Modulaire baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Modulaire baan
Hier zal ik mijn ideeën met jullie delen voor mijn modulaire baan. Als eerste heb ik mijn idee voor een schaduwstation met keerlus uitgewerkt.
Graag hoor ik jullie mening en eventuele aandachtspunten. Ik zit een klein beetje met de open ruimte links boven...
Groet,
Edwin
Graag hoor ik jullie mening en eventuele aandachtspunten. Ik zit een klein beetje met de open ruimte links boven...
Groet,
Edwin
- Bijlagen
-
- Schaduwstation-met-keerlus.jpg (114.8 KiB) 9590 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Modulaire baan
Edwin, overzichtelijk helder plan.
1. Wil je echt met peco insulfrogs aan de slag? Mijn ervaringen met electrofrogs zijn positiever
2. De lengte van de aangegeven trein lijkt me wel iets lang voor het spoor, hou rekening met een stopsectie en een keertje iets doorschieten van je trein.
3. Peco heeft een asym 3weg (electro). Die zou niet misstaan links na de engelsman om je kopsporen te starten. Daarmee heb je meteen een extra hoek waaronder je die lege ruimte wat meer zou kunnen opvullen. En inderdaad: dat ziet er wel iets minder strak uit
4. Doordat je bij punt 3 een extra wissel af laat buigen naar links heb je nog een extra mogelijkheid voor een opstelspoor daar. Probeer te kijken naar de minimale lengte die je nodig hebt voor je treinstellen en leg de sporen ook onder een hoek tov het aankomstspoor en eventueel een extra wissel nog toe te voegen.
5. Je kunt de SL-300 helemaal links wat korter plannen tot de rand van je module, dat biedt iets meer ruimte voor de sporen. 5cm tot module rand is mij wel bevallen.
1. Wil je echt met peco insulfrogs aan de slag? Mijn ervaringen met electrofrogs zijn positiever
2. De lengte van de aangegeven trein lijkt me wel iets lang voor het spoor, hou rekening met een stopsectie en een keertje iets doorschieten van je trein.
3. Peco heeft een asym 3weg (electro). Die zou niet misstaan links na de engelsman om je kopsporen te starten. Daarmee heb je meteen een extra hoek waaronder je die lege ruimte wat meer zou kunnen opvullen. En inderdaad: dat ziet er wel iets minder strak uit

4. Doordat je bij punt 3 een extra wissel af laat buigen naar links heb je nog een extra mogelijkheid voor een opstelspoor daar. Probeer te kijken naar de minimale lengte die je nodig hebt voor je treinstellen en leg de sporen ook onder een hoek tov het aankomstspoor en eventueel een extra wissel nog toe te voegen.
5. Je kunt de SL-300 helemaal links wat korter plannen tot de rand van je module, dat biedt iets meer ruimte voor de sporen. 5cm tot module rand is mij wel bevallen.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt Erik,
hier kan ik wat mee. Altijd fijn als er iemand meedenkt!
Ik heb nog geen ervaring met de Peco rails, maar was eigenlijk in de veronderstelling dat de wissels met de E in de naam de Electo-frog versies waren (E van Elektro-frog). Ik was idd van plan de Electro-frog versie te bestellen. Bedankt me te behoeden voor deze fout.
De andere punten neem ik mee en ga kijken wat mogelijk is. V.w.b. de lengte bij punt 2 wil ik het maximale uit de module halen, ik heb momenteel nog geen hele lange treinen (max 3 rijtuigen) maar wil zeker wel langer gaan rijden. Ik kan de hele zwik nog wat naar links schuiven zodat ik op die manier nog wat extra lengte win.
Ik begrijp niet helemaal wat je bij punt 5 wil zeggen. Bedoel je hier 5 cm vanaf de lange kant van de module?
hier kan ik wat mee. Altijd fijn als er iemand meedenkt!
Ik heb nog geen ervaring met de Peco rails, maar was eigenlijk in de veronderstelling dat de wissels met de E in de naam de Electo-frog versies waren (E van Elektro-frog). Ik was idd van plan de Electro-frog versie te bestellen. Bedankt me te behoeden voor deze fout.
De andere punten neem ik mee en ga kijken wat mogelijk is. V.w.b. de lengte bij punt 2 wil ik het maximale uit de module halen, ik heb momenteel nog geen hele lange treinen (max 3 rijtuigen) maar wil zeker wel langer gaan rijden. Ik kan de hele zwik nog wat naar links schuiven zodat ik op die manier nog wat extra lengte win.
Ik begrijp niet helemaal wat je bij punt 5 wil zeggen. Bedoel je hier 5 cm vanaf de lange kant van de module?
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Ik denk toch dat je abuis bent Erik 

