten rails en dat het voorste wiel de wissel naar buiten open duwd
Stoomloks komen echter wel door deze bochten daar verwachte ik de meeste problemen mee.
Heeft iemand hier evaring mee en hoe dit eventueel opgelost kan worden (geen bocht wissels is geen optie)


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door The Railroader »

Misschien dat het te krap is voor de lokomotieven. Het zijn 6 assers en die hebben vrij veel ruimte nodig.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door Rob Fongers »

Hier komen ze er wel doorheen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door The Railroader »

Misschien dat het wiel tussen de wisseltong en de buitenste rail komt? En dat hij daardoor het buitenste spoor pakt? Even kijken of de wisseltong wel goed tegen de rails gedrukt wordt.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door PaulF. »

Met mijn 66'ers had ik er geen last van gehad, maar met andere 6-assers weer wel.
Ook mijn kleinere locs van Kato hebben dit probleem zo nu en dan...

Kan het met de wielflenzen te maken hebben? Dat deze dikker/dunner/hoger/lager zijn. Of zit hier een wereldwijde norm aan?

Ook heb ik het idee dat er, ondanks het gewicht van de locs, vrij weinig druk op de voorste assen staat, waardoor deze makkelijker de rails worden uitgedrukt.
Ik zie de voorste assen namelijk nog al eens vrijkomen van het spoor bij het ingaan van bochten en oprijden van het hartstuk van wissels.


Vriendelijke groet,
Paul Franje.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door Saraan »

Hoi Paulan,

dat ik een zeer bekend probleem op mijn baan. De meeste locomotieven gaan goed door de gebogen wissel, maar sommigen... :evil:
Ik heb gemerkt dat Amerikaans en Engels materieel daar erg gevoelig voor is (sherpere flenzen?) , maar ook bijvoorbeeld een kleine Arnold stoomloc is niet in het spoor te houden.

Nu, na een jaar sukkelen, rijdt alles perfect. Ik heb de wisseltongen met een klein vijltje aangescherpt. Vijl wel langs de goede kant, want anders wordt het alleen maar erger. Ook helpt soms om alle vuil en stof van tussen de tongen en de aanliggende rail te verwijderen. Met een penceel, en in soms met een doekje met wasbenzine. Er mag echt niets tussen blijven zitten, hoe klein ook. Ik hoop dat dit helpt.

succes! ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door michiel1995 »

Hallo

ff off topic

eerst sven die de wissels niet goed doet en dan nu ook de treinen :D

Groet michiel


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Bericht door The Railroader »

Amerikaanse locs hebben inderdaad smallere en kleinere flenzen. Denk ook dat daar het probleem zit.


Fred The Railroader
Plaats reactie