Rheinteufelswald V 3.0
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Rheinteufelswald
Zeer mooi gedaan
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Rheinteufelswald
Hij is heel fraai geworden André!
Nog een beetje verweren misschien?
Nog een beetje verweren misschien?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Allen: dank.
@Harry: Ik ben nog op zoek naar een echt matte lak om de zijdeglans van de grijze beits te onderdrukken.
De pferdegöpel staat inmiddels op zijn plaats en het direct aanpalende bos is aangeplant.
Ik vind maar weinig tijd om te rijden.
De bouw van het plaatsje Rheinteufelswald is inmiddels aangevangen. Er zullen nog wel enige gebouwen gemaakt moeten worden om de plaats enige body te geven.
@Harry: Ik ben nog op zoek naar een echt matte lak om de zijdeglans van de grijze beits te onderdrukken.
De pferdegöpel staat inmiddels op zijn plaats en het direct aanpalende bos is aangeplant.
Ik vind maar weinig tijd om te rijden.
De bouw van het plaatsje Rheinteufelswald is inmiddels aangevangen. Er zullen nog wel enige gebouwen gemaakt moeten worden om de plaats enige body te geven.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Diverse stuks vee hebben hun plaats op de baan ingenomen.
Het stadje begint ook vorm te krijgen.
[/url
Ik heb een bakkerij/slagerij gescoord om het plaatsje enige body te geven.
[url=https://postimages.org/]
Zelfs aan de binneninrichting is gedacht, het is een vreselijk gepriegel om het in elkaar te zetten maar wel leuk. Helaas zul je er als het gebouwtje klaar is weinig van kunnen zien.
Het stadje begint ook vorm te krijgen.
[/url
Ik heb een bakkerij/slagerij gescoord om het plaatsje enige body te geven.
[url=https://postimages.org/]
Zelfs aan de binneninrichting is gedacht, het is een vreselijk gepriegel om het in elkaar te zetten maar wel leuk. Helaas zul je er als het gebouwtje klaar is weinig van kunnen zien.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Jij durft Andre die koeien zomaar zonder hekwerk langs de lijn te laten lopen .
Of ga je die nog plaatsen ?
Bij mijn op de baan heb ik voor de zekerheid hekwerken geplaatst
Anders is er weer veel vlees op de baan als ze oversteken ,
naar de andere kant van de lijn als er een stomer langskomt rijden .
Blijf je volgen je maakt het wel mooi .
mvg Sjaak
Of ga je die nog plaatsen ?
Bij mijn op de baan heb ik voor de zekerheid hekwerken geplaatst
Anders is er weer veel vlees op de baan als ze oversteken ,
naar de andere kant van de lijn als er een stomer langskomt rijden .
Blijf je volgen je maakt het wel mooi .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Rheinteufelswald
Mooie foto's André.
En ik zie alweer dat je weer vele meters hebt gemaakt sinds ik je baan gezien hebt.
Groet Bart
En ik zie alweer dat je weer vele meters hebt gemaakt sinds ik je baan gezien hebt.
Groet Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Sjaak Het weiland moet nog ontdaan worden van stenen, waarmee de omheiningen gebouwd moeten worden. Tot die tijd moeten de koeien maar uitkijken.
@Bart We doen ons best.
De bakkerij is inmiddels gereed. De zichtbaarheid van het interieur valt me eerlijk gezegd nog mee.
Van Kibri een gebouwtje op de kop getikt dat dienst kan doen als tentoonstellingsgebouwtje bij de pferdegöpel. In dit gebouwtje wordt de geschiedenis van het gebruik van een pferdegöpel uit de doeken gedaan.
@Bart We doen ons best.
De bakkerij is inmiddels gereed. De zichtbaarheid van het interieur valt me eerlijk gezegd nog mee.
Van Kibri een gebouwtje op de kop getikt dat dienst kan doen als tentoonstellingsgebouwtje bij de pferdegöpel. In dit gebouwtje wordt de geschiedenis van het gebruik van een pferdegöpel uit de doeken gedaan.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 17 jul 2017 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Mbv van wat restanten uit mijn modelbotenbouw periode heb ik een waarnemingshut voor natuurvorsers annex jagers in elkaar geprutst.
Het onderstel is gemaakt van 2x2 mm vurenhout, de beplanking is van hardhout van 0,5x4 mm.
De ladder is gemaakt van 1x1 mm vurenhout. Verkregen door het 2x2 mm vurenhout in vieren te splitsen.
De aanleg van het bos om de hut heen is aangevangen.
Om niet helemaal horendol te worden van het bomen draaien wissel ik zo nu en dan af met wat karweitjes aan het stadje.
Aan de rechterkant van de oostelijke poot is een wegneembare achtergrond gekomen. Zoals te zien is op de foto moet de kleur van de lucht nog wat bijgewerkt worden.
Het onderstel is gemaakt van 2x2 mm vurenhout, de beplanking is van hardhout van 0,5x4 mm.
De ladder is gemaakt van 1x1 mm vurenhout. Verkregen door het 2x2 mm vurenhout in vieren te splitsen.
De aanleg van het bos om de hut heen is aangevangen.
Om niet helemaal horendol te worden van het bomen draaien wissel ik zo nu en dan af met wat karweitjes aan het stadje.
Aan de rechterkant van de oostelijke poot is een wegneembare achtergrond gekomen. Zoals te zien is op de foto moet de kleur van de lucht nog wat bijgewerkt worden.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Met plezier kijk ik naar de foto's en vorderingen.
Allemaal fantastisch!
Mijn complimenten.
Allemaal fantastisch!
Mijn complimenten.
Re: Rheinteufelswald
Leuke uitkijkpost André!
En die bomen zien er ook fraai uit. Hoe maak je die?
En die bomen zien er ook fraai uit. Hoe maak je die?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Rheinteufelswald
André,
Is het erg moeilijk om de bagger om de foto's te verwijderen?
Ik klikte per ongeluk op een foto en dan kom je weer heel moeilijk terug in het draadje.
De eerste regel helemaal verwijderen en aan het eind de twee rechte haken met /url er tussen.
Al vast bedankt.
De foto's zijn wel mooi dat is het niet.
Is het erg moeilijk om de bagger om de foto's te verwijderen?
Ik klikte per ongeluk op een foto en dan kom je weer heel moeilijk terug in het draadje.
De eerste regel helemaal verwijderen en aan het eind de twee rechte haken met /url er tussen.
Al vast bedankt.
De foto's zijn wel mooi dat is het niet.
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Ben ik ben juist overgegaan naar postimage, photobucket is vreselijk traag bij mij. Ik denk dat jouw probleem daarmee is opgelost.
@Harry de bomen maak ik dmv van de bekende pijperagersmethode. Foto's zeggen meer dan woorden dus hier het productieproces in beeld.
De benodigdheden, een bosje sisaltouw, ijzerdraad 1 mm dik, een tang om het ijzerdraad mee in elkaar te draaien (kan ook met een langzaam draaiende boormachine) en een bankschroef om het ijzerdraad aan een kant vast te houde
Het sisaltouw wordt in stukjes van ca. 4-6 cm geknipt en uit elkaar gedraaid. De zo verkregen vezels worden tussen het een paar maal in elkaar gerdaaide ijzerdraad gestoken en gelijkmatig verdeeld over het ijzerdraad.
Daarna wordt het ijzerdraad stevig in elkaar gedraaid.
Na het in vorm knippen kan de boom naar de "spuitcabine" om in kleur te worden gespoten.
Na het spuiten wordt de boom begespoten met spuitlijm.
Daarna bestrooi ik de bomen met Woodland fine turf weeds of green grass en is de boom klaar om geplant te worden.
Tot zover mijn methode om dennebomen te maken.
@Harry de bomen maak ik dmv van de bekende pijperagersmethode. Foto's zeggen meer dan woorden dus hier het productieproces in beeld.
De benodigdheden, een bosje sisaltouw, ijzerdraad 1 mm dik, een tang om het ijzerdraad mee in elkaar te draaien (kan ook met een langzaam draaiende boormachine) en een bankschroef om het ijzerdraad aan een kant vast te houde
Het sisaltouw wordt in stukjes van ca. 4-6 cm geknipt en uit elkaar gedraaid. De zo verkregen vezels worden tussen het een paar maal in elkaar gerdaaide ijzerdraad gestoken en gelijkmatig verdeeld over het ijzerdraad.
Daarna wordt het ijzerdraad stevig in elkaar gedraaid.
Na het in vorm knippen kan de boom naar de "spuitcabine" om in kleur te worden gespoten.
Na het spuiten wordt de boom begespoten met spuitlijm.
Daarna bestrooi ik de bomen met Woodland fine turf weeds of green grass en is de boom klaar om geplant te worden.
Tot zover mijn methode om dennebomen te maken.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 03 mei 2018 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
André,
Bedankt voor de moeite die je gedaan hebt, de nieuwe foto's zijn niet meer te klikken (je krijgt een handje als je met de muis er boven hangt).
Bedankt voor de moeite die je gedaan hebt, de nieuwe foto's zijn niet meer te klikken (je krijgt een handje als je met de muis er boven hangt).
Re: Rheinteufelswald
Hallo André,
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik vind de kleurstelling van je naaldbommen (sparren) rondom de nieuwe uitkijkpost heel fraai. Welke kleur spuitlak gebruik je en welke soort fine turf? Is dat "Weeds" of "Green grass"? Ik vermoed dat je Weeds hebt gebruikt bij de uitkijkpost en Green grass bij de pferdegöpel. Ik gebruik de fine turf zelf als ondergrond, maar het spul verkleurt mij te snel (zie mijn draadje). Heb jij die ervaring ook met je fraaie bomen?
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik vind de kleurstelling van je naaldbommen (sparren) rondom de nieuwe uitkijkpost heel fraai. Welke kleur spuitlak gebruik je en welke soort fine turf? Is dat "Weeds" of "Green grass"? Ik vermoed dat je Weeds hebt gebruikt bij de uitkijkpost en Green grass bij de pferdegöpel. Ik gebruik de fine turf zelf als ondergrond, maar het spul verkleurt mij te snel (zie mijn draadje). Heb jij die ervaring ook met je fraaie bomen?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Bij de pferdegöpel heb ik inderdaad green grass gebruikt en bij de hut weeds. Ik spuit de bomen zwart met de matte spuitverf van de Action (overigens hetzelfde merk als van de Hubo alleen vele malen goedkoper). Van slechte kleurechtheid van de Woodland producten heb ik nooit iets gemerkt. Overigens vangt mijn baan nauwelijks direct zonlicht en dus misschien niet helemaal maatgevend voor de kleurechtheid.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Dank voor je reactie André. Ik ga ook eens een keertje proberen om volgens deze methode naalbomen te maken. Want tot op heden maak ik alleen loofboompjes van zeeschuim.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Het station Rheinteufelswald is soms best druk.
De BR 50 met een lange gemengde goederentrein staat op het punt het station Rheinteufelswald binnen te rijden.
De BR 78 heeft het staion juist verlaten met een lokale personentrein. De aanleg van de telegraaf/telefoonverbindingen tussen de stations is inmiddels aangepakt.
De eerste bezoekers bij het museumgebouw bij de pferdegöpel zijn gesignaleerd.
In het gebouw wordt de "Geschichte des Bergbaus" getoond. Een groep bezoekers krijgt instructie van de gids.
Vandaag heb ik een wat serieuzer karweitje aangepakt. De vervanging van de Flm picolo rails in het zuidelijk schaduwstation door Peco code 50. Ik hoop dat ik er in een paar dagen mee klaar ben.
De BR 50 met een lange gemengde goederentrein staat op het punt het station Rheinteufelswald binnen te rijden.
De BR 78 heeft het staion juist verlaten met een lokale personentrein. De aanleg van de telegraaf/telefoonverbindingen tussen de stations is inmiddels aangepakt.
De eerste bezoekers bij het museumgebouw bij de pferdegöpel zijn gesignaleerd.
In het gebouw wordt de "Geschichte des Bergbaus" getoond. Een groep bezoekers krijgt instructie van de gids.
Vandaag heb ik een wat serieuzer karweitje aangepakt. De vervanging van de Flm picolo rails in het zuidelijk schaduwstation door Peco code 50. Ik hoop dat ik er in een paar dagen mee klaar ben.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 04 mei 2018 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
De operatie vervanging Flm. door Peco 55 heeft toch iets langer geduurd dan ik hoopte.
Maar afgelopen vrijdag kwam het toch gereed. Ik ben blij dat ik gekozen heb voor een vrij grote afstand ( 30 cm) tussen schaduwgedeelte en het bovenliggende zichtbare gedeelte van de baan. Bij een afstand van 12 cm, die je veel ziet, lijkt me deze operatie moeilijk uitvoerbaar.
Naast dit noodzakeijke maar vervelende karwei heb ik toch nog wat tijd kunnen vinden voor een aantal details op de baan.
Reizigers beginnen het station te bevolken.
Het bruidspaar wordt opgehaald uit de kerk onder de nodige belangstelling.
Het eerste wild is gesignaleerd bij de uitkijkpost.
De BR94 verlaat het station.
Maar afgelopen vrijdag kwam het toch gereed. Ik ben blij dat ik gekozen heb voor een vrij grote afstand ( 30 cm) tussen schaduwgedeelte en het bovenliggende zichtbare gedeelte van de baan. Bij een afstand van 12 cm, die je veel ziet, lijkt me deze operatie moeilijk uitvoerbaar.
Naast dit noodzakeijke maar vervelende karwei heb ik toch nog wat tijd kunnen vinden voor een aantal details op de baan.
Reizigers beginnen het station te bevolken.
Het bruidspaar wordt opgehaald uit de kerk onder de nodige belangstelling.
Het eerste wild is gesignaleerd bij de uitkijkpost.
De BR94 verlaat het station.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 06 mei 2018 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
André,
Het ziet er fantastisch uit. Iedere foto is genieten.
Heb je nog spierpijn opgelopen bij het veranderen van je schaduwstation?
Groet Bart
Het ziet er fantastisch uit. Iedere foto is genieten.
Heb je nog spierpijn opgelopen bij het veranderen van je schaduwstation?
Groet Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Bart Dank je. Nee ik heb geen spierpijn opgelopen. Door de grote afstand (30cm) tussen schaduwstation en zichtbaar niveau kan ik overal redelijk makkelijk (comfortabel) bij.
De BR03 met een sneltrein aan de haak verlaat het station.
De aanleg van het loofbomenbos naast (rechts) het stadje is aangevangen.
De omheining van de weide is gemaakt van worsteprikkers. Nu op de foto vind ik ze toch te dik, ik ga nog eens kijken wat ik met styreen kan bereiken.
Daarnaast heb ik me deze week bezig gehouden met de punstukpolarisatie van een tweetal wisels in het schaduwstation. De waarschuwing van een aantal forumleden in gedachten, dat Pecowissels zonder puntstukpolarisatie niet betrouwbaar werken, vreesde ik het ergste. Wat bleek? Als de servo's van de twee wissels in questie werden losgekoppeld en de wissels met de hand werden omgelegd, functioneerden de wissels uitstekend. Beide servo's trokken de wisseltongen iets terug, waardoor het contact van wisseltong met aanliggende spoorstaaf werd verbroken, waarmee het zaakje spanningsloos werd. Na enig tobben met de instelling van de servo's ben ik er niet in geslaagd het goed werkend te krijgen.
Er moest dus punstukpolarisatie komen.
De wissels in het schaduwstation worden bediend mbv de DR4024 wisseldecoder en de vraag was: Kan dit probleemloos bediend worden met icm DR4102. Een hulpstuk voor puntstukpolarisatie, dat echter werkt met één relais (ipv twee, waarmee het puntstuk en de wisseltongen spanningsloos geschakeld worden tijdens het omleggen), waardoor gevaar ontstaat voor kortsluiting tijdens het omleggen van de wissel.
In dit draadje staat de vruchtbare discussie, die ik mocht hebben met forumgenoten, en die heeft geleid tot een bruikbare oplossing.
De situatie in het schaduwstation is nu: 22 Peco wissels (incl. veertje) worden geschakeld met de DR4024 zonder puntstukpolarisatie en 2 wissels (incl. veertje) worden geschakeld met de combinatie DR4024/4102 met puntstukpolarisatie zonder extra voorzieningen aan de wissel. Tot nu toe werkt dit naar genoegen.
De BR03 met een sneltrein aan de haak verlaat het station.
De aanleg van het loofbomenbos naast (rechts) het stadje is aangevangen.
De omheining van de weide is gemaakt van worsteprikkers. Nu op de foto vind ik ze toch te dik, ik ga nog eens kijken wat ik met styreen kan bereiken.
Daarnaast heb ik me deze week bezig gehouden met de punstukpolarisatie van een tweetal wisels in het schaduwstation. De waarschuwing van een aantal forumleden in gedachten, dat Pecowissels zonder puntstukpolarisatie niet betrouwbaar werken, vreesde ik het ergste. Wat bleek? Als de servo's van de twee wissels in questie werden losgekoppeld en de wissels met de hand werden omgelegd, functioneerden de wissels uitstekend. Beide servo's trokken de wisseltongen iets terug, waardoor het contact van wisseltong met aanliggende spoorstaaf werd verbroken, waarmee het zaakje spanningsloos werd. Na enig tobben met de instelling van de servo's ben ik er niet in geslaagd het goed werkend te krijgen.
Er moest dus punstukpolarisatie komen.
De wissels in het schaduwstation worden bediend mbv de DR4024 wisseldecoder en de vraag was: Kan dit probleemloos bediend worden met icm DR4102. Een hulpstuk voor puntstukpolarisatie, dat echter werkt met één relais (ipv twee, waarmee het puntstuk en de wisseltongen spanningsloos geschakeld worden tijdens het omleggen), waardoor gevaar ontstaat voor kortsluiting tijdens het omleggen van de wissel.
In dit draadje staat de vruchtbare discussie, die ik mocht hebben met forumgenoten, en die heeft geleid tot een bruikbare oplossing.
De situatie in het schaduwstation is nu: 22 Peco wissels (incl. veertje) worden geschakeld met de DR4024 zonder puntstukpolarisatie en 2 wissels (incl. veertje) worden geschakeld met de combinatie DR4024/4102 met puntstukpolarisatie zonder extra voorzieningen aan de wissel. Tot nu toe werkt dit naar genoegen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 13 mei 2018 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Mooie foto's weer André.
Misschien een idee om dunne spijkers zonder kop of (etalage)spelden te gebruiken voor het hekwerk? Dun polystyreen is zo kapot. Ik gebruik zelf zeer dunne houten takjes, maar span er geen draadje langs.
Misschien een idee om dunne spijkers zonder kop of (etalage)spelden te gebruiken voor het hekwerk? Dun polystyreen is zo kapot. Ik gebruik zelf zeer dunne houten takjes, maar span er geen draadje langs.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 3217
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Rheinteufelswald
Andre,
Mooi he die stomers (03) uit Tp3
Daar geniet ik nauw van.............
mvrgr Bob
Mooi he die stomers (03) uit Tp3
Daar geniet ik nauw van.............
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Bob voor jouw genoegen.
BR 94 verlaat het station.
@Harry ik heb jouw raad opgevolgd en spelden zonder kop gebruikt ipv de cocktailprikkers. Het draad is 0,25 mm dik (afkomstig uit de scheepsmodelbouw).
Het station is inmiddels verder aangekleed met wat Preisertjes en een bagagewagentje van Artitec (wat een gepriegel om dat in elkaar te zetten).
Van wat Evergreen styreen, twee paarden en twee Preisertjes heb ik een tweetal paard en wagens in elkaar gefröbelt.
De tweede gaat geladen met een vrachtje kachelhout naar huis. Dit paard moet eigenlijk nog een halster en borstriem(?) krijgen.
De perrons worden inmiddels bevolkt met reizigers.
Ik ben nog aan het nadenken over een eventuele overkapping om de Preisertjes te beschermen tegen de regen. De perrons zijn gebogen, ik zal dus wel op zelfbouw aangewezen zijn. Misschien kan ik op het www inspiratie opdoen.
BR 94 verlaat het station.
@Harry ik heb jouw raad opgevolgd en spelden zonder kop gebruikt ipv de cocktailprikkers. Het draad is 0,25 mm dik (afkomstig uit de scheepsmodelbouw).
Het station is inmiddels verder aangekleed met wat Preisertjes en een bagagewagentje van Artitec (wat een gepriegel om dat in elkaar te zetten).
Van wat Evergreen styreen, twee paarden en twee Preisertjes heb ik een tweetal paard en wagens in elkaar gefröbelt.
De tweede gaat geladen met een vrachtje kachelhout naar huis. Dit paard moet eigenlijk nog een halster en borstriem(?) krijgen.
De perrons worden inmiddels bevolkt met reizigers.
Ik ben nog aan het nadenken over een eventuele overkapping om de Preisertjes te beschermen tegen de regen. De perrons zijn gebogen, ik zal dus wel op zelfbouw aangewezen zijn. Misschien kan ik op het www inspiratie opdoen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 13 mei 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hallo André,
Mooie plaatjes, gave baan.
De baan straalt een sfeer uit die mij wel aanspreekt. De kleuren van je landschap vind ik mooi.
Ik ben nog niet begonnen met de begroeiing van mijn baan, dus foto's als die van jouw zijn erg welkom voor de broodnodige inspiratie.
m.vr.gr.
Hans
Mooie plaatjes, gave baan.
De baan straalt een sfeer uit die mij wel aanspreekt. De kleuren van je landschap vind ik mooi.
Ik ben nog niet begonnen met de begroeiing van mijn baan, dus foto's als die van jouw zijn erg welkom voor de broodnodige inspiratie.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan