Heeft iemand ervaring met Roco VAM wagons N24037. Heb gisteren 2 setjes binnengekregen maar ze rijden absoluut niet soepel. Een kleinere MAK diesel loc van minitrix krijgt ze niet getrokken en een 1800 van minitrix heeft er veel moeite mee.
Dit in tegenstelling tot andere roco wagons die prima soepel over de baan rollen.
Als ik de wielen bekijk lijkt er heel weinig tot geen ruimte tussen de wielen en de onderkant van de wagon.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?
Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
k weet net of k het zelfde nummer heb, maar heb dat een keer gehad met een oranje vam wagon.
de welen (sorry me knopje doet het zeer slecht van een bepaalde letter) heb k voorzchtg smaller gemaakt en toen was het opgelost.
de welen (sorry me knopje doet het zeer slecht van een bepaalde letter) heb k voorzchtg smaller gemaakt en toen was het opgelost.
Groeten Chris
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
Het zijn niet de meest soepele wagens, maar ik heb nooit meegemaakt dat een loc ze niet weg kon krijgen. Ik heb er nooit iets aan hoeven te veranderen. Een stuk of 12 achter een vierassige loc moet geen problemen opleveren.
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
12 ? Nee, ik heb er 6 en dat is al een probleem. Ik heb vandaag de wielen eronderuit gehaald. Ik denk dat hierdoor de ruimte tussen de assen en het draaistel iets ruimer is geworden. Ik heb ze meteen een beetje gesmeerd. 4 van de 6 zijn nu een stukje beter. Nu die 2 nog en er is enigzins mee te rijden op een normale manier.
Die MAK dieselloc is 4 assig maar heeft de assen vrij dicht op mekaar waarbij 2 van de middelste assen een slipbandje hebben. De 1800 is 4 assig maar heeft op de 2 buitenste assen een slipbandje.
Over het smaller maken (chris83) neem ik aan dat je bedoeld dat je de asbreedte hebt versmald. Ik weet niet of dat het probleem is. Als ik het draaistel alleen test lijken ze vrij soepel.
Desondanks weet ik nog steeds niet voor 100% wat het probleem is.
Als ik een andere wagon een flinke duw geef rolt deze wel een 4 a 5 meter over de baan. Bij deze 4 die het nu redelijk doen mag ik blij zijn als ze 1 meter halen.
Ik heb ook nog een wadloper waarbij het niet gemotiseerde gedeelte ook stroef loopt. Deze had ik tweedehands gekocht en er heeft al redelijk wat onderhoud aan plaatsgevonden om hem lekker te laten rijden.
Die MAK dieselloc is 4 assig maar heeft de assen vrij dicht op mekaar waarbij 2 van de middelste assen een slipbandje hebben. De 1800 is 4 assig maar heeft op de 2 buitenste assen een slipbandje.
Over het smaller maken (chris83) neem ik aan dat je bedoeld dat je de asbreedte hebt versmald. Ik weet niet of dat het probleem is. Als ik het draaistel alleen test lijken ze vrij soepel.
Desondanks weet ik nog steeds niet voor 100% wat het probleem is.
Als ik een andere wagon een flinke duw geef rolt deze wel een 4 a 5 meter over de baan. Bij deze 4 die het nu redelijk doen mag ik blij zijn als ze 1 meter halen.
Ik heb ook nog een wadloper waarbij het niet gemotiseerde gedeelte ook stroef loopt. Deze had ik tweedehands gekocht en er heeft al redelijk wat onderhoud aan plaatsgevonden om hem lekker te laten rijden.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
Wiel afstand moet je niet verkleinen maar vergroten naar 7,4 ~7,6 mm Daardoor wordt het wiel door de strijkregel (ohww weer war geleerd
) in de wissels meegetrokken en komt ie niet op de wissels tong cq puntstuk.
Hier de normen voor de wiel afstand http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf
Hier de uitleg van de strijkregel http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_%28spoorweg%29
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hier de normen voor de wiel afstand http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf
Hier de uitleg van de strijkregel http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_%28spoorweg%29
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
Ik heb nu met zo een japans nep dremel ding de randjes (vierkant) in het draaistel daar waar de rand van de wielen (de flens, als ik het goed heb) blijkbaar tegenaan kwam afgerond.
Ze rijden nu goed. Een enkeling nog net iets beter dan de ander maar absoluut niet meer als voorheen.
Blijkbaar bij roco ergens een fractie van een millimeter afwijking of zo. Ik had 2 setjes van 3 met beide zelfde problemen.
Als ik ze nu een duw geef komen sommige zeker 3 meter ver.
Ze rijden nu goed. Een enkeling nog net iets beter dan de ander maar absoluut niet meer als voorheen.
Blijkbaar bij roco ergens een fractie van een millimeter afwijking of zo. Ik had 2 setjes van 3 met beide zelfde problemen.
Als ik ze nu een duw geef komen sommige zeker 3 meter ver.
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
ik heb het zelde probleem alleen met de onlangs aangeschafte set van hobbytrain. Dat is de 22020 met 3 dubbeldekkers van de db.
Dat de bochten r1 problematisch waren wist ik al. Maar een duwtje tegen 1 rijtuig en hij gaat hooguit 10cm vooruit. En dat voor 90e vind ik best jammer. Heb nog geen oplossing.
Zal even kijken of ik met de gegeven oplossing hieronder wat kan. Maar als iemand al ervaring heeft met deze rijtuigen dan hoor ik dat graag.
Dat de bochten r1 problematisch waren wist ik al. Maar een duwtje tegen 1 rijtuig en hij gaat hooguit 10cm vooruit. En dat voor 90e vind ik best jammer. Heb nog geen oplossing.
Zal even kijken of ik met de gegeven oplossing hieronder wat kan. Maar als iemand al ervaring heeft met deze rijtuigen dan hoor ik dat graag.
Re: Roco VAM wagons n24037 rij-eigenschappen
Vanmiddag nog even gekeken: Ik heb 13 VAM wagens, en iedere loc trekt het hele spul. Zelfs een GrahamFarish NS600. Er zijn geen hellingen op mijn baan, dat scheelt.