Met de spoordijk naar Laude bekleed werd het tijd voor het dorpje Laude zelf. De eerste stap hierbij was de aanleg van de perrons voor de twee kopsporen. Daarna is hier ook de ballast aangelegd. Om op het relatieve kleine oppervlak dat daarna nog over was toch alle elementen van een dorpje te krijgen heb ik eerst op papier een ontwerp gemaakt zodat ik zeker wist dat er genoeg ruimte was voor een stationsgebouw met parkeerruimte, een lokale Albert Heyn, een aantal huizen en de wegen die er tussendoor lopen. Nadat het ontwerp klaar was, heb ik als eerste de wegen op de tafel geschilderd en waar mogelijk ook direkt de stoepranden aangebracht. Ook heb ik langs de weg een aantal straatlantarens geplaatst en dat was voor mij de eerste keer dat ik lampjes op 1 van mijn treinbanen had staan. Zodat de inwoners het perrons konden bereiken vanaf de stoep zijn er een aantal treden geplaats en de ruimte tussen perron en stoep is opgevuld met struiken.
94 by
G K, on Flickr
Ik had wat huizen van Kestrel op de kop getikt voor in de Laude. De huizen zijn officieel gebaseerd op engelse huizen maar kwamen ook redelijk overeen met wat er in Nederland gebouwd is ergens tussen de wereld oorlogen in. In dit hoekje staan twee 2-onder-1 kap woningen. De opritten, wandelpaden, buitendekken en schuttingen zijn gemaakt van gekleurd paper. Ook de vijver is gemaakt van gekleurd papier met daaroverheen OHP sheet.
95 by
G K, on Flickr
Langs de straat langs de muur zijn ook wat huisjes geplaatst. Het bleek dat ik er niet genoeg had, dus de achterkant van de twee bouwsets zijn gebruikt om twee keer 2 extra huizen te bouwen. Mensen zijn al in hun nieuwe woning komen wonen, maar hebben nog geen tijd gehad om ook maar iets in de voortuin te plaatsen. Aan het begin van de weg is ook de afslag naar de kinderboerderij....
96 by
G K, on Flickr
97 by
G K, on Flickr
... en aan het einde van de weg is de parkeerplaats voor het station. Langs de twee korte opstelsporen is nog wat plaats voor het stallen van voertuigen nodig voor het bouwen van het dorpje.
98 by
G K, on Flickr