Welke NEM 651 decoder in Fleischmann 742204

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martjo

Welke NEM 651 decoder in Fleischmann 742204

Bericht door martjo »

Hallo,

ik heb een (waarschijnlijk stomme) vraag over het inbouwen van een NEM651 decoder in een Fleischmann treinstel, artikelnummer 742204.
Na de verschillen tussen DCC en Selectrix te hebben gelezen, mijzelf verder in DCC en de decoders verdiept. Het genoemde treinstel had ik al aangeschaft.
Ik begrijp dat de decorder 6 pinnen heeft die ingeplugd moet worden. Ik las dat hij er op twee manieren in kan, maar dat een kant de juiste is en dat bij bepaalde decoders een soort van markering hiervoor is aangebracht.

Tot zover was het leuk. Toen kwam er een woud aan decoderfabrikanten die vaak ook nog eens verschillende decoders aanbieden, dan lijken het enkel de 6 pinnen, dan weer 6 pinnen, wat draden en (denk ik) de decoder zelf. En vervolgens las ik dat niet elke decoder in elke lok/treinstel past.

Concreet is mijn vraag welke decoder kan ik het beste gebruiken. Is het mogelijk om de decoder in te pluggen, adres in te stellen en te rijden? Als voormalig Marklin rijder weet ik dat ESU vaak erg postitief wordt benoemd.
Is er wellicht iemand die dit treinstel in bezit heeft en een decoder erin heeft gezet?

Alvast bedankt.

groeten Martin

Marksintpancras

Re: Welke NEM 651 decoder in Fleischmann 742204

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb in deze treinstel de Esu Nem651 zitten, maar een kuhn N045 kan ook goed, Uhlenbrock decoders is in n schaal een beetje huilenbrock ivm de kortsluiting beveiliging wil bij later ingesoldeerde decoders vaak aanslaan.

Maar lenz, zimo, rautenhaus en D&H zijn ook goede decoders, hangt af van de motor waar die voor gebruikt wordt en hoe je hem confrigeerd.
Maar een slechte decoder zijn er bijna niet meer.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
martjo

Bericht door martjo »

Hoi Mark,

bedankt voor je reactie. Heb je dan toevallig de ESU 52624 ingebouwd dat je weet? Ik kom nog 4 andere ESU decoders met 6 pinnen tegen.
En voor zowel de ESU als Kuehn: Moet ik dan heel de decoder programmeren met alle CV's (nooit gedaan) of kan ik hem erin prikken, adres instellen en rijden?

Groeten Martin

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Martin,

Ik had Esu 54685 erin, onderin bij een klepje erin geplugd, waar eerst de analoge decoder zat.

Esu is dan wel het simpelste om erin te doen, maar ik programmeer de meeste CV's voor de mooiste rij gedrag, maar als je zo snel en best wil rijden zonder alle CV's te programeren, zeg ik: lekker ESU erin gooien, en gassen met dat ding. :lol:

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Naar mijn mening, Keuhn N45 of N025 kiezen.
prima decoders voor een uitstekende prijs. en daarbij uitstekende service van de fabrikant/importeur naar de winkelier, waardoor bij problemen deze veelal de decoder direct omruilen als je met een klacht komt.

Je kunt hem eenvoudig inpluggen, standaard staat het adres op 3.
dit kun je naar eigen keus instellen, en dan rijden maar.

De overige instellingen, voor fijner gebruik, zoals b.v. optrek snelheid en afremvertraging, kun je altijd nog aanpassen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martjo

Bericht door martjo »

Hoi Mark en Freddy,

bedankt voor jullie antwoord. Ik heb zoiets van finetuning m.b.t. rijstappen e.d. komt later wel. Eerst eens proberen om de decoder erin te krijgen en het adres programmeren. Ben gisteren een halve dag bezig geweest om een adres van 3 naar 4 te zetten, pfff. Het is geen mfx zeg maar, haha. Zal ooit wel een keer goedkomen hoop ik. Het zal dan of ESU of Kuehn worden. Zal nog eens wat verder lezen op het net. Kan nu wat gerichter zoeken.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

groeten Martin

robert

Bericht door robert »

hoi,

ik zeg esu, inprikken en rijden maar!

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

spoor65

Bericht door spoor65 »

Succes Martin.

gaat zeker goed komen.

overigens, een halve dag bezig om loc adres te veranderen? niet dat het erg is, maar heb je de handleiding bij jouw Multimaus?

er is ook een nederlandse handleiding in omloop, zal vast nog ergens op het net te vinden zijn.
Anders H@ns ff aanspreken, bij hem stond die eerder op de freebitt site, denk dat die de link nog wel ergens heeft staan.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Niet netjes, maar klik HIER voor een NL handleiding van de MM

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
martjo

Bericht door martjo »

Freddy en Ad,

bedankt voor de tips en de handleiding. Ik had hem enkel in het Duits en Engels, maar het eigen taaltje leest toch net wat makkelijker. Nu snap ik het POM en CV ook. En via de CV heb ik dus uiteindelijk met een apart spoortje het adres kunnen wijzigen.

groeten Martin

Plaats reactie