- Bijlagen
-
- peco frogs.png (50.11 KiB) 9505 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Een paar kleine aanpassingen... De a-sym 3-weg wissel kreeg ik er niet echt lekker in verwerkt 

- Bijlagen
-
- Schaduwstation met keerlus.png (104.46 KiB) 9491 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Modulaire baan
Okee, dan ook maar even proberen mee te denken:
Als je nu het keerspoor bovenlangs laat lopen (door de lege ruimte boven) en hem aansluit op een wissel die boven het meest linker wissel ligt (waar de treinen binnenkomen). Dan heb je spoor 5 (van onderaf getelt) vrij om extra op te stellen en als dat nodig blijkt kun je ook extra sporen leggen aan het bovenste keerspoor.
Eventueel kun je linksboven nog kopspoortjes maken als dat gewenst is.
Succes met deze leuke fase bij het bouwen: het ontwerp!
Als je nu het keerspoor bovenlangs laat lopen (door de lege ruimte boven) en hem aansluit op een wissel die boven het meest linker wissel ligt (waar de treinen binnenkomen). Dan heb je spoor 5 (van onderaf getelt) vrij om extra op te stellen en als dat nodig blijkt kun je ook extra sporen leggen aan het bovenste keerspoor.
Eventueel kun je linksboven nog kopspoortjes maken als dat gewenst is.
Succes met deze leuke fase bij het bouwen: het ontwerp!
Groet,
Martijn
Martijn
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt voor het meedenken. Spoor 5 zal voornamelijk dienst doen als retour spoor. Wel triggerde je me, want er was nog geen mogelijkheid om af te koppelen, te keren en op spoor 1 t/m 4 weer aan te koppelen. Daarom heb ik nu tussen spoor 4 & 5 twee wissels liggen.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Het ontwerp van de module moet helemaal op de schop.. doordat de vertrekkende baan nu op de binnenste ring van de helix uit gaat komen. Ik weet nog niet hoe ik dat in dit baanplan moet inpassen



DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
Ik begrijp niet precies wat je probleem is. Bedoel je dat het binnenste spoor in je helix nu het stijgende spoor is? Misschien kun je het hele baanplan hier posten, dan is het wat duidelijker. Nu heb je een apart draadje voor je helix en één voor je schaduwstation. Aangezien ze toch op elkaar moeten aansluiten is het handiger om beide problemen samen te zien en dan op te lossen.
Trouwens, vaak kan een dergelijk probleem (verkeerde aansluiting van een helix) worden verholpen door een plan te spiegelen.
Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje!
Groet, Wim
Ik begrijp niet precies wat je probleem is. Bedoel je dat het binnenste spoor in je helix nu het stijgende spoor is? Misschien kun je het hele baanplan hier posten, dan is het wat duidelijker. Nu heb je een apart draadje voor je helix en één voor je schaduwstation. Aangezien ze toch op elkaar moeten aansluiten is het handiger om beide problemen samen te zien en dan op te lossen.

