Ik heb 2 Kato class 66 locks en ze onsporen beiden in de binnen bocht van de bocht wissels, de bocht wissel begint halve wege de bocht. Hij doet dit zowel op de grootte baan als op een klein test baan. Hij wil steeds de buiten baan pakken. Het lijkt er op dat de wielen te strak tegen de buiten rails en dat het voorste wiel de wissel naar buiten open duwd
Stoomloks komen echter wel door deze bochten daar verwachte ik de meeste problemen mee.
Heeft iemand hier evaring mee en hoe dit eventueel opgelost kan worden (geen bocht wissels is geen optie)
OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Misschien dat het te krap is voor de lokomotieven. Het zijn 6 assers en die hebben vrij veel ruimte nodig.
Fred The Railroader
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Hier komen ze er wel doorheen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Misschien dat het wiel tussen de wisseltong en de buitenste rail komt? En dat hij daardoor het buitenste spoor pakt? Even kijken of de wisseltong wel goed tegen de rails gedrukt wordt.
Fred The Railroader
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Met mijn 66'ers had ik er geen last van gehad, maar met andere 6-assers weer wel.
Ook mijn kleinere locs van Kato hebben dit probleem zo nu en dan...
Kan het met de wielflenzen te maken hebben? Dat deze dikker/dunner/hoger/lager zijn. Of zit hier een wereldwijde norm aan?
Ook heb ik het idee dat er, ondanks het gewicht van de locs, vrij weinig druk op de voorste assen staat, waardoor deze makkelijker de rails worden uitgedrukt.
Ik zie de voorste assen namelijk nog al eens vrijkomen van het spoor bij het ingaan van bochten en oprijden van het hartstuk van wissels.
Ook mijn kleinere locs van Kato hebben dit probleem zo nu en dan...
Kan het met de wielflenzen te maken hebben? Dat deze dikker/dunner/hoger/lager zijn. Of zit hier een wereldwijde norm aan?
Ook heb ik het idee dat er, ondanks het gewicht van de locs, vrij weinig druk op de voorste assen staat, waardoor deze makkelijker de rails worden uitgedrukt.
Ik zie de voorste assen namelijk nog al eens vrijkomen van het spoor bij het ingaan van bochten en oprijden van het hartstuk van wissels.
Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Paul Franje.
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Hoi Paulan,
dat ik een zeer bekend probleem op mijn baan. De meeste locomotieven gaan goed door de gebogen wissel, maar sommigen...
Ik heb gemerkt dat Amerikaans en Engels materieel daar erg gevoelig voor is (sherpere flenzen?) , maar ook bijvoorbeeld een kleine Arnold stoomloc is niet in het spoor te houden.
Nu, na een jaar sukkelen, rijdt alles perfect. Ik heb de wisseltongen met een klein vijltje aangescherpt. Vijl wel langs de goede kant, want anders wordt het alleen maar erger. Ook helpt soms om alle vuil en stof van tussen de tongen en de aanliggende rail te verwijderen. Met een penceel, en in soms met een doekje met wasbenzine. Er mag echt niets tussen blijven zitten, hoe klein ook. Ik hoop dat dit helpt.
succes!
dat ik een zeer bekend probleem op mijn baan. De meeste locomotieven gaan goed door de gebogen wissel, maar sommigen...
Ik heb gemerkt dat Amerikaans en Engels materieel daar erg gevoelig voor is (sherpere flenzen?) , maar ook bijvoorbeeld een kleine Arnold stoomloc is niet in het spoor te houden.
Nu, na een jaar sukkelen, rijdt alles perfect. Ik heb de wisseltongen met een klein vijltje aangescherpt. Vijl wel langs de goede kant, want anders wordt het alleen maar erger. Ook helpt soms om alle vuil en stof van tussen de tongen en de aanliggende rail te verwijderen. Met een penceel, en in soms met een doekje met wasbenzine. Er mag echt niets tussen blijven zitten, hoe klein ook. Ik hoop dat dit helpt.
succes!
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
- Locatie: leiden
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Hallo
ff off topic
eerst sven die de wissels niet goed doet en dan nu ook de treinen
Groet michiel
ff off topic
eerst sven die de wissels niet goed doet en dan nu ook de treinen
Groet michiel
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel
Amerikaanse locs hebben inderdaad smallere en kleinere flenzen. Denk ook dat daar het probleem zit.
Fred The Railroader