Stopmelder, hoe werkt dat?
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
Stopmelder, hoe werkt dat?
Ik vroeg me af, als je een blok voorziet van een stopmelder aan het einde, hoe werkt dat in de praktijk?
Stel de trein rijd het blok in, en moet aan het einde stoppen omdat het volgende blok nog bezet is, of het is een stationsspoor oid. Wat gebeurt er dan?
Ik neem aan dat de lok dan steeds langzamer gaat rijden (via software) zodat ie aan het einde stopt, maar wat/waar is dan precies het einde? Is dat het begin van de stopsectie, is dat IN de stopsectie? Of is die stopsectie gewoon stroomloos zodat de trein er altijd stopt ook als er wat mis gaat?
Zal wel een hele stomme vraag zijn dit...?
Stel de trein rijd het blok in, en moet aan het einde stoppen omdat het volgende blok nog bezet is, of het is een stationsspoor oid. Wat gebeurt er dan?
Ik neem aan dat de lok dan steeds langzamer gaat rijden (via software) zodat ie aan het einde stopt, maar wat/waar is dan precies het einde? Is dat het begin van de stopsectie, is dat IN de stopsectie? Of is die stopsectie gewoon stroomloos zodat de trein er altijd stopt ook als er wat mis gaat?
Zal wel een hele stomme vraag zijn dit...?
Re: Stopmelder, hoe werkt dat?
In feite (bij DCC) heb je in een blok twee melders, een aan het begin van het blok en een aan het einde.
Heel in het kort; De eerste melder laat de loc geleidelijk langzamer rijden, de tweede melder laat je loc stoppen.
In koploper kun je een leermodus aan hebben staan die bijhoud hoelang het blok is zodat hij (na het leren) weet hoe snel of langzaam hij moet vertragen om netjes aan het einde te stoppen.
Heel in het kort; De eerste melder laat de loc geleidelijk langzamer rijden, de tweede melder laat je loc stoppen.
In koploper kun je een leermodus aan hebben staan die bijhoud hoelang het blok is zodat hij (na het leren) weet hoe snel of langzaam hij moet vertragen om netjes aan het einde te stoppen.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
Maar dat is dus mijn vraag: ' de tweede laat hem stoppen'... wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Staat ie daar meteen abrupt stil zodra de wielen de stopsectie raken? Of komt ie daar aangekropen vanaf de vorige sectie, en rijdt ie nog een paar cm door in de stopsectie, om zo heel netjes tot stilstand te komen?
Dat laatste kees. Hij stopt heel langzaam en netjes. En stroomloos doen we niet aan bij digitaal!
-
-
Oh nog iets, als ik een (schaduw)station heb, moet er dan tussen de stopsectie en de wissels nog een stuk spoor zitten (zoals in het plaatje) of kan de stopsectie gewoon doorlopen tot aan de wissel?
gewoon door laten lopen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Nog een vraag
Ik zit wat rond te kijken, en ik zie allerlei verschillende terugmelders. S88, S88 (ground geschakeld, wat is dat?) loconet, R-bus, al dan niet optische ingangen, ik zie door de bomen het bos niet meer... en dan nog verdeeld in 2 en 3 rails (dat begrijp ik dan nog )
Als ik bijv. een Z21 of een Digikeijs DR5000 centrale zou nemen, welke terugmelder/bezetmelders kan ik dan het beste hebben? Dus niet beinvloed door historische keuzes of spullen die je al hebt, maar als je compleet vanaf nul van start gaat, wat is dan de beste keuze?
Ik zit wat rond te kijken, en ik zie allerlei verschillende terugmelders. S88, S88 (ground geschakeld, wat is dat?) loconet, R-bus, al dan niet optische ingangen, ik zie door de bomen het bos niet meer... en dan nog verdeeld in 2 en 3 rails (dat begrijp ik dan nog )
Als ik bijv. een Z21 of een Digikeijs DR5000 centrale zou nemen, welke terugmelder/bezetmelders kan ik dan het beste hebben? Dus niet beinvloed door historische keuzes of spullen die je al hebt, maar als je compleet vanaf nul van start gaat, wat is dan de beste keuze?
TJA.
ik zou nog steeds denkelijk voor rosoft producten gaan, puur vanwege prijs/kwaliteits verhouding. echter dynamo zou ook een optie kunnen zijn omdat ik wel wat voordelen aan de analoge kant zie, digikeijs kan ook ziet er naar uit dat de meeste producten nu wel de kinder fouten fase ontgroeid zijn. dus tja wat wil je horen. het is zoo persoonlijk
ik zou nog steeds denkelijk voor rosoft producten gaan, puur vanwege prijs/kwaliteits verhouding. echter dynamo zou ook een optie kunnen zijn omdat ik wel wat voordelen aan de analoge kant zie, digikeijs kan ook ziet er naar uit dat de meeste producten nu wel de kinder fouten fase ontgroeid zijn. dus tja wat wil je horen. het is zoo persoonlijk
Hills and Meadows on social media
-
Ok, maar het is dus niet zo dat bijv. s88 heel ouderwets is, loconet nieuwer en dus (?) beter etc?
Dat zoek ik eigenlijk.... niet zozeer de goedkoopste, maar wat is het beste? Ik rij DCC dus dynamo valt af.
Ik zie trouwens bij digikeijs dat ze een loconet terugmelder hebben waar je dan weer s88 modules op aan moet sluiten?
Waarom dan uberhaupt loconet?
Dat zoek ik eigenlijk.... niet zozeer de goedkoopste, maar wat is het beste? Ik rij DCC dus dynamo valt af.
Ik zie trouwens bij digikeijs dat ze een loconet terugmelder hebben waar je dan weer s88 modules op aan moet sluiten?
Waarom dan uberhaupt loconet?
Kees,
Niet dat het je gelijk alle vragen zou beantwoorden, maar het zal je zeker helpen qau info over de verschillende soorten systemen en de termen die daar bij horen.
Kijk eens op http://www.nproject.org/nl/ en dan de info over digitaal.
een zeer leerzame site waar velen de basis hebben leren begrijpen.
mvg
Freddy
Niet dat het je gelijk alle vragen zou beantwoorden, maar het zal je zeker helpen qau info over de verschillende soorten systemen en de termen die daar bij horen.
Kijk eens op http://www.nproject.org/nl/ en dan de info over digitaal.
een zeer leerzame site waar velen de basis hebben leren begrijpen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Die ken ik, mooie algemene basisuitleg over bloksystemen... maar beantwoord inderdaad niet de vragen die ik heb.
Het digitale spoorwereldje lijkt een bonte verzameling van stekkers, protocollen en standaarden die in de loop der tijd door diverse fabrikanten zijn opgezet en die allemaal door elkaar gebruikt worden. Inmiddels is overal wel weer een adapter en een kastje voor, maar dat maakt het niet makkelijker
Maar ik begrijp dat S88 voor bezetmelding gewoon goed is... al dan niet via loconet.
Als ik dus bijv. zoiets aanschaf:
http://www.digikeijs.nl/dr4088ln-2r-box ... unten.html
Voor bij een Digikeijs DR5000 centrale, Dan zit het wel goed neem ik aan...?
Het digitale spoorwereldje lijkt een bonte verzameling van stekkers, protocollen en standaarden die in de loop der tijd door diverse fabrikanten zijn opgezet en die allemaal door elkaar gebruikt worden. Inmiddels is overal wel weer een adapter en een kastje voor, maar dat maakt het niet makkelijker
Maar ik begrijp dat S88 voor bezetmelding gewoon goed is... al dan niet via loconet.
Als ik dus bijv. zoiets aanschaf:
http://www.digikeijs.nl/dr4088ln-2r-box ... unten.html
Voor bij een Digikeijs DR5000 centrale, Dan zit het wel goed neem ik aan...?
Dat is een optie.
Ik zou dan voor deze kiezen: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... il%29.html
Uitbreiden doe je dan met deze: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... -1.1).html
Puur prijstechnisch gezien voordeliger. kwaliteit is volgens mij gelijk dus blijft prijs/persoonlijke voorkeur over.
Overigens werken de S88 melders van rosoft of digikeijs ook rustig naast elkaar (dus je kunt altijd uitbreiden met het andere merk)
Even als sidenote: de DR5000 bezit ook een rechtstreekse S88 bus, je zou dus de Loconet modules gewoon weg kunnen laten en gelijk met de S88 melders aan de slag kunnen gaan.
Nu weet ik zelf niet wat hiervan de voor en/of nadelen zijn. Dus als iemand dat zou kunnen toelichten.. graag!
Ik zou dan voor deze kiezen: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... il%29.html
Uitbreiden doe je dan met deze: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... -1.1).html
Puur prijstechnisch gezien voordeliger. kwaliteit is volgens mij gelijk dus blijft prijs/persoonlijke voorkeur over.
Overigens werken de S88 melders van rosoft of digikeijs ook rustig naast elkaar (dus je kunt altijd uitbreiden met het andere merk)
Even als sidenote: de DR5000 bezit ook een rechtstreekse S88 bus, je zou dus de Loconet modules gewoon weg kunnen laten en gelijk met de S88 melders aan de slag kunnen gaan.
Nu weet ik zelf niet wat hiervan de voor en/of nadelen zijn. Dus als iemand dat zou kunnen toelichten.. graag!
-
Ik vermoed dat dit verklaart waarom er een mogelijkheid is om de S88 modules via Loconet te laten lopen:
(specs van de DR5000)
Zou dat het zijn? Dan is loconet in ieder geval de beter keus lijkt me.
Alhoewel... ik zie nu dat je óók aparte loconet bezetmelders hebt, die je via loconet kunt doorlussen... pfff... waarom zou je dan S88 nemen en die doorlussen via je loconet?
(specs van de DR5000)
- - LocoNet T® (maximaal 128 modules met 16 ingangen / 600mA / RailCom®)
- S88-N (maximaal 16 modules met 16 ingangen)
Zou dat het zijn? Dan is loconet in ieder geval de beter keus lijkt me.
Alhoewel... ik zie nu dat je óók aparte loconet bezetmelders hebt, die je via loconet kunt doorlussen... pfff... waarom zou je dan S88 nemen en die doorlussen via je loconet?
Als je niet persee voor de goedkoopste kies, maar voor kwaliteit, is Rauthenhaus een serieuze optie. Ron Konstapel (Rokon) heeft een goed verhaal, goede service en niet geheel onbelangrijk, wel goed in de omgang met klanten. Het materieel is kwalitatief erg goed en gemakkelijk te bedienen. En hij staat binnenkort bij Hans op de digitale themadag. Mijn twee cent.
groet Ronald
groet Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!