Trouwens, vaak kan een dergelijk probleem (verkeerde aansluiting van een helix) worden verholpen door een plan te spiegelen.
Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Hoi Wim,
dit draadje is bedoelt voor mijn complete baan overzicht. Hier zal uiteindelijk alles samen moeten komen. Het draadje wat ik opende voor de helix was primair bedoelt om een vraag te stellen v.w.b. het bouwen van een helix. Zo wist ik niet dat het buitenste spoor normaliter enkel het stijgende spoor hoort te zijn, en de binnenste het dalende spoor. Daar had ik in mijn helix geen rekening mee gehouden waardoor het baan-technisch beroerd uitkwam met mijn schaduwstation. Ik had de twee omgedraaid. Spiegelen heb ik geprobeerd maar daar kwam ik toch weer iedere keer uit op binnenste stijgen en buitenste dalen.
Nu ben ik het baan plan wat ik tot nu toe heb aan het omgooien jammergenoeg, en door de engelse wissel niet meer te gebruiken en de kopsporen te verplaatsen, min of meer de situatie opgelost heb.
Tekening volgt spoedig, want daar zit nu nog een foutje in.
dit draadje is bedoelt voor mijn complete baan overzicht. Hier zal uiteindelijk alles samen moeten komen. Het draadje wat ik opende voor de helix was primair bedoelt om een vraag te stellen v.w.b. het bouwen van een helix. Zo wist ik niet dat het buitenste spoor normaliter enkel het stijgende spoor hoort te zijn, en de binnenste het dalende spoor. Daar had ik in mijn helix geen rekening mee gehouden waardoor het baan-technisch beroerd uitkwam met mijn schaduwstation. Ik had de twee omgedraaid. Spiegelen heb ik geprobeerd maar daar kwam ik toch weer iedere keer uit op binnenste stijgen en buitenste dalen.
Nu ben ik het baan plan wat ik tot nu toe heb aan het omgooien jammergenoeg, en door de engelse wissel niet meer te gebruiken en de kopsporen te verplaatsen, min of meer de situatie opgelost heb.
Tekening volgt spoedig, want daar zit nu nog een foutje in.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Ik geloof dat ik er voor nu uit ben v.w.b. het baanplan van m'n schaduwstation. Ik heb hiermee wel de keerlus geëlimineerd... Ik ben er nog niet helemaal uit of ik die met het huidige plan gaat missen.
Graag hoor ik jullie meningen en suggesties. Aandachtspunten en fouten hoor ik natuurlijk ook graag.
Graag hoor ik jullie meningen en suggesties. Aandachtspunten en fouten hoor ik natuurlijk ook graag.
- Bijlagen
-
- Schaduwstation baanplan.jpg (104.12 KiB) 6969 keer bekeken
Laatst gewijzigd door edwin.dekker op 13 sep 2016 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Toch nog een kleine modificatie. Op deze manier kan ik achteruit treinstellen op de kopsporen zetten of opstellen.
- Bijlagen
-
- Schaduwstation baanplan.jpg (100.62 KiB) 6967 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
In je huidige plan moet je heen en weer steken om een treinstel op één van de kopsporen te plaatsen. Dit kost tijd en zal je op den duur waarschijnlijk tegen gaan staan. Welliswaar heb je een parallelspoor gepland zodat het andere verkeer niet te veel wordt gehinderd, maar het beperkt je mogelijkheden wel. Een treinstel dat uit de helix komt, moet altijd via 1 van de 5 opstelsporen rijden om bij de kopsporen te kunnen komen. Dit betekent dat er altijd minimaal 1 van de doorgangssporen vrij moet zijn. Dat is zonde van de ruimte. Ik zou het iets anders aanleggen, zie dit schetsje:

Komend vanaf de helix kan een treinstel direct naar de kopsporen rijden, zonder via de doorgaande opstelsporen te moeten rijden. Een treinstel dat vanaf de kopsporen vertrekt kan dat rechtstreeks richting helix doen. Let er op dat het rode spoor langer moet zijn dan het langste treinstel dat je gaat gebruiken. Op dit spoor heb je een keerlus module nodig (ik neem aan dat je digitaal gaat rijden).
Door de kopsporen binnen de lus te houden, kun je tegelijkertijd een trein laten binnenrijden op de kopsporen terwijl er één vertrekt vanaf de doorgaande sporen. Dit bevordert de treinenloop in het zichtbare deel.
Groet, Wim
In je huidige plan moet je heen en weer steken om een treinstel op één van de kopsporen te plaatsen. Dit kost tijd en zal je op den duur waarschijnlijk tegen gaan staan. Welliswaar heb je een parallelspoor gepland zodat het andere verkeer niet te veel wordt gehinderd, maar het beperkt je mogelijkheden wel. Een treinstel dat uit de helix komt, moet altijd via 1 van de 5 opstelsporen rijden om bij de kopsporen te kunnen komen. Dit betekent dat er altijd minimaal 1 van de doorgangssporen vrij moet zijn. Dat is zonde van de ruimte. Ik zou het iets anders aanleggen, zie dit schetsje:

Komend vanaf de helix kan een treinstel direct naar de kopsporen rijden, zonder via de doorgaande opstelsporen te moeten rijden. Een treinstel dat vanaf de kopsporen vertrekt kan dat rechtstreeks richting helix doen. Let er op dat het rode spoor langer moet zijn dan het langste treinstel dat je gaat gebruiken. Op dit spoor heb je een keerlus module nodig (ik neem aan dat je digitaal gaat rijden).
Door de kopsporen binnen de lus te houden, kun je tegelijkertijd een trein laten binnenrijden op de kopsporen terwijl er één vertrekt vanaf de doorgaande sporen. Dit bevordert de treinenloop in het zichtbare deel.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Super! Bedankt Wim voor deze nuttige aanvulling!!! De lengtes worden wel een uitdaging, maar op dit moment beschik ik nog niet over hele lange treinen... Als ik je goed begrijp heb ik voor het rode stuk spoor de keerlus module nodig?
Groet,
Edwin
Groet,
Edwin
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Ja, dat klopt. En het is dus erg belangrijk dat het rode deel langer is dan je langste trein! De keerlusmodule werkt door het detecteren van een kortsluiting wanneer een trein het detectietraject (het rode spoor) binnenrijdt of verlaat. Is de polariteit fout, dan schakelt de module die razendsnel om. Echter, een trein die langer is zal een dubbele kortsluiting veroorzaken, waardoor de module niet kan kiezen. Met een echte kortsluiting tot gevolg en dan hoop je maar dat je centrale daar goed voor beveiligd is...
Je kunt het rode traject nog iets langer maken door het wissel dichter bij de helix te leggen.
Er zijn ook andere mogelijkheden (eenvoudiger), maar dat hangt van het ontwerp van de rest van de baan af. Hoe ziet het zichtbare deel eruit? Dus als je de keerlus aan de bovenkant verlaat? Is dat een lange lus zonder verbindingen of heb je daar een station met allerlei overloopwissels gepland?
Groet, Wim
Je kunt het rode traject nog iets langer maken door het wissel dichter bij de helix te leggen.
Er zijn ook andere mogelijkheden (eenvoudiger), maar dat hangt van het ontwerp van de rest van de baan af. Hoe ziet het zichtbare deel eruit? Dus als je de keerlus aan de bovenkant verlaat? Is dat een lange lus zonder verbindingen of heb je daar een station met allerlei overloopwissels gepland?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Geldt dit ook indien je gebruik gaat maken van een keerlus-module die niet volgens het kortsluit-principe werkt (Rosoft)? Ik heb nog niet liggen, dus kan nog alle kanten uit...
Het plan voor het zichtbare deel van de baan is nog in ontwikkeling, nog verre van definitief dus. Ook daar ben ik nog flexibel, mits het aansluit met wat ik voor ogen heb.
Groet,
Edwin
Het plan voor het zichtbare deel van de baan is nog in ontwikkeling, nog verre van definitief dus. Ook daar ben ik nog flexibel, mits het aansluit met wat ik voor ogen heb.
Groet,
Edwin
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
Wat Rosoft betreft weet ik het niet. Dat zouden anderen veel beter kunnen beantwoorden.
Echter, voor iedere 2-rail baan (zowel analoog als digitaal) geldt dat een keerlus automatisch een kortsluitprobleem geeft. De oplossing is om ergens in de lus een overgangssectie te definiëren die dan op zo'n manier wordt geschakeld dat het kortsluitprobleem omzeilt wordt. Of dit met de hand gebeurt of automatisch (eventueel via een digitale module) maakt dan niet uit. Het punt is dat wanneer een trein de sectie-overgang berijdt, de sectie gelijk moet worden geschakeld aan het "vaste" deel. Als een trein echter langer is dan de schakelsectie, overbrugt hij als het ware de sectie en veroorzaakt op die manier een kortsluiting.
Maar voordat we daar op verder gaan, zou ik graag eens je plannen voor het zichtbare deel zien. Ook al zijn ze nog in ontwikkeling, daarvoor is dit baanplan subforum juist.
Misschien speelt het keerlus probleem veel minder dan je in eerste instantie denkt. Het is beter om naar het hele plaatje te kijken.
Groet, Wim
Wat Rosoft betreft weet ik het niet. Dat zouden anderen veel beter kunnen beantwoorden.
Echter, voor iedere 2-rail baan (zowel analoog als digitaal) geldt dat een keerlus automatisch een kortsluitprobleem geeft. De oplossing is om ergens in de lus een overgangssectie te definiëren die dan op zo'n manier wordt geschakeld dat het kortsluitprobleem omzeilt wordt. Of dit met de hand gebeurt of automatisch (eventueel via een digitale module) maakt dan niet uit. Het punt is dat wanneer een trein de sectie-overgang berijdt, de sectie gelijk moet worden geschakeld aan het "vaste" deel. Als een trein echter langer is dan de schakelsectie, overbrugt hij als het ware de sectie en veroorzaakt op die manier een kortsluiting.
Maar voordat we daar op verder gaan, zou ik graag eens je plannen voor het zichtbare deel zien. Ook al zijn ze nog in ontwikkeling, daarvoor is dit baanplan subforum juist.

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Moderator
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Mooi begin ontwerp.
Wat Wim hiervoor al opmerkt, kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ga eerst ontwerpen, zodat er een totaal plaatje ontstaat. Als je weet wat voor treinen je wilt laten rijden en ook wat je ze wilt laten doen, kun je een veel completer plaatje gebruiken bij je uiteindelijke keuze voor een (digitaal) systeem.
En bang zijn voor keerlussen hoef je niet, m.n. die van Rosoft zijn simpel aan te sluiten (volg de handleiding) en werken gewoon goed. Nadeel ervan is dat de keerlus niet kleiner mag zijn dan je langste trein. Wil je van een dergelijke beperking af, moet je met blokgestuurde systemen werken zoals bv. DINAMO, daarin heb je nooit een keerlus, omdat er per blok geschakeld wordt.
Doch, voor een dergelijke keuze gemaakt is, probeer voor jezelf je plaatje zo compleet mogelijk te krijgen.
Succes,
Hoontje
Wat Wim hiervoor al opmerkt, kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ga eerst ontwerpen, zodat er een totaal plaatje ontstaat. Als je weet wat voor treinen je wilt laten rijden en ook wat je ze wilt laten doen, kun je een veel completer plaatje gebruiken bij je uiteindelijke keuze voor een (digitaal) systeem.
En bang zijn voor keerlussen hoef je niet, m.n. die van Rosoft zijn simpel aan te sluiten (volg de handleiding) en werken gewoon goed. Nadeel ervan is dat de keerlus niet kleiner mag zijn dan je langste trein. Wil je van een dergelijke beperking af, moet je met blokgestuurde systemen werken zoals bv. DINAMO, daarin heb je nooit een keerlus, omdat er per blok geschakeld wordt.
Doch, voor een dergelijke keuze gemaakt is, probeer voor jezelf je plaatje zo compleet mogelijk te krijgen.
Succes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
Het probleem met de lengte van het rode spoor en de lengte van de treinen kan eenvoudig opgelost worden. Plaats de keerlus in de rails naar de helix toe of gebruik een deel van de helix hiervoor. Hierdoor heeft het hele schaduwstation dezelfde polariteit en kan het rode stuk spoor veel korter en de wisselstraat naar rechts geschoven worden. De opstelsporen kunnen hierdoor bijna twee keer zo lang worden.
Ook bij de modulen van Rosoft moet de trein korter zijn dan de keerlus. Uit mijn hoofd zeg ik zelfs korter dan het C2 deel van het aansluitschema van de keerlus. In de helix heb je hier alle ruimte voor.
Succes met puzzelen,
Bert
Het probleem met de lengte van het rode spoor en de lengte van de treinen kan eenvoudig opgelost worden. Plaats de keerlus in de rails naar de helix toe of gebruik een deel van de helix hiervoor. Hierdoor heeft het hele schaduwstation dezelfde polariteit en kan het rode stuk spoor veel korter en de wisselstraat naar rechts geschoven worden. De opstelsporen kunnen hierdoor bijna twee keer zo lang worden.
Ook bij de modulen van Rosoft moet de trein korter zijn dan de keerlus. Uit mijn hoofd zeg ik zelfs korter dan het C2 deel van het aansluitschema van de keerlus. In de helix heb je hier alle ruimte voor.
Succes met puzzelen,
Bert
Re: Modulaire baan
Bert, in dit sporenplan hierboven kun je de "rode sectie" (dus waar de keerlus module op moet worden aangesloten) niet verplaatsen naar de helix. Het probleem zit in het schaduwstation zelf: de kopsporen vormen een keerlus. Maw, ergens in het schaduwstation zelf moet er dus een overgangs sectie zijn.
Het is eventueel wel mogelijk om de helix, de doorgangssporen en de kopsporen allemaal dezelfde polariteit te geven. Dan moet er in de lus een overgangssectie worden gemaakt. Deze kan dan veel langer zijn en geeft ook de mogelijkheid om langere kopsporen te maken. Zie de schets:

Het is dan wel belangrijk om te weten wat er bovengronds aan de helix is vastgeknoopt. Eventueel is daar een tweede keerlus module nodig. We wachten met spanning op wat Edwin gaat plaatsen!
Groet, Wim
Het is eventueel wel mogelijk om de helix, de doorgangssporen en de kopsporen allemaal dezelfde polariteit te geven. Dan moet er in de lus een overgangssectie worden gemaakt. Deze kan dan veel langer zijn en geeft ook de mogelijkheid om langere kopsporen te maken. Zie de schets:

Het is dan wel belangrijk om te weten wat er bovengronds aan de helix is vastgeknoopt. Eventueel is daar een tweede keerlus module nodig. We wachten met spanning op wat Edwin gaat plaatsen!

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt weer Wim, voor deze leerzame uiteenzetting. Ik ben nog volop aan het bedenken wat ik op niveau 0 wil hebben, en wat ik kan realiseren met de beperkte ruimte. Er moet in ieder geval een station komen, en een industriegebied. Verder wil ik kijken of ik d.m.v. een niet zichtbaar deel het verrassingselement kan gebruiken om het e.e.a. wat spannender te maken. Uiteraard mag een paradespoor niet ontbreken. Voorlopig ben ik nog aan het schuiven met de virtuele rails in Railmodeller.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin en Wim,
Sorry voor de verwarring die ik heb veroorzaakt maar ik zie nu waar ik met het volgen van het spoor ben "uitgegleden".
Groeten,
Bert
Sorry voor de verwarring die ik heb veroorzaakt maar ik zie nu waar ik met het volgen van het spoor ben "uitgegleden".
Groeten,
Bert
Re: Modulaire baan
Edwin, wat voor type station heb je in gedachten voor het zichtbare deel? Wil je een paradetraject dat eindigt in een kopstation? Of moet het een doorgangsstation worden. In het laatste geval zal de lijn dan verder moeten gaan om te eindigen in een keerlus. Daar heb je dan een tweede keerlus module nodig. Voor een kopstation is dat niet nodig.
Sowieso wordt het lastig om een extra keerlus te plaatsen. Je hebt niet heel veel ruimte, omdat er ook nog ruimte nodig is voor je paradetraject en industriegebied...
Groet, Wim
Sowieso wordt het lastig om een extra keerlus te plaatsen. Je hebt niet heel veel ruimte, omdat er ook nog ruimte nodig is voor je paradetraject en industriegebied...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Voorlopig kom ik er niet uit. Ik zou bijvoorkeur een combinatie willen. Dus een aantal doorgaande sporen en 1 of 2 zaksporen op het station. Maar momenteel zit ik met een creatieve blokkade en weet het ff niet meer
Ik zit ff zonder ideeën en inspiratie.



DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Daarvoor is dit forum, genoeg mensen om te helpen. Zet gewoon een plaatje met één van je plannen hier op het forum, dan kunnen we daar verder mee werken. Je kunt zelf ook al aangeven wat je nog niet bevalt aan dat plan. Een oplossing is hier gezamelijk wel te vinden.edwin.dekker schreef:... Ik zit ff zonder ideeën en inspiratie...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus