
Modulaire baan
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Dank je Wim. Misschien moet ik voor mezelf het idee loslaten dat een baan rond moet gaan... Ik zit nog een beetje vast in de traditionele denkwijze
Met boven op de baan een kopstation wordt het leven een stuk eenvoudiger... Plaatjes zal binnenkort wel even uploaden.

DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Omdat mijn ambities gaandeweg toch groter zijn geworden, opnieuw bekeken wat ik maximaal aan ruimte beschikbaar heb. Bijgesloten het nieuwe baanoppervlak, met daarop geprojecteerd nog het schaduwstation ontwerp. Het gearceerde stuk heb ik als "overloop" opgenomen, waarvan ik gebruik kan maken indien ik het nodig acht. Het een en ander kan nu gaan schuiven zodat de ruimte beter uit genut wordt. Ik kan nu overwegen de helix te verleggen, en/of te vergroten of misschien zelfs helemaal achterwege te laten alhoewel ik nog niet bekeken heb of ik nu de lengte heb om voldoende te stijgen. De extra mogelijkheden geven wel weer wat meer speelruimte...
- Bijlagen
-
- plan-b.jpg (113.95 KiB) 6416 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
Zo! Dat is opeens flink meer ruimte!
Dat maakt het natuurlijk altijd eenvoudiger om een baanplan te ontwerpen. Ik wil je wel direct waarschuwen niet in de valkuil te trappen om nu ook direct meer te willen, en wel om 3 redenen:
Ten eerste omdat het dan al snel weer krapjes wordt om alles in te passen net als je nu had bij je oorspronkelijke plan. Ten tweede omdat het dan al snel overvol raakt. Less is more wordt hier veelvuldig op het forum opgemerkt. Ten slotte is er het gevaar dat je erg lang bezig bent met de bouw, voordat je überhaupt resultaten ziet (kunt rijden). Beter is het dan om een plan met uitbreidingsmogelijkheden te maken.
Dan terug naar je baanplan. Wat ik in ieder geval wel zou doen is de helix meer ruimte geven (mits hij inderdaad nog nodig is). Door aan de rechterzijde de hele grondplaat van die sectie (122x61 cm) te gebruiken worden de hellingen een stuk minder steil. Dat geeft je dan ook de mogelijkheid om rechts te rijden (en dus het binnenste spoor als stijgingsspoor te gebruiken. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je een Nederlands thema wilt en dan is rechts rijden wel zo natuurgetrouw.
Ik zal vanavond nog een paar suggesties doen voor je zichtbare deel. Ik heb nu helaas geen tijd meer
Groet, Wim
PS het gearceerde deel zou ik niet gebruiken, het wordt dan al snel te breed en dat geeft problemen met de bereikbaarheid.
Zo! Dat is opeens flink meer ruimte!

Ten eerste omdat het dan al snel weer krapjes wordt om alles in te passen net als je nu had bij je oorspronkelijke plan. Ten tweede omdat het dan al snel overvol raakt. Less is more wordt hier veelvuldig op het forum opgemerkt. Ten slotte is er het gevaar dat je erg lang bezig bent met de bouw, voordat je überhaupt resultaten ziet (kunt rijden). Beter is het dan om een plan met uitbreidingsmogelijkheden te maken.
Dan terug naar je baanplan. Wat ik in ieder geval wel zou doen is de helix meer ruimte geven (mits hij inderdaad nog nodig is). Door aan de rechterzijde de hele grondplaat van die sectie (122x61 cm) te gebruiken worden de hellingen een stuk minder steil. Dat geeft je dan ook de mogelijkheid om rechts te rijden (en dus het binnenste spoor als stijgingsspoor te gebruiken. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je een Nederlands thema wilt en dan is rechts rijden wel zo natuurgetrouw.
Ik zal vanavond nog een paar suggesties doen voor je zichtbare deel. Ik heb nu helaas geen tijd meer

Groet, Wim
PS het gearceerde deel zou ik niet gebruiken, het wordt dan al snel te breed en dat geeft problemen met de bereikbaarheid.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt Wim. Het overloop stuk had ik bedacht om mogelijk wat ruimere bochten te maken, misschien pak ik de hoekjes mee en laat de rest achterwege. Ik vind de bochten die ik nu heb al behoorlijk scherp, dus iets ruimer is misschien wel fijn. Maar het is zeker geen noodzaak. V.w.b. de extra ruimte, de enige valkuil die ik zie is dat ik niet echt modulair bezig ben, zoals ik had bedacht. Ik blijf een beetje hangen in de gedachte dat een trein rond moet kunnen rijden, maar misschien moet ik dat los laten...
Groet,
Edwin
Groet,
Edwin
Laatst gewijzigd door edwin.dekker op 20 sep 2016 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Iets ruimere bogen is inderdaad wel verstandiger. Ik dacht dat je modules 80 cm diep waren, maar ze zijn maar 60. Dan is het wel verstandig om de keerlussen iets ruimer op te zetten, 80 cm dus. Maar houdt de bereikbaarheid wel in de gaten. Zeker die hoekjes links en rechtsboven zijn lastig. Ik neem aan dat de baan aan 3 zijden staat ingeklemd met muren?
Wat betreft sporenplan, eerst het station. Voor puur een kopstation zou ik alleen gaan als je écht van rangeren houdt. Want even snel met wat treinen rijden lukt dan niet. Iedere trein moet stoppen en van richting veranderen. Je kunt niet even achterover leunen en naar de treinen kijken. Uiteraard is alles te automatiseren, ook het afkoppelen en omlopen van een lok, maar eenvoudig is dat niet. Een doorgangsstation lijkt me dan beter geschikt. Daar kun je altijd nog 1 of 2 kopspoortjes aanleggen om een treinstel te laten pendelen tussen schaduwsporen en zichtbaar station.
Het "probleem" van een doorgangsstation is dat er nog een 2e spoorlijn aan de andere kant zit, die ook ergens naar toe moet. Dat kan een 2e schaduwstation zijn, maar dat vreet weer ruimte (en tijd om te bouwen).
Je kunt overwegen om je spoor dat uit de helix komt, te splitsen in 2 dubbele lijnen die samenkomen en dan een lus vormen. In die lus leg je je station aan. Schematisch ziet dat er zo uit:
Vanuit het station kun je dan een enkele goederensporen naar een industriegebied laten lopen. Dat zou bv in de hoek linksonder passen (de module van 60x60). Iets soortgelijks heeft je naamgenoot ook gebouwd (Zügeheim), zie dit draadje:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 70#p151255
De module die je rechtsonder had getekend, heb je nog niet direct nodig. Die zou je later kunnen gebruiken voor een eventuele uitbreiding. Bv een zijlijntje dat van je station aftakt en naar een kopstationnetje in de heuvels loopt.
Succes met puzzelen!
Groet, Wim
Wat betreft sporenplan, eerst het station. Voor puur een kopstation zou ik alleen gaan als je écht van rangeren houdt. Want even snel met wat treinen rijden lukt dan niet. Iedere trein moet stoppen en van richting veranderen. Je kunt niet even achterover leunen en naar de treinen kijken. Uiteraard is alles te automatiseren, ook het afkoppelen en omlopen van een lok, maar eenvoudig is dat niet. Een doorgangsstation lijkt me dan beter geschikt. Daar kun je altijd nog 1 of 2 kopspoortjes aanleggen om een treinstel te laten pendelen tussen schaduwsporen en zichtbaar station.
Het "probleem" van een doorgangsstation is dat er nog een 2e spoorlijn aan de andere kant zit, die ook ergens naar toe moet. Dat kan een 2e schaduwstation zijn, maar dat vreet weer ruimte (en tijd om te bouwen).
Je kunt overwegen om je spoor dat uit de helix komt, te splitsen in 2 dubbele lijnen die samenkomen en dan een lus vormen. In die lus leg je je station aan. Schematisch ziet dat er zo uit:

Vanuit het station kun je dan een enkele goederensporen naar een industriegebied laten lopen. Dat zou bv in de hoek linksonder passen (de module van 60x60). Iets soortgelijks heeft je naamgenoot ook gebouwd (Zügeheim), zie dit draadje:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 70#p151255
De module die je rechtsonder had getekend, heb je nog niet direct nodig. Die zou je later kunnen gebruiken voor een eventuele uitbreiding. Bv een zijlijntje dat van je station aftakt en naar een kopstationnetje in de heuvels loopt.
Succes met puzzelen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Eindelijk een opzet van mijn baanplan kunnen maken. Het is nog niet definitief, maar de ruwe opzet is er... Let even niet op de ST rails, de bedoeling is om alles net code 55 van Peco te doen, maar ik vind het erg lastig om mooie bogen te maken in de modeller.
Rechts bovenin bij de pijl zal er naar het schaduwstation worden afgedaald. De gele blokken zijn de stationsoverkappingen die er moeten komen. De blauwe stukken is een verhoogde rijbaan, met daaronder een dubbele baan van en naar het schaduwstation. Het industriegebied moet hier nog een plaats gaan krijgen.
Opmerkingen of commentaar altijd welkom.
Rechts bovenin bij de pijl zal er naar het schaduwstation worden afgedaald. De gele blokken zijn de stationsoverkappingen die er moeten komen. De blauwe stukken is een verhoogde rijbaan, met daaronder een dubbele baan van en naar het schaduwstation. Het industriegebied moet hier nog een plaats gaan krijgen.
Opmerkingen of commentaar altijd welkom.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hallo Edwin,
Goed om eindelijk het hele plan te zien! Ik heb nog wel een paar vragen en opmerkingen:
1. Het station ligt in een groot dubbel ovaal. Vanuit dit ovaal is er een aansluiting naar het schaduwstation. Dit beperkt je exploitatie. Vanuit je schaduwstation komen je treinen wel in het zichtbare station, maar hoe komen ze terug? Dat lukt alleen door kop te maken in het station. Dat betekent dat je ovaal in één richting snel volloopt met treinen, tenzij je ze zelf een andere richting op laat gaan.
Ik zou het spoor dat uit de helix komt, splitsen en dan laten samenkomen in de lus met het station (zie schets in mijn vorige bericht). Alle treinen rijden dan vanzelf altijd terug naar het schaduwstation (onafhankelijk van waar ze rijden). Hierdoor wordt het treinverkeer "soepeler".
Je kunt altijd nog een trein in je station kop laten maken en terugsturen om meer afwisseling te krijgen.
2. Het ontwerp is nu vrij recht toe recht aan; parallel aan de baanrand (zowel station als paradebaanvak) en rechte lijnen. Met name het paradebaanvak pal langs de achterwand over de hele lengte maakt het eentonig.
Probeer het eens iets speelser te maken. Leg het station eens iets schuin op de plaat (10° of zo) en/of in een lichte boog.
Het paradetraject zou met een lichte slinger of een hele lange lichte boog (straal van > 10 m) ook minder statisch worden. Kijk eens naar het baanplan van Backeramm am Rhein (van Jeroen hier op het forum). Dat hele station plus het baanvak liggen in een lange slinger, wat het erg natuurlijk maakt.
3. In het zicht liggen veel scherpe bogen. Ik zou zowel op het aanzetstuk links al rechts de plaat nog iets breder maken (max 80 cm) maar houd wel de bereikbaarheid van de hoeken in het oog.
Daarnaast heb je op 2 plekken een tegenboog gepland (zowel links als rechts op je baan). Dit geeft een onrustig gezicht als de treinen daar doorheen rijden (ze moeten met een ruk van richting veranderen). Door er een recht stuk tussen te zetten oogt het natuurlijker. Beter is nog om de tegenboog helemaal te vermijden met een verandering van het ontwerp.
4. Dan het station: ik zie vrij veel wissels, maar waarvoor ga je die allemaal gebruiken? Moet ieder perronspoor persé bereikbaar zijn uit iedere richting? Aan een doorgangsstation aan een dubbele lijn heb je in principe niet heel veel perronsporen nodig. Twee als minimum, eventueel een 3e om treinen in te kunnen halen. Een 4e spoor kan dan voor de goederentrein worden gebruikt (zonder aan een perron te liggen).
Verder zie ik ook een kopspoortje aan de linkerzijde langs een perron liggen. Is dit voor een treinstel? Zo ja, hoe komt die trein daar? Vanuit het schaduwstation kom je het station altijd aan de rechterzijde binnen, dus kom je nooit op dit spoor. En als je weer vertrekt kom je nooit zonder kopmaken terug in het schaduwstation. Je zou het spoor dan beter aan de rechterzijde kunnen plaatsen. NB zie punt 1, door geen ovaal te maken, maakt het niet meer uit omdat dan ieder spoor vanuit de helix/schaduwstation bereikbaar wordt.
5 . Waarvoor dienen de 4 kopspoortjes rechts? Is dit voor goederen? Of opstellen van loks oid?
6. Tenslotte zie ik dat er in de paradebaan overloopwissels aanwezig zijn. Waarvoor wil je die gebruiken? Ik denk dat ze weinig toevoegen en dat je ze eenvoudig weg kunt laten.
Een flinke lijst, maar zie het als opbouwende kritiek
Groet, Wim
Goed om eindelijk het hele plan te zien! Ik heb nog wel een paar vragen en opmerkingen:
1. Het station ligt in een groot dubbel ovaal. Vanuit dit ovaal is er een aansluiting naar het schaduwstation. Dit beperkt je exploitatie. Vanuit je schaduwstation komen je treinen wel in het zichtbare station, maar hoe komen ze terug? Dat lukt alleen door kop te maken in het station. Dat betekent dat je ovaal in één richting snel volloopt met treinen, tenzij je ze zelf een andere richting op laat gaan.
Ik zou het spoor dat uit de helix komt, splitsen en dan laten samenkomen in de lus met het station (zie schets in mijn vorige bericht). Alle treinen rijden dan vanzelf altijd terug naar het schaduwstation (onafhankelijk van waar ze rijden). Hierdoor wordt het treinverkeer "soepeler".
Je kunt altijd nog een trein in je station kop laten maken en terugsturen om meer afwisseling te krijgen.
2. Het ontwerp is nu vrij recht toe recht aan; parallel aan de baanrand (zowel station als paradebaanvak) en rechte lijnen. Met name het paradebaanvak pal langs de achterwand over de hele lengte maakt het eentonig.
Probeer het eens iets speelser te maken. Leg het station eens iets schuin op de plaat (10° of zo) en/of in een lichte boog.
Het paradetraject zou met een lichte slinger of een hele lange lichte boog (straal van > 10 m) ook minder statisch worden. Kijk eens naar het baanplan van Backeramm am Rhein (van Jeroen hier op het forum). Dat hele station plus het baanvak liggen in een lange slinger, wat het erg natuurlijk maakt.
3. In het zicht liggen veel scherpe bogen. Ik zou zowel op het aanzetstuk links al rechts de plaat nog iets breder maken (max 80 cm) maar houd wel de bereikbaarheid van de hoeken in het oog.
Daarnaast heb je op 2 plekken een tegenboog gepland (zowel links als rechts op je baan). Dit geeft een onrustig gezicht als de treinen daar doorheen rijden (ze moeten met een ruk van richting veranderen). Door er een recht stuk tussen te zetten oogt het natuurlijker. Beter is nog om de tegenboog helemaal te vermijden met een verandering van het ontwerp.
4. Dan het station: ik zie vrij veel wissels, maar waarvoor ga je die allemaal gebruiken? Moet ieder perronspoor persé bereikbaar zijn uit iedere richting? Aan een doorgangsstation aan een dubbele lijn heb je in principe niet heel veel perronsporen nodig. Twee als minimum, eventueel een 3e om treinen in te kunnen halen. Een 4e spoor kan dan voor de goederentrein worden gebruikt (zonder aan een perron te liggen).
Verder zie ik ook een kopspoortje aan de linkerzijde langs een perron liggen. Is dit voor een treinstel? Zo ja, hoe komt die trein daar? Vanuit het schaduwstation kom je het station altijd aan de rechterzijde binnen, dus kom je nooit op dit spoor. En als je weer vertrekt kom je nooit zonder kopmaken terug in het schaduwstation. Je zou het spoor dan beter aan de rechterzijde kunnen plaatsen. NB zie punt 1, door geen ovaal te maken, maakt het niet meer uit omdat dan ieder spoor vanuit de helix/schaduwstation bereikbaar wordt.
5 . Waarvoor dienen de 4 kopspoortjes rechts? Is dit voor goederen? Of opstellen van loks oid?
6. Tenslotte zie ik dat er in de paradebaan overloopwissels aanwezig zijn. Waarvoor wil je die gebruiken? Ik denk dat ze weinig toevoegen en dat je ze eenvoudig weg kunt laten.
Een flinke lijst, maar zie het als opbouwende kritiek

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Chips.... Net een uitgebreide reactie zitten tikken, ga ik de jpg nog even verkleinen voor het uploaded, klik ik de reactie weg....$%&*^&%^&@!!



DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Modulaire baan
Hoi Edwin.
Tip van een ervaringsdeskundige: Schrijf een reactie ALTIJD eerst als een word-document dat je ook opslaat (en steeds weer overschrijft). Kan je het ook nog even teruglezen om typefouten er uit te halen.
Tip van een ervaringsdeskundige: Schrijf een reactie ALTIJD eerst als een word-document dat je ook opslaat (en steeds weer overschrijft). Kan je het ook nog even teruglezen om typefouten er uit te halen.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt voor de tip Rob. Je kent dat verhaal van die ezel toch 

DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt voor de feedback Wim. V.w.b. het eerste punt, daar was ik zelf ook al tegen aan gelopen. Ik heb daar al uren en uren op zitten broeden, maar ik kom daar nog niet lekker uit (zonder helemaal opnieuw te beginnen). Wat ik nu bedacht heb, is de helix in het schaduwstation te laten vervallen en over de lengte van de achterkant een op en een afrit te introduceren. Met bijna 3 meter lengte kan ik tussen de 8 en de 9 cm klimmen (en dalen) lijkt mij. Hierdoor kan de keerlus module ook achterwege gelaten worden volgens mij. Met een wissel op het rechter aanzet stuk, kan je weer naar het schaduw station afdalen.
V.w.b. je tweede punt ben ik met je eens, maar doordat ik ruimte voor het station wil behouden voor scenery, en er een grote overkapping over de perrons moet komen, ontkom ik niet aan een rechtlijnig station. Mogelijk kan ik nog iets doen door het te draaien idd, maar dan kom ik weer slecht uit met de bochten. Ook heb ik hier en daar wat wissels weggehaald.
Ik heb de modules nu naar 80 breed gedaan en getracht iets ruimere bochten te gebruiken en wat recht. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met een tegenboog...
Het kopspoortje wil ik gebruiken voor een sprinter/wadloper en/of een posttrein.
De 4 kopsporen wil ik gebruiken als een onderhoudsdepot.
Ik ben nog niet tevreden met het baanplan, maar dit is zoals ik hem nu heb... De blauwe stukken zijn overigens de stukken die hoger liggen dan 0 cm.
Groet,
Edwin
V.w.b. je tweede punt ben ik met je eens, maar doordat ik ruimte voor het station wil behouden voor scenery, en er een grote overkapping over de perrons moet komen, ontkom ik niet aan een rechtlijnig station. Mogelijk kan ik nog iets doen door het te draaien idd, maar dan kom ik weer slecht uit met de bochten. Ook heb ik hier en daar wat wissels weggehaald.
Ik heb de modules nu naar 80 breed gedaan en getracht iets ruimere bochten te gebruiken en wat recht. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met een tegenboog...
Het kopspoortje wil ik gebruiken voor een sprinter/wadloper en/of een posttrein.
De 4 kopsporen wil ik gebruiken als een onderhoudsdepot.
Ik ben nog niet tevreden met het baanplan, maar dit is zoals ik hem nu heb... De blauwe stukken zijn overigens de stukken die hoger liggen dan 0 cm.
Groet,
Edwin
- Bijlagen
-
- station.jpg (127.78 KiB) 6811 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Modulaire baan
Een tegenboog is dat je twee bochten omgekeerd tegen elkaar doet. De trein zwabbert dan, eerst de ene kant uit, dan de andere
Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Helder! Bedankt Peter.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hoi Edwin,
Voordat je de extra ruimte had toegevoegd, had ik al eens zitten schetsen. Misschien dat je dit idee kunt gebruiken op de grotere baan:

Komend uit de helix, splitst het spoor in 2 dubbele lijnen. Eén gaat rechtdoor via het paradebaanvak naar het station. De andere maakt nog een lus omhoog om dan ook bij het station te komen.
De bogen zijn hier nog wel krapjes, die zou ik sowieso ruimer maken.
Je schreef dat je de helix wilt weglaten. Op zich geen slecht idee, maar 9 cm tussen schaduwstation en zichtbaar deel is echt te weinig. Als er een keer iets ontspoort in het ondergrondse deel (en dat gaat zeker gebeuren! Murphy blijft aktief...), kun je daar dan heel slecht bij komen. Ik zou voor minimaal 25 cm afstand tussen de 2 niveaus gaan, liever 30 cm.
Met tegenbogen bedoel ik dat je eerst een boog naar links hebt, en dan direct daarna een boog naar rechts, zonder (recht) tussenstuk. In je nieuwe ontwerp heb je al rechte stukken toegevoegd, dus zijn ze daar niet meer aanwezig.
Edit: ik zie dat Peter inmiddels dat antwoord ook al heeft gegeven
Groet, Wim
Voordat je de extra ruimte had toegevoegd, had ik al eens zitten schetsen. Misschien dat je dit idee kunt gebruiken op de grotere baan:

Komend uit de helix, splitst het spoor in 2 dubbele lijnen. Eén gaat rechtdoor via het paradebaanvak naar het station. De andere maakt nog een lus omhoog om dan ook bij het station te komen.
De bogen zijn hier nog wel krapjes, die zou ik sowieso ruimer maken.
Je schreef dat je de helix wilt weglaten. Op zich geen slecht idee, maar 9 cm tussen schaduwstation en zichtbaar deel is echt te weinig. Als er een keer iets ontspoort in het ondergrondse deel (en dat gaat zeker gebeuren! Murphy blijft aktief...), kun je daar dan heel slecht bij komen. Ik zou voor minimaal 25 cm afstand tussen de 2 niveaus gaan, liever 30 cm.
Met tegenbogen bedoel ik dat je eerst een boog naar links hebt, en dan direct daarna een boog naar rechts, zonder (recht) tussenstuk. In je nieuwe ontwerp heb je al rechte stukken toegevoegd, dus zijn ze daar niet meer aanwezig.
Edit: ik zie dat Peter inmiddels dat antwoord ook al heeft gegeven

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Het baanplan aardig omgegooid. Ik heb getracht het een en ander wat speelser te maken. Het schaduwstation en de helix op niveau -1 zijn verdwenen, sterker nog er is geen -1 meer. Ik heb nu een schaduwstation achter het station (niet zichtbare deel) gemaakt. Ik heb tevens een tweede stationettje op de boven omloop gemaakt, waarvan er een sprinter/wadloper gaat rijden naar spoor 1 op het CS.
Ik ben nu redelijk tevreden met het plan, heb alleen wat weinig rangeer mogelijkheden.
Ik hoor graag jullie aan of opmerkingen.
Groeten,
Edwin
Ik ben nu redelijk tevreden met het plan, heb alleen wat weinig rangeer mogelijkheden.
Ik hoor graag jullie aan of opmerkingen.
Groeten,
Edwin
- Bijlagen
-
- Baanplan.jpg (124.53 KiB) 6733 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Vandaag besloten dat dit het in grote lijnen moet gaan worden. Enige waar ik eigenlijk nog niet zo blij mee ben, is dat zowel links als rechts twee kruisingen liggen op de module overgangen. Ik weet nog niet hoe en of ik dat ga oplossen, maar dat gaan we wel meemaken. Desnoods laat ik de desbetreffende modules aan elkaar.
Ik heb vandaag de volgende bestelling de deur uit gedaan:
Peco SL-E389F (L=164mm 10° R=914mm) left turnout (large) 8
Peco SL-E388F (L=164mm 10° R=914mm) right turnout (large) 10
Peco SL-E394F (L=154mm 10°) crossing 3
Peco SL-E395F (L=137mm 10° R=457mm) right turnout (medium) 3
Peco SL-E396F (L=137mm 10° R=457mm) left turnout (medium) 3
Peco SL-E390F (L=154mm 10° R=511mm) double slip crossing 1
Peco SL-E399F (L=153.25mm 10° R=457mm) three way point 1
Peco SL-300F (Lmax=914mm) flextrack, wooden ties 60
Een behoorlijk rib uit mijn lijf al zeg ik het zelf. Van het weekend me eens buigen over het houtwerk en me verdiepen in servo's en de aansturing daar van.
Ik zeg laat die winter maar komen
Groet,
Edwin
Ik heb vandaag de volgende bestelling de deur uit gedaan:
Peco SL-E389F (L=164mm 10° R=914mm) left turnout (large) 8
Peco SL-E388F (L=164mm 10° R=914mm) right turnout (large) 10
Peco SL-E394F (L=154mm 10°) crossing 3
Peco SL-E395F (L=137mm 10° R=457mm) right turnout (medium) 3
Peco SL-E396F (L=137mm 10° R=457mm) left turnout (medium) 3
Peco SL-E390F (L=154mm 10° R=511mm) double slip crossing 1
Peco SL-E399F (L=153.25mm 10° R=457mm) three way point 1
Peco SL-300F (Lmax=914mm) flextrack, wooden ties 60
Een behoorlijk rib uit mijn lijf al zeg ik het zelf. Van het weekend me eens buigen over het houtwerk en me verdiepen in servo's en de aansturing daar van.
Ik zeg laat die winter maar komen

Groet,
Edwin
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Zodra je in de praktijk gaat bouwen, kom je waarschijnlijk wel beter uit met die wissels op de module overgangen.
Tekening vertekend vaak het beeld wat, aangezien het toch een kleine afbeelding is.
Daarbij, je gaat peco rail gebruiken, je hebt dus alle ruimte/mogelijkheden om het in de praktijk net even dat kleine beetje op te schuiven zonder dat het storend word.
Het grote voordeel van werken met peco en sowieso flex in het algemeen, je kunt veel makkelijker problemen, die je tijdens de bouw tegen komt, opvangen.
Succes met bouwen.
mvg
Freddy
Tekening vertekend vaak het beeld wat, aangezien het toch een kleine afbeelding is.
Daarbij, je gaat peco rail gebruiken, je hebt dus alle ruimte/mogelijkheden om het in de praktijk net even dat kleine beetje op te schuiven zonder dat het storend word.
Het grote voordeel van werken met peco en sowieso flex in het algemeen, je kunt veel makkelijker problemen, die je tijdens de bouw tegen komt, opvangen.
Succes met bouwen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt Freddy. We gaan het wel meemaken denk ik 

DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Re: Modulaire baan
Hoi Edwin,edwin.dekker schreef:.... Enige waar ik eigenlijk nog niet zo blij mee ben, is dat zowel links als rechts twee kruisingen liggen op de module overgangen. Ik weet nog niet hoe en of ik dat ga oplossen, maar dat gaan we wel meemaken. Desnoods laat ik de desbetreffende modules aan elkaar...
Ik denk dat je die kruisingen of wissels nog wel iets kunt verplaatsen.
Daarnaast ben je niet verplicht om alle modules even groot te maken. Jij bepaalt zelf waar een module ophoudt en de volgende begint. Als dat betekent dat je (vanwege je baanplan) de ene module kleiner maakt en de andere iets groter, dan is dat geen enkel probleem!
Succes met bouwen!
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Pfff wat kan wachten vervelend zijn
....... Wel ondertussen de wifi box voor de Z21 binnen. Afgelopen weekend eindelijk het volgende niveau van digitaal rijden mogen ervaren. Besturing via PC, Tablet en Smartphone. Erg leuk moet ik zeggen, alhoewel ik het nog wel lastig vind om alle functies van een decoder te achterhalen...

DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Modulaire baan
Op de valreep nog een tip (je hebt t over weinig rangeermogelijkheden) en wissels die verkeerd liggen).
In de boog rechts van het station kun je de wisselstraat maken voor je CS. De perrons liggen aan het eind dan ook iets krom (uitkomen bocht) wat (vind ik altijd) een erg braai gezicht is. Doordat het hele station hierdoor naar rechts opschuift heb je links ruimte over. Daar kun je vast een uithaalspoor en rangeersporen kwijt! (En anders een plek voor scenery en een tafereeltje om de baan ruim ogend te maken).
Succes met de aanleg!
In de boog rechts van het station kun je de wisselstraat maken voor je CS. De perrons liggen aan het eind dan ook iets krom (uitkomen bocht) wat (vind ik altijd) een erg braai gezicht is. Doordat het hele station hierdoor naar rechts opschuift heb je links ruimte over. Daar kun je vast een uithaalspoor en rangeersporen kwijt! (En anders een plek voor scenery en een tafereeltje om de baan ruim ogend te maken).
Succes met de aanleg!
Groet,
Martijn
Martijn
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Modulaire baan
Beide engelse wissels kunnen een stukje naar boven opschuiven, bochten opnieuw tekenen en zorgen dat het niet onder een R2 radius komt.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Modulaire baan
Bedankt nog voor jullie reacties. Ik ga kijken hoe het uit pakt. Vanavond bracht de postbode eindelijk het langverwachte pakketje.
- Bijlagen
-
- Peco.jpg (124.41 KiB) 6568 keer bekeken
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl