Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Bericht door martindomburg »

De vraag is hier al een aantal keren gesteld maar echt een uitbundig antwoord is er nog niet geweest. Hopelijk kan ik met onderstaand verslag een boel onduidelijkheden wegnemen. Zoals jullie wellicht weten heb ik de LocBuffer ontwikkeld voortkomend uit een artikel op en naar idee van 1001.de. Al vanaf het begin ben ik, en niet allen ik ook Joost (Fidoo) kampte hiermee, met het probleem dat de condensatorschakeling doorbrandde als gevolg van een te hoge spanning.

Hierop heb ik toe de veilige 25V variant gelanceerd naast de 16V versie. De 16V presteert beduidend beter dan de 25V maar ondanks het controleren van de voedingen kwam het probleem nog steeds met regelmaat voor. Er moest dus onderzocht gaan worden wat nu eigenlijk de baanspanning voor voltage heeft en wat er weer uit de decoder tevoorschijn komt. Hierbij kwam ik tot een iets wat schokkende ontdekking.

Om de baanspanning te meten heb je toch echt een oscilloscoop nodig die op zijn beurt het verloop van de voltage kan afspiegelen tegen tijd op een x/y schaal. Voor wie niet begrijpt wat digitale spanning is:

Digitale spanning is een gelijkstroom die door de centrale als blokspanning op de baan wordt gebracht. Omdat deze blokspanning snel wisselend positief dan wel negatief is ten opzichte van de ground (0V) gedraagt het zich als een wisselspanning. Vaak hebben centrales een wisselspanning trafo en word hiervan door middel van een goede gelijkrichting een gelijkstroom van gemaakt. Althans dat dachten we. Overigens als je een wisselspanning (AC) om wilt zetten naar een gelijkwaardige gelijkspanning (DC) vermenigvuldig je de AC-spanning met factor 1,4. Trek daar vervolgens de spanningsval van de diodebrug vanaf en je hebt je dc-gelijkspanning. De spanningsval is meestal 2x 0,7V dus 1,4V.

Bijvoorbeeld de analoge trafo geeft in volle stand een sinusvormige positieve spanning uit van 19,6V wat indiceert dat de 230V wisselspanning wordt omgezet in een 15V wisselspanning wat als je dit simpel gelijkricht een gelijkstroom geeft van 21V (15x1,4) trek daar de spanningsval vanaf en je hebt inderdaad die voltage.

Maar een gelijkgerichte spanning is niet echt gelijkgericht maar enkel een positieve sinusvormige spanning. Om deze spanning stabiel en gelijk te krijgen moet hij door middel van condensatoren en regelaars worden afgevlakt. Alleen dan krijg je een stabiele ware gelijkspanning. Doe je dat niet dan zal de spanning in een frequentie variëren tussen 0V en een piekspanning met daartussenin de effectieve spanning welke je op de multimeter zult kunnen aflezen. Ook multimeters kunnen liegen uit onwetendheid, vandaar de oscilloscoop

Sinus op wiki
Wisselspanning op wiki
Gelijkspanning op wiki
Afvlakking op wiki

Wat doet de decoder nu met de dc-blokspanning?
De decoder vlakt deze blokspanning af naar een gestabiliseerde gelijkspanning en gebruikt dit voor de aansturing van de motor. De blokgolf zelf bestaat uit het dcc commando welke eruit wordt gefilterd. Op bijna elke decoder zit een aansluiting waaruit je de v+ en ground kan gebruiken voor een bufferschakeling. Deze uitgangen geven dus de ware gelijkspanning.

Zo genoeg theorie, ik had een mysterie van de uitbrandende schakelingen op te lossen, hopelijk kan ik hiermee direct de problemen oplossen van te warm wordende decoders, uitbrandende motoren etc. wat ik in het werk vaker hoor en zie.

1232224740.49453427.jpg
1232224740.49453427.jpg (13.92 KiB) 14472 keer bekeken
De ProfiBoss

Hier begint het allemaal mee, het testapparaat bij uitstek. Als je op de transformator kijkt staat daar dat hij primair zoals gebruikelijk 230V AC lust maar secundair 14V DC (dus gelijk) effectief heeft. Heel vreemd want op de rails lees ik toch echt een piekspanning van 18,34 VAC. En op de decoder gemeten op de aansluiting van de buffer meette ik een waarde van 17,8 VDC. Het is niet gebruikelijk dat een voeding in de centrale wordt versterkt naar een hogere waarde.

Na wat overleggen en brainstormen met Joost van Dijk en Vincent Bogers kon er maar één ding betekenen: Het is geen stabiele voedingsbron! Om het echt maar eens te gaan testen heb ik de adapter losgeknipt en de ossie (nerdterm voor oscilloscoop) rechtstreeks aan de trafo gehangen. Met de multimeter (True RMS ding van 400 euro van de baas) meette ik inderdaad 14VDC. Maar nu met de oscilloscoop:

Afbeelding

De middelste lijn is 0V, zoals te lezen is varieert de spanning tussen 0V en maximaal 21,6V DC dus gelijkspanning. Kortom om een kortverhaal niet langer te maken, er gaat een wisselende gelijkspanning van 21,6V-1,4V= 20,2V (diodeval) de Profi-boss in, die vlakt hem niet af maar maakt er een blokspanning van Op zich klopt die theorie aardig want met de vuistregel van 1,4 factor over 14VDC naar een sinusvorm maakt 19,6V.

Dat verklaart direct waarom de condensatoren uitbranden. Maar waarom niet direct? Omdat het geen stabiele spanningsbron is zakt de voltage zodra er een belasting optreedt. Zette ik een loc op de rails had ik 18,6V, als hij ging rijden zakte deze naar 16,7V minimaal.

Afbeelding
Gemeten met de FLM trafo op de rails

Afbeelding
Gemeten op de decoder

Om nu zeker ervan te zijn dat de slechte adapter van Fleischmann de echte oorzaak is heb ik een computervoeding gebruikt. Deze zijn 100% gestabiliseerd en behouden hun spanning ongeacht de belasting. Ik gebruik zelf altijd Meanwell, de in mijn ogen meest betrouwbaarste voedingen, echter Lenovo mengt zich ook al flink in die strijd. maar goed. Ik heb deze voeding aangesloten:

Afbeelding
Meanwell MW 7H50GS van 3A en afgeregeld op 15VDC

Het resultaat van een gestabiliseerde voeding:

Afbeelding
Daadwerkelijk 15V op de rails, wat je erin stopt komt er ook weer uit omdat het niet meer gelijkgericht hoeft te worden.

Afbeelding
Gemeten op de decoder

Ik vind dit nogal wat, de standaard voedingen zijn dus gewoon vuil! Ik heb deze referentie ook gedaan bij de Sprog en de ESU Lokprogrammer, maar allemaal kreeg ik eruit wat erin ging. Eigenlijk durf ik aan de hand van deze gegevens te stellen dat wanneer je een goed werkend systeem wilt hebben je de standaard voeding het beste kan vervangen door een gestabiliseerde voedingsbron. Bijvoorbeeld de Meanwell MWP series of deze 7H50GS.

Omdat ik toch bezig ben, dit is het effect van de LocBuffer bij een stroomonderbreking:

Afbeelding
Er is hier een 200uF tantaalcondensator gebruikt en die kan gedurende 0,7 seconde de decoder in leven houden. Onder de 9V scheiden de meeste decoders ermee uit.
Best wel effectief al zeg ik het zelf.

Uiteraard heb ik het ook getest op Dinamo. Een hybride systeem die met een stabiele voeding zowel analoge PWM als DCC kan genereren. De gebruikte voeding is 15VDC en ook hierbij werd een DCC blokspanning gegenereerd van net onder de 15V!!

Wat leuk is om nog te laten zien is wat PWWM doet op een analoge loc:
Afbeelding

EINDCONCLUSIE
Laat je niet voor de gek houden met wat er op de voeding van je centrale staat. Wil je het effectief weten dan moet je er een oscilloscoop aan hangen. Maar ik durf toch wel te stellen dat er maar 1 geval is waarbij je 100% zeker weet dat wat je erin douwt er ook weer uitkomt en dat is een gestabiliseerde computervoeding. Dus heb je veel problemen met je decoders, warm worden van de locs of wil je LocBuffer effectief toepassen: Neem dan zo'n voedingsbron van 15VDC, dat is voor N-spoor een uitstekende spanningswaarde!

Hopelijk heb ik met dit verslag wat meer inzicht weten te geven op wat je baanspanning nu allemaal inhoudt!!!

Groetjes Martin

Redskin

Re: Baanspanning, hoe zit dat nu precies.

Bericht door Redskin »

Da's hartstikke interessant! Het gebeurt dus kennelijk precies in die rimpel die we met de multimeter niet kunnen meten/zien. Wel een paar vragen/opmerkingen:

- over die geschakelde voedingen: daar komt gelijkstroom uit. Kan je dat wel ongestraft zo iedere booster/versterker ingooien?
- Lenovo zal als fabrikant van lap- en desktops zelf geen voedingen maken? Alle grote computer- (en ook tv-)boeren betrekken hun halffabricaten bij maar enkele fabrikanten.
- je conclusie dat locs warm worden van niet-gestabiliseerde 'vuile' spanning deel ik ten dele. Het is één (zeker interessante) maar zeker niet altijd dé reden ;)

Is het misschien een idee om een stabilisatie-schakelingetje (met een 7815) te ontwerpen, om achter de meegeleverde voedingen te plaatsen? Zou voor een paar euri te realiseren moeten zijn... :roll:

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

bvandewetering

Bericht door bvandewetering »

Hallo Martin,

Bedankt voor dit duidelijke en goed leesbare verhaal. Ook al ben ik geen digibeet en weet ik wat een ossie is, toch is het goed om te lezen hoe het nu precies zit.

Ik vraag mezelf echter nu wel af wat ik hiermee kan.

Ik rij met een Fleischmann TC. Onlangs heb ik een aantal 25V LocBuffers bij je besteld omdat de baanspanning van het TC te hoog is voor de (effectievere) 16V versie.

Het TC wordt nu gevoed door een Fleischmann 6811 trafo met 16,5V wisselstroom ( ~ ) op de uitgang. De vraag is wat er zou gebeuren als ik deze voeding zou vervangen door een gestabiliseerde "Meanwell RSP MW 15VDC 100W" uit jou webwinkel.

Bijft mijn TC dan zonder problemen werken en kan ik dan de 16V LocBuffer gebruiken?

Met groet,

Ben

marco

Bericht door marco »

Intressant martin ik wil in de toekomst ook meer de 16 volt buffer gaan gebruiken en zal waarschijnlijk dan mijn UH boosters en voedingen daarvoor moeten vervangen.Bij de IB moet ook wisselspanning naar binnen als voeding volgens de handleiding dus idd de vraag wat gebeurt er als ik toch een gelijkspanning als voeding gebruik?

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Redskin schreef:Da's hartstikke interessant! Het gebeurt dus kennelijk precies in die rimpel die we met de multimeter niet kunnen meten/zien. Wel een paar vragen/opmerkingen:

- over die geschakelde voedingen: daar komt gelijkstroom uit. Kan je dat wel ongestraft zo iedere booster/versterker ingooien?
- Lenovo zal als fabrikant van lap- en desktops zelf geen voedingen maken? Alle grote computer- (en ook tv-)boeren betrekken hun halffabricaten bij maar enkele fabrikanten.
- je conclusie dat locs warm worden van niet-gestabiliseerde 'vuile' spanning deel ik ten dele. Het is één (zeker interessante) maar zeker niet altijd dé reden ;)

Is het misschien een idee om een stabilisatie-schakelingetje (met een 7815) te ontwerpen, om achter de meegeleverde voedingen te plaatsen? Zou voor een paar euri te realiseren moeten zijn... :roll:
Zover ik weet werkt het bij Dinamo, Profi-Boss, EcoS, Sprog. De andere centrales heb ik nog niet getest maar dat is een kwestie van een MW voeding erop aansluiten en je weet het :) Mocht iemand het willen weten, ik kan dat op Houten op de demobaan eventueel testen of de werking van een centrale met 15VDC goed is.

De DR5000 word standaard geleverd met Lenovo voeding.

Wat betreft de locs heb je gelijk, onderhoud is ook een vereiste. Echter hoe hoger de spanning des te zwaarder de koolborstels worden belast.

Een schakelingetje met wat condensatoren en een 7815 is inderdaad een zeer goede oplossing. MAAAARRRR (ja die is er) een 7815 kan maximaal 1A leveren. Wil je meer kunnen leveren krijg je een schakeling en dan kan je net zo goed een voeding kopen :)

@ Ben en Marco:
Ja wat de IB doet op gelijkspanning weet ik zo niet, dat zouden we kunnen testen op mijn demo module. Wellicht Lochem of Houten? Als hij op wisselspanning moet werken zou je ook kunnen proberen een 12V wisselspanningstrafo te gebruiken. Dan heb je omgerekend ff snel 12x1,4= 16,8V. Haal daar de diodeval vanaf zit je onder de 16V gelijkspanning. Nu kan de LocBuffer wel iets over de 16V aan maar dan wordt de zenerdiode gewoon erg warm.

Op de vraag wat je hiermee kan is een simpel antwoord te geven: zolang het goed werkt niks aan doen. Wil je meer zoals een effectieve bufferschakeling en mooier rijgedrag dan moet je serieus naar de voeding gaan kijken.

Wat een onzin, kan je roepen, niets is minder waar. De reden waarom er zulke zware voedingen bij zitten is omdat de centrales schaalneutraal zijn. Je kan ze dus ook gebruiken op H0 (meestal 18V) of LGB (20V). N schaal is een ondergeschoven kindje die eigenlijk het liefst 15V heeft of lager. Eigenlijk leiden N-spoorders onder het gewicht van de groten.

Groetjes

bvandewetering

Hallo Martin,

Ik heb vanavond de stoute schoenen aangetrokken en de voedingstrafo van mijn TC vervangen door een oude trafo die 12 V wisselspanning zou moeten leveren (op een multimeter was het echter 13.1 V).

Tijdens deze eenvoudige test heb ik met twee treinen gereden. Een daarvan uitgerust met een Kühn N45 decoder en de andere (mijn FL "Eierkopf") met een af fabriek (Fleischmann dus) ingebouwde decoder (incl. sound). De trein met de Kühn decoder reed zo op het oog normaal. De "Eierkopf" reed echter duidelijk langzamer dan normaal. De sound decoder werkte echter nog wel normaal.

Voorlopige conclusie: bij mij zou een voeding met 12 V wisselspanning (of eigenlijk 13,1 V) geen oplossing zijn.

Daarna heb ik ook nog even een gestabiliseerde 13.8 V voeding geprobeerd. Dit was echter voor mijn TC niet kennelijk voldoende: geen enkele reactie.

Met groet,

Ben

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

De Intellibox of het Twin-Center, of de oude Marklin centrale, werken alleen op wisselspanning als voeding, dit komt omdat het Common-Ground systemen zijn. Dus werken met een NUL. Staat overigens ook duidelijk te lezen in de handleiding.

Groetjes

FidOo

Bericht door FidOo »

Wat Wim zegt, TC en IB echt alleen met wisselspanning voeden!!!! Controleer altijd wat je handleiding aangeeft wat als voeding toegestaan is.

@Ben, waarom is die 12Vac voeding geen succes? omdat je trein langzamer rijdt? Kijk eens of je de snelheid niet omhoog kan zetten via je CV instellingen. Natuurlijk is het persoonlijk maar 90% van alle treinen rijden bij N-spoor echt te hard!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Gemiddeld geeft de decoder naar de motor nog geen 10Vdc bij volle schaalsnelheid.

Stel Cv5 maar eens hoger. Over het algemeen kan je stellen dat hoe lager de spanning hoe rustiger de loc rijdt en mooier die kruipt. Nadeel is dat hij moeilijker weg komt vanuit stilstand.

Hogere spanning=meer snelheid maar ook betere opstart. (Cv2)

Maar over het algemeen voor nspoor is 12vdc goed met 15VDC maximaal. Hoe hoger de spanning des te minder amperage de voeding hoeft te leveren.

Het is dus een balans vinden tussen goed en beter :mrgreen: :mrgreen:

Vuistregel: zorg voor een stabiele voeding van 15VDC. Dus gelijkspanning, voor wie twijfelt, zelfs voor H0 is dat voldoende!

Groethes

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef:Gemiddeld geeft de decoder naar de motor nog geen 10Vdc bij volle schaalsnelheid.

Vuistregel: zorg voor een stabiele voeding van 15VDC. Dus gelijkspanning, voor wie twijfelt, zelfs voor H0 is dat voldoende!

Groethes
Nee Martin, dat is geen vuistregel. Er zijn namelijk centrales die helemaal niet werken op een gelijkspanning. Geef gewoon de juiste informatie of verdiep je in ieder geval zelf eerst even in de materie voor je iets roept.

bvd
Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Sorry Wim

Ik was onduidelijk hierin ik doelde op de hoogte van de uitgangsspanning bij een gelijkstroom voeding.

Al heb ik serieuze vraagtekens bij of een AC gevoede centrale de juiste keuze is voor N-Spoor gezien de hoge uitgangsspanning op de decoder.

Groetjes

P.s.: jij hebt vast wel de beschikking over een TC en IB. Post hier jou metingen van de uitgangsspanning eens. Dat zou die vraag ook direct beantwoorden. Dan weten we ook met welke AC voeding de TC of IB werken dat je een uitgangsspanning hebt rond de 15V

dentheo

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef:Sorry Wim
Al heb ik serieuze vraagtekens bij of een AC gevoede centrale de juiste keuze is voor N-Spoor gezien de hoge uitgangsspanning op de decoder.
Wij gebruiken op N toch dezelfde decoders ? Vrees jij voor de motor ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

dentheo schreef:
martindomburg schreef:Sorry Wim
Wij gebruiken op N toch dezelfde decoders ? Vrees jij voor de motor ?
Zo zie ik het:

De meeste n decoders kunnen 23V hebben
De norm is dat een centrale niet meer dan 22V mag geven

De centrales waar het over gaat geven 21V gemiddeld. Heb waardes gemeten van 20,2 tot 21,6 op een TC en een ProfiBoss en Multimaus

Je gaat iets dus bewust maximaal belasten. Buiten het feit dat voor N spoor alle voltages boven de 15V geen effect meer hebben behalve racesnelheid. Iets wat we met 13V al ervaren.

Ik heb het getest met een 24VDC Meanwel voeding regelbaar tussen 18-24VDC. Ik heb de Sprog gebruikt en daar een Kuehn N45 aan gehangen via een ESU decodertester. Bij 21V kon ik de decoder al niet meer vast houden en bij 22,3V kwam er een rookpluimpje....

Hoe hoger de spanning:
De decoder word warmer
De motor word warmer
Borstels slijten sneller
Lampen moeten verder gedimd worden
Zo kan je nog wel ff doorgaan. Ja ik zie meer slijtage met locs van banen met hoge spanning dan die op een met een lage spanning rijden. Ook is er een relatie te ontdekken in het aantal defecte en gefrituurde decoders tov de hoogte van de baanspanning.

Dat bedoelde ik met mijn post waar Wim over viel. Een resultaat van 15V (dus niet 15VDC) is een goede richtlijn/vuistregel.
Alles erboven is leuk voor de grotere schalen.

Ik ben van mening dat fabrikanten de consument hier beter op mag adviseren, ESU en Digikeijs doen dat wel namelijk. EIgenlijk moet je het nog weer anders formuleren want ook de winkeliers hebben schuld.

In de handleiding van Kuehn:
Der Decoder N45 kann einen Motorstrom von 0,8 A liefern. Angaben über die
Stromaufnahme beziehen sich in der Regel auf eine Spannung von 12 oder
14Volt. Liegt die Digitalspannung Ihrer DCC-Zentrale höher (z.B. Roco „Digital is
Cool“, Lenz „Compact“, LGB, Intellibox), steigt die Stromaufnahme an und kann
so eventuell den Wert von 0,8 A überschreiten.
Dat geld voor bijna alle N decoders. Waarom verkopen winkeliers hun klanten dan centrale besturingseenheden die a fabriek een veel hogere spanning leveren? Omdat ze dat niet weten, en omdat de consument een allergie heeft voor handleidingen. Imo zouden fabrikanten hun centrales van regelbare voedingen moeten voorzien met een adviesinstelling voor bepaalde schalen.

Maar die kennis moeten we immers zelf gaan vergaren. Dus heb je een osciloscoop: hang hem eens aan je baan en meld je bevindingen!!! Dan hebben winkeliers die dit lezen wellicht een beter zicht op wat ze nu adviseren. Maar ook de consument kan zich bewuster worden van wat men koopt. Een IB Basic kan je immers voeden met een willekeuringe AC voeding, maar ook de DR5000 werkt gewoon op een 15VDC voeding.

Groetjes

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

martindomburg schreef:Waarom verkopen winkeliers hun klanten dan centrale besturingseenheden die af fabriek een veel hogere spanning leveren?
Omdat dat de markt is en ze niet zelf het wiel uitvinden maar gewoon verkopen wat er beschikbaar is. Dat de voorlichting vaak wat beter kan, ja, daar ben ik het mee eens.

Beter zou de vraag zijn: 'Waarom leveren fabrikanten centrale besturingseenheden (geschikt voor N!) die standaard een veel hogere spanning leveren dan noodzakelijk (voor N)? Waarom wordt dit niet duidelijk(er) vermeld?' In deze zou een instelling voor verschillende schalen op zo'n apparaat wel een goede zaak zijn.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Willempie schreef:
Nee Martin, dat is geen vuistregel. Er zijn namelijk centrales die helemaal niet werken op een gelijkspanning. Geef gewoon de juiste informatie of verdiep je in ieder geval zelf eerst even in de materie voor je iets roept.

bvd
Groetjes
Beste Wim, Kijk Martin probeert gewoon ons te leren over baanspanning, en als je het hele draadje leest snap je dat het over gelijkspanning centrales gaat. Graag ook even de tekst in de juiste context laten, leest even wat fijner voor andere.
Toevallig ben ik gaan kijken op jouw site, en dacht tja, die heeft zich ook niet verdiept in de materie van een website / webshop.

Kritiek hebben op een ander is makkelijk, maar zelf beter doen tja, ik heb hierin nog geen positieve bijdrage van jouw kant gezien, zal ook voor mijn leerzaam zijn wat de AC voedingen aan die bewuste centrales met de baanspanning doet.
Zoek namelijk naar een centrale geschikt voor N spoor digitaal voor een demo baan, en ja de juiste baanspanning zal daarvoor heel belangrijk zijn.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

dentheo

Bericht door dentheo »

Ik weet dat er vroeger centrales waren die adviseerden een trafo van 18V voor alle schalen, uitgezonderd voor N daar adviseerden ze 16 V wissel. Dus het kan.
Dat duidt er ook op dat de meeste centrales geen spannningsstabilisatie hebben zitten op hun uitgang...ingang reduceren is dan de eenvoudige oplossing.
Anderzijds zijn alle centrales die "intern beginnen" met een bruggelijkrichter sowieso geschikt voor gelijk en wisselspanning, ook al staat dat niet op hun kenplaatje.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Beste Mark,

Mij gaat het niet om de hoogte van de spanning uit de trafo, mij gaat het er om dat er centrales zijn die alleen werken met een AC spanning.
De Intellibox en het Twin-Center hebben een keurige instelling voor de schaal H0 of N met de daarbij aangepaste uitgang spanning, ook dat is wat ik bedoel met verdiep je er eerst in en schrijf dan je advies, of trek een conclusie.
En ook is de gebruikte trafo spanning natuurlijk van invloed. Max bij de IB of de TC is 18V AC. Niemand verplicht je een trafo te gebruiken met deze max spanning.
Wil je minder baanspanning dan een lagere voedingspanning b.v. 15V of 16V. Belangrijk is dat de trafo ook voldoende stroom kan leveren. Zo simpel.
Dit is de trafo welke Uhlenbrock adviseert
https://www.hobbytime.nl/images/merken/ ... h20075.jpg
15V AC of 12V AC 4,3A

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dan vermoed ik eerder dat je mijn bericht en stelling niet begrijpt. Die instellingsmogelijkheid is bekend. Dat staat ook niet ter bespreking.

Meer hoe hoog is die exit dan echt? Dat heb ik nog niet getest dus doe ik daar geen uitspraak over natuurlijk. Imo nog steeds niet onder de 15V dus nog steeds hoger dan nodig toch.

Als je daar een visie op hebt deel deze dan vooral. Maar wellicht kan je een meting posten aan de hand van de standaard voeding?

Groetjes

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Martin,

Jij post dit bericht over baanspanning, als je niet alle gegevens hebt zorg dan eerst dat je een compleet beeld hebt.
En geef niet het advies dat een gestabiliseerde voeding gebruikt moet worden. En dat is waar ik je op aanspreek, dat is niet waar.

15V x1,41 = 21V wat verlies geeft max 20V
12V x 1,41 = 16,9V wat verlies geeft max 16V.
En dan zal ik er niet ver van vandaan zitten.

Groetjes

bvandewetering

Hallo allemaal,

Voor de duidelijkheid nog even een samenvatting van de situatie zoals die bij mij is:

1. Mijn TC wordt nu gevoed door een Fleischmann 6811 trafo met 16,5V wisselstroom op de uitgang. De baanspanning die dit oplevert is te hoog voor de 16V Locbuffer van Martin. Ik moest dus noodgedwongen de (minder effectieve) 25V versie gebruiken.

2. Mijn vraag wat er zou gebeuren als ik het TC met een gestabiliseerde 15V gelijkspanning zou voeden is inmiddels door Wim klip en klaar beantwoord. Het TC lust geen gelijkspanning. In de handleiding wordt dit niet expliciet vermeld, wel dat de max. ingangsspanning 18V AC is. Dat het TC geen gelijkspanning lust heb ik zelf ook gezien in een test met een gestabiliseerde 13,8V gelijkspanning op de ingang.

3. Een test met 13,1V wisselspanning op de ingang van het TC gaf voor mijn "Eierkopf" (FL 741271) een duidelijke verlaging van de rijsnelheid te zien - met een Koploper ijking in de hoogste stand een daling van 120 naar 74 km/h. Dit was voor mij aanleiding voor de (voorlopige) conclusie dat een 12 V trafo geen oplossing zou zijn.

4. Dit was een voorlopige conclusie omdat ik weet dat ik de max. snelheid met CV5 kan opkrikken.

5. Voordat ik echter een nieuwe 12V trafo ga aanschaffen wil ik echter zeker weten dat er niet nog meer van dit soort bijwerkingen zullen zijn.

Vandaar mijn vragen:
(1) zijn er andere "bijwerkingen" te verwachten als ik de 16,5V wisselstroom voeding van mijn TC vervang door een 12V wisselstroom voeding;
(2) kan ik dan de 16V LocBuffer van Martin gebruiken;
(3) wat is een goede 12V wisselstroom trafo. Zelf dacht ik aan de https://www.conrad.nl/nl/bv00026-kracht ... 04288.html.

Met groet,

Ben
Laatst gewijzigd door bvandewetering op 01 sep 2016 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Beste Wim,

Dat dat niet waar is over een stabiele voeding daar verschillen wij van mening over. Dat het niet anders is daar heb je gelijk in. Dat de fabrikanten goede redenen hebben om voor een wisselspanning te kiezen kan ik me ook in vinden. Echter:

In mijn ogen is een rechte weg recht en geen s-bocht die je recht trekt om een weg recht te maken :D :D :D (probeer nu eens te lachen)

Bedankt voor je berekeningen. Bij een 12VAC voeding zit je voor N-spoor dus aan de goede kant ;)

tnxs

Ben:
1. Mijn TC wordt nu gevoed door een Fleischmann 6811 trafo met 16,5V wisselstroom op de uitgang. De baanspanning die dit oplevert is te hoog voor de 16V Locbuffer van Martin. Ik moest dus noodgedwongen de (minder effectieve) 25V versie gebruiken.
Mijn betoog in het begin geeft je het antwoord direct op het falen van de 16V condensatoren. Een 16,5V AC ingang geeft bij voorbaad al geen 16V uitgang. Eerder 22V

(1) zijn er andere "bijwerkingen" te verwachten als ik de 16,5V wisselstroom voeding van mijn TC vervang door een 12V wisselstroom voeding;
Mooier rijgedrag op lage snelheden. Maar de top is ook lager. Wat inhoud dat je in plaats van 100 stappen in CV5 nu mischien wel 150 stappen kan gebruiken wat het rijgedrag en de lastregeling van de decoder ten goede zal komen.
kan ik dan de 16V LocBuffer van Martin gebruiken;
Ja dat kan dan :)
(3) wat is een goede 12V wisselstroom trafo. Zelf dacht ik aan de https://www.conrad.nl/nl/bv00026-kracht ... 04288.html.
Ja die kan, ik zou kijken naar een iets zwaardere. Wellicht heeft Wim een goed alternatief

groetjes

bvandewetering

Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken geweest voor een wat zwaardere 12V AC trafo dan het eerder aangegeven 52VA exemplaar. Het enige zwaardere alternatief dat ik heb kunnen vinden is: https://www.conrad.nl/nl/voeding-voor-d ... 20458.html met 75 VA.

Heeft iemand hiermee ervaring of zijn er toch nog andere mogelijkheden?

Met groet,

Ben

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Beste Ben,

In een eerder bericht gaf ik al deze link.
https://www.hobbytime.nl/images/merken/ ... h20075.jpg
Dat is de trafo die door Uhlenbrock zelf wordt aangeraden.

Mvg
Wim.

bvandewetering

Sorry Wim, ik heb hier overheen gelezen, maar deze gaat het worden!

Met groet,

Ben

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik kreeg achter de schermen nog vaak de vraag welke voeding nu waarvoor te gebruiken.

Met de informatie van hierboven aangevuld met de input van Wim blijft de vuistregel om een baanspanning te hebben die op de decoder een waarde geeft van 15-16 VDC

Om dat voor elkaar te krijgen heb je de volgende voedingswaardes nodig

Gelijkspanning (DC) een voeding van 15V
Wisselspanning (AC) een voeding van 12V

Voor wisselspanning gevoede centrales waarvan je de spanning niet kan selecteren zou je deze kunnen gebruiken: Uhlenbrock transformator 70VA
Voor gelijkspanning gevoede centrales die niet regelbaar zijn in voltage zou je deze kunnen gebruiken: Meanwell RSP 15VDC 100W

Centrales die standaard regelbaar zijn bijvoorbeeld de DR5000adj, ESU EcoS2, Z21, Dinamo, Rauthenhaus,Twin Center, Intellibox (geen voeding geleverd)
Centrales die je niet kan regelen: ProfiBoss, Multimaus,
Ik zal er vast wel weer een paar vergeten, vul dat vooral aan.

Hopelijk is dit wat duidelijker voor iedereen.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 12 sep 2016 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie